کد خبر : 58848
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۱:۱۸
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 671 بازدید

چنددوییتی لکی

  حشمت اله آزادبخت / میرملاس :  ********* بوری اِ درد دلداری بنویسیماِ درد زمل کاری بنویسیمشوئی اِ چمل آشاریا دوسشوئی اِ آیلل ژاری بنویسیمبرگردان: بیا از درد دلداری بنویسیم/ از درد زخم های کاری/ یک شب از چشم های پنهان شده ی دوست/ یک شب از بچه های فقر بنویسیم_______________بوری وه گرد لافاوی بچیمنوه […]

281

 

حشمت اله آزادبخت / میرملاس : 

*********

بوری اِ درد دلداری بنویسیم
اِ درد زمل کاری بنویسیم
شوئی اِ چمل آشاریا دوس
شوئی اِ آیلل ژاری بنویسیم
برگردان: بیا از درد دلداری بنویسیم/ از درد زخم های کاری/ یک شب از چشم های پنهان شده ی دوست/ یک شب از بچه های فقر بنویسیم
_______________
بوری وه گرد لافاوی بچیمن
وه گرد ایل بی خواوی بچیمن
بوری وه گرد بال سی پریسکی
ورِ ژیر آسمو کاوی بچیمن
برگردان ساده و روان: بیا همراه سیلابی برویم/ همراه یک ایل بی خواب / بیا همراه بال یک پرستو/ به زیر یک آسمان آبی برویم
________________-
وه زه مت یا وه آوازت برقصم؟
وه اخمت یاگه وه نازت برقصم؟
م چوی واگیژه پیچیامه سه وژما
نمه زونم وه کوم سازت برقصم؟!
برگردان: با زخمت یا با اوازت برقصم؟/ با اخمت یا با نازت برقصم؟/ مثل یک گردباد به دور خودم پیچیده ام/ نمی دانم با کدام ساز تو برقصم!
________________–
م مه تاکِ نقاشی نو بکیشم!
وه کاسه حوشک و حالی زو بکیشم
یکی تر بی گنم حواردی ئه بی کش
م مه بار تقاص ار شو بکیشم؟!
برگردان: من تاکی باید نقاشی نان بکشم؟/ به کاسه ی خشک و خلی زبان بکشم/ یک نفر دیگر بدون سروصدا گندم را خورد/ من باید بار تقص را برشانه بکشم؟!
____________-
دیرم وه جرّه کرمیت آمشارم
اِ سینه هر دینامیت آمشارم
یِ گل موینی وه یِ گل توقیامه
چنی ئر چال تبنیت آمشارم !
برگردان: دارم بسته بسته کبریت پنهان می کنم/ درسینه مدام دینامیت پنهان می کنم / یک وقت می بینی یکباره منفجر شده ام / تاکی در گلو پنهانت می کنم ؟!

________________–
چنه هرچی شوئه خم دیرم ایمشو
کول اورل اِ دل جم دیرم ایمشو
دیری سوراو اِ سینه م جرّه ماری
خمی هوم زور روسم دیرم ایمشو
برگردان: به اندازه ی هرچه شب است غم دارم امشب / تمام ابرها را در دلم جمع دارم امشب/ سهراب در دلم دارد به خودش می پیچید / غمی هم قدرت رستم دارم امشب
____________-
هاوار اِ دو چَم چخوکیش مست
دو چم گرّون کیش آگرپرست
م ژار منت کیش لوئل تونم
“میازار موری که دانه کش است”
برگردان: هوار از دست دوچشم چاقوکش مست/ دوچشم لهیب کش –  لهیب آیین آتش پرست/ من فقیر منت کش لب های توام/ میازار…

 

 

درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت )

دیدگاه ها

منصوره امرایی در گفته :

بسیار عالی و بامعنی دست شما درد نکنه ولی نمی دانم چرا شعرهایت بوی غم و ناراحتی میدهد ویک سوال خدمت شما برادر بزرگوار داشتم منظور شما از چشم اتش برست چیست کنایه از چه چیزی می تواند باشد بهر حال بسیار خوشحالم از طبع زیبای شاعرانه ات موفق باشید

[پاسخ]

حشمت اله آزادبخت پاسخ در تاريخ چهارشنبه ۳۰ مهر , ۱۳۹۳ ۲۲:۰۹:

ممنون از شما و ریزبینی شما.
شاعر وقتی شعری می سراید خودش هم یک مخطب می شود که یک نظر دارد. من نمی توانم شعرخودم را توضیح دهم و برداشت را به عهده ی مخاطب می گذارم. شما حق داری برداشت خودتون رو داشته باشید..

[پاسخ]

کیومرث میرزابیگی در گفته :

سلام کاک حشمت .دیارته خیر . بوری تا اِ درد شریکی بنوریم بوری تا اِخم بی پایانه بنالیم . تو بوش و مه هر گوشه مکم . مه دی تا کی اِ دس زامل بی حساو بوشیمن .
سربرزی تو کاک حشمت ارا ایمه افتخاره . اِِ خدا مه می همیشه سر بلنگ بوین .
ساقی باورو جامی پی مستی سودم مستین ژیان ژَ هستی

[پاسخ]

حشمت اله آزادبخت پاسخ در تاريخ چهارشنبه ۳۰ مهر , ۱۳۹۳ ۲۲:۱۰:

ممنونم کیومرث عزیز و دوست داشتنی. وممنون از این همه لطف و بزرگواری شما برادر دیرینه ام..

[پاسخ]

بابک شیراوند در گفته :

سلام خدمت شاعر عزیز آقای آزادبخت دست مریزاد زیبا بود

[پاسخ]

حشمت اله آزادبخت پاسخ در تاريخ چهارشنبه ۷ آبان , ۱۳۹۳ ۱۳:۰۴:

سلام بابک عزیز ممنونم

[پاسخ]

خیلی عالی بود انصافاً لذت بردم اما از غم وغصه هایت ناراحت شدم .کاش آنانکه باید بفهمند ،بفهمند که چرا شاعری با این همه طبع وذوق عالی هنوز بیکارست؟

[پاسخ]

حشمت اله آزادبخت پاسخ در تاريخ یکشنبه ۲۵ آبان , ۱۳۹۳ ۰۱:۰۲:

سلام یار دبسانی من . درود بر تو که کم نظیری.

[پاسخ]

مهدی مرادی در گفته :

قشنگ بود

[پاسخ]

حشمت اله آزادبخت پاسخ در تاريخ چهارشنبه ۷ آبان , ۱۳۹۳ ۱۳:۰۵:

نگاه و نظر لطف شماست که قشنگه مهدی جان

[پاسخ]

احسان ملکشاهی در گفته :

سلام ضمن خسته نباشید شعرتون خیلی خوب و باحال و پر انرزی وجذاب بود مرسی اقا حشمت

[پاسخ]

حشمت اله آزادبخت پاسخ در تاريخ چهارشنبه ۷ آبان , ۱۳۹۳ ۱۳:۰۶:

شمام خسته نباشید احسان جان پراز انرژی باشی همیشه..

[پاسخ]

علی آقا حسین پور / دبیر سرویس هنری " میرملاس نیوز " patoghehonari61@yahoo.com در گفته :

درود بر حشمت عزیز

بوری وه گرد لافاوی بچیمن
وه گرد ایل بی خواوی بچیمن

زیبا و قابل تامل

[پاسخ]

حشمت اله آزادبخت پاسخ در تاريخ چهارشنبه ۷ آبان , ۱۳۹۳ ۱۸:۳۸:

ودرود بر استاد حسین پور عزیز و قابل تامل.

[پاسخ]

میلاد گراوند در گفته :

با سلام. افرین بر شما. که با افرینش ادبیتان زبان لکی را باس میدارید

[پاسخ]

حشمت اله آزادبخت - مدیر هومیان نیوز پاسخ در تاريخ دوشنبه ۱۹ آبان , ۱۳۹۳ ۰۰:۳۲:

درود جناب گراون عزیز امید که همواره مهربانی شما را پاس بدارد

[پاسخ]

رضاصادقی در گفته :

طبع لطیف زیباوقابل تاملتان مستوجب تقدیراست دست مریزاد

[پاسخ]

حشمت اله آزادبخت پاسخ در تاريخ دوشنبه ۱۹ آبان , ۱۳۹۳ ۰۰:۳۳:

ولطف سرشار شما مستوجب سپاس. ممنونم جناب صادقی عزیز.

[پاسخ]

سبزی... در گفته :

خیلی قشنگ بود ممنونم

[پاسخ]

حشمت اله آزادبخت پاسخ در تاريخ جمعه ۲۳ آبان , ۱۳۹۳ ۱۴:۱۱:

من هم از لطف قشنگ شما منونم.

[پاسخ]

خداوند امثال جنابعالي را براي فرهنگ زخم خورده ما حفظ كند

[پاسخ]

حشمت اله آزادبخت پاسخ در تاريخ جمعه ۲۳ آبان , ۱۳۹۳ ۱۴:۱۲:

خداوند شما را پایدار و سربلند کند.

[پاسخ]

محمد قنبری در گفته :

با درود فراوان به آقا حشمت ، سرآینده اشعار لکی
دوبیتی جالب ، پر ازحقیقت و غمناکی که در خور این مقطع زمانی و درد بسیاری از مردم آن دیار
زنده باشی و پایدار
15 نوامبر 2014 – قزاقستان

[پاسخ]

حشمت اله آزادبخت پاسخ در تاريخ یکشنبه ۲۵ آبان , ۱۳۹۳ ۰۱:۰۱:

درود فراوان به شما عزیز غریب افتاده که در خیابان های دوردست ها درد بسیاری از مردم این دیار هنوز روی شانه های دغدغه ات سنگینی می کند. زنده باشید.

[پاسخ]

علی ادینه وند در گفته :

دست مریزاد . هرکسی که برای حفظ زبان مادرییش میکوشد .انسان باغیرت و بافهمی هستش . ارادتمند شما آقای آزادبخت

[پاسخ]

حشمت اله آزادبخت پاسخ در تاريخ پنج شنبه ۲۹ آبان , ۱۳۹۳ ۱۵:۴۶:

راداتمند غیرت و فهم شما هستم جناب آدینه وند عزیز.

[پاسخ]

یک کوهدشتی در گفته :

خیلی زیبا و دلچسب.عالی بود.

[پاسخ]

حشمت اله آزادبخت پاسخ در تاريخ پنج شنبه ۲۹ آبان , ۱۳۹۳ ۱۵:۴۷:

عالی لطف شماست عزیز.

[پاسخ]

گراوند در گفته :

با عرض سلام و دست مریزاد باید واقعا به جنابعالی آفرین گفت قلمت همیشه لغزان و نفست همیشه گرم باد.

[پاسخ]