تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
4

حوزه انتخابیه خرم‌آباد مستحق داشتن ۴ نماینده در مجلس است

  • کد خبر : 58699
  • 27 مهر 1393 - 11:54

    با استناد به آمار جمعیتی بیش از ۶۰۰ هزار نفری، حوزه انتخابیه خرم‌آباد مستحق داشتن چهار نماینده در مجلس شورای اسلامی است.  به گزارش  میرملاس ، براساس اصل ۶۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیائی و… هر ۱۰ سال حداکثر ۲۰ نماینده به تعداد نمایندگان مجلس اضافه […]

images

 

 

با استناد به آمار جمعیتی بیش از ۶۰۰ هزار نفری، حوزه انتخابیه خرم‌آباد مستحق داشتن چهار نماینده در مجلس شورای اسلامی است. 

به گزارش  میرملاس ، براساس اصل ۶۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیائی و… هر ۱۰ سال حداکثر ۲۰ نماینده به تعداد نمایندگان مجلس اضافه می‌شود.

کمیسیون امور شوراهای مجلس شورای اسلامی اخیرا در راستای اجرای اصل ۶۴ قانون اساسی طرحی را از تصویب گذراند که براساس آن تعداد نمایندگان مجلس از ۲۹۰ نفر به ۳۱۰ نفر برای دوره دهم مجلس افزایش می‌یابد و هرچند به استناد سرشماری جمعیتی سال ۱۳۹۰ استان لرستان با جمعیتی بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر، استحقاق داشتن بیش از ۱۱ نماینده در مجلس را داراست، اما در ماده واحده این طرح افزایش یک نفر از ۲۰ نماینده اضافه شده، به استان لرستان لحاظ شده است.

بسیاری از مردم، صاحب‌نظران و نمایندگان لرستان با استناد به آمارهای رسمی سرشماری جمعیتی دیدگاه و مطالبه متفاوتی نسبت به آنچه در کمیسیون شوراهای مجلس مصوب شده، اعتراض دارند که سزاوار است نمایندگان محترم خانه ملت درهنگام مطرح شدن این طرح در مجلس عنایت ویژه داشته باشند.

شهر و حوزه انتخابیه خرم‌آباد برابر سرشماری سال ۷۸ بالای ۳۰۰ هزار جمعیت داشته و این آمار نشان می‌دهد که این حوزه درهمان زمان استحقاق افزایش یک نماینده در مجلس را دارا بوده، اما با توجه به وجود نسبت فامیلی نزدیک بین وزیر وقت کشور با نماینده محترم بروجرد در مجلس، نماینده اضافه شده به استان لرستان در آن سال به جای خرم‌آباد به شهرستان بروجرد اختصاص داده شده و خرم‌آباد با جمعیتی بالای ۳۰۰ هزار نفر از این حق مسلم محروم شده است.

اکنون با گذشت حدود ۱۵ سال که مجددا طرح افزایش نمایندگان در کمیسیون شوراهای مجلس مطرح شده، با وجود آنکه بخش‌های ویسیان و راه‌آهن از شهرستان پلدختر و بخش دوره چگنی از شهرستان کوهدشت منتزع و به خرم‌آباد به عنوان مرکز استان لرستان الحاق شده و نیز به استناد سرشماری سال ۱۳۹۰ حوزه انتخابیه خرم‌آباد و دوره چگنی جمعیتی بیش از ۵۳۰ هزار نفر داشته که به احتمال قریب به یقین در مدت سه ساله ۹۰ تا ۹۳ این جمعیت به بیش از ۶۰۰ هزار نفر افزایش یافته است و براساس این دلایل و شواهد، داشتن چهار نماینده در مجلس شورای اسلامی حق مسلم این حوزه انتخابیه است. اما اعضای محترم کمیسیون شوراهای مجلس در کمال ناباوری، افزایش یک نماینده به استان لرستان را به شهرستان سلسله اختصاص داده‌اند که طبق سرشماری سال ۱۳۹۰ جمعیتی ۷۳ هزار نفری داشته است و از لحاظ وسعت جغرافیایی نیز کمتر از شهرستان دوره چگنی به عنوان یکی از حوزه‌های فرعی خرم‌آباد است.

بنابر دلایل و مستندات قانونی مطرح شده فوق، اکنون این سوال مطرح است که چگونه حوزه انتخابیه خرم‌آباد با دارا بودن دو شهرستان (خرم‌آباد و دوره چگنی)، ۶ بخش، سه منطقه شهری و آمار جمعیتی حدود ۶۰۰ هزار نفری و گستره جغرافیائی از چالانچولان بروجرد تا شول‌آباد الیگودرز و کاکارضای الشتر و معمولان پلدختر باید به اندازه شهرستان بروجرد با یک بخش و یا ملایر از استان همدان در مجلس نماینده داشته باشد؟

لذا شایسته است، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در راستای احقاق حق مسلم مردم حوزه انتخابیه شهرستان‌های خرم‌آباد و دوره چگنی با عنایت به آمارهای سرشماری‌های رسمی جمعیتی و بررسی همه جانبه ابعاد مختلف طرح مذکور مصلحت و حقوق حقه همه مردم نجیب استان لرستان را مدنظر داشته باشند.

در ادامه نماینده مردم خرم‏آباد و دوره چگنی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اضافه شدن یک نماینده به حوزه انتخابی شهرستان خرم‏آباد یک امر ضروری و واجب است، گفت: شهرستان خرم‏آباد متعلق به همه اقوام شهرستان‏های استان است که جمع زیادی از آنها در این شهرستان زندگی و محل رجوع همه مردم در سراسر لرستان است. از این‌رو به نظر می‏رسد، نمایندگان سایر شهرستان‏ها باید بخشی از وقت خود را به توسعه مرکز استان و شهرستان خرم‏آباد اختصاص دهند.

ایرج عبدی یادآور شد: هر چه حوزه انتخاباتی کوچک باشد، تنش‏ها بیشتر می‏شود. از این‌رو اضافه شدن یک نماینده به حوزه انتخابیه خرم‏آباد با توجه به جمعیت ۷۰۰ هزار نفری دو شهرستان خرم‏آباد و دوره چگنی می‏تواند، اثرگذاری بیشتری نسبت به حوزه‎های دیگر داشته باشد.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه آمار جمعیتی و درآمدی مردم شهرستان خرم‏آباد در تصمیم‏گیری‏های استان تاثیرگذار است، از این‌رو ما به کمیسیون شوراها پیشنهاد اضافه شدن یک نماینده به حوزه انتخابیه خرم‏آباد را داده‎ایم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بحث اضافه شدن نمایندگان به حوزه‏های انتخابیه سراسر کشور باید در صحن مجلس شورای اسلامی بیاید و نمایندگان آن را به رأی بگذارند.

عبدی متذکر شد: بیشتر جمعیت لرستان در مرکز این استان زندگی می‏کنند و مرکز هر استان متعلق به همه اقشار و طوایف مختلف استان است؛ بنابراین همه ما باید تلاش کنیم، یک نماینده دیگر استان به شهرستان خرم‏آباد اضافه شود.

نماینده مردم خرم‏آباد و دوره چگنی در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما به عنوان نماینده مردم خرم‏آباد و دوره چگنی در مجلس، سعی خود را برای اضافه شدن یک نماینده دیگر به این حوزه انتخابیه وسیع که شامل دو شهرستان و چندین بخش است، به کار می‏گیریم.

===============

 گزارش از اکرم محمودوند/ فارس

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=58699

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳
  1. تن خدا بوسنا ای گپله بیلا الشتر إ نورآباد جیآ بوآ

  2. طبق قانون هر صد و پنجاه هزار نفر جمعیت باید یک نماینده در مجلس داشته باشد یعنی استان دو میلیون نفری لرستان باید ۱۲ نماینده در مجلس داشته باشد.حالا خدا وکیلی شهرستانهای خرم آباد و چگنی با احتساب شهرستان الشتر و فیروزآباد و همراه شهرهای ویسیان_بیرانشهر_سپیدشت_زاغه_کمالوند و صدها دهستان و روستا با آن گستردگی و جمعیتی بالغ بر هشتصدهزار نفر که معادل نصف جمعیت استان است باید تنها سه نماینده داشته باشد؟آیا تا چهارسال دیگر با افزایش جمعیت شهرستانهای خرم آباد و چگنی و سلسله اضافه شدن یک نماینده کفاف این همه شهر را میدهد؟الان اردبیل پانصدهزارنفر جمعیت دارد و سه نماینده در مجلس دارد.ولی شهرستان خرم آباد و چگنی با ۶۵۰ هزار نفر جمعیت تنها دو نماینده دارد.

  3. هر صد و پنجاه هزار نفر در بروجرد یک نماینده در مجلس دارند ولی در خرم آباد هر سیصد هزار نفر جمعیت یک نماینده دارد.شهرستان خرم آباد بدون احتساب شهرستان چگنی خود به تنهایی ۵۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و باید سه نماینده در مجلس داشته باشد.حالا با احتساب جمعیت شهرستان چگنی و ویسیان و شهرستان سلسله (الشتر و فیروزآباد) جمعیت این حوزه انتخابیه به هشتصد هزار نفر میرسد و این حوزه باید ۴ نماینده داشته باشد.من از مسؤلان ارشد استان و مجمع نمایندگان استان تقاضامندم که از حقوق شهروندان استان لرستان دفاع کنند و خواستار تعداد افزایش نمایندگان استان شوند.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.