- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

میل خسرو آباد کوهدشت، قدیمی ترین و منحصر ترین میل یادبود در لرستان

81377418-6061488

 

میل خسروآباد شهرستان کوهدشت که در بخش کوهنانی واقع شده یکی از قدیمی ترین و منحصر ترین میلهای یادبود در استان لرستان است که شگفتی همگان را بر انگیخته است.

به گزارش میرملاس به نقل از  ایرنا ،این بنای تاریخی که بنام میلˈصید صفر بگˈمشهور است در گورستان قدیمی روستای خسرو آباد بخش کوهنانی شهرستان کوهدشت واقع شده است.بلندای این میل حدود ۶متر و ۶۰ سانتیمتر است .

قطر پایه آن حدود ۲ متر می باشد.نمای ظاهری آن دارای انحنا بوده و به شکل هرمی شش وجهی می باشدساخت آن از مصالح قلوه سنگ،گچ و…استفاده شده است.

این میل برای نشان گور به کار برده شده است.بر اساس شواهد این بنا مربوط به دوره زندیه می باشد.این اثر تاریخی در ایام سال مورد توجه و شگفتی گردشگران واقع می شود.

ˈخلیل گردشگری که از تهران به روستای خسرو آباد سفر کرده بود در رابطه با این اثر تاریخی می گوید:برای دیدن یکی از دوستانمان به همراه خانواده به کوهدشت آمدیم که بطور تصادفی از وجود این اثر استثنایی و ارزشمند مطلع شدیم.حال که اینجا هستم و در کنار این اثر نادر هستم احساس بسیار خوبی به من دست داده که قابل توصیف نیست.

وی در رابطه با اهمیت نگهداری از این اثر گفت:آنچه که در لحظه اول مرا متعجب ساخت عدم وجود حفاظ برای این اثر منحصر بفرد بود که در این رابطه از مسئولان شهرستان و استان لرستان می خواهم که از این اثر برجسته محافظت کنند و به نوعی با این حرکت از تاریخ و تمدن این سرزمین محافظت کنند.