- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

آبگیری سد سیمره موجب زیرآب رفتن خانه، مزارع و باغات ۴۵۰ خانوار کوهدشتی می شود

81377843-6062211

 

 

 معاون امور عمرانی استاندار لرستان گفت: با آب گیری سد سیمره و بالا آمدن آب سد، خانه، مزارع و باغات ۴۵۰ خانوارمنطقه رودبار کوهدشت زیر آب می رود.

به گزارش میرملاس به نقل ایرنا، محمد اصلانی در بازدید از روستاهای منطقه رودبار کوهدشت افزود:با توجه به زیرآب رفتن مزارع و خانه های اهالی منطقه، دولت در حال شناسایی منطقه مناسب برای انتقال و اسکان این خانواده ها است.

وی اظهار داشت: اهالی این منطقه بیش از دهها سال در این منطقه سکونت، باغداری و زراعت داشته اند که با بالا آمدن آب سد و نیروگاه سیمره کل این منطقه زیرآب می رود که وزارت نیرو باید نسبت به پرداخت مطالبات مردم منطقه پیش قدم باشد.

وی با اشاره به نقش روستاییان در اقتصاد کشور گفت: برنامه ریبزی های کلان باید رضایتمندی اهالی منطقه را به همراه داشته باشد و این مهم باید به گونه ای تدوین شود که بخشی نگری ها موجب تضییع حقوق روستاییان نشود.

وی تصریح کرد: مردم منطقه و مسوولان استان از وزارت نیرو و مسوولان سد و نیروگاه سیمره انتظار دارند از بخشی نگری پرهیز و نسبت به پرداخت مطالبات اهالی رودبار توجه جدی داشته باشند.

سرپرست فرمانداری کوهدشت نیز گفت: بیش از دو هزار و ۸۰۰ نفر از اهالی ۱۳ روستای منطقه رودبار با کشت انار، برنج، خیار و سایر محصولات جالیزی امرا معاش می کنند.

کرم محمدی افزود: با آب گیری سد سیمره، علاوه بر زیر آب رفتن خانه این افراد، زمین های کشاورزی و باغات نیز از بین می رود.

سد سیمره در استان ایلام احداث شده و حوزه آبگیر آن در مرز استان های ایلام و لرستان و طول دریاچه این سد که بخش عمده آن در خاک لرستان قرار دارد ۴۵ کیلومتر است.

سد بتنی دو قوسی ۱۸۰ متری سیمره به عنوان بلندترین سد استان ایلام دارای نیروگاهی با سه واحد ۱۶۰ مگاواتی و ظرفیت تولید سالانه ۸۵۰ گیگاوات ساعت برق است.

اسفندماه سال گذشته اعلام شد که عملیات آبگیری این سد به دلیل انجام برخی کاوش های باستان شناسی به تعویق خواهد افتادو تاکنون مدت دقیق انجام این عملیات به طور مشخص اعلام نشده است.