تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
10

خیابان های کوهدشت در محاصره ی ظروف یکبار مصرف؛رفتگر محله جزء لشکریان یزید نبود!

  • کد خبر : 59626
  • 13 آبان 1393 - 20:03

در لحظه نگارش این مطلب (ظهر عاشورای ۹۳)، جدول های فاضلاب و مسیر عبور دسته های عزاداری پر از لیوان های یک بار مصرف و روزنامه های باطله است! یکی از شهروندان ضمن گلایه از رفتار شهروندان در خصوص رها سازی لیوان و ظروف یکبار مصرف در خیابان های شهر، در یادداشتی نوشت: درآستانه فرا […]

در لحظه نگارش این مطلب (ظهر عاشورای ۹۳)، جدول های فاضلاب و مسیر عبور دسته های عزاداری پر از لیوان های یک بار مصرف و روزنامه های باطله است!

DSC_0125

یکی از شهروندان ضمن گلایه از رفتار شهروندان در خصوص رها سازی لیوان و ظروف یکبار مصرف در خیابان های شهر، در یادداشتی نوشت:

درآستانه فرا رسیدن دهه اول محرم پیامی پر محتوا و قابل تامل در تلفن های همراه پخش شد؛ پیام این بود: با هر نیتی در عزاداری ها شرکت می کنید! لطفا ظروف یکبار مصرف را داخل سطل زباله بیندازید! رفتگر محله جزء لشکریان یزید نیست…

اما چهره شهر کوهدشت ساعتی پس از پایان مراسم عاشورای حسینی نشان می داد خیلی از شهروندان تنها این پیام را خوانده اند و بدون توجه به محتوا، لیوان های آب و شربت، ظروف نذری و روزنامه های زیر انداز را در کوچه و خیابان رها کردند!

IMG_1725

در لحظه نگارش این مطلب (ظهر عاشورای ۹۳)، جدول های فاضلاب و مسیر عبور دسته های عزاداری پر از لیوان های یک بار مصرف و روزنامه های باطله است!

عدم وجود سطل زباله کافی در سطح شهر و نبود کیسه زباله در کنار ایستگاه‌های صلواتی از دلایل عمده رهاسازی این ظروف در خیابان‌ها به شمار می‌رود که با تامین کیسه زباله و افزایش تعداد سطل‌ها می‌توان به میزان قابل توجهی حجم ظروف یکبار مصرف رها شده در خیابان را کاهش داد اما دلیل نمی شود ما زباله هایمان را در هر نقطه ای رها کنیم.

همشهریان عزیز کوهدشتی،رها سازی این ظروف در سطح شهر یک اقدام ضد فرهنگی است واینجا دیگر هیچ مسئولی مقصر نیست که او را نقد کنیم!  جمع کردن این حجم زباله ساعت ها وقت و هزینه بیت المال را تلف می کند در حالی که اگر هر یک از ما به وظیفه شهروندی خود عمل کرده بودیم کار آسان تر بود.

در مورد آیین روشن کردن شمع در عصر تاسوعا نیز بعضی از شهروندان بدون در نظر گرفتن زیبایی بناها و ساختمان ها، هر جایی که میلشان باشد شمع روشن می کنند بدون اینکه اطمینان داشته باشند صاحب دیوار راضی است یا نه! که در صورت راضی نبودن صاحب مکانی که شمع روی آن روشن می کنیم حق الناس رخ می دهد و این یعنی ما برای انجام یک آیین سنتی غیر واجب، فعل حرامی را مرتکب شده ایم.

IMG_1886

.

IMG_1970

 

ایده از:داراب آنلاین

عکس و گزارش:امیرهوشنگ رشیدیان

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=59626

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 18در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۸
  1. اگر هریک از ما از هم اکنون به فرزندانمان بیاموزیم که شهر ما خانه ماست شاید در سالهای آینده شاهد این گونه صحنه ها نباشیم به امید فردایی بهتربرای محله- شهر وکشور عزیزمان ایران سربلند

  2. درود بر امیرهوشنگ رشیدیان…باید چنین روزایی یا سطل زباله در کنار این ظروف گذاشته شود یا نیروی زیادی باشه که اینا رو جمع آوری کنه…کجاست؟؟؟؟؟؟؟؟خوابن!!!!!!!

  3. مشکل از هیئت امنای تکایا هسن که باید خدشون نظم را رعایت کنند

  4. سلام دوستان من به واسطه فامیلی با مردم کوهدشت چندین ساله که تاسوعا وعاشورا میام این شهر خوب ومهمانواز ولی حقیقتا دسته های عزاداری میبایست ساماندهی شوند که ……..

  5. خیلی متأسفم

  6. عزیزان همه چیز مراسمات باید ساماندهی شود از دسته های عزاداری تا ایستگاهای صلواتی تاشهرداری عزیزان من بجای این دست اندرکاران برگزاری این چنین مراسماتی ازجمله امام جمعه شهر نیروی انتظامی وشهرداری وغیره همه پیرغلامان و ریس دسته های غزاداری رو جمع میکردم وبهشون خاطر نشان میکردم که میخوایم برای سرور وسالار شهیدان اعزاداری کنیم نه اینکه برای خود نمایی ودار و دسته داشتن گفتم باید اول دست انرکاران محیا کنن و محیا کردنش خیلی سادست دسته های اعزاداری باهرشکل وشمایلی که میان داخل خیابان بیان اما مکانی درست کنن مانند میدان توحید که دسته ها نزدیک مکان مورد نظر شدن تمام دهل و سنج خودشونو رها کنن وبه سمت میدان بروند وانجا همه یکی شوند چه زیبا میشود درهر صورت باید ساماندهی شوند که بیشتر قابل توجه امام جمعه میباشد

  7. نذری دادن یک امر خیر و عام المنفعه است که روحیه ایثار و انفاق را در آدمی تقویت کرده و به تبع باعث بهره مندی مستمندان و افراد کم بضاعت از این موهیت الهی می شود طبیعتا اگر شهروندان محترم نظم و نظافت را به آن بیفزایند و ساز و کار جمع آوری پس مانده های آنرا فراهم نمایند به زیبایی و جذابیت ان افزوده خواهد شد

  8. متاسفانه این معضل بهداشتی فرهنگی درکناردیگربداخلاقیهای رفتاری سالیان متمادی است ک روح مردم را ازار میدهد ب امید روزی ک هرشهروند حق شهروندی رابداند

  9. شهرداری کوهدشت توان جمع اوری زباله ونظافت شهررانداردبه کی بگیم

  10. کوهدشت شهر فراموش شده

  11. بسیار خوب
    تشکر از امیرهوشنگ عزیز عکاسی ات هم خوبه جای پیشرفت داره

  12. متاسفانه تعداد بلندگو ها و هیات عزاداری در کوعدشت خیلی زیادند فبلا فقط یک هیات زنجیر زنی و دو گروه سینه زن باید ساماندهی شود مثل زنجان و اردبیل که در روز عاشورا و تاسوعا با یک مداح مراسم باشکوه برگزار می شود و بسیار ساده بدون انواع آهنگ و ساز عجیب غریب

  13. شهردار واعضای شوراوضعیت نظافت شهررابررسی کنند این مردم شایسته خدمتند

  14. ایـن همه آثــارِ نـاهنجـار و زشت/// میتوان صدها ورق زانها نـوشت
    فضل و فرهنگ و ادب پیشه کنیم/// راه و چاره با هم اندیشه کنیم
    آرزویم را چنین خــواهم نــوشت///شهرِ من روزی شود همچون بهشت
    ………………………………………………………………………………..
    با تشکر از هنر مند عزیز جناب آقای رشیدیان بخاطر تهیه و درجِ سوژه های تاثیر گذار

  15. البته، متاسفانه در همه ی نقاط کشور از جمله شمال تهران نیز وضع رعایت بهداشت عمومی و بهداشت محیط زیست به همین شیوه است. کلاً ملت هم آگاهی محیط زیستی شان بالاست هم دغدغه ی محیط زیستی شان بالاتر!
    قبلا طنزی داشتم به نام قصه ی بز و چوپان، سوژه اش محیط زیست بود. یادش کمی تا قسمتی به خیر! البته در فضای مجازی نیستش. چون آن موقع سیمره نداشت سایت.

  16. به موضوع جالی پرداخته اند

  17. باتشکر فراوان خدمت دوست عزیزم ایشااله همیشه پایدار بمانید تشکر وقدر دانی بابت بی صبری های ما ایشاله جبران کنیم

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.