تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
6

واژگونی ۴۰ تانکر عراقی در جاده کوهدشت به پلدختر

  • کد خبر : 60244
  • 21 آبان 1393 - 19:11

واژگونی ۴۰ تانکر عراقی در جاده کوهدشت به پلدختر  میرملاس نیوز: در یک سال گذشته ۴۰ تانکر عراقی حامل مواد آلاینده در جاده کوهدشت به پل دختر واژگون شده‌اند و تنها در آخرین مورد واژگونی، نفت کش عراقی حامل ۲۵۰۰۰ لیتر مازوت بوده است. رئیس اداره محیط زیست شهرستان پل دختر در گفت‌وگو با آنا […]

5678899

واژگونی ۴۰ تانکر عراقی در جاده کوهدشت به پلدختر

 میرملاس نیوز: در یک سال گذشته ۴۰ تانکر عراقی حامل مواد آلاینده در جاده کوهدشت به پل دختر واژگون شده‌اند و تنها در آخرین مورد واژگونی، نفت کش عراقی حامل ۲۵۰۰۰ لیتر مازوت بوده است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان پل دختر در گفت‌وگو با آنا گفت: ساعت ۱۳/۳۰ دقیقه روز دوشنبه، در مسیر جاده کوهدشت به پل دختر و در گردنه «طول‌کش» یک دستگاه کامیون نفت‌کش عراقی که حامل ۲۵ هزار لتیر مازوت بود بر اثر خواب‌آلودگی راننده، واژگون و راننده نیز مصدوم شد.

محمد‌نژاد با اعلام اینکه «متاسفانه علیرغم هشدارهای فروان محیط زیست لرستان هنوز اقدامی از سوی دستگاه‌های مربوط مثل وزارت نفت، وزارت راه و ترابری و اداره راهنمایی و رانندگی صورت نپذیرفته و محیط زیست کماکان قربانی می‌دهد» گفت: در مدت یک سال اخیر، حدود ۴۰ مورد واژگونی تانکر حامل مواد آلاینده در همین مسیر کوهدشت به پل دختر در گردنه طول‌کش داشته ایم که باعث آلودگی خاک و گاهی آلودگی رودخانه شده که صدمات جبران‌ناپذیری را برای محیط زیست منطقه به دنبال داشته است.

نکته مهم واژگونی تانکرها در فصل بارندگی است که آلودگی خاک با بارش باران گسترش پیدا می‌کند و وارد رودخانه نزدیک منطقه حادثه می‌شود و حوادثی را به وجود می آورد که از دست کسی کاری ساخته نیست. تلف شدن هزاران گونه آبزی در منطقه و آلودگی سفره‌های زیر زمینی با مواد آلاینده مثل مازوت و … باعث شده مسئولان محیط زیست از نهادهایی که ناظر بر حمل این مواد هستند، درخواست نظارت جدی‌تر داشته باشند با وجود این هیچ یک از نهادهای ذی‌ربط در این زمینه اقدام خاصی انجام نداده‌اند.

رئیس اداره محیط زیست پل دختر با بیان اینکه «برای چندمین بار راهکارهای خود را به مسئولان وزارت نفت، وزارت راه و راهنمایی و رانندگی اعلام کرده‌ایم،» این راهکارها را چنین برشمرد: عبور کامیون‌ها از مسیر آزادراه خرم‌زال به خوزستان که با توجه به چهاربانده بودن جاده، مسیری امن برای کامیون‌هاست و مسیر جاده قدیم به علت تنگ بودن همیشه حادثه آفرین بوده است. تعیین ساعت استراحت از سوی اداره راه، و نظارت بر آن توسط اداره راهنمایی و رانندگی که با این کار رانندگان با استراحت بیشتر از حوادث ناگوار برای خود راننده، اطرافیان و محیط زیست جلوگیری می‌شود. تشکیل کلاس‌های توجیهی آموزشی برای رانندگان خارجی (کامیون‌داران عراقی) جهت آشنایی با قوانین راهنمایی و رانندگی ایران که در بیشتر مواقع این رانندگان هیچ‌گونه آشنایی با قوانین ایران ندارند و مرتکب تخلفات زیادی می‌شوند.

به گفته محمدنژاد، بیمه کردن تانکرهای سوختی توسط وزارت نفت و یا شرکت‌های طرف قرارداد حمل این مواد ضروری است و یکی از معضلات این تانکرها، نداشتن بیمه حمل مواد آلاینده است و در بیشتر موارد رانندگان عراقی از آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند چرا که خسارت وارده به اکوسیستم منطقه باید جبران شود و مدیریت این کار با محیط زیست است.

وی تاکید کرد: همکاران فنی محیط زیست با انجام کارهای کارشناسانه میزان خسارت را تعیین و راهکار جبران خسارت وارده به محیط زیست را ارائه می‌کنند.

با این همه بسیاری از آلودگی‌ها، جبران‌پذیر نیست و تنها پیشگیری‌های قبل از حادثه است که می‌تواند از رخ دادن چنین حوادثی جلوگیری کند. موضوعی که ضرورت توجه و همکاری هرچه بیشتر نهادها برای رفع این مساله را دوچندان می‌کند. این حوادث در منطقه زاگرسی رخ می‌دهد که علاوه بر طبیعت کوهستانی و ویژگی‌های خاص جاده‌ها، به خودی خود با مسائل گوناگون زیست محیطی دست و پنجه نرم می‌کند.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=60244

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. متاسفانه با اوضاع بدی که جاده های استان دارند مخصوصا محور سر پل سیمره به سمت پلدختر .تردد این کامیونها شده قوز بالا قوز.کاش مدیرای استان بیست سال پیش جاده ها رو درست میکردن . تا جان مال مردم مظلوم و بدبخت لرستان در امان میماند

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.