- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

لرستان در زمینه عوامل طبیعی و انسانی سرآمد است

13920324124710617698313

 

شهردار تهران گفت: درمبانی عوامل طبیعی و انسانی به عنوان دو عامل پایدار مطرح شده است و لرستان  در هردو بخش سرآمد است.

به گزارش میرملاس به نقل از تسنیم ،‌محمدباقر قالیباف در اختتامیه هفته فرهنگی استان لرستان باطرح این پرسش که«مگر یک کشور، استان و شهر برای توسعه چه می‌خواهد؟»، گفت: درمبانی عوامل طبیعی و انسانی به عنوان دو عامل پایدار مطرح شده است و لرستان در هردو بخش سرآمد است. مردم این خطه خونگرم و بانشاط هستند و استعدادشان در طول تاریخ در ادب، شعر، فقه، اصول و هنر نمایان است. این مردم نه تنها برای استان بلکه برای کشور، اسلام و تشیع مایه افتخارند و در تاریخ دور،اثرگذاری تمدنی داشته‌اند.

وی ادامه داد: دو سال قبل در هفته فرهنگی لرستان که در منطقه ۱۸ برگزار شده بود، جمله‌‌ای از فرمایشات مقام معظم رهبری نصب کرده بودند که رزم لرها شنیدنی نیست، دیدنی است. افتخار ما این بود که در دوران دفاع مقدس این رشادت، شجاعت و غیرت را با گوشت و پوست و استخوان خود از رزمندگان لرستان مخصوصا در تیپ ۵۷ و تیپ ۸۴ خرم آباد لمس کردیم.

شهردار تهران تاکید کرد: یکی از افتخارات ما در تاریخ این کشور آن است که همه موحد هستیم؛ ملت ایران قبل از اسلام هم توحید داشتند و هیچ گاه بت پرست نبودند و غیر از خدا کسی را نپرستیدند؛ افتخارمان این است که بعد از اسلام نیز ملت و جامعه ما محب اهل بیت (ع) بودند و در این زمینه لر‌ها سرآمد هستند.

وی در ادامه با طرح این پرسش که چرا با این وجود وضع ما اینچنین است، گفت: به عنوان یک خدمتگذار و کسی که از سن ۱۲ سالگی به طور فعال وارد جامعه شدم، از همان سوم دبستان امورات خودم را دنبال می‌کردم، به برکت انقلاب اسلامی از سن ۱۶ – ۱۷ سالگی با انقلاب آمدم و تا امروز سابقه و تجربه ای در کار، مدیریت و تلاش در ابعاد و حوزه‌های مختلف داشتم، اگر از من سوال کنند چالش مملکت چیست که استانی با این امکانات و ظرفیت های طبیعی و انسانی در این وضعیت قرار دارد؟ می‌گویم یک چالش بیشتر نداریم و آن هم چالش مدیریت است.

قالیباف خاطر‌نشان کرد: شما در جاهای مختلف دیده‌اید که وقتی یک مدیر لایق و زحمت کش پیدا می‌‌شود، با همان امکانات، اختیارات و پول قبلی آنجا را آباد می‌کند. در کشور ما بین درآمد سالیانه ۲۲ – ۲۳ میلیاد دلار تا ۱۰۰ میلیارد دلار تنها هفت سال فاصله بوده است؛ به این معنی که طی کمتر از یک دهه در آمد کشور به ۱۰۶ تا ۱۰۷ میلیارد دلار رسید اما رشد اقتصادی ما از هشت درصد به صفر درصد رسیده است. این در حالی است که قبل از آن همه بحث می کردیم که مشکل مملکت ما در پول است. همه ما مخصوصا نخبگان و افراد اثرگذار باید به این موضوع توجه داشته باشند.

وی تاکیدکرد: موج پوشک و شیر خشک در سال ۶۲ و ۶۳ شروع شد و سپس به مقطع ابتدایی رسید؛ این موج در دهه ۷۰ به کنکور رسید و صدها هزار نفر پشت کنکور ماندند. هم اکنون همین موج به ازدواج، مسکن و اشتغال رسیده و در پایان دهه ۹۰ و زمان وارد شدن به سال ۱۴۰۰ حتما این بحران به بحران پیری، تامین اجتماعی، حقوق بازنشستگی، بهداشت و درمان تبدیل می‌شود؛ این زیبنده نیست که در یک سیکل ۴۰ ساله این اشکال را ببینیم و هیچ کس آن را مدیریت نکند.

شهردار تهران اظهار داشت: وقتی به دهه ۸۰ می‌رسیم که دیگر صندلی‌های دانشگاه‌های ما خالی است و همه به هربهانه‌ای می‌خواهند افراد را سر کلاس بنشانند، طرح می‌دهیم که به دنبال حل کردن مشکل کنکور هستیم؛ این در حالی است که مشکل کنکور خودش حل شده است! هر کس می‌خواست این مشکل را حل کند، باید آن را در دهه ۷۰ حل می‌کرد.

وی یادآور شد: در پایان دهه ۹۰ موضوع اشتغال حل شده است و با عدد و رقم می‌شود ثابت کرد که حتی تا دو سال دیگر اگر همین فرصت‌های شغلی را از دست ندهیم، کفایت می‌کند و لازم نیست شغل اضافی درست کنیم.

وی با بیان اینکه «امروز پاشنه آشیل ما در حل مشکلات، مدیریت است» گفت: حتما علقه‌ای نسبت به شهر، استان و روستای هر کدام از ما وجود دارد و همه به آن افتخار می‌کنیم اما نباید توجه به مناطق خودمان را تنها به این نشست‌ها معطوف کنیم؛ بلکه انصافا وقتی در تهران هستیم هیچ زمانی روستا، شهر و هم استانی‌های خودمان را فراموش نکنیم و اقدامی برای آن‌ها انجام دهیم‌؛ مخصوصا استانی مثل لرستان که آمار بیکاری در آن شکننده است.

قالیباف در ادامه تصریح کرد: در شهرداری تهران توفیق دارم که با مدیران لایقی از استان لرستان همکار هستیم و آنها حتما باید به شهر و استان خود کمک کنند؛ البته کمک این نسیت که بگوییم کار خلاف قانون انجام دهیم و از پول شهرداری تهران به آنجا کمک کنیم؛ بلکه این شهرها هم نیازمند کار مدیریتی هستند و می توانیم با فکر، کار و نظریه جدید، آموزش و تربیت نیروی انسانی و نشان دادن راه به آنها کمک کنیم. حتی اگر پول و امکانات را به دست فردی بدهیم که در مدیریت ضعف دارد، آن را نابود کرده و بدبینی را بیشتر می‌کند.

شهردار تهران در پایان با تاکید بر اینکه نباید تنها به یک هفته فرهنگی بسنده کرد، اظهار داشت: البته پیش از این سیاست ما در شهرداری تهران این بوده است که به سهم خودمان هفته فرهنگی استان‌ها را برگزار کنیم و این سیاست هم اکنون نیز ادامه دارد چرا که در حوزه مدیریت شهری اینگونه کمک کردن‌‌ها به همه استان‌‌ها و شهرها را جزو وظایف خودمان می‌‌دانیم.