- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

مردم به تماسهای تلفنی و پیامکی برای فروش عتیقه اعتماد نکنند

81380722-6067184

 

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: مردم به تماسهای تلفنی و پیامکی برای فروش عتیقه از سوی افراد ناشناس اعتماد نکنند.

به گزارش میرملاس به نقل از ایرنا سرهنگ سید مهدی حسینی  افزود: اخیرا در روشهای جدید کلاهبرداری، دوستداران عتیقه از سوی افراد کلاهبردار مورد فریب قرار می گیرند.

وی بیان کرد: در این روشها که از طریق برقراری تماس تلفنی و یا ارسال پیامک می باشد، با استفاده از جملات فریبنده از جمله فروش سکه های طلای تاریخی مکشوفه، فرد گیرنده پیام را وسوسه می کنند.

سرهنگ حسینی گفت: خواستگاه ارسال این پیامک ها و تماسهای تلفنی بیشتر از استان لرستان و مناطق الیگودرز است و به رغم ورود نیروی انتظامی و دستگیری تعداد بسیاری کلاهبردار و توقیف و پلمپ محل ضرب سکه های تقلبی، به دلیل زودباوری مردم و پرسود بودن این مقوله برای کلاهبرداران همچنان شاهد تداوم این نوع کلاهبرداری هستیم.

وی با بیان اینکه این افراد در قالب فردی روستایی اقدام به فروش سکه و اشیاء عتیقه می کنند، ادامه داد: کلاهبرداران به منظور جلب اعتماد افراد، در ملاقات اول تعدادی سکه اصلی را به آنان نشان داده و آنها را به مکان های از پیش تعیین شده می کشانند و پس از انجام معامله و اخذ مبلغ مورد نظر سکه و اشیاء تقلبی را تحویل خریداران می دهند.

وی افزود: مواردی هم وجود داشته که پس از دریافت پول اقدام به ضرب و شتم خریدار کرده و با زور اموال وی را سرقت کرده اند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: این افراد اغلب شهرها و استانهای دور از جمله خراسان را برای شکار قربانیان خود انتخاب می کنند.

وی با بیان اینکه آمار دقیق از تعداد قربانیان این کلاهبرداری وجود ندارد، افزود: طبق قانون خرید و فروش اشیاء عتیقه اصلی و تقلبی جرم است و اغلب قربانیان چنین معاملاتی یا به دلیل ترس از مجازات به مراجع قانونی مراجعه نمی کنند و یا به نیروی انتظامی و دادگستری گزارش مالباختگی می دهند.

وی بیان کرد: به مردم توصیه می کنیم در برابر چنین تماسهایی هیچ پاسخی ندهند و در صورت تمایل شماره تماس را به یگان حفاظت میراث فرهنگی اعلام نمایند زیرا اشیاء عتیقه سرمایه های ملی محسوب می شوند و باید در حفاظت و صیانت از آن کوشا باشیم.