تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
5

تعریف جرم سیاسی از دیدگاه دکترین ها

  • کد خبر : 60483
  • 24 آبان 1393 - 18:00

    رحیم جعفری / میرملاس نیوز :‌   ۱.۲. تعریف جرم سیاسی از دیدگاه دکترین ها حقوقدانان نیز جرم سیاسی را تعریف کرده اند که به اهم آن ها اشاره می شود؛ ۱.۲.۱. ترمینولوژی حقوق، جرم سیاسی را «جرم ناشی از فکر سیاسی و یا از یک مؤسسه یا  دستگاه سیاسی» می داند و […]

 

81173616-5712177

 

رحیم جعفری / میرملاس نیوز :‌

 

۱.۲. تعریف جرم سیاسی از دیدگاه دکترین ها

حقوقدانان نیز جرم سیاسی را تعریف کرده اند که به اهم آن ها اشاره می شود؛

۱.۲.۱. ترمینولوژی حقوق، جرم سیاسی را «جرم ناشی از فکر سیاسی و یا از یک مؤسسه یا  دستگاه سیاسی» می داند و در ادامه در تعریف جرم سیاسی به معنای خاص نوشته شده است؛

در معنی اخص جرمی است که مخالف نظام سیاسی داخلی و یا خارجی کشور باشد؛ مانند توطئه برای تغییر شکل حکومت.

۱.۲.۲. «به طور کلی جرم سیاسی به عمل مجرمانه ای اطلاق می شود که هدف آن واژگون کردن نظام سیاسی- اجتماعی و بر هم زدن نظم و امنیت کشور باشد.»

۱.۲.۳.جرایم سیاسی دارای عنوان سیاسی هستند که بر ضد مصالح سیاسی کشور و یا بر ضد حقوق سیاسی یکی از اهالی ارتکاب شده باشد. علاوه بر این، جرایم عمومی که مقدمه ناگزیر جرایم سیاسی باشند و اعمال مادی آنها به طور عمده جرم سیاسی را تشکیل می دهند، جرم سیاسی محسوب است.

۱.۲.۴. در متون خارجی نیز جرم سیاسی بدین شرح تعریف شده است؛

«جرم سیاسی سنتی عبارت است از تلاش برای سرپیچی یا لطمه زدن به یک موقعیت قدرت سیاسی به وسیله اعمال مخالف و ناسازگار با قواعد سیستم سیاسی موجود.»

۱.۲.۵. همچنین در تعریف جرم سیاسی گفته شده است؛

جرم سیاسی عموماً به هر جرمی که مستقیماً علیه حکومت انجام می شود، مثل خیانت به مملکت و آشوب های سیاسی، گفته می شود. این نوع جرم هرگونه تشنج و ناآرامی سیاسی خشونت آمیز بدون ارجاع به یک جرم خاص را شامل می شود. در ادامه در ذیل اصطلاح «Political offenses» می گویند: جرایم سیاسی همان جرایم مربوط به حمله به امور نظام سیاسی در یک کشور و همچنین جرایمی که به منظور کسب اهداف سیاسی صورت می گیرد، می باشد. همچنین تأکید بر این که تعیین ماهیت این نوع جرایم بیش تر مربوط به شرایط وقوع آن ها می باشد.

۱.۲.۶. «جرم سیاسی عبارت از هر عملی است که به خاطر یک هدف یا انگیزه سیاسی، انجام گیرد؛ این عمل ممکن است، دارای انگیزه سیاسی باشد، ولی به صورت مجرمانه انجام گیرد.»

۱.۲.۷. «پروفسور بلانش» معتقد است؛ «جرایمی را باید سیاسی شناخت که انگیزه و هدف آنها سیاسی باشد.»

۱.۲.۸. «تربوتین» می نویسد؛

«جرمی که بدون زیان رساندن به منافع خصوصی افراد و بدون داشتن عنوانی از جرایم اختصاصی، معترض تشکیلات عمومی کشور به منظور تغییر دادن یا نختل کردن آن تشکیلات شود. »

با ملاحظه تعاریف ارائه شده در دکترین ها به این نتیجه می رسیم که بعضی از آنها تنها به نفس عمل ارتکابی توجه کرده اند. به عبارت دیگر جرمی را جرم سیاسی می دانند که (برای مثال) به نظام سیاسی کشور لطمه وارد کند، چه انگیزه سیاسی باشد یا اینکه انگیزه سیاسی در میان نباشد، اما بعضی دیگر از تعاریف صرفاً به مواردی اشاره کرده اند که در صورتی جرم، سیاسی خواهد بود که با هدف و انگیزه سیاسی ارتکاب یابد، در حالی که تعدادی از جرایم دارای ماهیت سیاسی وجود دارد که این نوع تعریف ها، آنها را شامل نمی شود. نکته دیگر اینکه در تعاریف یاد شده، هیچ کدام به فردی یا گروهی بودن جرم سیاسی اشاره نکرده اند.

البته عده ای از حقوقدانان نیز معتقدند تعریف جرم سیاسی یکی از دشوارترین کارهای حقوق استرداد است و اوپنهام که یکی از حقوقدانان معروف است، می گوید: اصلاً تعریف آن غیر ممکن است.

ادامه دارد…………

**************

۱– محمد جعفر جعفری لنگرودی: ترمینولوژی حقوق، ص ۱۹۲.

۲ – پرویز صانعی: حقوق جزای عمومی، ص ۲۸۹؛ ابوالقاسم گرجی: مقالات حقوقی، ج ۱، ص ۳۳۲.

۳  – رسول دادگری: بزه سیاسی، ص ۲۰.

 

۴– Davip L. sills(Editor): international encyclopedia of social sciences, p.246.

۵ – Henry combell Blank M.A: Blank s Law Dictionary; p.113.

۶– – Rober L. Bledsoe and A. Boczek Boleslaw: the international Law Dictionary; P.113.

۷-  – جلال الدین مدنی: حقوق اساسی در جمهوری اسلامی ایران، ج۶، ص ۳۳۲ و ۳۳۳.۷

۸– همان

۹   – ژرژ لواسور:«مسأله جرم سیاسی در حقوق استرداد مجرمان»، مجله کانون وکلا، پاییز و زمستان ۱۳۶۹، ۱۵۳-۱۵۲، ص ۲۵۰ و ۲۵۱. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=60483

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 11در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۱
  1. سلام دکتر عزیز و فرهیخته.
    کاش کمی هم درمورد جرم اجتماعی سخن می راندی. جرمی که سال هاست از سوی برخی مسئولان این دیار کوچک با مردمی بزرگ، تکرار می شود و می شود درموردش صفحه ها نوشت. کوهدشت سرزمین خشک ” ژاری ” و تبعیض و ندانم کاری . شکاری تکه تکه شده در دندان جناح بازی های سیاسی و نمایندگی که روزبه روز جوانان بیکار پربارش در باتلاق سیاه آن فرو می روند و دستی به نجاتشان طناب نمی شود.
    دکتر عزیز و فرهیخته جرم سیاسی معلوم است و هرکسی مرتکب بشود حکمش هم مشخص است و معلوم اما امان از جرم سیاسیون اجتماعی که هنوز تعریفی برایش مشخص نشده و حکمی قاطع.

  2. سلام . جناب آقای دکتر عالی بود . استفاده کردیم . لطفا همچنان در روشن کردن مسیر ناهموار مردم دریغ

    نفرمایید . اجرکم عندلله.

    پیروز باشید

  3. با سلام بر جناب حجه الاسلام والمسلمین جعفری
    امروزه آگاهی پیدا کردن به این مقوله یک ضرورت اجتناب ناپذیراست و انعکاس این بحث در رسانه های گروهی اقدامی مطلوب و قابل ستایش و لذا سپاس از نگارنده و سایت میرملاس.

  4. باسلام خدمت حاج آقاجعقری
    جامعه ای که ما درآن زندگی می کنیم جامعه ای جوان و پویا است وهمین قشرجوان بیشترین ورودبه مباحث سیاسی واجتماعی را به خوداختصاص داده و مطالب سریالی حضرتعالی نوعی روشنگری وآشنایی این قشر با موانع ومشکلات پیش روست واین حرکت بسیار عاقلانه ومنطقی محسوب شده و هدف شما مقدس وستودنی ست. امیدوارم جوانان این مرز وبوم از تجربیات وداشته های گرانبهای شما نهایت بهره واستفاده رابرده وازاین سلسله مباحپ سیراب شوند.ماناباشید

  5. در روندِ سیاسی و اجتماعیِ امروز ، توزیع عادلانه اطلاعات به یک مطالبۀ عمومی تبدیل شده است همانطوری که قدرت و ثروت میتوانند منشاء فساد و خسران باشند عدم انتشار آگاهی و اطلاعات نیز در ایجاد فساد نقشی اساسی دارد خوشبختانه در جهان امروز بواسطه وجود رسانه هایِ خارج از سیطرۀ حکومتها ، نقدِ قدرت سهل الوصولتر گردیده و روز بروز این مطالبات افزونتر میشود با وجودی که گسترش مطالباتِ سیاسی در جوامع مختلف، متفاوت و متناسب با شرایطِ اجتماعی وسیاسی ِ هر جامعه است اما به نظر میرسد به میمنتِ تعدد مراکز توزیع اطلاعات وهمچنین نوعِ مکانیزمهای تعیینِ قدرت و حاکمیت ، بطور قهری روز بروز دایرۀ مصادیقِ جرم سیاسی محدود تر گردیده وخیلی از اقدامات از جمله نقدِ قدرت وحاکمیت ، از شمولِ مجازاتِ سیاسی خارج ودر خیلی از موارد جنبه قانونی نیز پیدا کرده است البته در این مسیر خیلی تنگناها وجود داشته و خیلی هزینه ها نیز پرداخت شده است که امیدوارم با روشنگریِ فرهیختگان واندیشمندان روز بروز شاهدِ تحولات مثبت و تاثیر گذار درجوامع بشری باشیم ….
    در پایان از برادر بزرگوارم جناب آقای جعفری بخاطر گشودنِ این باب مغفول مانده سپاسگزاری میکنم

  6. از سروران عزیزم حاج آقای قبادی ، رشیدیان، حشمت آزادبخت ، آقای نور علی ،اسد آزادبخت و جناب آقای امرایی که با توضیحات مختصر و مفیدشان راهنمایی فرمودند سپاسگزارم.

  7. جناب شیخ سلام استفاده کردیم ولی دکترین به نظر حقیر یعنی مجموعه نظریات متخصصین وعلمای هرعلم براین اساس عنوان مقاله شما یعنی تعریف جرم سیاسی از دیدگاه دیدگاهاکه جالب نیست پس بهتربوداسم مقال خودرا میذاشتی دکترین جرم سیاسی نه ازدیدگاه دکترینها ببخشید وسربلندباشین

    • باسپاس از حاج آقا جعفرى
      بنظرم تذکر دوست خوب وگمنام تحت عنوان “امید”تذکر واردى است .البته نوشته هاى استادجعفرى همیشه بجا وبراى مخاطبین سایت مفیدواثربخش بوده وهست لیکن تذکرامید رو هم از جهت روشنگرى
      مفیدمى دانم .حاج آقا مؤفقیت شما آرزوى ماست

  8. لطفا عنوانش را اصلاح بفرمایید، مثلا تبیین جرم سیاسی

  9. خداوند خادمین به اسلام ومسلمین را حفظ نماید……….

  10. سلام وعرض ادب خدمت حاج آقای طهماسبی بسیارممنون ازمطلب خوبتان

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.