تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4

آئین‎ها و سنت‎های معنوی لرستان لایه‎های عمیق و متنوعی دارد

  • کد خبر : 58547
  • 24 مهر 1393 - 19:06

  سرپرست گروه کاوش لرستان گفت: آئین‎ها و سنت‎های معنوی لرستان لایه‎های عمیق و متنوعی دارد. به گزارش میرملاس به نقل از فارس، عطا حسن‎پور ظهر امروز در نشست با خبرنگاران در خرم‎آباد اظهار داشت: اصطلاح میراث فرهنگی در دهه اخیر به صورت قابل ملاحظه‎ای تغییر یافته و بخشی از این تغییر به علت اطلاع‎رسانی […]

13930530000141_PhotoA

 

سرپرست گروه کاوش لرستان گفت: آئین‎ها و سنت‎های معنوی لرستان لایه‎های عمیق و متنوعی دارد.

به گزارش میرملاس به نقل از فارس، عطا حسن‎پور ظهر امروز در نشست با خبرنگاران در خرم‎آباد اظهار داشت: اصطلاح میراث فرهنگی در دهه اخیر به صورت قابل ملاحظه‎ای تغییر یافته و بخشی از این تغییر به علت اطلاع‎رسانی اسنادی است که یونسکو منتشر کرده است.

وی عنوان داشت: میراث فرهنگی تنها به آثار تاریخی و مجموعه‎ای از اشیا ختم نمی‎شود، بلکه شامل سنت‎ها یا تجیلات زندگی است که از اجداد ما به عنوان میراث معنوی مانند سنت‎های شفاهی، هنرهای نمایشی، آداب و رسوم اجتماعی، آئین‎ها، جشن‎ها، دانش و آداب مرتبط با طبیعت و جهان پیرامون یا دانش و مهارت‎های لازم برای تولید صنایع دستی به جای مانده است.

حسن‎پور ادمه داد: همیشه در اطراف ما عناصری وجود دارند که مایلیم از آنها حفاظت کنیم و به عنوان میراث به نسل‎های آینده انتقال دهیم، این در حالی است که بحث میراث معنوی در لرستان بسیار کهن است که تاکنون کمتر از ۱۰ اثر در فهرست میراث معنوی جهانی ایران ثبت شده است.

وی افزود: میراث معنوی در لرستان حوزه‎ای بیکران و قابل تحقیق است، میراث ناملموسی که در بسیاری از مواقع شکل عادت و روزمرگی به خود گرفته است، اما در قالب میراث معنوی ثبت شدنی و پراهمیت است.

حسن‎پور با اشاره به اینکه آئین‎ها و سنت‎های معنوی لرستان لایه‎های عمیق و متنوعی دارد، تصریح کرد: در دل آئینی مانند آیین عروسی یا عزا خرده آئین‎های مهم دیگری نیز نهفته است که در جایگاه خود ارزشمند و قابل بررسی است و نمی‎توان تنها به کلیت آئین سور یا سوگ اکتفا کرد و آنها را تنها یک آئین تلقی کرد، بلکه در دل این دریای معنوی میراث خرده رسوم و سنت‎های فراوانی جای دارد که لرستان را از دیگر قومیت‎ها متمایز می‎کند و نشان از خاستگاه فرهنگی، اعتقادی و تاریخی مردم لرستان در پیوستگی تنگانگ با سبک زندگی آنها دارد.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=58547

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. سلام خسته نباشی آقای حسن پور استان لرستان به افراد لایقی مثل شما نیاز دارد

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.