- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

زبان و ادبیات سرمایه فرهنگی محسوب می‌شود

13930729000491_PhotoA

 

رئیس جهاد دانشگاهی لرستان گفت: زبان و ادبیات سرمایه فرهنگی محسوب می‌شود. 

به گزارش میرملاس به نقل از فارس، سید نادعلی دهقانی ظهر امروز در سومین همایش ملی سیر و تحول ادبیات بومی لرستان در دانشگاه لرستان، گفت: زبان و ادبیات هر قوم و ملتی از سرمایه‌های فرهنگی و نشان‌دهنده، شخصیت و فرهنگ دینی، مذهبی، سیاسی، هنری و تاریخی آن قوم و گروه است و از این منظر است که اهمیت بالایی دارد.

وی اظهار داشت: ادبیات بومی یک دریچه به یک دنیای وسیع است که در آن تجربه و دانش و هنر نهفته است و دارای استراژدی‌های پنهان برای تکامل، پیشرفت و تعالی است.

رئیس جهاد دانشگاهی لرستان با مطرح کردن این سئوال که از این سرمایه‌های عظیم چه استفاده‌ای کرده‌ایم؟ اضافه کرد: در حال حاضر ما از آموزش زبان بومی به فرزندان خود و اقوام دیگر هراس داریم؛ در صورتی که می‌توانیم زبان بومی لرستان را در دانشگاه تدریس کرده و به عنوان یک سرمایه از آن بهره ببریم، تا بلکه مانع از فراموشی آن شویم.

دهقانی افزود: نپرداختن به ادبیات بومی نوعی خودزنی و دور شدن از فرهنگ اصیل‌مان است که باید با راهکارهای مناسب به شکوفایی دوباره آن کمک کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد لرستان بیان کرد: برای این کار باید علاوه بر تدوین کتاب و سالنامه به زبان لری و نامگذاری کوچه‌ها، میدان‌ها و مکان‌های مختلف به زبان لری، باید یک پژوهشکده برای ادبیات بومی در نظر بگیرم.

وی عنوان کرد: همان طور که گنجینه‌های زیر خاکی را در موزه می‌گذاریم و از آنها محافظت می‌کنیم، باید برای ادبیات بومی و کلمات محلی نیز موزه راه‌اندازی کنیم.

دهقانی اضافه کرد: دستگاه‌های مربوط در این زمینه کم کاری داشته و خوب کار نکرده‌اند و باید سازمان‌های فرهنگی به میدان بیایند تا گام‌های خوبی در این راه برداشته شود.