تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
6

۱۵ تا ۱۷ قلاده پلنگ در لرستان از بین رفته است

  • کد خبر : 59248
  • 08 آبان 1393 - 9:50

    مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: منابع طبیعی ما به صورت مجانی از بین می‎رود. به گزارش میرملاس به نقل ایسنا ، مهرداد فتحی بیرانوند در کارگاه آموزشی مهارتی منطقه‎ای پلنگ ایرانی، بیان کرد: حیات وحش بخشی از اکوسیستم بوده که در پایداری آن نقش دارد و چرخه‎های حیات با وجود جانوران پایدار […]

 

1414396315675_666-190

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: منابع طبیعی ما به صورت مجانی از بین می‎رود.

به گزارش میرملاس به نقل ایسنا ، مهرداد فتحی بیرانوند در کارگاه آموزشی مهارتی منطقه‎ای پلنگ ایرانی، بیان کرد: حیات وحش بخشی از اکوسیستم بوده که در پایداری آن نقش دارد و چرخه‎های حیات با وجود جانوران پایدار باقی می‎مانند.

وی اضافه کرد: متأسفانه انسان با تعارض به زیستگاه‎ها باعث از بین رفتن بخشی از این چرخه‎ها شده است به طور مثال با اقدامات کشاورزی، شکار، شخم زدن و… این چرخه‎ها را بر هم زده است.

مهندس فتحی بیرانوند ادامه داد: با از بین رفتن گونه‎ای که در طبیعت شکارگر است گونه‎هایی که غذای آن هستند افزایش می‎یابند و تعادل و نظم در طبیعت از بین می‎رود.

مدیرکل حفاظت محط زیست لرستان تصریح کرد: حیات وحش در رشد اقتصادی می‎تواند تأثیر بسزایی داشته باشد؛ چنانچه در برخی از کشورها از جمله کنیا و تانزانیا درآمدی را که از این راه به دست می‎آورند از درآمد نفتی ایران بیشتر است. بدون آنکه آسیبی به سرمایه‎های این کشورها وارد شود درآمدزایی دارند اما منابع طبیعی ما به صورت مجانی و بلااستفاده از بین می‎روند.

فتحی بیرانوند گفت: پلنگ ایرانی از بزرگترین نژاد پلنگ است که در لیست IUCN قرار گرفته است. زیستگاه این گونه در بعضی از کشورهای خاورمیانه از جمله ایران قرار دارد؛ تعداد آنها در این مناطق بین ۸۷۱ تا ۱۲۹۰ قلاده گزارش شده و در ایران که بیشترین پراکنش را دارد ۵۵ تا ۸۵۰ قلاده اعلام شده است.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه مشکلی که امروزه این جانور را تهدید می‎کند جدا شدن زیستگاه‎هاست که باعث قطع شدن ژنتیکی می‎شود؛ در هر گروه بیش از ۱۰۰ قلاده نداریم. علت آن کاهش طعمه و تعارض انسان به زیستگاه این جانور است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با بیان اینکه طبق آمار به دست آمده از سال ۸۸ تاکنون ۱۵ تا ۱۷ قلاده پلنگ در لرستان از بین رفته است، اظهارکرد: برای حفاظت از این گونه کمیاب باید فرهنگ‎سازی شود و کارهای زیربنایی صورت گیرد.

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=59248

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. پدرم پشت دو بار آمدن چلچله ها پشت دو برف
    پدرم پشت دو خوابیدن در مهتابی
    پدرم پشت زمانها مرده است
    پدرم وقتی مرد آسمان آبی بود
    مادرم بی خبر از خواب پرید خواهرم زیبا شد
    پدرم وقتی مرد پاسبان ها همه شاعر بودند
    مرد بقال از من پرسید : چند من خربزه می خواهی ؟
    من از او پرسیدم : دل خوش سیری چند ؟

  2. این تصاویر مربوط به بچه یوزپلنگه ! نه پلنگ

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.