تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
9

سردار خط شکن ماووت عراق شهید ملک محمد آدینه وند

  • کد خبر : 60171
  • 20 آبان 1393 - 17:53

  سردار رشید اسلام و قرآن شهید ملک محمد آدینه وند در سال ۱۳۳۶ در گراب مرکز بخش طرهان شهرستان کوهدشت در استان لرستان در خانواده ای روستایی و پرجمعیت متولد شد. وی فرزند کوچک خانواده بود و در سن و سالی که هنوز کودک بود و به مهر و محبت پدر نیاز داشت، پدرش […]

114

 

سردار رشید اسلام و قرآن شهید ملک محمد آدینه وند در سال ۱۳۳۶ در گراب مرکز بخش طرهان شهرستان کوهدشت در استان لرستان در خانواده ای روستایی و پرجمعیت متولد شد. وی فرزند کوچک خانواده بود و در سن و سالی که هنوز کودک بود و به مهر و محبت پدر نیاز داشت، پدرش را از دست داد و بنابراین سرپرستی او بر عهده مادر و برادران بزرگتر افتاد و مدتی پس از درگذشت پدر به بیماری سختی مبتلا شد و تا مدتی تب شدید داشت بطوریکه به گفته برادرانش نای راه رفتن هم نداشت و حتی به مدت چند شبانه روز نمی توانست صحبت کند و با توجه به اینکه محل زندگی آنها یک روستای دور افتاده بود و پزشک و درمانگاه در دسترس نبود، بیماری وی نزدیک به دو ماه طول کشید. وی توانست با کمک افراد با تجربه و استفاده از داروهای محلی و گیاهی و توسل به ائمه معصومین بطور معجزه آسایی بهبود پیدا کند و تقدیر چنان بود که سلامت بیابد تا با شهادتش افتخاری برای خود و خانواده اش شود و نامش برای همیشه در تاریخ ماندگار بماند.
به علت مشکلات اقتصادی خانواده و فقر شدیدی که در مناطق روستایی وجود داشت از همان اوایل جوانی برای تامین معیشت خانواده مجبور به کار کشاورزی و دامپروری بود. کار و سختی های زندگی روستایی ازایشان انسانی صبور و خوش اخلاق و مهربان و اهل گذشت ساخته بود بطوریکه از نظر اخلاقی زبانزد اقوام و دوستان و همکاران بود تا اینکه برای تامین نیازهای خانواده در سن جوانی با چند نفر از دوستانش راهی تهران شد و در آنجا در شرکتی به نام نوآوران با چند نفر از دوستان در پروژه ی احداث یک برج مشغول به کار شدند و چون اعتماد مهندسین و مسئولین کارگاه را به دست آورده بود به عنوان سرپرست کارگاه در آن برج فعالیت می کرد بطوریکه بیش از ۲۰ نفر از اهالی روستای گراب را در آنجا مشغول کار کرد. برادرش که دانشجوی دانشسرا بود تابستان ها که دانشسرا تعطیل بود به همراه چند نفر از همکلاسی ها و دوستانش نزد ایشان کار می کردند و همین همنشینی با دانشجویان نیز سطح آگاهی و اطلاعات ایشان را از مسائل روز جامعه بیشتر کرده بود.
در سال ۱۳۵۶ با دختـری از اقوام به نام زینب رحیمی ازدواج نمـودند که ثمره این ازدواج ۴ فرزنـد (۲ پسر و ۲ دختر) بود که همگی دارای تحصیلات عالیه هستند و فرزند کوچکترش که به یاد علی اصغر حسین(ع) نام او را علی اصغر انتخاب کرده بود هم اکنون دانشجوی دکترای برنامه ریزی شهری دانشگاه تهران است.
در سال ۵۶ و ۵۷ که تظاهرات و مبارزه مردم علیه استبداد شدت یافته بود ایشان نیز از علاقمندان به امام خمینی بود و عکس و نوار سخنرانی ایشان را به همراه برادر کوچکترش که دانشجو و انقلابی بودند به روستای محل سکونت خود می آوردند و توزیع می کردند. در مراسم مذهبی و انجام فرائض دینی در مسجد روستا حضور داشتند و گاه خود مراسم روضه و نذر امام حسین(ع) داشتند و عاشق کربلای حسین(ع) بودند.
اهل گذشت و فداکاری بودند؛ درسال ۵۹ که در تهران در یک کارگاه کار می کردند و بخشی از دیوار کارگاه فرو ریخته بود، پایش در زیر آوار مانده و شکسته بود. با توجه به اینکه صاحب کار ایشان را بیمه نکرده بود، از صاحب کار گذشت نمودند درحالیکه مدت ۲ ماه در بستر بیماری افتادند و نگهداری و بهبودشان هزینه داشت.
همزمان با آغاز جنگ تحمیلی در آذر ماه سال ۵۹ به همراه عده ای از جوانان جوانمرد و شجاع روستای گراب، بستگان و تعداد زیادی از برادرزاده ها، پسرعموها و خواهرزاده هایش برای دفاع از شرافت این ملت بزرگ بصورت خانوادگی عازم جبهه ی جزیره مینو در آبادان شدند و این سرآغاز همکاری وی با سپاه پاسداران شد و پس از آن نیز چندین بار به عنوان بسیجی داوطلب راهی جبهه های نبرد در مناطق عملیاتی جنوب از جمله خرمشهر و پاسگاه زید شد و سپس در سال ۶۱ به عنوان نیرو به عضویت سپاه پاسداران شهرستان کوهدشت درآمد.
در سال ۶۲ مدتی از سپاه پاسداران خارج شد و در بازار مغازه کفش فروشی داشتند تا اینکه در سال ۶۳ دوباره به سپاه پاسداران پیوست و در تیرماه سال ۶۴ با جمعی از بسیجیان شهرستان کوهدشت به عنوان فرمانده و مسئول آنان راهی جبهه ی کردستان در شهرستان مرزی سردشت شدند و پس از پایان ماموریت در سپاه کوهدشت مشغول خدمت شدند تا اینکه در بهمن ۱۳۶۵ همزمان با عملیات کربلای پنج در شلمچه با چند نفر از پاسداران به منطقه مذکور اعزام گردید و در گردان محبین لشگر ۵۷ ابولفضل (ع) در عملبات کربلای ۵ حضوری فعال یافت. در این زمان بود که عده ای از فرماندهان گردان محبین از جمله شهید علی محمد کوشکی و شهید علی مروت طرهانی به شهادت رسیدند و آقایان سیروس لرستانی به عنوان فرمانده گردان و میرزا پاپی زاده موحدی به عنوان معاون گردان مسئولیت هدایت گردان را بر عهده گرفتند. در این عملیات یکی از هم رزمان و هم روستاییانش به نام پیروز علی آدینه وند که با وی به جبهه اعزام شده بود و بیسیم چی گردان بود، در خط مقدم شلمچه به شهادت رسید که انتقال جسد وی به سختی میسّر بود اما با تلاش ایشان جنازه اش به پشت خط منتقل گردید تا بدست خانواده و مادرش برسد.

 

unnamed

 

پس از عملیات کربلای ۵ لشگر ۵۷ ابولفضل (ع) در اوایل سال ۶۶ به جبهه شمال غرب کردستان نقل مکان کرد و در سد بوکان مستقر شد و از آنجا به مناطق عملیاتی کردستان عراق برای عملیات و پدافند اعزام می شدند. در همین ایام چند نفر از دوستانش از جمله محمد میرزا سلیمی نژاد، بساط شهمرادی و صید علی یاری پور ( محمدی نیا) به عنوان پاسدار در گردان محبین لشگر ۵۷ ابوالفضل(ع) ماندگار شدند و با پایان ماموریت به سپاه کوهدشت برنگشتند. در این دوره ی فعالیت در جبهه به عنوان معاون و بعدا به عنوان فرمانده گروهان یکم (گروهان خط شکن) گردان محبین در عملیات نصر ۴ حضوری فعال و شجاعانه داشتند. وی در این عملیات که در خرداد ماه سال ۶۶ به آزاد سازی شهر ماووت عراق انجامید از خود دلیری و شجاعت بی نظیر نشان داد . به نقل از آقای حاج محمد اکبری نسب که از هم رزمان شهید در عملیات مذکور بودند: نیمه های شب برای شروع عملبات نصر۴ به خط مقدم رسیدیم، منتظر رسیدن سایر گردان هایی که در سمت راست ما باید وارد عمل می شدند شدیم و تخریب چی ها هم معبر را باز کردند که عراقی ها در این حین متوجه حضور ما شده بودند و یک تیربارچی عراقی مسیر را با آتش شدید سد کرده بود و به شدت تیراندازی می کرد. چند نفر جلو رفتند تا او را از کار بیندازند که شهید شدند، از جمله شهید علی بازوند از نیروهای رومشگان که شجاعانه در میان روشنایی منورها جلو رفت و تیربار چی عراقی او را به شهادت رساند و در همین اثنا که گردان زمین گیر شده بود شهید ملک محمد آدینه وند که سمت معاون گروهان اول (گروهان خط شکن) گردان محبین را بر عهده داشت با شجاعت تمام از سمت راست جلو رفت و در میان آتش شدید دشمن آن تیربارچی را هدف قرار داد و از کار انداخت و مسیر را باز کرد که پس از آن سنگر های عراقی فتح شد و تا صبح شهر ماووت عراق به تصرف در آمد. آزادسازی ماووت با تدبیر این سردار خط شکن که علی(ع)وار شجاعت ها و رشادت های فراوانی را از خود نشان داد انجام شد و این جوهره واقعی مجاهدت و ایثار و شجاعت کم کم برای شهادت و پیوستن به فرمانده واقعی لشکرش، ابوالفضل العباس(ع) آماده می شد

 

2

 

سیروس لرستانی فرمانده شجاع و دلیر گردان محبین کوهدشت که جا دارد از برادر شهیدش پاسدار خدارحم لرستانی که انصافا انسان الگویی بود و از هم رزمان سردار شهید ملک محمد آدینه وند بودند یادی بکنیم، درباره رشادت و شجاعت سردار شهید ملک محمد آدینه وند می گویند: در عملیات نصر ۸ که در ارتفاعات قمیش و گرده رش کردستان عراق انجام گرفت، گردان محبین توانسته بود به اهداف پیش بینی شده برسد و ارتفاعت قمیش و گرده رش را تصرف کرده بود. پس از این پیروزی ارتش عراق پاتک خود را شروع کردند و طی عملیاتی به پیشروی به سوی ما ادامه دادند به طوریکه برای بازپس گیری ارتفاعات حتی از طریق هلی برد به منطقه نیرو اعزام کرده بودند و نبرد شدیدی در آن ارتفاعات اتفاق می افتد و شهید ملک محمد آدینه وند؛ معاون گروهان اول گردان محبین که مرحوم صادق ساعد پور فرمانده آن بودند را برعهده داشت؛ در این عملیات با شجاعت تمام در مقابل نیروهای عراقی مقاومت کردند و نیروهایشان را نیز روحیه می دادند و به مقاومت دعوت می کردند. حتی زمانی که گلوله وی تمام شده بود و در بین نیروهای ایرانی و عراقی به علت نزدیکی به هم نبرد تن به تن بود و به علت نرسیدن و دسترسی نداشتن به گلوله و مهمات و تمام شدن گلوله هایش با آرپی چی و تفنگ بدون گلوله اش مثل چوب دستی به جنگ تن به تن با عراقی های پرداخت و مقاومت کرد. عاقبت در همان عملیات در تاریخ ۸/۲۹/ ۶۶ در حالیکه ذکر صلوات بر محمد و آل محمد بر زبان داشتند و مکررا قمر بنی هاشم، حضرت عباس را صدا می زدند به شهادت رسیدند. در ضمن در همان روز و در آن عملیات خواهر زاده متدین و با اخلاصش، شهید شاهمراد محمدی نیز به شهادت رسیده بودند. طوری تعریف می کردند که شهید محمدی نیز همانند مولایش حسین (ع) بر اثر اصابت تیر مستقیم سرش از تنش جدا شده بود. جنازه سردار شهید ملک محمد آدینه وند در ۴ آذر ماه ۱۳۶۶ در قبرستان گراب در میان حزن و اندوه شدید تمام مادران و پدران شهدا به خاک سپرده شد و بزرگ شهدای منطقه طرهان گردید. این سردار رشید و مجاهد در بین همرزمانش به شجاعت و رشادت و دلیرمردی و در عین حال به مهربانی و خوش اخلاقی معروف بود. او نمونه بارز”فضل الله المجا هدین علی القا عدین اجرا عظیما” بود.
وی با اقوام و دوستانش ارتباط بسیار خوبی داشت و در مشکلات به آنها کمک می کرد بطوریکه هرگاه اسمی از ایشان به میان می آید همراه با نیکی و مهربانی و خوش اخلاقی است و برای اقوام الگو و نمونه بود. نظم داشت، شیک پوش بود و به سر و وضع ظاهری اش خیلی اهمیت می داد.
منظم و وظیفه شناس بود بطوریکه همیشه لباس نظامی اش مرتب و پوتین های واکس زده و براقش آماده بود. در میدان نبرد و میان آتش و خون در قبال نیروهایش و سلامت آنها احساس مسئولیت می کرد و همیشه به آنها سرکشی می کرد و هیچ گاه از آنها غافل نبود. در صحنه نبرد همواره ایثار و ازخودگذشتگی داشت و مادر و پدر اکثر رزمندگان روستای گراب فرزندانشان را به این مجاهد طریق الی الله می سپردند.
در مقابل نیروهای اعزامی از گراب عضو گردان محبین و خانواده هایشان احساس مسئولیت می نمود و اگر یکی از آنها به شهادت می رسید، در سخت ترین شرایط هم برای انتقال جنازه ی آنها ایثار و فداکاری می نمود. از جمله جنازه های شهیدان میرولی میری و مرادجان نجفی که اتفاقا هردو هم یتیم بودند که با کمک دیگر هم رزمان به پشت منطقه عملیاتی نصر ۴ منتقل گردیدند و برای تشییع جنازه و خاکسپاری به گراب، زادگاهشان آورده شدند. در مقابل شهدای بومی احساس مسئولیت مضاعفی برای رسیدن جنازه ها به دست خانواده هایشان می کرد تا در مقابل خانواده شهیدان سرافراز باشد و به آنها خدمتی کرده باشد. در بازگشت از جبهه و زمان مرخصی برای نیروهای طرهان وسیله نقلیه تهیه می کرد که زودتر به منزل برسند.
به فرزندانش عشق می ورزید. هر وقت به مرخصی می آمد بیشترین وقت را صرف صحبت کردن با آنها می نمود و در حد وسع امکانات را برایشان فراهم می کرد تا بعد از خودش زیاد به زحمت نیفتند بطوریکه در آخرین دیدار با برادرزاده اش در پادگان تیپ ۲ سقز که چند روز پس از آن به شهادت رسیدند، توصیه و سفارش فرزندانش را می کرد. به منزل همه خواهران و برادران و برادرزاده هایش مرتب سرکشی می نمود و در بیماری ها به عیادت آنها می رفت و نسبت به صله رحم حساس بود.
ایشان با توجه به اینکه بیشتر اوقات در جبهه حق علیه باطل بودند اما نسبت به امورات خانواده بی توجه نبودند.
“عاشا سعیدا و مات سعیدا” و به راستی که شهدا زنده اند و نزد پروردگارشان روزی می گیرند.
به تمـامی شهـدای بزرگ این خاندان؛ شهیدان یعقوب، سلطانـعلی، علی احـمد، شاهـمراد و مجتبی آدینه وند درود می فرستم.

محمد جواد آدینه وند دبیر و کارشناس ارشد علوم سیاسی
برادرزاده شهید و هم رزم وی در سالهای دفاع مقدس

************************************

سرهنگ ستاد سلمان آدینه وند کارشناس ارشد حقوق
برادرزاده شهید و فرمانده انتظامی شهرستان پیشوا-استان تهران

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=60171

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 98در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : ۹۶
  1. ***شادی روح شهدای گردان محبین صلوات***

  2. مقام شهادت اوج بندگی است .
    روح آسمانیش شاد و گرامی باد.
    باتشکر وسپاس ار آقایان محمد جواد آدینه وند وسرهنگ سلمان آدینه وند بخاطر تهیه تنظیم و نگارش متن
    وتشکر از داش امین و میرملاسی ها

  3. با سلام و صلوات بر روح با عظمت شهدا و تشکر از دوستان نویسنده اینجانب از همرزمان این شهید در هنگام شهادت و قبل از ان بوده و آنچه نوشته بودید یک نکته از هزاران بود روحش شاد.

    • استاد ” سرور و همرز م گرامی اقای عای درگا هیا ن از توجه و همدلی شما ممنون و سپاسگزاریم

  4. خداوند روحشان را غریق رحمت کند در گردان همیشه پیروز محبین اقتدارشان ستودنی بود با تشکر از برادران عزیز ادینه وند مخصوصا دوست وهمکار بزرگوارم آقای محمد جواد ادینه وند

    • استاد ارجمند و دوست داشتنی اقای محمد جواد گراوند سر بلند و پیروز باشید لطف فرمودی

  5. سلام و صلوات بر روح بلند و ملکوتی شهید آدینه وند و کلیه همرزمان شهیدش
    ضمن تقدیر و تشکر از اخوان آدینه وند بخاطر نگارش متن فوق ،همانطور که شهید ملک محمد آدینه وند افتخاری بود و هست برای ما ، حقیقتا ًوجود عزیز و محبوب و محجوب استاد عزیز جناب مجمد جواد ادینه وند در سنگر تعلیم و تربیت و درخشش جناب سرهنگ سلمان آدینه وند بعنوان جوانترین فرمانده انتظامی کشور برگ زرینی است بر افتخارات شهرستان و بخصوص مردم دوست داشتنی طرهان .
    برای شادی روح کلیه شهدا و سلامتی خانواده محترم آدینه وند صلوات.

    • دوست و سرور گرامی اقای محید ادینه فر از محبت وابراز لطف حضرتعالی سپاس گزاریم

  6. روحش شاد و یادش گرامی

  7. سلام بر همه شهدای جنگ تحمیلی علی الخصوص شهدای خاندان محترم آدینه وند
    با تشکر از آقایان آدینه وند اینجانب افتخار دوستی و همرزمی با این شهید داشتم دارای خصوصیات منحصربفرد زیادی بودند روحش شاد ویادش گرامی باد

  8. یاد امام و شهدا دله میبره کرببلا . روح کلیه شهدا هشت سال دفاع مقدس وشهدای بزرگی که در گمنامی رشادتها آفریدند غریق رحمت .

  9. باسلام وصلوات به روح شهیدآدینه وند
    ازهمکارفرهیخته جناب جوادآدینه وندو برادربزرگوارشان جناب سرهنگ آدینه وند سپاسگزارم . مطلب بسیارجذاب وقابل تاملی بودکه برای مخاطب بسیاردلنشین وخواندنی ست. اماتا جایی که بنده درجریان هستم بعدازشهادت علیمحمدکوشکی ومروت طرهانی ،حجت سهراب وندی فرمانده گردان محبین شدند و بسیم چی گردان حمیدآزادبخت و بنده بودیم .سپاسگزارم

    • درود بر دوست و استاد عزیز اسداله ازاد بخت/ بله حق با شماست برای مدت کو تا هی سردار حجت سهراب وندی فر مانده گردان محبین بودند که خوب شد یادی از ان فرمانده شجاع ودلاور بشود/مرحوم شهید پیروز علی ادینه وند بیسیم چی گر و هان ۱ بودند که در روبروی پترو شیمش بصره در نز دیک سنگر بتونی که قبلا عراقی ها در ان بودند دراواخر اسفند ۶۵ به شهادت ر سیدند در ان سنگر شهید ملک محمد ادینه وند – اقایان دکتر مهر داد ابدالی -محمد میر زا یی- حجت الاسلام داریوش (محمد جواد ) گر اوند -یوسفعلی مرادی و بنده در ان ساکن بودیم

      • درودبردلاوران دوران دفاع مقدس ,فرزندان فداکار ایران زمین ,سلام بر شهدای عزیزسرمایه های گرانسگ وگوهرهای گرانبهای ملک وملت ,بله جوادجان حقیر بعنوان کمک بیسیم چی در عملیات کربلای ۴در گروهان یک گردان محبین همراه برادر عزیزپاسداردلیروشجاع حجت رفیعی(سهرابوندی)بودم ترکش به شکمش اصابت کرددرحالیکه خون از بدنش فواره میزد بچه هارا که در حال جنگ تن به تن با صدامیان بودیم الله واکبر کنان به مقاومت وپیشروی دعوت میکردیک لحظه ارپیچی میزد لحظه بعدنانجک پرتاب میکرد وچون شیر می غریدخدای بزرگ سلامت وتندرستش بدارد

    • استاد ودوست ارجمند سر افرا ز مان کر دی پیروز و سر بلند با شید

  10. بر روح پاک و بی آلایش آن انسان مخلص و آسمانی و همرزمان شهیدش از عمق جان درود می فرستیم و در مقابل عظمت وجود آنها سر تعظیم فرود می آوریم. یاد و نام آنان در تاریخ جاودانه است و به عبارتی آنان قلب تاریخ و هویت بخش آنند. اما ذکر یاد وخاطرات آنان نیاز ما ونسل امروز ماست.از برادران فرهیخته و محجوبم(محمدجواد وسلمان )به خاطر ذکر این خاطرات ارزشمند و درس آموز بسیار سپاسگزارم و برایشان آرزوی توفیق دارم .

  11. خداوند متعال روح آن شهید بزرگوار را با شهدای کربلا محشور نماید وهمچنین برای مرحوم اسماعیل امرایی که عمری را با شهامت وشجاعت از کیان مملکت اسلامی دفاع کردند طلب غفران الهی می نماییم .وگرامی میداریم خاطره مرحوم ساعد پور که نمونه اخلاق وادب بودند

    • درود بر شما سرور گرامی از لطف حضرتعالی و
      از اینکه از سرداران شجاع و دلا ور مرحوم اسماعیل امرایی و زنده یاد صادق ساعد پور که فر مانده بنده بودند یاد نمودی متشکریم

  12. درود بر روح رفیع و پراوازه ی شهید ملک محمد ادینه وند
    الحق و الانصاف ایشان اسوه ی محبت و گذشت و فداکاری بوده اند
    نام نیک ایشان تا ابدیت ماندگار و جاوید است هر جا نامی از ایشان برده میشود ان نام جز به نیکی نیست نام ایشان با طرهان عجین شده است
    خداوند متعال روحش را قرین رحمت فرمایند

    درود بر اخوان ادینه وند بخاطر نگارش و ارسال متن فوق

    • اقای نوری نظری طبا از مهربانی و ارادت شما بسیار ممنون وسپاسگزاریم پاینده باشید

  13. «هر چند دیر» اما در شلمچه‌ام. بسیار شنیده و خوانده‌ام از این خاک، از این منطقه، که شلمچه تکه‌ای از بهشت است، که بوی عطر و گلاب و بهشت می‌دهد، که آدم را می‌سوزاند و اگر مهیا باشی ققنوس می‌سازد

  14. روحش شاد و یادش گرامی باد

  15. سلام و درود خدا بر شهیدان اسلام و شهدای کوهدشت علی الخصوص شهید ملک محمد آدینوند که انصافا انسانی وارسته با گذشت و مهربان بود .خداوند با شهدای کربلا محشورشان نماید .

  16. باسلام واحترام
    خداوند روح شهداء بخصوص شهید ملک محمد آدینه وند راباشهدای کربلا مهشور گرداند .
    پرویز ناصری

    • درود بر استاد وسرور عزیز م اقای پرویز ناصری ادینه وند از توجه و محبت حضرتعالی ممنون و متشکریم

  17. سلام خدا بر شهیدان و ایثارگران و خانواده معظم آنها.
    با شهید ملک محمد عزیز مدتی در کوهدشت همکار بودم. انسانی بسیار نیک پندار و دارای حسنات و خصائص نیکو بودند. در هر حال خنده رو و خوش برخورد بود.
    با مراجعین به زیبایی و شادابی برخورد داشته و اگر کسی را ناراحت می دید سعی در روحیه دادن به وی داشت.
    به یاد ندارم کسی از ایشان در آن مدت ناراحتی، بدی و تند خویی دیده باشد.
    در مسلخ عشق جر نکو را نکشند
    خدایش با اولیاءالله محشور فرماید.

    • درود بر سردار دلاور اقای حکمت اله امانی از مهربانی حضرتعالی و ذکر خصوصیات ان شهید سعید سپاسگزاریم

  18. یاد آن اسوه اخلاص ، صفا و ایثار و شجاعت به خیر
    ************************************
    حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه)
    شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است.
    ************************************
    مقام معظم رهبری(مدظله العالی)
    پاسدار انقلاب اسلامی آگاهانه راه حسین (علیه السلام) را که ادامه راه انبیاء الهی است انتخاب می کند و در این
    راه، فروغ خون اصحاب حسین (علیه السلام) و شهیدان گلگون کفن کربلا را چراغ راه خویش قرار می دهد.

    • درود بر سرور واستاد گرا میم حا ج اقا هادی قبادی عزیز و دوست داشتنی که از روحانیون خوشنام وخوشفکر دیارمان میباشند محبت فر مودی /ایام عزت مستدام

  19. خدارحمتش کند.هیچ وقت قیافه اش رافراموش نمی کنیم دلیرمردطرهان را.

  20. درود خدا بر شهیدان منطقه طرهان وهمرزمان شهیدش وبخصوص شهید ملک محمد ادینه وند فرمانده دلاور طرهانی وسلام عرض ادب خدمت استاد گرامی محمد جواد ادینه وند وسلام خدمت برادر عزیز گرامی خودم جناب سرهنگ ادینه وند که الحق رشادت واحساس مسولیت را از عموی خود به ارث برده /ارزوی سربلندی وافتخار بیشتررابرای ایشان را از ایزدمنان را دارم موفق وموید باشید

    • درود بر سعید عزیز از دلسوزی ومحبت جنابعالی متشکریم سرافراز وپیروز باشید

  21. روحش شاد ویادش گرامی باد

    • ذرود بر سید گرامی که همرزم شهیدان و از دلاوران جبهه وجنگ بودند زنده وپیروز باشید

  22. روجش شاد ، یادش گرامی و راهش پر رهرو

  23. درود خدا به همه شهیدان دفاع از میهن بویژه سردار طرهان شهید ملک محمد آدینه وند و با تشکر از برادران عزیز آقایان محمد جواد و سلمان آدینه وند برای نگارش این مطلب

  24. با سلام و صلوات بر روح پرفتوح وملکوتی شهید ملک محمد آدینه وند دوست و یار شفیق پدرم که همیشه ودر همه حال در سوگ او گریست .با سپاس و تقدیر از دوست و همکار عزیز فرهنگی محمد جواد آدینه وند

    • درود بر بهزاد عزیز و درود بر ابوی گرامیتان از مهر بانی و محبت ابوی ارجمند تان و حضرتعالی متشکریم

  25. سلام و درود خدا بر روان پاک بزرگ مردانی که بزرگی روح بلندشان بر کالبد خاکی آنان غلبه کردتا با آفریدن حماسه ها بشریت امروز تا همیشه تاریخ مدیون آنان شود.

  26. سلام بر روح پر فتوح گمنام اسماعیل امرایی سردار سردشت

    • درود بر فر ما نده شجاع و دلیر اسماعیل امرایی که ماند گارشد و سپاس از حضزتعالی

  27. شهادت پایان نیست شهادت اغاز است

  28. سلام ودرودبه روح شهدای عزیز, حقیرچندماهی توفیق حضوردرکناراین شهید فداکارومخلص درگردان سرافراز محبین راداشتم انسانی بسیارشجاع و وارسته و دلیر بودبسیارمومن وباصداقت رنگ وریا دروجودش نبودجدی وجسور, خدای بزرگ فرزندان عزیزش را نگهدارداقارسول ودخترمحترمشون که همکار فرهنگی است ,ونیز جواد عزیز که خوداز رزمندگان عرصه های عشق وایثاراست.

    • سپاس از دوست عزیز و ارجمندم استاد اقای ا اسداله حیدری حضرتعالی و اخوی بزر گوارتان از همرز مان شهید بودید .پاینده و سر بلند باشید عکس اقا نصرت اله هم هست از همه کوجکتر وکم سن وسال تر پر ویز است که تیر باری دستشه

  29. بنابفرموده امام خمینى رضوان اله تعالى علیه
    خانواده شهدا چشم وچراغ ملت اند. خداوند إن شااله روح پاک ومطهرهمه شهداء بخصوص روح مطهر شهید آدینه وندرو با نیکان وصالحین محشور فرماید، یادش گرامی باد

    • درود بر عباسعلی نور محمدی عزیزو دوست داشتنی همرزم و همدوره ای تربیت معام که خا طرات شیرینش را به یاد داریم سرافراز و ما نا باشید

  30. از هر شهیدی یاد میشود وبا دیگری مقایسه میکنی همه از یک جنس بوده اند منحصر به فرد بوده اند شجاع نترس مهربان از خودگذشته .بارها پیش خودم فکر میکنم اگر این شهدا بین ما بودند الان این مملک چطور بود به خدا زندگی صفا داشت .البته شهدا زنده اند اما ما قادر نیستیم
    یاد تمام شهدا بخصوص شهید آدینه وند گرامی باد

  31. یاد شهدا را همیشه باید زنده نگه داشت تا الگویی باشد برای آیندگان.
    در ضمن از برادران آدینه وند (پسرعموهای عزیزم )بخاطر این کار بزرگ وشایسته سپاسگزارم.

  32. روحش شاد ویادشان گرامی . از دوستان عزیزم اخوان آدینه وند که یاد ونام این شهیدعزیز طرهان را نگه داشته اند سپاسگزارم.

  33. سلام ودرودبروان پاک همه شهدا خصوصا شهیدبزرگوارملک محمدآدینه وند.

    • اقای گراوندبا تشکر و قدر دانی از محبت و لطف حضر تعالی پایدار و سر بلند با شید.

  34. شادی روح تمام شهدا صلوات . انسانهایی که بزرگ و بلند مرتبه اند در همه جا با گذشت و شجاع و جوانمردند.الخصوص در میادین رزم .شهیدملک محمد آدینه وند سردار و اثوه خانواده بزرگ آدینه وند بوده و خواهد ماند .الگویست برای ما جوانان. انشاله که در عمل رهرو شهدا باشیم .از نگارنده های بزرگوار متن فوق برادران آدینه وند تقدیر و تشکر بعمل می آید. مدیران سایت هم خداقوت

    • درود بر اقای ادینه وند از مهر ومحبت شما دوست عزیز ممنون وسپاسگزاریم پیروز باشید

  35. خاطره ای از شهید پاسدار ملک محمد آدینه وند به نقل از همرزم شهید بنام چراغعلی احمدی
    عنوان خاطره : شجاعت در آخرین لحظات عمر
    عملیات نصر ۸ بود . در ارتفاعات گرده رش که توسط دشمن بعثی مین گذاری شده بود حضور داشتیم .
    معبری را که برادران گروه تخریب کنده بودند به دلیل نداشتن وقت زیاد خیلی پهن درست نکرده بودند و از هم به اندازه ای تحت فشار نیروهای عراقی بودیم که برای عقب نشینی کردن حتی بعضی ها از برادران اتفاقی از معبر بیرون می رفتند و احیاناً روی مین می رفتند که باعث شهید شدن خیلی از بچه های بسیجی شد .
    بعضی از نیروها در حال عقب نشینی بودند که شهید ملک محمد وقتی چشمش به آنها افتاد با لحنی عصبانی گفت : این همه شهدا را نمی بینید که ، قصد نامردی و خیانت به خون این عزیزان را دارید . بخاطر همین شهدا بمانید و نروید و تا آخرین قطره خونتان از این خاک و از ناموسمان دفاع کنید . زمانی که شهید ملک محمد این را گفت حرفهایش در خیلی ها اثر کرد و ماندند و هنوز هم ۵ دقیقه ای از صحبت کردنش نگذشته بود که یک گلوله مستقیم تانک به او اصابت کرد که بر اثر همین گلوله تکه تکه شد که واقعاً خدا می خواست تمام بدن نورانی شهید را به آسمان ببرد و چیزی از آن را برای ما دنیا طلبان نگذارد .
    شادی روح سردار طرهان زمین قرائت کن سوره یس .

  36. روحش شاد و یادش گرامی

  37. اخوی ما ( آقا صادق)در عملیاتی مجروح شده بودند . شهید بزرگوار، آدینه وند ، در کمال سادگی و صفا و در نهایت خوش رویی برای عیادت از یکی از نیرو هایشان به منزل ما آمدند.خاطره شیرین آن روز ،خنده ها وشوخ طبعی های آن شهید عزیز همچنان در ذهنم باقی است.خدای بزرگ آن عزیز سفر کرده را با اولیا و صالحین محشور فرماید.

  38. درود بر روح رفیع و پرآوازه ی شهید ملک محمد آدینه وند وبا سلام و صلوات بر روح با عظمت شهدا و تشکر از برادران آدینه وند

    • درود بر عباس جان واقا حسین عزیز نوه شهید ملک محمد ادینه وند پا ینده باشید.

  39. درود بر عباس جان و اخوی بز ر گوارتان اقا صادق مهربان و عزیز که خود از یاد گاران جبهه و جنگ هستند ومدتی رو در خد متشان بودیم. از محبت حضرتعالی سپاسگزاریم

  40. شادی روح شهدا صلوات.سردار شهید ملک محمد آدینه وند الگو و اسوه زیبایی برای جوانان ایل بزرگ آدینه وند میباشد .واقعا نماد جوانمردی و شجاعت و خوشرویی بود .یادش گرامی .از نگارندگان عزیز ممنون

  41. با سلام خدمت برادر عزیزم جناب اقای محمد جوادادینه وندممنون ازشما که این خاطره ی بسیارزیبارادر اختیار مردم گذاشته اید شادی روح سردارسرافراز سپاه اسلام ملک محمد ادینه وندبر محمد وال محمد صلوات.

  42. خداوند ان اسوه انسانیت وگذشت رابیامرزد

  43. دررود بر استاد گرامی اقای مراد حسین نظری محبت فرمودید سر بلند وپیروز باشید.

  44. سلام ودرودبرفاتحان قله های غرب.سلام ودرودبرشهدای نصر۸.سلام برشهدای بخش طرهان وشهذای خانواده ی ادینه ونذ. انسان تاجوینده خدانباشداورانمیشناسدوتااورانشناسددوستداراونمیشودوتامحبوب اونشودعاشق نمیشود وتا عاشق نباشد شهید نمی شود باتشکر ازبرادران ادینه وند

    • درود بر جانباز ورزمنده شجاع -دوست عزیزجناب اقای اسماعیل امرایی از لطف شما سپاسگزاریم سربلند باشید.

  45. درود بر برادرانم که یاد عمویم که زنده تاریخ و اسوه و الگوی خوبی و سردار شهامت و مردانگی بودند را در ذهنها زنده کردند

  46. درود بر خانم مریم ادینه وند سر بلند باشید

  47. سپاس مریم خانم لطف نمودی

  48. روحش شاد ویادشان گرامی . از معلم عزیزم آقای آدینه وند که یاد ونام این شهیدعزیز و والا مقام را زنده نگه داشته اند سپاسگزارم.و برای جناب سرهنگ آدینوند فرماندهی محترم انتظامی شهرستان پاکدشت آرزوی موفقیت دارم.

    • بسم رب شهدا وصدیقین:باسلام و درود فراوان بر روح پر فتوح امام خمینی(ره) وشهیدان هشت سال دفاع مقدس بالاخص برادر شهیدم یعقوب خاصی زاده ودیگر شهیدان این خاندان سلطانعلی و ملک محمد و علی احمد وشاهمراد و پدر خانمم شهید مروت بارنام واخویشان و دیگر شهیدان رشید این مرز وبوم که با ریختن خون های پاکشان ریشه های این انقلاب را استوار نمودند وضمن افتخار به شما پسرعموی عزیزم سرهنگ سلمان آدینه وند ومحمد جواد آدینه وند که با یادآوری خاطره شهید ملک محمد آدینه وند ودیگر شهیدان این خاندان یاد و خاطره آنها را در ذهن ما تداعی کردید برای شما آرزوی موفقیت و رسیدن به مراتب تعالی را از حضرت باری تعالی خواستارم.
      شادی روح شهدای هشت سال دفاع مقدس بالاخص شهدای شهر گراب صلوات.

  49. دوست عزیز وگرامی سرهنگ تلاشگروزحمتکش اقای رحمتی پور از محبت وتوجه حضرت عالی سپاسگزاریم درود بر شما وخانواده محترمتان ودرود بر سردار بی ادعا علی رحم رحیمی که جای جای جبهه های جنگ شاهد گام های استوار ایشان است مردی که تا پای جانش از سرزمینش دفا ع نمود وتا اخرین روز دفاع در جبهه ماند ومقا ومت کرد وبارها تا استانه شهادت رفت و البته او شهید زنده است

  50. روح شهیدان سرافرازمان شاد وگرامی باد…..وبرای فرزندان برومندحاج شکرالله ادینه وند توفیق روزافزون ارزو مندیم

  51. روحشان شاد و یادشان تا ابد گرامی باد. جناب آقای آدینه وند ان شاء الله در زیر سایه آقا امام زمان باشید و از خدای بزرگ عمر با عزتی را برای شما و دیگر برادرانت که به حق الگوی ما جوانان شهر گراب هستید، خواستارم.

  52. تا ابد مدیون خون شهدا هستیم ،وافتخار ما شهید ملک محمد آدینه وند و دیگر شهدای عزیز می باشد

  53. درودبر روح بلند شهیدان انقلاب اسلامی وآرزوی سربلندی برای جناب سرهنگ سلمان آدینه وند

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.