تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
6

کشف فسیلهای حیوانی و دست افزارهای انسان پیش از تاریخ در لرستان

  • کد خبر : 58975
  • 01 آبان 1393 - 1:33

    داود داودی میرملاس نیوز :  در یکم مهرماه سالجاری مأمورین اداره راه و شهرسازی در حین تعریض جاده نورآباد به خرم آباد با بقایای فسیلی برخورد کردند که بلافاصله با اطلاع رسانی به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان و عزیمت کارشناسان، بقایای فسیلی که در نتیجه فعالیت بیل مکانیکی […]

unnamed

 

 

داود داودی میرملاس نیوز :  در یکم مهرماه سالجاری مأمورین اداره راه و شهرسازی در حین تعریض جاده نورآباد به خرم آباد با بقایای فسیلی برخورد کردند که بلافاصله با اطلاع رسانی به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان و عزیمت کارشناسان، بقایای فسیلی که در نتیجه فعالیت بیل مکانیکی دچار آشفتگی شده بودند به این اداره منتقل شدند و سپس در طی یک صورتجلسه به طور موقت به سازمان زمینشناسی انتقال یافته تا بخشی از مطالعات مربوط بر روی آنها صورت گیرد. در روزهای اولیه کشف فسیلها، شایعاتی مبنی بر تعلق بقایا به فسیل دایناسور در محافل عمومی بر سر زبانها بود و هنوز هم عدهای بر اساس عدم آگاهی بقایای کشف شده را مربوط به دایناسور میدانند.

نگارنده به همراه تعدادی از باستانشناسان استان بلافاصله پس از مشاهده فسیلها به محل کشف آنها مراجعه کرده تا اطلاعات علمی لازم را در خصوص این مکان گردآوری نماید. مکان مورد نظر یکی از تپه های آبرفتی در ۸۰۰ متری جنوب روستای گاوکش سفلی از توابع شهرستان دلفان است که فسیلهای حیوانی در حدود ۵/۹ متری عمق این تپه در یک لایهی رسی فشرده حفظ شده بودند. هنوز هم بخشی از فسیلها در این لایه قابل مشاهده است. با بررسیهایی که در سطح تپه انجام گرفت تعدادی از دستافزارهای سنگی مربوط به ادوار پارینهسنگی قدیم و میانه نیز کشف شد که حاکی از وجود فعالیتهای انسان پیش از تاریخ در این مکان است. کشف شواهد مربوط به دوره پارینهسنگی قدیم در این محل در نوع خود جالب توجه و حائز اهمیت فراوان است. چرا که برای اولین بار است در استان لرستان کنونی شواهد مربوط به این دوره مشاهده میشود. به طور کلی دوره پارینهسنگی قدیم با ساخت اولین ابزارها توسط انسان در حدود ۵/۲ میلیون سال پیش شروع و در حدود ۲۵۰ هزار سال پیش به اتمام میرسد. تاکنون قدیمترین تاریخ ذکر شده برای لرستان از روی یک قطعه استخوان و بر اساس آزمایش توریوم/اورانیوم از پناهگاه صخرهای همیان۱ در کوهدشت به بیش از صد هزار سال پیش میرسید که این تاریخ مربوط به دوره پارینهسنگی میانه است. هرچند که دورهی پارینهسنگی قدیم یک محدودهی زمانی وسیع بوده و اطلاق دست افزارهای روستای گاوکش سفلی به تاریخ دقیقی از این دوره دشوار است ولی تکنولوژی غالب مبتنی بر ساطور ابزار نشان از قدمت دیرینه این منطقه دارد. از آنجایی که مطالعه مربوط به فسیلها در حیطه تخصص دیرین جانور شناسان است تعدادی از تصاویر گرفته شده از آنها برای دوست خوبمان پروفسور جان وَندِر مادِ  دیرین شناس موزه مادرید در اسپانیا ارسال شدند تا از نظرات مقدماتی ایشان آگاه شویم و در فرصتی مناسب مطالعات تکمیلی بر روی آنها صورت گیرد. مشاهدات اولیه بیانگر وجود گونههای حیوانی موسوم به هیپارین (Hipparion) و بویدای (Bovidae) در میان یافتههای فسیلی است. هیپارینها اسبان موسوم به سه انگشتی و اجداد اسبان امروزی به شمار میروند که غالباً در طی دوره مایوسین (حدود ۲۳ تا ۵ میلیون سال پیش) و پلایوسین (حدود ۵ تا۸/۱ میلیون سال پیش) از ادوار زمینشناسی میزیستهاند و در اوایل دوره پلایستوسین (حدود ۸/۱ میلیون تا ۱۰ هزار سال پیش)  نسل آنها منقرض شده است. قبلاً فسیل این گونه از اسبسانان در نواحی دیگر ایران چون مراغه واقع در آذربایجان شرقی گزارش شده است. تعداد دیگری از فسیلها مربوط به بُویدای است که پستانداران نشخوار کننده با سُم شکافدار هستند که خود به دو دستهی اصلی بوینا و آنتیلوپینا تقسیم میشوند. بوینا شامل گونههای مختلف گاو (بیزون، بوفالوی آفریقایی و بوفالوی آبی)، گوزنهای چهار شاخ و گوزنهای با شاخ بزرگ پیچ در پیچ و آنتی لوپینا شامل گونههای بز، گوسفند و غزال هستند. هرچند که احتمال دارد میان یافتههای فسیل شده حیوانی و دستافزارهای سنگی مربوط به انسان در این تپه اختلاف زمانی زیادی وجود داشته باشد اما پتانسیل بالایی که تپه مورد نظر در خصوص تحقیقات باستانشناسی و دیرین جانورشناسی دارد قابل انکار نیست.

متأسفانه سودای دستیابی به بقایای مادی گذشته از یک سو و عدم آگاهی برخیها نسبت به مسائل فرهنگی از سوی دیگر سبب بروز کنجکاویهای بی اساس در میان مردم و به تبع آن تخریب این آثار است که باعث مخدوش شدن بخش مهمی از اطلاعات مربوط به گذشته شده است. این در حالی است که فسیلها و بسیاری از مواد فرهنگی دیگر نه از لحاظ مادی، بلکه به لحاظ علمی و فرهنگی دارای اهمیت هستند. کشفیات اخیر نیازمند توجه بیش از پیش مسئولان خصوصاً سازمان میراثفرهنگی به عنوان متولی این امر است تا بتوان اطلاعات لازم را در خصوص محیط دیرین و چگونگی تعامل انسان و حیوان با این محیط کسب نمود.

 

داود داودی /  دانشجوی مقطع دکتری باستانشناسی (گرایش پیش از تاریخ)

unnamed (1)

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=58975

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 25در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲۵
  1. با سلام خدمت مدیریت محترم پایگاه خبری تحلیلی میرملاس نیوز و تمام میرملاسی های عزیز.
    ضمن تشکر از درج مطلب بنده در خصوص بقایای فسیلی و دست افزارهای انسان پیش از تاریخ در مورد اعداد ذکر شده در این مطلب نیاز است توضیح مختصری ذکر شود.
    اعدادی که دارای علامت ممیز هستند را به صورت حروفی در اینجا مینویسم که در صورت وارونه شدن اعداد قبل و بعد از ممیز استنباط اشتباه نشود.

    ساخت اولین ابزارها توسط انسان در حدود دو میلیون و پانصد هزار سال پیش شروع شده.

    پلایوسین (حدود ۵ تا یک میلیون و هشتصد هزار سال پیش).

    پلایستوسین (حدود یک میلیون و هشتصد هزار تا ۱۰ هزار سال پیش).

    با تشکر از شما و همه خوانندگان عزیز.

  2. داوود داوودی دانشجوی مقطع دکترا است. گرچه داوودی هنوز جوان است،اما پژوهشگر معتبری است. او تا کنون تحقیقات میدانی مختلفی در سطح کشور انجام داده است. قطعا در آینده اخبار بیشتری در مورد تحقیقات داوودی خواهیم شنید.
    لازم میدانم این کشف بزرگ را به دکتر داوودی تبریک بگویم و برایش آرزوی موفقیت کنم. ای کاش مسئولین میراث فرهنگی، دلسوزانه تر او را حمایت کنند تا دستاورد این کشف بزرگ جایگاه اسب در لرستان را جهانی کند. من نیز به سهم خود به خاطر این رویداد بزرگ یکی از تندیس هایی که باید برای باغ مفرغ در خرم آباد بسازم به دهنه ی مفرغی که پیکره یک اسب است و در سه هزار سال پیش ساخته شده اختصاص میدهم این تندیس در دهه فجر امسال نصب خواهد شد.

  3. فسیلهای حیوانی در حدود نه و نیم متری عمق این تپه در یک لایه رسی فشرده حفظ شده بودند.

  4. بسیار سپاسگزارم از محبت شما آقای آزادبخت. مطمئنا تلاش های فرهنگی شما در این استان و استان های همجوار بر کسی پوشیده نیست. احداث باغ مفرغ خرم آباد نیز از ناشی از فکر پویا و ذهن خلاق حضرتعالی است که به معرفی هرچه بیشتر فرهنگ این ناحیه خواهد پرداخت. در خصوص تندیس مفرغی اسب نیز باید بگویم فکر جالبی است.
    کشف فسیل های حیوانی روستای گاوکش نیز که در نتیجه فعالیت راه سازی رخ داد را در وحله اول بایستی مدیون مامورین اداره راه و شهرسازی دانست که بلافاصله پس از کشف، خبر آن را به اداره کل میراث استان گزارش دادند. مطالعات اینجانب در خصوص یافته های فسیلی نتیجه یک کار میدانی و مطالعاتی است که با کمک دوستان خوبم مسعود بیرانوند، جلال عادلی، مهرداد زرین جویی، امین صفای زاده و پرفسور جان وندر ماده صورت گرفته.
    قطعا کشف فسیلهای اسب های سه انگشتی به عنوان اجداد اسب های امروزی بیانگر پیشینه حضور این گونه حیوانی در ایران است.
    فعالیت شما در خصوص نصب مجسمه این حیوان نجیب نیز در باغ مفرغ خرم آباد تلاش با ارزشی است در خصوص شناخت پیشنه این ناحیه و چگونگی تعامل انسان و حیوان با محیط پیرامونش.

  5. با سلام
    جناب آقای کتر داودی
    انشالله در پناه امام زمان موفق باشید این استان نیازمند دست یاری و کمک افراد تحصیل کرده در تمامی عرصه هاست.

  6. با تشکر از جناب آقای دکتر داودی و زحماتی که در خصوص مطالب جامع و کامل در خصوص فسیلهای حیوانی ارائه نموده اند . امیداوارم که هماره موفق و سربلند باشید .

  7. با درود به شما
    سایت مورد نظر نه تنها به لحاظ دیرینه شناسی جانوری و شناخت دوره های پارینه سنگی حائز اهمیت است ، بلکه به جهت تعمیم تنوع فعالیت های گردشگری مهم و بی نظیر است .
    این موضوع نیاز به مسئولیت پذیری بیشتر مدیریت میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری را دارد . ضمن آنکه همه می دانیم که رونق صنعت گردشگری نیازمند همکاری بین بخشی و فرا بخشی دارد .
    حفظ سایت و تغییر جهت مسیر راه از اولویت های نخستین پرداختن به این کشف بزرگ است .
    با امید به تعامل و همفکری بیشتر همه ی کسانیکه برای توسعه این استان کار و فعالیت می کنند .
    دست شما و دیگر همکاران را به گرمی می فشارم

  8. جناب آقای صلاحی متشکرم. موفق باشید.

  9. ضمن عرض سلام خدمت جناب آقای دکتر داودی به سهم خودم از زحمات بی دریغ و مستمر شما در راه شناساندن فرهنگ و تمدن گذشته تشکر میکنم. با آرزوی موفقیت روزافزون

  10. با سلام
    جناب آقای دکتر داودی از زحمات جنابعالی برای تحقیق و پژوهش در این امر تشکر میکنم. امیدوارم که موفقیت های شما در این زمینه ادامه داشته باشد.

  11. دوست و همکار ارجمندم، جناب آقای داودی از آنجا که شخصاً شاهد تلاش و پیگیری شما جهت اطلاع رسانی به مردم و مسئولین مربوطه(به زعم خودشان نامربوط) در این زمینه بوده ام ، سپاسگزارم و برای شما آرزوی بهروزی و پیروزی دارم. امیدوارم تا دیر نشده مسئولین استانی اعم از مسئولین فرهنگی، علمی و حتی سیاسی -اقتصادی لرستان ذره ای خوش سلیقگی از خود نشان داده و زمینه را برای کاوش، مطالعه و بازسازی و نمایش این یافته ها فراهم نمایند. چرا که اهمیت علمی- آموزشی آن(برای همه ی مقاطع تحصیلی) و اهمیت آن در زمینه ی توسعه صنعت گردشگری بر کسی پوشیده نیست.

  12. متاسفانه وقتی که نوع برخورد مسولین استان رو با طرز برخورد مسولین دیگر استانها که به سایت هایی از این دست برخوورد کرده اند، مانند سایتی با فسیل گاو دریایی در کبودرآهنگ (که منجر به حفظ و انجام کاوش علمی در این سایت شد) و یا کشف فسیل هایی در شهرستان مراغه و یا استان کرمان که چه از طرف خود مردم روستا و یا مسولین استانی به سایت موزه تبدیل شد مقایسه میکنیم. افسوس ماجرا چند برابر میشود وقتی که مسولین استان ما عزم خود را جزم کرده تا این سایت ارزشمند رو در سایه سکوت مسولین میراث فرهنگی از بین ببرند.

  13. درود بر دکتر داوودی از کهن دیار دلفان مهد تمدن

  14. از همه دوستان عزیز متشکرم و امیدوارم که با درایت مسئولین این محوطه تبدیل به یک مرکز مطالعاتی و سایت موزه گردد که خود در رونق صنعت گردشگری و مبحث ژئوتوریسم حائز اهمیت فراوان است.

  15. مهندس عزیز سلام خسته نباشید از اطلاع رسانی دقیق ومتقن جنابعالی کمال تشکر را داریم موید باشید

  16. جناب آقای دکتر داودی
    این اکتشاف عظیم را به شما پژوهشگر توانمند و نیز به جامعه باستانشناسی کشور تبریک عرض نموده و برای شما آرزوی موفقیت را دارم.

  17. با عرض سلام و خسته نباشید خدمت آقای دکتر داوودی
    بر خود لازم می دانم این کشف بزرگ را به شما تبریک عرض نمایم زیرا این اکتشاف یکی از نادرترین اکتشافات کشور می باشد ، رشد و ترقی جنابعالی مایه افتخار و سربلندی ماست ، با آرزوی موفقیت در تمام عرصه ها .

  18. با سلام و خسته نباشید خدمت آقای داودی و همچنین دوستان میرملاس نیوز.
    از زحمات بی دریغتون کمال تشکر رو دارم و همچنین آرزوی موفقیت و سربلندی میکنم برای همه عزیزانی ک در این زمینه فعالیت دارن.

  19. دوستان و همکاران ارجمند : نادر محرابی، مهرداد زرین جویی، محمد داودی، مرادی، بیرانوند، ناشناس، کیوان، محمدجواد گراوند، ک. طولابی، رضا طولابی و ب. داودی از کامنت های مهربانانه شما نهایت سپاسگزاری را دارم.

  20. سلام داود جون
    کاش این مطالعات طوطی وار رو کمی شفافتر می نوشتی تا حداقل یه عده ساده فکر سطح تحصیلات تو رو می کردند.
    ارادتمند

  21. با عرض سلام،ماهم برای دکتر داوودی آرزوی توفیق هرچه بیشتر داریم

  22. سلام دکتر داود خداقوت ، به امید پیشرفت روز افزون برای شما ، دکتر داوودی ما شاهیوندا و ایل بزرگ شاهیوند به شما افتخار میکنیم .

  23. عرض سلام و خسته نباشید خدمت آقای داوودی
    تبریک میگم این موفقیتتون ان شاالله همیشه پیروز و سرفراز باشید

  24. از اداره راه و شهرسازی هم بخاطر تعریض جاده و آشکار کردن این فسیل ها تشکر میکنبم

  25. دکتر آفرین که زبان لکی را ثبت کردید خدا قوت

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.