تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
8

کوچه سربازان عراقی

  • کد خبر : 58843
  • 28 مهر 1393 - 22:08

محمد علی موحدی/ سرویس منتظران:   بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم   مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا احزاب/ ۲۳ از میان مؤمنان مردانى ‏اند که به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا کردند برخى از آنان به شهادت رسیدند و برخى از […]

alimovahedi

محمد علی موحدی/ سرویس منتظران:

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

 

مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا

احزاب/ ۲۳

از میان مؤمنان مردانى ‏اند که به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا کردند برخى از آنان به شهادت رسیدند و برخى از آنها در [همین] انتظارند و [هرگز عقیده خود را] تبدیل نکردند

 

همانطورکه قبلا عرض کردم نوع عملیات وگستره وحجم عملیات  ووضعیتی که دشمن در ااین عملیاتها در آن قرار میگرفت  در برخوردعراقیها نسبت اسرایی که می گرفتند تاثیر گذار بود.

عملیات عاشورا۲هم یک عملیات ضربتی وایذایی بود که دشمن نسبت به عملیتهای بزرگ خسارات کمتری دیده بود وتوانسته بود آن را کنترل کند وبه اعتقاد من حساسیت زیادی  نداشت  برهمین مبنا مدت ماندگاری ما در استخبارات طولانی نبود وبعد از یکی دوروز که در استخبارات بودیم به ما اعلام کردند که می خواهیم شمارا به اردوگاه منتقل کنیم ! با همه مشکلاتی که مادر طول نگهداریمان در استخبارات یاهمان سازمان امنیت عراق داشتیم آماده انتقال به اردوگاه شدیم البته ما که اختیاری نداشتیم ،دست بسته تابع جبر اسارت بودیم!

برای  انتقال به اردوگاه وخروج از استخبارات  می بایست از تونل  وحشت که همان کوچه  سربازان عراقی کابل  به دست بود عبور کنیم  تا به ماشینهایی که آماده کرده بودند برسیم .ماشینها هم همان ماسشینهای کانکس مانند بودند که برای ورود به استخبارات مورد استفاده قرار گرفته بودند که در قسمت قبلی خاطراتم وصف آنها رفت .چاره ای جز تحمل نبود وباید شرایط وحشتناک این ماشینهارا تحمل می کردیم تا به مکانی که برای عراقیها مشخص بود می رسیدیم (شرایط  این ماشینها برای حمل به گونه ای بود که حتی  ۵دقیقه هم تحملش  سخت ودشوار بود)ا به هر حال  ما ساعاتی با این  شرایط  حمل میشدیم!

بعداز مدتی که تو راه بودیم  در پادگانی  نظامی  پیاده امان کردند که برای اولین بار بود توانستیم  مقداری آب بنوشیم ودست وصورتی خنک کنیم. با اتوبوسهایی  که تدارک دیده بودند به سمت اردوگاه حرکت کردیم .در مسیر که می رفتیم بعضی مردم شهر بغداد برای تماشا آمده بودند برخی هل هله وشادی می کردند.بعد ازظهر آن روز ،(اگر اشتباه نکنم ۲۶مرداد ۶۴)وارد اردوگاه رومادی ۳یاهمان کمپ۹شدیم.

(شهر رومادی دراستان الانبار عراق واقع شده است بیشتر مردم این شهر سنی  نشین هستند اگردرست گفته باشم  درغرب عراق  قراردارد  وهم مرز سوریه است سرزمینی است خشک وکویری وبدترین نوع آب هوایی را دارد،تابستان آن بسیار گرم وسوزان وزمستانش سرد و سوزناک واستخوان سوز)

از اتوبوس پایین آمدیم سربازان عراقی کابل به دست آماده پذیرایی،بنا به سلیقه هرکدام  باکابلهایشان از بچه هاپذیرایی می کردند وهمزمان دستوردادند بشینید ۵تا۵وسراپایین(یا لا خمسه خمسه اگعودو …روسکم).

روز اول است که وارد ارودگاه شده ایم  عراقیها هم به خاطر اینکه بفهمانند اسارت یعنی چی از همان روز اول شروع کردند به زدن(شکنجه)،زبانشان کابلهایی بود که در دست داشتند !تامتوجه میشدی که چه میخواهد بگویدبلافاصله کابلشان برگرده بچه ها فرود می آمد.

ابوجاسم سربازی بلند قد باهیکلی گنده بالای سرم ایستاده بود تا به خود آمدم که چه می خواهد بگوید (ظاهراگفت بشین)همزمان  باسنده ای (کابل مخصوص آب)که در دست داشت برکمرم کوبید چنان محکم فرود آمدکه برای لحطاتی نفس در سینه ام حبس شد. تازه متوجه شدم  که اسارت یعنی چی!

چاره ای نداشتیم جز صبر وتوکل به خداوند متعال وائمه معصومین .باخود گفتم جنگ است وتعارف ندارد باید خودمان را آماده می کردیم برای روزهای سختر! اسیردست شقی ترین آدمهای روی زمین یعنی حزب بعث  عراق همه این گرفتاریها را دارد.

هنوز خستگی عملیات وروز اسارت وشرایط سخت استخبارات از تنمان در نیامده بود که مشکلات ومحدودیتها ودردسرهای اسارت در اردوگاه تازه داشت شروع می شد.عراقیها می گفتندشما اسیر هستید واین جا ارتش عراق است ،همه چیز ممنوع است واین ممنوعیات بهانه ای شده بود برای شکنجه وآزار واذیت بچه ها. توجیهات همراه با تهدیدات وضرب وشتم توسط مسئولین اردوگاه بیان شد.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=58843

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 39در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳۹
  1. ایام دلاوری وایثارگری وپایمردی همه رزمنگان وایثار گران دفاع مقدس را گرامی می داریم و درود می فرستیم به روح شهدای گرانقدر ۸سال دفاع مقدس

  2. سلام بر شما عموی عزیزم باور کنید نتونستم تحمل کنم گریم گرفت ، خدا خودش به حق حضرت زینب و اسرای کربلا اجر شما رو بده و همیشه همینطور با عزت و سربلند باشید

  3. درود بر یار روزهای سخت .یاد باد آن روزگاران یاد باد تونل وحشت این سرباز سیر کتکت می زد به بعدی می رسیدی بدتر ومحکمتر آیا آن کابل یا باتوم به سر می خورد یا کمر یا چشم ویا صورت مهم نبود او فقط می خواست با تمام توانش کابل را به بدن اسیر بزند یا بکوبد .بقیه السیوف ابقا . اجرت با امام سجاد ،ع،

    • سلام حاجی جان اگر نتوانستم لحظه های سخت را به خوبی تشریح کنم مرا ببخشید.حالات و جایگاه شما را در آن لحظات خدا می داند بس. اما بدانید هر وقت آن روزها را یادآوری می کنم شما را در کنار خودم می بینم ، مهربانی هایت را فراموش نخواهم کرد .

  4. باسلام بر آزادگان سرافراز مخصوصا جناب موحدی عزیز
    ملت ما شریک آن شلاقها بود وهیچگاه فراموش نمیکند درد اسارت شمارا

  5. سلام برایثارگران شهرستان کوهدشت مخصوصا اقای موحدی

  6. سلام بر آزاده گرامی حاج آقا موحدی
    ما ملت ایران تا زنده هستیم مدیون شما آزاده های عزیز هستیم.
    امیدوارم خداوند حقی که شما بر گردن ما دارید را حلالمان کند

    برای شما حاج آفا موحدی و دیگر آزادگان عزیزمان آرزوی سلامتی و موفقیت دارم

    یا علی

  7. سلام و دورود خدا برآزادگان سرافراز میهن اسلامیمان علی الخصوص آزادگان شهرمان وبطور اخص آزاده سرافراز و دلاور روزهای سخت نوجوانیش حاج علی موحدی.
    دلاور بدان که این آزادی و امنیت در این مملکت ، مرهون از جان گذشتگی جنابعالی و همرزمانت می باشد و گرنه الان کشور ما هم نیز کشور عراق وسوریه ودیگر کشورهای مسلمان به چالش کشیده شده بود.
    ضمناً بدان که مردم مملکتمان مدیون رشادتها واز جان گذشتگی های ، شهدا ، آزادگان ، جانبازان و رزمندگان دلیر می باشند.

    • سلام و درود خدا برشما وهمه ایثارگران از حسن نظرتان نسبت به این حقیر بسیار سپاسگزارم .قطعا همین طور که فرموده اید امنیت و عزت وسربلندی کشور ما مرهون فداکاری واز جان گذشتگی شهدا وهمه ایثارگرانی است که مخلصانه از این آب وخاک برای احقاق ارزشهای انسانی واسلامی دفاع کردند.

  8. سلام ودرود خدا بر ازادگان سرفراز والخصوص شما برادر عزیز حاج محمد علی موحدی خدایی مملکت اسلامی ما مدیون مقاومت ازخود گذشتگی شما عزیزان ازاده وشهدا ورزمندگان هستن خدا یارونگهدارتان باشد

  9. درود و سلام بر تمامی ازادگان عزیز علی الخصوص برادر ازاده موحدی
    بانگرش عمیق میتوان به عمق فاجعه پی برد ای کاش در بیان خاطرات این عزیزمان از ادبیات ونگارش ادبی بیشتری استفاده میکردند خاطرات زیادی از ازادگان عزیز در سایت را مطالعه کردم بسیار زیبا بودند از مقاومت شما برادران عزیز سپاس وافر دارم

    • سلام بر شما دوست ناشناس آشنا از اینکه نوع نگارش نا متعارف ما در بیان خاطرات آزار دهنده است پوزش می طلبم.یک مطلب راهم اضافه کنم وآن اینکه همه کسانی که خاطره می گویند ویا می نویسند نویسنده نیستند و از لحاظ نوع نگارش اشتباهاتی در همه متنها وجود دارد،در به کار بردن ادبیات هم خدای ناکرده به کسی توهین نشده جز اینکه ما وقع وآنچه در اسارت بر ما گذشته یاد آوری می شود.هدف ما از بیان خاطرات بعد از سالها که از جنگ واسارت می گذرد چیزی جز واقعیتهای جنگ برای نسلهایی که جنگ را ندیده اند نیست وهیچ چیز ما را از ادامه این کار دلسرد نمی کند.
      بیان خاطرات به صورت عامیانه جذابتر از انشا نوشتن است، انشائ ممکن است از تصور وخیال استفاده شود اما خاطره ها بیان واقعیتهاست.
      منتظر پیشنهادات سازنده اتان هستم
      از حضورتان سپاسگزارم.

  10. حاج آقا مثل همیشه زیبا بود .پاینده باشی دلاور

  11. الَّذِینَ آمَنُواْ وَهَاجَرُواْ وَجَاهَدُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَهً عِندَ اللّهِ وَأُوْلَئِکَ هُمُ الْفَائِزُونَ «۲۰»یُبَشِّرُهُمْ رَبُّهُم بِرَحْمَهٍ مِّنْهُ وَرِضْوَانٍ وَجَنَّاتٍ لَّهُمْ فِیهَا نَعِیمٌ مُّقِیمٌ«۲۱»‏ خَالِدِینَ فِیهَا أَبَداً إِنَّ اللّهَ عِندَهُ أَجْرٌ عَظِیمٌ«۲۲» (آیه ۲۰-۲۱-۲۲سوره توبه)

    ‏کسانیکه ایمان آورده و هجرت کرده و در راه خدا با اموال و جانهایشان جهاد کرده اند نزد خداوند مقام والاتر دارند و آن گروه ایشان رستگاران اند. پروردگارشان آنان را به رحمتی از جانب خود و به خوشنودی و باغهای که در آن نعمتهای دایم و پایدار دارند مژده می دهد. همیشه اند در آن بطور ابد،بیگمان در پیشگاه خدا اجر بزرگی موجود است.
    سلام به آنانی که از جان خود مایه گذاشتند پای ارزش های خود ایستادند سلام به انانی که به دنیا آموختند هنوز نهضت حسینی ادامه دارد سلام به آنان که بر فراز قله های شجاعت ایستادند وسلام به شما آزادگان که یادآور رشادت های زینب (س)وامام زین العابدین هستید.ومن الله التوفیق.

    • سلام بر شما که در آستانه ماه محرم از سجاد(ع) و عمه اش زینب(س) یاد کرده اید. انشألله که حسینی باشیم وحسینی بمانیم.
      موفق وسربلند باشید.

  12. دمت گرم کبلایی علی خیلی با مرامی قابل تحسین بود موفق باشی.

  13. سلام خدمت تمامی رزمندگان هشت سال دفاع مقدس علی الخصوص برادر ارجمندم عزیزم علی محمد موحدی انشاالله که همیشه پیروز وسربلند باشید.اجرکم عندالله.

  14. سلام بر تمامی آزادگان سرافراز بویژه دوست عزیزمان آقای موحدی
    که با استقامت و پایداری وصف ناشدنی خود دشمن زبون را به زانو درآوردند و از تمام لحظات دوران اسارت خویش کمال بهره را در مسیر مبارزه با دشمن بردند که به تعبیر مقتدا و مرادشان حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه :
    “هر روز ما در جنگ برکتی داشته ایم که در همه صحنه ها از آن بهره جسته ایم”

  15. سلام بر پسر خاله عزیز و دوست داشتنی رشادت های شما در صفحه تاریخ جنگ تحمیلی هرگز محو نخواهد شد اجازه دهید بپرسم ولی جواب ندهید نست به گذشته چه قضاوتی داری به اهداف رسیدید البته امام فرمود ما حتی برای لحظه ای از عملکرد خویش در جنگ نادم و پشیمان نیستیم منظور بعد از جنگ است هنوز ثابت قدمی ،عملکردها سستتان نکرده در جبهه سفیدی ،سیاهی یا خاکستری خویشتن را بعد از حوادث جنگ در کدام مسیرارزیابی می فرمایید . اگر امروز اعلام تاسوعا و عاشوراکنند در جبهه حسین می مانی یا هنوز باید بعد از چشیدن آنهمه تلخی اسارت باید فکر کنی

    • سلام عزیزم .
      آنچه مهم است هدف ونیت است .آدم اگر نماز می خواند برای خودش است عملکرد دیگران خیلی نمی تواند تأثیری در سست شدن او نسبت به این فریضه الهی داشته باشد ما اگر خدا قبول کند با این فرض که جهاد هم در مقطعی از فرائض الهی است عمل به تکلیف کردیم وهیچوقت نسبت به آن مقطع پشیمان ونادم نیستیم .
      ما کاری به رفتار فرصت طلبان امروزی نداریم ما هم به آن امام راحل وعظیم الشأن اقتدا کردیم وهم در دفاع از میهنمان در مقابل متجاوزین ایستادیم .
      تاریخ پر است از عبرتها. همین که امروز کشور ما در امنیت است وبیگانگان ناتوان از دستیابی به اهدافشان هستند خدا را شاکریم.

      • جز این پاسخ عزیزم از شما توقع و انتظار ی نمی رفت .خدا بحق اسرای کربلااجر و مزد شما را در کنار زینب دل شکسته ،زینب حصر کشیده ی دست جهالت و استبداد اموی همواره در صراط مستقیم و راه امام عزیز ثابت قدم بدارد .

    • ببخشید بااسم ناشناس پاسخ ارسال شده است.
      (موحدی)

  16. سلام بر آزاده گرامی حاج آقا موحدی
    سلام به آنانی که از جان خود مایه گذاشتند پای ارزش های خود ایستادند سلام به انانی که به دنیا آموختند هنوز نهضت حسینی ادامه دارد سلام به آنان که بر فراز قله های شجاعت ایستادند وسلام به شما آزادگان که یادآور رشادت های زینب (س)وامام زین العابدین هستید.ومن الله التوفیق.

  17. سلام بر ازادگان سرافراز اسوه صبر ومقاومت به خصوص برادر ازاده علی محمد موحدی

  18. برادرآزاده بسیارعالی بودحضرتعالی را زیارت نکردیم اما مطالب شما به گفته برادرحاج محمدی نژاد خاطرات اسارت راتازکرد وباید قدر این آزادی و انقلاب رابدانیم و آزادگان باید همیشه یاد شهدا که با آنها به جبهه هارفتند خود تنها برگشتند را گرامی بدا رند

    • سلام دارم خدمت برادر عزیز، آزاده ُسر افراز جناب آقای کریم نژاد از حسن نظر شما ممنون وسپاسگزارم بدون شک همه ما به شهدا وخانواده های معززشان بدهکاریم.انشألله که شرمنده آنها نشویم.

  19. سلام بر بر ازاده عزیز و قهرمان
    یاد روز های با هم بودن بخیر یاد مقاومتها بخیر یاد ایثار و گذشت بخیر یاد ازادگان شهید بخیر
    خاطراتت مثل خودت دوست داشتن است
    هفته بسیج مبارک

    • سلام عباس آقا یاد وخاطره رشادت وفدارکاری شما در روزهای سخت اسارت با وجود سن کم که نمونه ای از تعهد و فاداری ،ایمان واخلاص بسیجیان مخلص امام (ره) بود گرامی می داریم.
      هفته بسیج بر شما وهمه غیور مردان بسیجی مبارکباد.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.