- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

کشف معماری عصر مفرغ در لرستان

1413366571819_888

 

سرپرست کاوش‎های باستان‎شناسی محوطه مورانی از کشف همزمان آثار معماری عصرمفرغ و یک گورستان باستانی در پلدختر خبرداد.

به گزارش میرملاس به نقل از ایسنا عطاحسن‎پور، افزود: گورستان پیش از تاریخ مورانی در ۱۰۰ کیلومتری جنوب خرم‎آباد و ۱۲ کیلومتری شمال شهرستان پلدختر در کنار جاده اصلی واقع شده که پارسال با تعریض جاده پلدختر به خرم‎آباد به بافت اصلی آن آسیب زده شد.

 وی بیان کرد: خوشبختانه توانستیم عملیات تعریض این جاده در کنار گورستان مورانی را متوقف کرده و مجوز کاوش از این محوطه تاریخی را اخذ کنیم.

 این کارشناس میراث فرهنگی لرستان اضافه کرد: محوطه مورانی روی یک صخره طبیعی قرار گرفته و قسمتی از آن نیز در دامنه‎ای با شیب شدید ۷۵ درجه‎ای، واقع شده است.

 حسن‎پور یادآور شد: بعد از پاکسازی این گورستان از نخاله‎های سطحی و عوامل جدیدالاحداث، در یک پروسه دو ماهه کاوش از این مهم آغاز و نتایج مهمی به دست آمد.

 وی تصریح‌کرد: با کندوکاو و کاوش بیشتر متوجه شدیم که این محوطه متعلق به دوره مس‎سنگی یا کالکولتیک است.

 این کارشناس میراث فرهنگی لرستان خاطرنشان کرد: مابین دو صخره افقی این گورستان که به شکل یک راهرو افقی است، یکسری سازه‎های معماری سنگ‎چین با ملات گل مشاهده شد.

 حسن‎پور بیان کرد: برای اولین بار است که در لرستان از آثار معماری مربوط به عصر مفرغ کاوش صورت می‎گیرد.

 وی گفت: با کاوش از دامنه جنوبی محوطه که شیب بسیار تندی دارد، سازه‎های معماری مدون، چهارگوش، زاویه‎دار، سکوی سنگی سنگ‎چین که متأسفانه در اثر عبور لوله‎های آبیاری زمین‎های زراعی بخشی از آن تخریب شده، مشاهده شد.

 این کارشناس میراث فرهنگی افزود: همچنین یک گور از نوع چهار چینه سنگی و تعدادی ابزار و اشیاء مفرغی و تزئینی در آن محل کشف شد.

 حسن‎پور با بیان اینکه برای اولین بار گورستانی در کنار یک محوطه مسکونی در دوره عصرمفرغ در لرستان به دست آمد، گفت: طی این کاوش ۱۰۰۰ قطعه سنگ تراش خورده و ابزار سنگی از نوع فشنگی متعلق به دوره مس‎سنگی در این محوطه پیدا شد.

 وی اضافه کرد: بسیار جالب است که با یک کاوش در دوره مس و سنگ همزمان ابزار مفرغی نیز پیدا شود.