تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
5

سود ۲۴ درصدی «سدِ» کارآفرینی

  • کد خبر : 58759
  • 27 مهر 1393 - 19:32

  مهران مریدی / میرملاس : جلسه کارگروه اشتغال شهرستان خرم‎آباد برگزار و اعلام شد که فقط چهار طرح موفق به اخذ وام شده‎اند، البته این آمار هم درست از آب درنیامد! ۱۸ طرح اشتغال‎زا در شش ماه اول سال‎جاری به بانک‎ها برای دریافت تسهیلات معرفی شده‎اند که ۱۴ طرح ناکام بوده و برخی عطای این […]

550784_866

 

مهران مریدی / میرملاس : جلسه کارگروه اشتغال شهرستان خرم‎آباد برگزار و اعلام شد که فقط چهار طرح موفق به اخذ وام شده‎اند، البته این آمار هم درست از آب درنیامد!

۱۸ طرح اشتغال‎زا در شش ماه اول سال‎جاری به بانک‎ها برای دریافت تسهیلات معرفی شده‎اند که ۱۴ طرح ناکام بوده و برخی عطای این کار را به لقایش بخشیده‎اند.

برای پاسخ اینکه چرا بیش از ۸۰ درصد صاحبان طرح‎ها در گرفتن تسهیلات ناموفق بوده‎اند، نیاز نیست که خیلی دنبال مقصر بگردیم و عوامل این ناکامی مبرهن هستند.

نداشتن وثیقه و نرخ بالای سود بانکی(۲۴ درصد) مهمترین مشکل صاحبان طرح‎ها برای گرفتن تسهیلات است. برخی از نماینده‎های بانک‎ها در این کارگروه اعلام کردند: «وقتی برخی دوستان به بانک مراجعه و متوجه می‎شوند که نرخ سود حدود ۲۴ درصد است، دچار تردید شده و دیگر پشت سرشان را هم نگاه نمی‎کنند. عده‎ای نیز در تهیه وثیقه برای ضمانت وام دچار مشکل می‎شوند.»

در این بین چند سوال به ذهن متبادر می‎شود؛ آیا افرادی که می‎خواهند “کارآفرین” باشند از شرایط دریافت تسهیلات قبل از اینکه به بانک معرفی شوند، اطلاع ندارند؟ آیا این طرح‎ها صاحب دارند؟ دستگاه‎های متولی از وضعیت طرح‎هایی که به بانک معرفی می‎کنند، باخبر هستند؟ چرا از طرح‎های جایگزین به‎جای طرح‎هایی که قید وام را زده‎اند، استفاده نمی‎شود؟

افرادی که برای ایجاد اشتغال قصد گرفتن تسهیلات را دارند، باید از هفت خان رستم عبور کنند و برخی از آنان متأسفانه توانایی عبور از این گذرگاه‎های سخت را ندارند و در بین راه منصرف می‎شوند که نیاز است برای کاهش اشتغال، اندکی راه اخذ تسهیلات و سود بانکی به‎صرفه شود.

***

در ابتدای جلسه اعلام شد که چهار طرح موفق به دریافت تسهیلات شده‎اند اما در ادامه عیان شد که این آمار بلندبالا! هم درست نیست.

خجسته‎پور، فرماندار خرم‎آباد از نماینده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواست درباره یک طرح این حوزه سخن بگوید که موفق به دریافت تسهیلات شده تا دیگران هم دراین راستا حرکت کنند اما پاسخ چنین بود: «در حین جلسه با صاحب طرح تلفنی صحبت کردم که هنوز وام نگرفته است» و به این ترتیب یکی از آمار چهار طرح کم شد.

***

همچنین در این جلسه سه طرح دیگر که به زعم متولیان قابلیت اشتغال‎زایی دارند برای معرفی به بانک مشخص شد و از خان اول عبور کردند که امید می‎رود بقیه خان‎ها را هم به سلامت پشت سر بگذارند تا این قله سخت و نفس‎گیر را فتح کنند، شاید کارآفرین شوند.

این صحبت‎ها در حالی مطرح می‎شود که خرم‎آباد به‎عنوان بیکارترین مرکز استان کشور، کماکان یکه‎تاز بیکاری است و با شرایط موجود، سخت است رتبه‎اش را از دست بدهد.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=58759

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. نفس در سینه ها حبس میگرددخدایاِ

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.