- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

لرستان جزء استان‌های پرتصادف کشور/ جزییات جدول جرایم رانندگی و تجزیه و تحلیل تصادفات

[1]

بر اساس تحقیقات پلیس راه کشور استان لرستان جزء پنج استان پرتصادف کشور قرار گرفت.

به گزارش میرملاس نیوز؛ به نقل از ایسنا، فرمانده پلیس راه کشور به بیشترین تصادفات اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها در سه ماهه نخست امسال در جاده‌های کشور اشاره کرد و گفت: بر این اساس به ترتیب استان‌های البرز ، شرق استان تهران، زنجان، لرستان و قزوین بیشترین تصادفات این ناوگان را به خود اختصاص داده‌اند.

 از سوی دیگر بیشترین درصد تصادفات فوتی و جرحی در سه ماهه اول امسال برای موتورسیکلت‌ها در استان‌های گلستان با ۵۶ درصد، گیلان ۵۰ درصد، بوشهر ۴۳ درصد، خراسان رضوی ۴۰ درصد و خراسان شمالی ۳۶ درصد رخ داده است.

وی به تصادفات فوتی و جرحی ناوگان حمل بار اشاره کرد و گفت: بیش‌ترین تصادفات فوتی و جرحی کامیون‌ها، تریلرها و کامیونت‌ها در سه ماهه نخست امسال به ترتیب در شرق استان تهران، غرب استان تهران، یزد، هرمزگان و خوزستان رخ داده است.

مهماندار با اشاره به اینکه استان‌های سمنان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، یزد و ایلام دارای بیشترین تصادفات از شکل واژگونی بوده‌اند گفت: بیشترین علت واژگونی خستگی و خواب آلودگی و عدم توجه به جلو است که بر این اساس آمارها نشان می‌دهد حدود ۳۰ درصد تصادفات فوتی و جرحی در کشور از نوع واژگونی است لذا پلیس راه کشور برای این استان‌ها طرح‌های ویژه‌ای را به مرحله اجرا خواهد گذاشت.

فرمانده پلیس راه کشور یکی از عوامل اصلی تصادفات فوتی و جرحی در کشور را انحراف و تجاوز به چپ عنوان کرد و گفت: آمارها نشان می دهد در سه ماهه نخست سال جاری استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، کردستان، خوزستان، ایلام و مازندران بیشترین تصادفات ناشی از انحراف و تجاوز به چپ را به خود اختصاص داده‌اند. از سوی دیگر بیشترین تصادفات فوتی و جرحی نیز در راه‌های روستایی استان‌های خراسان جنوبی، کرمان، آذربایجان غربی و اصفهان به وقوع پیوسته است.

وی به تصادفات عابران پیاده اشاره کرد و گفت: متاسفانه آمارها نشان می‌دهد استان‌های گیلان، گلستان، آذربایجان غربی، مازندران و آذربایجان شرقی در سه ماهه نخنست امسال بیشترین تصادفات عابران پیاده را در راه‌های خود داشتند که بر این اساس پلیس راه کشور تدابیر ویژه‌ای را برای این استان‌ها اتخاذ کرده است.

مهماندار حداقل فاصله مجاز برای رانندگی در جاده‌ها را حدود ۱۰۰ متر عنوان کرد و گفت: در عین حال به رانندگان توصیه می‌کنیم حتما ضمن رعایت این فاصله در هنگام رانندگی به جلو توجه کامل داشته باشند.

 وی از برخورد با رانندگان ناوگان مسافربری که تخلفات حادثه ساز داشته، از موسیقی غیر مجاز استفاده کرده و برای فریضه نماز خودرو را متوقف نمی‌کنند در طرح تابستانه خبر داد و گفت:‌بر این اساس مسافران در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این زمینه می‌توانند ضمن اعلام به اولین پاسگاه پلیس راه مسیر با شماره تلفن ۸۸۲۵۵۵۵۵ نیز تماس بگیرند.

فرمانده پلیس راه کشور در خصوص مدارک مورد نیاز برای تردد در جاده‌های کشور گفت: همراه داشتن بیمه نامه شخص ثالث، برگه معاینه فنی، کارت وسیله نقلیه و گواهینامه معتبر نیز چهار مدرک مورد نیاز برای رانندگان است و قطعا پلیس برابر وظایف قانونی خود در صورتی که خودرو فاقد بیمه نامه شخص ثالث یا برگه معاینه فنی معتبر باشد خودرو را تا اخذ این دو مدرک متوقف می‌کند.

مهماندار از تجزیه و تحلیل تصادفات در کشور خبر داد و گفت: بر این اساس باتوجه به فراوانی و نوع تصادفات، طرح‌های ویژه‌ای به صورت هفتگی در جاده‌های کشور به مرحله اجرا گذاشته می‌شود از سوی دیگر با توجه به نوع تخلف در استان‌ها نیز طرح‌های ویژه پلیس راه به صورت استانی تشدید خواهد شد.

وی از برخورد با هفت تخلف عمده در جاده‌های کشور برابر اعلام قبلی خبر داد و گفت: بر این اساس برخورد با سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز و تجاوز به چپ و راست، عدم استفاده از کمربند و کلاه ایمنی، حرکات مارپیچ، حرکت با دنده عقب در بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها و استفدذه از تلفن همراه در حین رانندگی به طور ویژه مورد برخورد قرار می‌گیرد.

* * جزییات جدول جرایم رانندگی

وی به جدول جرایم رانندگی اشاره کرد و گفت: بر این اساس جریمه سرعت غیرمجاز با توجه به میزان سرعت از ۴۰ تا ۱۰۰ هزار تومان و ده نمره منفی برای رانندگان شخصی، سبقت غیرمجاز و تجاوز به چپ ۱۰۰ هزار تومان با پنج نمره منفی، حرکت با دنده عقب در بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها ۱۰۰ هزار تومان با پنج نمره منفی، انجام حرکات مارپیچ ۱۰۰ هزار تومان با سه نمره منفی، صحبت با تلفن همراه در سرعت‌های بیش از ۶۰ کیلومتر در ساعت ۵۰ هزار تومان با سه نمره منفی و عدم استفاده از کمربند ایمنی برای تمامی سرنشینان و یا کلاه ایمنی برای راکب و ترک نشین آن در جاده‌های کشور ۳۰ هزار تومان جریمه به همراه دارد.

 مهماندار از تجزیه و تحلیل تصادفات در کشور خبر داد و گفت: بر این اساس باتوجه به فراوانی و نوع تصادفات، طرح‌های ویژه‌ای به صورت هفتگی در جاده‌های کشور به مرحله اجرا گذاشته می‌شود از سوی دیگر با توجه به نوع تخلف در استان‌ها نیز طرح‌های ویژه پلیس راه به صورت استانی تشدید خواهد شد.

 به گفته وی از ابتدای هفته جاری طرح تشدید برخورد با تخلفات ناوگان حمل بار و مسافر به مرحله اجرا گذاشته شده است که بر این اساس کنترل نمره منفی این رانندگان، انجام تست مواد مخدر، الکل و روان گردان‌ها، برخورد با تخلفات حادثه‌ساز، کنترل دقیق ساعات مجاز رانندگی و کنترل استفاده از کمربند ایمنی برای راننده و تمامی مسافران این ناوگان انجام می‌شود.