تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
5

واکاوی ماجرای یعقوب ۳ ساله و عقرب قاتل/ وقتی شهرستان ۸۰ هزار نفری پادزهر ندارد

  • کد خبر : 59863
  • 15 آبان 1393 - 12:37

مرگ پسربچه سه ساله پلدختری بر اثر عقرب گزیدگی که طی هفته جاری رسانه ای شد ابعاد پیدا و پنهانی دارد که واکاوی آن عمق مشکلات موجود در حوزه زیرساختهای بهداشت و درمان استان را روشن می کند، مشکلاتی که رفع آن در گام اول نیازمند پذیرش چالشهای موجود از سوی مسئولان است. به گزارش […]

IMG10430555

مرگ پسربچه سه ساله پلدختری بر اثر عقرب گزیدگی که طی هفته جاری رسانه ای شد ابعاد پیدا و پنهانی دارد که واکاوی آن عمق مشکلات موجود در حوزه زیرساختهای بهداشت و درمان استان را روشن می کند، مشکلاتی که رفع آن در گام اول نیازمند پذیرش چالشهای موجود از سوی مسئولان است.

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از مهر ، خبر مرگ پسربچه سه ساله لرستانی بر اثر عقرب گزیدگی طی هفته جاری پس از مرگ سه دانش آموز و معلم لرستانی که برای درمان دانش آموز آسیب دیده در سیلاب ۲۸ مهرماه سالجاری از ویسیان راهی خرم آباد شده بودند، خبر دیگری بود که نگاه افکار عمومی را به سمت حوزه بهداشت و درمان استان سوق داد.

این در حالیست که مسئولان امر با انتشار جوابیه ای بر روی سایت دانشگاه علوم پزشکی لرستان به جای شفاف سازی در این زمینه به دنبال توجیه برآمدند تا با پاک کردن صورت مسئله چرایی نبود پادزهر سم عقرب در بیمارستان پلدختر به افکار عمومی بگویند که “گزش عقرب در ناحیه خطرناک سر و گردن رخ داده بود که میزان مسمومیت حاصله و شدت ضایعات وارده را به مراتب افزایش داده  و همین امر نیز سبب وخامت حال کودک مذکور شده است.”

خبرنگار مهر برای اطلاع از وقوع حادثه گفتگویی با خانواده یعقوب پاپی پسربچه سه ساله پلدختری انجام داد که به دلیل برگزاری مراسم ختم و تألم خانواده این پسربچه تلاش شد تا در فرصتی کوتاه نسبت به طرح سوالات اقدام شود.

انتقال بیمار با وانت بار به بیمارستان پلدختر

موسی پاپی پدر یعقوب که در روستای زعفران از توابع شهرستان پلدختر زندگی می کنند به خبرنگار مهر می گوید: پسر بچه ام متولد سال ۱۳۹۰ بوده و بیشتر از سه سال سن داشت.

عقرب گزیدگی - پلدختر

وی به ماجرای شب وقوع حادثه اشاره کرده و ادامه می دهد: نیمه شب حوالی ساعت یک هشتم آبان ماه متوجه شدیم که سر پسرم از روی بالشت افتاده که مادرش متوجه می شود که برایش مشکلی رخ داده است.

پاپی اضافه می کند: با روشن کردن چراغ اتاق با عقربی در رختخواب فرزندمان روبرو و متوجه شدیم که یعقوب از ناحیه گردن دچار عقرب گزیدگی شده است.

وی یادآور می شود: آثار نیش عقرب روی گردن فرزندمان مشخص بود برای اینکه عقرب به سایر اعضای خانواده ام آسیب وارد نکند به دنبالش گشتم که در اتاق آن را پیدا کرده و کشتیم.

پدر یعقوب می گوید: با تلاشی که کردیم موفق نشدیم زهر عقرب را از بدن یعقوب جدا کنیم و حال وی هر لحظه بدتر می شد و در تب می سوخت به کمک همسایه ها با یک دستگاه وانت بار او را از روستای زعفران به بیمارستان امام خمینی (ره) پلدختر رساندیم.

داروخانه بیمارستان پلدختر پادزهرعقرب نداشت

موسی اضافه می کند: پرستاران با دیدن پسرم او را به بخش اورژانس بیمارستان انتقال دادند و پس از معاینه توسط پزشک عمومی و تزریق آمپول به سراغ دکتر متخصص کودکان رفتیم که وی تشخیص داد باید پسرم سریع اعزام شود.

عقرب گزیدگی - پلدختر

وی با یادآوری اینکه داروخانه بیمارستان پلدختر پادزهرعقرب نداشت می گوید: همچنین به علت نبود امکانات در بیمارستان منتظر ماندیم تا ساعت پنج صبح که آمبولانس مجهز به دستگاه اکسیژن آمد و پسرم را به خرم آباد اعزام کردیم.

شما را به خدا بنویسید بچه من قربانی شد

موسی با انتقاد از اینکه چرا در شهرستان پلدختر با ۸۰ هزار نفر جمعیت پادزهرعقرب وجود ندارد حرفهایش را با گریه ادامه می دهد: تو را خدا بنویسید بچه من قربانی شد، این حادثه ممکن است برای هر خانواده ای اتفاق بیفتد و مسئولان وزارت بهداشت باید برای جلوگیری از چنین حوادث تلخ و ناگواری کاری انجام دهند که دیگر کودکی در برابر چشمان پدر و مادرش به آسانی قربانی نشود.

پدر یعقوب به حوادث بعد از اعزام فرزندش به خرم آباد اشاره کرده و می گوید: با وجود تلاش زیاد پزشکان در بیمارستان تامین اجتماعی خرم آباد برای نجات جان فرزندم اما تلاش آنها بی نتیجه بود و در ساعت هشت فرزندم تسلیم مرگ شد.

حسین یکی از اقوام یعقوب سه ساله نیز به خبرنگار مهر می گوید: هنگامی که عقرب یعقوب را نیش زد و خانواده اش او را به بیمارستان رساندند پرستاران و پزشکان معالج تنها به تزریق یک آمپول دگزا و مورفین اکتفا کردند و گفتند آمپول پادزهر نیش عقرب در بیمارستان موجود نیست و کمیاب است.

عقرب گزیدگی - پلدختر

وی می گوید که مسئولان بیمارستان گفته اند اگر در یکی از بیمارستان های دو مرکز اصفهان و خرم آباد پادزهر مورد نظر موجود باشد آسیب دیده را به یکی از این مراکز منتقل خواهند کرد و در نهایت یعقوب را به بیمارستان خرم آباد منتقل کردند.

اعزام بیمار از پلدختر به خرم آباد به دلیل نبود سرم عقرب گزیدگی

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان پلدختر نیز به خبرنگار مهر می گوید: ساعت ۲:۳۱ بامداد پسر بچه سه ساله ای به نام یعقوب پاپی که از ناحیه گردن مورد نیش عقرب قرار گرفته بود، توسط بیمارستان امام خمینی (ره) مورد پذیرش قرار گرفت.

احمد کرموند اضافه می کند: آسیب دیده توسط پزشک عمومی معاینه شده و مشکلات تنفسی شدید، تنگی نفس و بد حالی شدید بر وی مستولی شده بود.

وی ادامه می دهد: به درخواست پزشک عمومی شیفت، پزشک متخصص کمتر از ۱۵ دقیقه بر بالین آسیب دیده حاضر شده و وی را مورد معاینه و اقدامات درمانی اولیه قرار می دهد.

کرموند در ادامه توضیحات خود می گوید: پزشک متخصص تشخیص داد که حال یعقوب وخیم است و برای بیمار در دو شهرستان اصفهان و خرم آباد تخت رزرو کردند ولی خانواده آسیب دیده اعلام کردند که برای ما بیمارستان اصفهان مقدور نیست و خواستار اعزام وی به بیمارستان تامین اجتماعی خرم آباد شدند.

موضوع نبود سرم عقرب را به دانشگاه علوم پزشکی منعکس کرده بودیم

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان پلدختر می گوید که آسیب دیده با یک دستگاه آمبولانس ساعت چهار بامداد به مرکز درمانی خرم آباد اعزام شده و در ساعت ۶٫۳۰ صبح بیمار را در بیمارستان تامین اجتماعی خرم آباد پذیرش کردند و بعد از نیم ساعت سرم عقرب تجویز شد اما به علت شدت سم  و سن کم، کودک پنجشنبه ساعت ۹ صبح در بیمارستان خرم آباد جان باخت.

عقرب

وی به مشکل کمبود سرم عقرب گزیدگی در پلدختر اشاره کرده و می گوید: موضوع نبود سرم عقرب را در شهریور و مهر ماه گذشته به دانشگاه علوم پزشکی استان منعکس کردیم و حدود یک ماه است که شهرستان پلدختر با کمبود پادزهر عقرب گزیدگی مواجه است.

فرماندار پلدختر نیز در این رابطه به خبرنگار مهر می گوید: مشکلات درمانی این شهرستان شامل کمبود سرم عقرب گزیدگی، کمبود پزشک متخصص و امکانات و تجهیزات پزشکی، نبود فضای مناسب، کمبود پزشک و نیروی متخصص، فرسودگی خانه‌های بهداشت را با رئیس دانشگاه علوم پزشکی و معاون پشتیبانی این دانشگاه در لرستان منعکس و خواستار رفع مشکلات شده ایم.

قدرت‌الله ترابی‌نژاد اضافه می کند: شهرستان پلدختر در مسیر جاده ترانزیتی شمال – جنوب قرار دارد و به دلیل مجاورت با شهرستان رومشکان و دره شهر تنها بیمارستان این شهرستان پاسخگوی مراجعان و اهالی شهرهای همجوار است که باید نسبت به تامین امکانات لازم در این زمینه اقدام شود.

پاسخ دو پهلوی دانشگاه علوم پزشکی لرستان و تعیین تیم ویژه

این اظهارات در حالی مطرح می شود که روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی با ارائه توضیحاتی در این زمینه که بر روی سایت این دانشگاه منتشر شده گفته است که به محض ورود بیمار به بیمارستان “تامین اجتماعی خرم آباد” در ساعت ۶ و ۲۰ دقیقه صبح، سرم ضد عقرب به بیمار تزریق شده و فقدان این سرم در “استان” به هیچ عنوان مقرون به صحت نیست.

عقرب گزیدگی - پلدختر

این توضیحات دانشگاه علوم پزشکی نیز نبود سرم ضد عقرب در “بیمارستان شهرستان پلدختر” را تایید می کند به طوریکه تزریق این سرم بعد از اعزام به خرم آباد و در بیمارستان تامین اجتماعی این شهر صورت می گیرد که در نهایت بیمار در ساعت ۹ و ۳۰ عصر همان روز دچار ایست قلبی و تنفسی شده که اقدامات احیاء در خصوص بیمار انجام و متاسفانه فوت می کند.

این در حالیست که رئیس دانشگاه علوم پزشکی نیز در اظهار نظری با ابراز تاسف از بروز این واقعه تلخ، گروه ویژه ای را مامور رسیدگی فوری به ابعاد مختلف این موضوع کرده و وعده داده نتیجه در اسرع وقت به اطلاع عموم خواهد رسید.

بررسی ابعاد این حادثه از این روز دارای اهمیت بوده که ممکن است در حوادث مشابه دیگر بازهم شاهد چنین مشکلاتی باشیم، در طول ماههای گذشته مشکلات جدی در زمینه بهداشت و درمان استان لرستان منجر به خبری شدن بسیاری از این وقایع شد، وقایعی از زایمان زن کوهدشتی در دستشویی بیمارستان تا مرگ دانش آموزان مجتمع شبانه روزی ویسیان در جریان سیلاب و در نهایت نیز واقعه تلخ فوت پسربچه سه ساله بر اثر نبود سرم ضد عقرب که واشکافی هر کدام از این حوادث می تواند راهگشای مسئولان برای جلوگیری از حوادث مشابه در آینده باشد.

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=59863

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 14در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۴
  1. حالا چه کسی در روز قیامت جوابگوی این پدر و مادر دلسوخته خواهد بود؟؟

  2. باتشکرازسایت میرملاس برای انعکاس خبر ولی مطمئن باشید نه با خاطیان برخوردی میشود ونه این اتفاقات جلوی اتفاقات آتی را می گیرند تمام زندگی ما لرستانی ها شده تجربه هایی که از آنها درس گرفته نمی شود خداوند به خانواده آن کودک صبر جزیل بدهد

  3. هیچ کس زیر بار مرگ یک کودک در اثر بی توجهی و بی اهمیتی کادر پزشکی نمیره.قابل توجه نماینده شهرستان پلدختر دکتر کاییدی و مردمی که برای فرستادن نمایندگانشان رنج های زیادی را متحمل می شوند.

  4. لرستان محروم است و تا وقتیکه افق دید نمایندگانش عزل و نصب مدیران است محرومیت ادامه دارد

  5. خبر شدیدا متاثر کننده و تاسف آور است، توی قرن بیست و یکم چرا این طفل معصوم باید اینگونه جان بدهد. شما را به خدا موضوع را پیگیری کنید تا مسئولین بی مسئولیت مورد مواخذه قرار گیرند تا در آینده شاهد اینگونه حوادث تلخ نباشیم. به عنوان یک هم استانی از سایت میرملاس در انجام رسالت رسانه ای خود قدردانی می نمایم.

  6. متاسفانه این پادزهر در بیمارستان کوهدشت نیز وجود نداشت،از فرماندار محترم تقاضا داریم قبل از بروز مشکل موضوع را پیگیری نمایند،

  7. اصلاح طلب دلسوز ما انشاالله مشکلی نداریم چون سرپرست شبکه بهداشت ، معاونت بهداشتی دانشگاه تشریف دارن و با حفظ سمت مدیریت شبکه بهداشت ، مرکز بهداشت و بیمارستان هر سه تا را با سمت قبلیش اداره میکنن

  8. با ابراز تاسف وتاثر از وقوع این حادثه تلخ که فقط مختص این استان محروم ومستضعف است باید مسئولان مربوطه چار ه ای بیندیشند که نمی اندیشندددددددددددددددددد
    بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش زیک گوهرند
    چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار
    تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی

  9. متاسفم برای نظام پزشکی.

  10. باسلام
    خدمت مسئولان ارشد شهرستان کوهدشت .همچون اتفاقاتی قابل پیش بینی نستنند وهرلحظه امکان چنین حادثه ای برای هر خانواده ای بخصوص حومه های شهرستان وجود دارد از مسئولین بزرگواربخصوص نمابنده محترم شهرستان کوهدشت استدعا داریم فکری به حال منطقه طرحان بکنند که نه درمانگاه در ست وحسابی داره!و نه خبر از بیمارستان هست اگر خدای نکرده در یکی از روستا های دور افتاده بخش طرحان(زوله،یا سرطرحان )بیفتد،کی باید جواب گو باشد.خداوند به خانواده آن کودک صبر جزیل بدهد

  11. سردکترساکی سلامت نزدیک یکسال است یک کارشناس که خودش دانشجو است سرپرستی بیمارستان – شبکه بهداشت ودانشکده را یکجا بعهده دارد ولی آقای ساکی ککش نمی گزد

  12. ای بابا خیلی سخت می گیرید
    این موضوع هم مثل شیدا وحتی خیلی زودتر از اون فراموش می شه

  13. واقعا تو استان لرستان برای جان انسانها اصلا احترامی قایل نیست .
    مسولان دانشگاه علوم پزشکی فکر کنم تو خواب زمستانی باششند

  14. واقعا متاسفام برای لرستان که انقدر عقب مانده است که یک سرم عقرب گزیدگی ندارددددددددددددددددددددددددد

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.