- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

ادامه ماجراهای ۳ ساعت بارندگی و بحرانی که خلق شد

ادامه ماجراهای ۳ ساعت بارندگی و بحرانی که خلق شد
 میرملاس نیوز: سه ساعت بارندگی شدید در استان لرستان منجر به وقوع سیل و قربانی شدن پنج نفر شد، حادثه ای که پیش از وقوع از سوی هواشناسی پیش بینی شده بود ولی با بی تدبیری های صورت گرفته شاهد رخدادهایی بودیم که از این حادثه یک بحران ساخت.

به گزارش خبرنگار مهر، استان لرستان یکی از استانهای سیل خیز کشور است، موضوعی که طی سالهای گذشته با وقوع حوادث متعدد خسارات جدی به زیرساختهای لرستان وارد کرده ولی همچنان متولیان امر از این حوادث درس نگرفته و نسبت به انجام اقدامات زیرساختی برای مقابله با رخدادهای مشابه حرکتی انجام نداده اند.

نمود بی تدبیری در این زمینه را می توان در سیلاب اخیر لرستان دید، سیلابی که حاصل تنها چندین ساعت بارندگی بود تا به دلیل موقعیت توپوگرافی و کوهستانی بودن لرستان این باران تبدیل به سیل و در نهایت خسارات جانی و مالی به لرستانیها شود.

عدم لایروبی رودخانه خرم آباد و بی توجهی به تعریض و افزایش ارتفاع پلهای ایجاد شده بر روی این رودخانه که طی سالهای اخیر با اجرای طرح “ساماندهی” دستخوش تغییرات جدی شده است، موجب شد تاسیلاب ایجاد شده در پایین دست دو خودروی در حال حرکت روی پل شورآب را ببلعد.

این حادثه در حالی رخ داد که تا به امروز به رغم گذشت بیش از چهار روز از حادثه دو جسد از مجموع اجساد پنج قربانی سیلاب در لرستان هنوز پیدا نشده است تا استاندار لرستان خواستار استفاده از ظرفیت دیگر استانها برای پیدا کردن اجساد شود.

در این راستا جلسه ستاد حوادث لرستان صبح جمعه با حضور مسئولان امر در استانداری لرستان تشکیل شد تا واشکافی این حادثه و رخدادهای پس از آن عمق مشکلات در این زمینه را روشن تر کند.

همه هشدارها قبل از وقوع حادثه داده شده بود

فرماندار شهرستان چگنی در این جلسه با بیان اینکه همه تذکرات لازم به دستگاههای اجرایی قبل از وقوع این گونه بحران ها از سوی فرمانداری ابلاغ شده است اظهار داشت: در این تذکرات نسبت به لایروبی کانال ها، قنوات، و … تاکید شده بود چرا که باید احتمال این بارشها را می دادیم و آمادگی لازم را در مواجه با آنها داشته باشیم.

درمنان با بیان اینکه اطلاع رسانی مطلوبی از طریق ارسال پیامک و همچنین مکاتبه با دستگاههای اجرایی در رابطه با ضرورت آمادگی در مواجه با این گونه حوادث صورت گرفت ادامه داد: همچنین بر اساس پیش بینی هواشناسی استان نیز احتمال جاری شدن سیل وجود داشت که در این راستا به همه دستگاههای اجرایی آماده باش کامل اعلام کردیم.

وی بیان داشت: با توجه به وضعیت توپوگرافی شهرستان چگنی و همچنین جاری شدن سیل خسارات فراوانی به بخشهای کشاورزی، راهها، واحدهای نگهداری دام و … وارد شد.

فرماندار شهرستان چگنی در مجموع میزان خسارتهاتی وارد شده به این شهرستان بر اثر سیل را شش میلیارد تومان عنوان کرد.

درمنان همچنین به حادثه سقوط دو دستگاه خودرو پراید و پژو در رودخانه روستای شوراب اشاره کرد و گفت: در پی این حادثه چهار نفر از سرنشینان خودرو پژو و یک نفر سرنشین خودرو پراید مفقود شدند.

اجساد دو قربانی سیل همچنان پیدا نشده است

وی با بیان اینکه بر اثر بارندگی های شدید و بر راه افتادن سیل در منطقه ویسیان آب به سطح پل محل روستای شوراب ورود پیدا می کند عنوان کرد: این امر موجب می شود که این دو دستگاه خودرو به همراه سرنشینان آنها در رودخانه سقوط کنند.

فرماندار شهرستان چگنی با بیان اینکه اجساد سه نفر از سرنشینان این خودرو ها با عملیات جستجو پیدا شده اند عنوان کرد: این در حالیست که یک نفر از سرنشینان خودرو پژو و سرنشین خودرو پراید هنوز پیدا نشده اند.

عدم همکاری دستگاهها برای پیدا کردن اجساد

درمنان با انتقاد از عدم همکاری برخی از دستگاههای اجرایی متولی برای یافتن اجساد غرق شده در این سیلاب تصریح کرد: در برخی از اخبار اعلام شده که اجساد غرق شده از سوی جمعیت هلال احمر استان پیدا شده اند و این در حالیست که از ابتدای این حادثه تا کنون من به هیچ عنوان مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان را در صحنه این حادثه ندیدم.

وی با بیان اینکه حتی جمعیت هلال احمر استان برای خانواده های داغدیده این حادثه که آنجا حضور داشتند مکانی در نظر نگرفته بودند عنوان کرد: حتی دریغ از یک چادر و یا یک وعده پذیرایی از این خانواده ها.

فرماندار شهرستان چگنی به بازدید استاندار لرستان از محل وقوع این حادثه اشاره کرد و گفت: به محض حضور استاندار در این منطقه امکانات اضافه و از امکانات و تجهیزات شهرستان خرم آباد استفاده شد.

درمنان با بیان اینکه جمعیت هلال احمر عنوان می کنند که ما اجساد را پیدا کرده ایم افوزد: این در حالیست که ما اجساد را در آب پیدا کردیم و به آنها اطلاع دادیم.

وی با بیان اینکه در این حادثه ما هیچ گونه امکاناتی در اختیار نداشتیم افزود: نیروهای فرمانداری با کمک مردم تنه درختان را می بردیم و نسبت به پیدا کردن اجساد اقدام می کردیم.

انتقادات فرماندار از هلال احمر

فرماندار شهرستان چگنی با بیان اینکه یکی از اجساد غرق شده در این سیل در داخل خودرو گیر کرده بود ادامه داد: این در حالیست که هلال احمر حتی امکانات اولیه را برای برش درِ خودرو و بیرون آوردن جنازه از داخل آن را نداشت.

درمنان با بیان اینکه حتی نیروهای امدای شهرستان کوهدشت لباس مورد نیاز برای خود را نداشتند و و برای عوض کردن لباس های خیس شده در جریان بارندگی به این شهرستان عزیمت می کردند و دوباره بر می گشتند گفت: نیروهای هلال احمر تغذیه لازم را نداشتند و حتی برای خودشان هم لوازم گرم کننده نبود.

فرماندار شهرستان چگنی با بیان اینکه اگر اقدامی برای پیدا کردن اجساد در این حادثه صورت گرفته به همت مردم و مدیران محلی شهرستان و امکانات ناچیز بوده است گفت: با توجه به اینکه فصل سرما آغاز شده و در آینده نیز احتمال این گونه بارشها وجود دارد باید تدابیر لازم را برای جلوگیری از این گونه اتفاقات داشته باشیم.

پاسخ هلال احمر لرستان به انتقادات

مدیر عامل جمعیت هلال احمر لرستان نیز در این جلسه با بیان اینکه کار باید برای رضای خداوند باشد گفت: طی بارشهای شدید روز دوشنبه و جاری شدن سیل در منطقه ویسیان دو دستگاه خودرو در داخل رودخانه این منطقه سقوط کردند.

حسین رضا مرادی بیان داشت: در این راستا آماده باش از سوی مدیریت بحران استان صورت گرفت و تیم های عملیاتی جمعیت هلال احمر به محل حادثه اعزام شدند.

وی با اشاره به به کارگیری ۲۶ تیم جمعیت هلال احمر در قالب ۱۲۷ نفر از نیروهای مرکز استان و شهرستانهای معین در این حادثه تصریح کرد: همچنین بالگرد هلال احمر نیز سه بار برای پیدا کردن اجساد مورد استفاده قرار گرفت.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر لرستان با بیان اینکه این وضعیت امدادرسانی تاکنون بی نظیر بوده است ادامه داد: در این راستا از پنج دستگاه آمبولانس، سه دستگاه خودرو کمک دار، سگ های جستجو و … نیز استفاده شد.

جستجوها همچنان ادامه دارد

مرادی با بیان اینکه در این جستجو ها یکی از اجساد کشف و به سردخانه منتقل شد عنوان کرد: همچنین در جستجوهای بعدی دو جسد در داخل خودروها و یک جسد را نیز در نزدیک یکی از خودرو در رودخانه پیدا کردیم.

وی بیان داشت: در این جستجو ها جسد مربوط به سرنشین خودرو پراید مشاهده نشد.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر لرستان بیان داشت: جستجوهای محیطی تیم های تخصصی سیلاب این جمعیت همچنان ادامه دارد.

مرادی همچنین در واکنش به سخنان فرماندار شهرستان چگنی در این جلسه نیز بیان داشت: مدیریت بحران باید به صورت علمی انجام شود و این در حالیست که برخی اظهار نظرها احساسی است.

وی در رابطه با عدم حضور وی در صحنه حادثه نیز بیان داشت: من پنج بار در صحنه این حادثه حضور داشته ام و در روزهای آینده نیز تیم های ارزیاب به صورت محرمانه نحوه عملکرد دستگاههای عضو ستاد بحران را اعلام می کنند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر لرستان با بیان اینکه من قائم مقام سازمان و معاون امداد و نجات خود را آنجا مستقر کردم گفت: من باید تنها کارهای هماهنگی با مرکز امداد نجات را انجام دهم.

مرادی بیان داشت: تنها راه حل پیدا کردن اجساد مفقود شده در این سیلاب جستجو های محیطی است.

استاندار لرستان: من هیچ امکاناتی ندیدم

این سخنان مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان با واکنش استاندار لرستان همراه بود، هوشنگ بازوند با بیان اینکه من در بازدیدی که از محل این حادثه داشتم هیچ گونه چادر، امکانات، مواد غذایی در آنجا ندیدم گفت: این در حالیست که مطلوب بود چادر، مواد غذایی مورد نیاز و امکانات لازم در محل این حادثه پیش بینی می شد.

وی با بیان اینکه خانواده های قربانیان این حادثه و همچنین نیروهای مردمی نیاز به غذا داشتند ادامه داد: این در حالیست که من هیچ گونه امکاناتی از هلال احمر آنجا ندیدم.

استاندار لرستان با بیان اینکه قرار نیست ما اینجا کسی را محکوم کنیم ادامه داد: به هر حال کار در این مواقع سخت است و اگر آسان بود که نام آن را بحران نمی گذاشتند.

بیشترین بارندگی ها در طول سه ساعت رخ داد

مدیر کل هواشناسی لرستان نیز در این جلسه با بیان اینکه این اداره کل اطلاع رسانی به هنگام و به موقع خود را در این رابطه داده است عنوان کرد: در مجموع ما ۲۱ ساعت بارندگی داشتیم و ۴۴.۵ میلی متر نیز میزان بارش ها بوده است.

هاشمی با بیان اینکه بیشترین بارشها در روز دوشنبه مربوط به ساعت ۶.۵ تا ۹.۵ بود عنوان کرد: در مجموع بیشترین بارندگی ها را ما طی سه ساعت داشتیم.

وی با بیان اینکه در پی این بارندگیها ما با قطعی برق مواجه شدیم ادامه داد: این امر موجب شد که بخشی از تجهیزات ما در منطقه سپیددشت و دستگاه خودکار ما که ۴۰۰ میلیون تومان ارزش داشت آسیب ببیند.

پل محل وقوع حادثه مربوط به ۵۰ سال پیش بوده است

مدیر کل راه و شهرسازی لرستان نیز در این جلسه با بیان اینکه ابنیه محوری که حادثه در آن رخ داد قدیمی بوده و مربوط به جاده قدیم پلدختر است عنوان کرد: این پل نیز مربوط به ۵۰ سال پیش بوده و ۱۲ سال قبل نیز قسمتی از جاده آن تعریض شده است.

شهرام ملکی با بیان اینکه دهانه این پل کوچک است عنوان کرد: مسیر بالا دست این پل نیز باید بازسازی شود.

چرایی اعزام دانش آموزان از درمانگاه ویسیان در اوج بارندگی

سیاوش بیرانوند معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان در رابطه با عدم پذیرش بیمار خودرو پژو در درمانگاه بخش ویسیان و ارجاع آن به خرم آباد از سوی مسئولان این درمانگاه عنوان کرد: اعزام هایی که در رابطه با بیماران داریم به صورت تعریف شده است.

وی با بیان اینکه اگر وضعیت بیمار مطلوب نباشد و میزان مسافت تا درمانگاه و بیمارستان بیش از چهار ساعت باشد از سوی درمانگاه و از طریق آمبولانس با حضور پزشک اعزام می شود گفت: اگر وضعیت بیمار مرتبط با جان وی باشد وظیفه ماست که آن را اعزام کنیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان تصریح کرد: باید شرح حال این بیمار مورد بررسی قرار گیرد که آیا برای اعزام به بیمارستان در خرم آباد نیاز به آمبولانس بوده یا نبوده است.

حوادثی که باید درس شود

مدیر کل مدیریت بحران استان لرستان نیز در این جلسه با بیان اینکه هر حادثه ای که اتفاق می افتد با خود درسی به همراه دارد عنوان کرد: لازم است که این درسها را یاد بگیریم و نسبت به رفع نقاط ضعف خود اقدام کنیم.

رضا آریایی با بیان اینکه استان لرستان یک استان حادثه خیز است ادامه داد: در این راستا باید نسبت به رفع مشکلات موجود در استان برای جلوگیری از وقوع این گونه حوادث اقدامات لازم صورت گیرد.

وی با اشاره به سیلابی بودن استان لرستان عنوان کرد: باید نسبت به اجرای طرحهای آبخیزداری، جلوگیری از آتش سوزی جنگلها، تخریب منابع طبیعی، مرمت و بهسازی راهها و پلها و … اقدام کنیم.

 گزارش و عکس از: مهر لرستان