تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
5

دکتر عباسی فرد و بررسی وضعیت دانشگاه های غیر دولتی

  • کد خبر : 59375
  • 09 آبان 1393 - 22:39

  به گزارش میرملاس نیوز ؛  حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد رضا عباسی فرد متولد ۱۳۲۸ در کوهدشت لرستان نماینده دوره های اول ودوم مجلس شورای اسلامی، معاون اجرایی اسبق قوه قضائیه و عضو حقوقدانان شورای نگهبان عضو حزب جمهوری اسلامی، مشاور رئیس جمهور، مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ، رئیس دیوان عدالت اداری و عضو مجلس خبرگان رهبری […]

3b7bb8c7-488b-4e01-8feb-2601a68f5917

 

به گزارش میرملاس نیوز ؛  حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد رضا عباسی فرد متولد ۱۳۲۸ در کوهدشت لرستان نماینده دوره های اول ودوم مجلس شورای اسلامی، معاون اجرایی اسبق قوه قضائیه و عضو حقوقدانان شورای نگهبان عضو حزب جمهوری اسلامی، مشاور رئیس جمهور، مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ، رئیس دیوان عدالت اداری و عضو مجلس خبرگان رهبری و همچنین نماینده تام الاختیار ریاست دانشگاه آزاد در هیئت امنای استان قم است.

وی دارای مدرک دکتری فقه و مبانی حقوق، خارج است . با ایشان درباره شرایط تحصیل در دانشگاه های غیردولتی و همچنین وضعیت دانشگاه آزاد، گفتگویی انجام داده ایم که در زیر مشاهده خواهید کرد: 

آقای دکتر آیا دانشگاههای غیر انتفاعی به اندازه  شهریه ای که از دانشجویان می گیرند امکانات می دهند یا نه؟

اولاً: مستلزم این است که یک تیم قوی کارشناسی موضوع را در همه دانشگاه و در ابعاد مختلف بررسی نموده و مسئله را با عدد و رقم برآورد و اظهار نظر نماید.

ثانیاً: امکانات همه دانشگاههای غیرانتفاعی به صورت یکنواخت نیست و در مواردی حتی یک دانشگاه غیرانتفاعی در شهرهای مختلف و شاید در دانشکده های مختلف و حتی در دوره های مختلف شرائط متفاوتی دارد. بنابراین بهتر است حسب مورد از دانشجویان، اساتید و مدیران و دست اندرکاران سوال بفرمائید. البته این مسئله را باید جدی گرفت که علم ناقص و آموزش های ناتمام از جهل خطرناک تر است. نباید با دانش و دانشگاه و دانشجو کاسبکارانه و تجاری برخورد نمود.

چقدر با زوایای کاری دانشگاه آزاد آشنا هستید و آیا عملکرد این دانشگاه را تایید می کنید؟

من از بدو تاسیس با دانشگاه آزاد آشنا هستم و در همه فرازها و فرود های آن بوده ام از روزی که آستین مردانه یکی از استوانه های عظیم انقلاب و یکی از ارکان محکم نظام با دست خالی بالا رفت تا به  مدد الهی و دعای خیر امام، انقلابی بزرگ و فراگیر در حد انفجار نور برای توسعه آموزش عالی رقم بخورد و مشعل علم و دانش در هر کوی و برزن افروخته شود و دانش و دانشجویی از انحصار خارج شده و همگانی گردد.

دانشگاه آزاد را خوب میشناسم نه فقط امروز که به عنوان عضو هیات علمی و داشتن مسئولیت و همراهی با مدیریت توانمند آن بلکه از روزگارانی سخت، در فضاهای بسیار محدود و کوچک، با پناه آوردن به مساجد و حسینیه ها و اوقات تعطیل مدارس تا امروز و تبدیل شدن به بزرگترین دانشگاه حضوری جهان با بیش از پنج میلیون فارغ التحصیل و بیش از یک میلیون و ششصد هزار دانشجو از روزهای تنگ دستی این دانشگاه و شرائط سخت آموزش تا امروز و درخشیدن در عرصه های علم و فن آوری و حضور در میدان های رقابتی منطقه و جهان و کسب افتخارات غیر قابل پیش بینی این دانشگاه را می شناسم.

من شرائط این دانشگاه را از جهت تکمیل کادر علمی و تامین کارمند مورد نیاز، فضای اداری، تجهیز کارگاهها و آزمایشگاهها  امور پشتیبانی و خدماتی در حد قابل قبول میدانم ولی نباید به وضع موجود قانع بود و باید برای خدمات ایده آل تلاش نمود.

قطعاً دانشگاهی با این وسعت و خدمتی با این طول و عرض نمی تواند بی کم و کاست باشد ولی با شناختی که از مجموعه توانمندی های آقای دکتر میرزاده داریم که امتحان های سختی چون حضور در عرصه بازسازی آثار جنگ تحمیلی را از سرگذرانده و با تیمی اندیشمند، دلسوز و باتجربه جبران کاستی ها دور از دسترس نیست خصوصاً که دهه چهارم عمر دانشگاه آزاد دهه توسعه کیفی خواهد بود انشاالله…

زیرساخت های دانشگاه های غیر دولتی چگونه است و برای داشتن یک دانشگاه با کیفیت به چه زیرساخت هایی نیازمند هستیم؟

باید یاد آوری کنم در دنیای امروز و در تعریف زیر ساخت ها  صرفاً به مسائل فیزیکی نمی توان اکتفا نمود. دنیای امروز متکی بر علم و دانش و نیروی انسانی است. در دنیای امروز اصلی ترین شاخص رشد و توسعه با نیروی انسانی کارآمد ارزیابی می شود. دانشگاههای دولتی قدم های بلند و موثری در تربیت نسل حاضر برداشته اند اما با توجه به واقعیتی بنام عرضه و تقاضا باید پذیرفت که ظرفیت های موجود در دانشگاههای دولتی و متکی بر بودجه عمومی قدرت پاسخگویی و جذب کمتر از %۲۰ تقاضا را دارد بنابراین باید به داوطلبان حق داد که با امکانات خودشان دانشگاه هایی پیشرو و جوابگو داشته باشند چون در غیر اینصورت بر سر دو راهی ترک و تعطیل تعلیم و تربیت یا در دامن بیگانگان افتادن و هدر دادن سرمایه ملی و خروج ارز خواهند افتاد.

هنر بزرگ دانشگاه آزاد که متعلق به جمهوری اسلامی و همه مردم ایران می باشد این است که آغوش خود را به روی همگان باز نموده تا مردم متکی به امکانات خودشان به کسب دانش پرداخته و هر کس مایل باشد امکان صعود بر بام اندیشه را با نردبان خویش داشته باشد.

آیا دانشگاه مسئول اشتغال بعد از فارغ التحصیلی هم هست؟ چه راهکاری برای این همه فارغ التحصیل بیکار وجود دارد؟

توجه داشته باشیم اینکه دانشجو باید بعد از فراغت از تحصیل باید جذب بازارکار شود. حقیقت و واقعیتی اجتناب ناپذیر است ولی مسئولیت این بخش بیشتر بر عهده برنامه ریزان کشور و مدیران مسئول می باشد.

وظیفه بالذات و اصیل دانشگاه تربیت کادر کارآمد علمی و تولید علم است مسئله آمایش سرزمین و برنامه ریزی درست و استفاده بهینه از اندوخته های علمی و تبدیل علم به ثروت باید در جای خود و به کمک همگان حل و فصل شود.

توجه داشته باشیم که علم مطلوب بالذات است و در اینجا برای شما درباره فضیلت علم و دانش که دانشگاه عهده دار آن تامین و گسترش آن می باشد مضمون حدیثی را یادآوری می کنم. امام معصوم (ع) فرمود: “در کسب علم و دانش بکوشید هر چند به قصد قربت و برای خدا نباشد، چون مسیر دانش در نهایت به خدا ختم می گردد.”

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=59375

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 8در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۸
  1. آقای دکتر خدا وکیلی نگید دانشگاه آزاد بگید دارالتجاره آزاد

    میدونید چرا؟

    چون حساب و کتابی در پذیرش دانشجو ندارد

    مدت ۱۰ سال هست که با یکی از واحدهای غرب تهران همکاری میکنم متاسفانه سال به سال دریغ از پارسال

    باز هم میدونید چرا؟ چون دانشجویانی که با نمره کنکور وارد می شوند اکثرا نمره درس های اصلی مانند شیمی و فیزیک و ریاضی زیر ۱۰ در صد هست و تعدادی هم این درس ها را نمره منفی دارند.
    از طرفی امسال به لطف جناب میرزاده ظرفیت ها به حد اعلی رسیده به طور مثال در رشته میکرو بیولوژی در این واحد قرارربر پذیرش ۸۰ نفر در دو حالت تمام وقت و پاره وقت بوده الان ۳۴۰ نفر در این دانشگاه پذیرش شده کجای این یعنی ارتقا کیفیت هست؟ دانشگاه با تمام ظرفیت داره کار میکنه حتی روزهای پنجشنبه تا پاسی از شب اما دو سوم از این بچه ها نتوانستند آزامایشگاه را برداند ؟

    درآمد زایی به چه قیمتی؟

    در ۷۰ درصد رشته ها هم دانشجو بدون کنکور جذب میشود. لابد این یعنی نخبه پروری ؟
    افت علمی یعنی چی؟
    مفهوم دانشگاه یعنی چی؟
    تفاوت دانشگاه مدرسه ای و دانشگاه واقعی کجاست؟

    به جای جذب بی ظابطه دانشجو بهتر است بسیاری از این واحدهای بی کیفیت را برای جلوگیری از ضرر دهی جمع کنند. تا به علم و دانش در این مملکت خیانت نشود.

  2. سلام وعرض ادب خدمت دکتر عباسی فرد
    به نطر بنده بی عدالتی محض است که عده ای ازفرزندان ابن مملکت شهریه ندهند ویارانه ای درس بخوانند وعده ای بازار آزاد
    جاره :بودجه آموزش عالی تقسیم بر تعداد دانشجویان ایران
    یارانه تحصیلی فقط برای اقشار ضعیف

  3. با سلام وخسته نباشید خدمت عزیزان میر ملاس
    جناب حجه الاسلام دکتر عباسی فرد فردی با ایمان ،متخصص امور، جسور وبا شهامت است .
    ایشان افتخار لرستان وبویژه کوهدشت می باشد و یکی از بزرگترین شخصیت های سیاسی وعلمی ومذهبی لرستان است .
    همواره دغدغه ی ایشان لرستان و شهرکوهدشت بوده است و از اینکه زادگاهش کوهدشت وروستاهای کونانی بوده است احساس غرور می کند.
    در خصوص دوران طفولیت ایشان وپاکی وصداقتش بسیار شنیده ایم حتی یکبار مبالغ بسیاری پول پیدا می کند و بسیار سختی می کشد تا صاحبش را پیدا نماید .
    مرحوم مغفور آیه الله حاج فرج الله عباسی(پدر زن گرامی ایشان) در دوران کودکی شهامت وپاکی را در نهاد ایشان می بیند و ایشان را به حوزه علمیه می برد تا بیشتر با سرچشمه های اسلام ناب محمدی آشنا شود وباعث هدایت مردم گردد.
    خدا وجود ایشان را برای مردم لرستان محفوظ بدارد.

  4. سلام وادب واحترام به محضر مبارک اندیشمند فرزانه جناب آقای دکتر عباسی فرد
    این استاد فرهیخته درتمام طول عمر مقدسشان همواره در خدمت به نظام ،انقلاب ،امام (ره)ومردم بوده ودرموقعیتهای مختلف متناسب باشرایط نظام موثر ومفید عمل نموده است
    ۱-درقبل از انقلاب به تحصیل درحوزه علمیه برای رسیدن درخت بزرگ وتنومند نظام ازمبارزین بارژیم شاهنشاهی بودند
    ۲-درشروع انقلاب اسلامی برای استحکام نظام مقدس درکنار یاردیرین امام آقای هاشمی درخدمت گذاری به مردم لرستان بنابرنیازآن دوران درمجلس شورای اسلامی خدمات شایان توجهی را ارائه نمودند
    ۳-درقوه قضاییه وشورای نگهبان بنابه نیاز مملکت وتشخیص توانمندیهای این استاد فرهیخته توسط سران حکومتی خدمات ارزنده ای نمایان شد که بعد از سالهای سال سیاستهای آن دوران اثر گذار است
    ۴- در این دوره ودرحال حاضر درعرصه علم ودانش وتربیت فرزندان این مرز وبوم وبعنوان یکی از مدیران ارشد دانشگاه دربزرگتری قطب علمی کشور بعنوان موثرترین مدیر مشغول خدمت هستند
    ۵- این خدمات تا پایان عمر باعزت ایشان همچنان ادامه دارد وبه تناسب شرایط زمان ومکان بعنوان سرباز انقلاب ونظام درسنگرهای مختلف ………………………………………مستدام

    شناخت فخرلرستان یعنی تدین ،اخلاص درعمل ،جدیت ،پشتکار،علم ودانش، انرژی بخش ،توانمندی ،مدیریت ،پیگیری احترام به همه و……………………

    • آقای دانشگاهی نفرمودید

      ۱- این خدمات ایشان برای استحکام موقعیت خودشان بوده و یا خدمت رسانی به مردم لرستان؟
      ۲- اگر خدمت خدرسانی به مردم لرستان و شهرستان کوهدشت بوده می توانید به حداقل مثال های ملموس آن برای مردمان آن دیار اشاراتی داشته باشید؟
      ۳- برای مردم لرستان پست و موقعیت اشخاص مهم نیست آنچه مهم هست توسعه ای است که استان از آن برخوردار نبوده و اشخاص ذینفوذ این استان هم هیچ گونه تلاشی در راه این مهم نداشته اند؟

      متاسفانه آنچه که باعث شده به قضاوت درستی از افراد نرسیم عدم شفاف سازی و واکاوی کارنامه گذشته افرادی هست که تاکنون نمایندگی مردم کوهدشت را به عهده داشته اند. و تنها براساس تعصبات قومی و صنفی افراد را سنجش میکنیم.

      ممنونم از میرملاس اگر بی طرفی خود را در درج کامنت ها حفظ نماید.

  5. حکایت های مدیریتی

    ثروت سازمانی
    ——————————————————————————–
    زمانی کزروس به بزرگ گفت:

    «چرا از غنیمت های جنگی چیزی را برای خود بر نمی داری و همه را به سربازانت می بخشی؟»

    کوروش گفت:

    «اگر غنیمت های جنگی را نمی بخشیدیم الان دارایی من چقدر بود؟» گزروس عددی را با معیار آن زمان گفت.

    کوروش یکی از سربازانش را صدا زد و گفت: «برو به مردم بگو کوروش برای امری به مقداری پول و طلا نیاز دارد.»

    سرباز در بین مردم جار زد و سخن کوروش را به گوششان رسانید. مردم هرچه در توان داشتند برای کوروش فرستادند. وقتی که مالهای گرد آوری شده را حساب کردند، از آنچه کزروس انتظار داشت بسیار بیشتر بود.

    کوروش رو به کزروس کرد و گفت:

    «ثروت من اینجاست. اگر آنها را پیش خود نگه داشته بودم، همیشه باید نگران آنها بودم. زمانی که ثروت در اختیار توست و مردم از آن بی بهره اند مثل این می ماند که تو نگهبان پولهایی که مبادا کسی آن را ببرد.»
    ——————————————————————————–

    شرح حکایت

    جاج اقای گرام حجه السلام والمسلمین عباسی فرد

    با سلام

    منابع انسانی مهمترین سرمایه و ثروت نرم افزاری هر کشور محسوب میشود. جذب، پرورش و نگهداری منابع انسانی یکی از وظایف اصلی مدیریت کلان و خرد هر جامعه است. هر جامعه بدون داشتن نیروی انسانی وفادار، متعهد و توانمند نمی تواند مأموریت خود را به انجام رساند.
    لذا رسالت دانشگاه آزاد یک ماموریت مثال زدنیست علاوه بر تاکید بر بار علمی برای جویندگان ، کارگزاران این کارخانه انسان سازی ( با عرض پوزش )فقط بفکر جیب های نا متناهی نباشند تا باعث تنزل جایگاه بلند و انحراف از معیار این معادن عظیم علم و خالقی منفی برای مدیران آینده هر بخش شود.

    کلیدواژه‌ها : منابع انسانی ؛ نیروی انسانی ؛ آموزش ؛ دارایی های سازمان ؛ دارایی های جامعه

  6. عظیم علم و خالقی منفی برای مدیران آینده هر بخش نشود

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.