تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
5

زنگ هشدار ”دخانیات”رابشنوید!

  • کد خبر : 60533
  • 26 آبان 1393 - 0:58

    سجادفتحی / میرملاس :‌ پیشرفت و اقتدار یک جامعه در گرو سلامت روحی وجسمی آن جامعه است.کشور ما ایران هم از این قاعده مستثنی نیست، ما هم اگر می خواهیم به آرزوهای دیرینه وآرمان های اسلامی خود دست یابیم ، ابتدا باید جامعه ای سالم و سرزنده داشته باشیم تا در سایه آن […]

 

3.4

 

سجادفتحی / میرملاس :‌

پیشرفت و اقتدار یک جامعه در گرو سلامت روحی وجسمی آن جامعه است.کشور ما ایران هم از این قاعده مستثنی نیست، ما هم اگر می خواهیم به آرزوهای دیرینه وآرمان های اسلامی خود دست یابیم ، ابتدا باید جامعه ای سالم و سرزنده داشته باشیم تا در سایه آن بتوانیم برای تحقق و دست یابی به اهداف والا و اسلامی خود تلاش کنیم.درجامعه امروز ما بحث سلامت به انحای مختلف مورد هجمه وحمله قرار گرفته است،از حملات ماهواره به سلامت اخلاقی جامعه گرفته تا مواد مخدری که سلامت جسمانی جامعه را تخریب و اراده و مقامت مردم را هدف گرفته است.

در این نوشتار با توجه به آسیب های جدی ، جبران ناپذیر و کمر شکن استعمال دخانیات در جامعه اسلامی ایران ، سعی شده تا حدودی به ابعاد مختلف این موضوع در جامعه بپردازیم . چراکه آمارها از رشد چشمگیر استعمال و مصرف دخانیات در بین قشرهای مختلف جامعه خبر می دهد. و این امر دلسوزان کشور، آنهایی که به این مرز و بوم و آرمان های انقلاب متعهد هستند را نگران کرده است.البته این به معنای فراگیر شدن این مسئله در جامعه نیست اما شواهد از به صدا در آمدن زنگ هشدار درباره این موضوع خبر می دهد.
دخانیات سوغاتی است از فرنگ برای مردم ایران،سال ۹۱۳ هجری قمری پرتقالی های با حضور خود درایران پای دخانیات را هم به کشورمان باز کردند و آرام آرام استفاده از آن گسترش یافت تا آنجاکه مورخان نوشته اند در عصر قاجار قلیان آنقدر اهمیت داشت که مردم در مجالس مختلف خود اعم ازمجالس عزا ،شادی وشب نشینی و…قلیان می گذاشتند.در دربار قاجار قلیان آنقدر اهمیت پیدا کرد که شاه هان قاجار دستور دادند عکس آنان بر روی قلیان ها حک شود.قهوه خانه هایی که در ابتدا محل تجمع مردان و بزرگان سپیدموی بود ، آرام آرام سنت عوض شد و به مرور به مکانی برای دور هم نشستن وتجمع جوانان کم سن و سال تبدیل گردید.و این مکان ها به فراخور فضای خاصی که دارند به پاتوقی برای خیلی از افراد بزهکار هم تبدیل شده اند.به تدریج درکنار این قهوه خانه ها که تنها مختص مردان هستند،شاهد ایجاد مکان هایی مشابه قهوه خانه ،به نام سفره خانه های سنتی بودیم که امکان استعمال قلیان را برای بانوان نیز فراهم کرد،موضوعی که زمینه گرایش دختران جوان را به قلیان فراهم ساخت.
باتاسف باید گفت که در چند سال اخیر شاهدرشد عجیب استفاده از قلیان بوده ایم.این روزها نه تنها در قهوه خانه ها،بلکه در بسیاری از خانه ها،تفریگاه ها،پارک ها و…به چشم می خورد.موضوعی که ادامه آن در کنارآمار رشد مصرف سیگار و دیگر مواد مخدر بسیار نگران کننده وخطرناک است،چراکه این آمار و اطلاعات ازیک طرف نشان می دهد که انگاراستعمال دخانیات دیگر موضوع تقبیح شده ای نیست و از طرفی دیگر نیز با ورود تنباکوها و مواد مخدر خاص که آسیب های وحشتناکی دارند جامعه ما را در معرض تهدیدهای فرهنگی و بهداشتی قرار داده است.
سرعت رشد ابتلا به سرطان درکشوربه شکل قابل توجهی افزایش یافته و کشور ما اکنون بالاترین روند رشد ابتلا به سرطان را در دنیا داراست.۳۰ درصدمرگ های ناشی از سرطان مستقیما با دخانیات در ارتباط است. با تاسف باید گفت که مصرف بی رویه دخانیات ، بیماری های ناشی از آن را نیز افزایش خواهد داد و دور نیست که با رشد فزاینده آن شاهد سونامی سرطان در کشور باشیم و این یعنی سوق دادن بخش هنگفتی از بیت المال به سمت بخش درمان،افزایش تخت های بیمارستانی،تامین دارو،تهیه دستگاه های پزشکی،صرف بخشی ازتوان و نیروی انسانی کشور برای تهیه این امور و از همه مهمتر از بین رفتن نیروی انسانی که مهمترین و با ارزش ترین سرمایه کشوراست.اینها سبب خواهد شد کشور نتواند آنطور که باید در مسیر توسعه وپیشرفت گام بردارد.
هر چند مبارزه با دخانیات به یک خواست جهانی بدل گشته وبا اینکه در کشور ما تلاشهای متعددی از سوی مجلس و دولت در سالهای گذشته در کنترل این معظل انجام شده اما متاسفانه قلیان همچنان بر روی میز قهوه خانه ها جا خوش کرده است و این روزها با توجه به رفتار های متناقض مسئولین دولتی در گذشته در مورد برخوردبا این امر،در بلاتکلیفی به سر می برد و این نشان می دهد همچنان تدبیر وعزم جدی برای کاهش مصرف قلیان و دخانیات وجود ندارد.حال با توجه به آثار سوءاستعمال دخانیات در زمینه های مختلف بهداشتی،روانی،اقتصادی،فرهنگی و…مسئولین باید تادیر نشده فکری بکنند تا این آسیب ها،مسیر پیشرفت و تعالی کشور را به تاخیر نیاندازند و مارا از سند چشم انداز کشور وآرمان های انقلاب دور نکنند.
درآخر ذکراین نکته ضروری است که نباید گفت تمام مصیبت هایی که از جانب مواد مخدر برکشور وارد شده عاملی خارجی دارد وتحمیلی است،بلکه ریشه های متعددی دارد،هم داخلی هستند هم خارجی.و جامعه ما که قصد دارد مسیر توسعه را با گزاره های اسلامی طی کند باید هوشیار و مواظب باشد ، اسیر سستی ها نشود و موانع توسعه را یکی پس از دیگری ازپیش رو بردارد و به ترویج و بسط دادن سبک زندگی اسلامی وایرانی که بی شک مهمترین وحیاتی ترین مسئله کشوراست بپردازد.

فعال دانشجویی و کارشناس ارشد علوم سیاسی

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=60533

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 50در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۵۰
  1. سلام/جای تاسف ونگرانی دارد در کشور اسلامی ایران شاهد این قضایا باشیم

    • واقعا باید از صمیم قلب از برو بچه های میرملاس تشکر کنیم به خاطر دغدغه هایی که نسبت به جامعه اسلامی ایران بخصوص شهر شهید پرور کوهدشت دارن/همچنین از برادر بزگوار حاج سجاد عزیز هم تشکر میکنم بابت این مطلب دلسوزانه ای که نوشتن

      • از برادر آزادبخت و همکاران عزیزش در میرملاس تشکر میکنم،و استدعا دارم به فرماندهی انتظامی شهرستان سری بزنید و از کارهایی که در رابطه با مبارزه دخانیات صورت گرفته گزارشی تهیه کنید.
        همچنین از مهندس فتحی عزیز هم ممنونم بابت مطلب قشنگی که نوشتن

  2. ممنون آقای دلسوز

  3. ی کم تو نوشتار دقت بشه/چندتا اشتباه تایپی تو متن هست
    دغدغه دخانیات قابل ستایشه ولی کاش بیشتر روی متن کار میشد،مقداری ضعیف بود.

    • آزادبخت عزیز یعنی به نظر حضرتعالی چند تاغلط تایپی مهمتر از دغدغه دخانیات کوهدشت؟مرحبا استاد عزیز!!!!!!دخانیات داره جوانان را با خودش به ته چاه می برد اونوقت امثال جنابعالی در خواب هستید….

      • جناب همشهری فکر میکنم از اصول دمکراسی باشه که هر کسی به صورت آزادانه حرف بزنه/
        من به نظر شما احترام میزارم/
        والبته جای تاسف داره که شما منتظر هستی یه کامنت مخالف ببینی و اینجوری گارد بگیری/
        اینکه مشکل تایپی وجود داره مربوط به سایت هستش و نه نویسنده متن/
        و لازمه که شما بدونی رسا بودن متن باعث درک بیشتر خواننده میشه/
        و “حداقل اجازه بدید فضای مجازی پــــــــــــــــــاک بمونه”

    • مرسی از تذکر برادر یا خواهر آزادبخت ولی نوشتن و گفتن و پیگیری مباحث مربوط به دخانیات چیزی نیست که آدم از کنارش بی تفاوت رد بشه و به همین خاطر برای مقابله با سونامی سرطان و تمامی دخانیات ،فردی بی سواد مثل من هم دست به قلم شده و با نوشتن چند مطلب ضعیف ،خواستم دین خودم رو در مقبال مباحث مربوط به کلیه دخانیات ادا کنم/ و از تذکر جنابعالی بسیار بسیار سپاسگذارم.
      در ضمن از برادر عزیزم امین آزادبخت عزیز هم بایدتشکر کنم که محیطی رو فراهم آوردن که امثال حقیر، مطالبی رو در سایت پر مخاطب میرملاس قرار دهیم.

      • دوست عزیزم من در کامنت اولم هم شمارو ستایش کردم.متاسفانه برخی دوستان گارد دعوا گرفتن که چرا انتقاد کردی.
        برخی عزیزان انتقاد رو با تخریب اشتباه گرفتن.
        از حسن ادب شما هم ممنونم که با آرامش نظر دادید.

        • آزادبخت عزیز و دوست بزرگوار من،فک کنم دوستان اگر گاردی گرفتن برای مواد مخدر وقلیان وسیگار گرفتن نه برای من وشما،جنابعالی تاج سر ما هستی!
          در ضمن به نظر من هرکس از انتقاد و تذکر فرار کند موفق وپیروز نخواهد شد. مجدد از کامنت ها ونظرات حضرتعالی بسیار بسیار سپاسگذارم ،موفق باشی دوست عزیز

  4. زیان های اقتصادی ناشی از مصرف دخانیات:

    مصرف داخلی (در ایران) ۵۰ میلیارد نخ سیگار به طور متوسط سالانه ۱۰۰۰ میلیارد تومان صرف خرید و دود شدن این محصول و ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان صرف بیماری های مرتبط با آن می‌گردد.

    زیان های اجتماعی ناشی از مصرف دخانیات:

    مصرف سیگار نوعی اعتیاد است ولی متاسفانه این مسئله به مرور در جامعه جا افتاده و قابل قبول‌ترین عمل خلاف عرف محسوب می‌شود، متاسفانه عادت به مصرف سیگار زمینه ساز بروز اعتیاد به مواد مخدر، الکل، فقر، بزهکاری علی‌الخصوص در جوانان و نوجوانان می‌گردد.

    زیان های زیست محیطی ناشی از دخانیات:

    از بین رفتن خاک، تخریب جنگل ها و آلودگی آب های زیرزمینی و هوا از جمله مضرات زیست محیطی دخانیات می‌باشد. مصرف مواد مغذی خاک توسط گیاه توتون موجب عاری شدن خاک از این مواد شده و از طرفی موجب جذب آفت ها می‌گردد و استفاده از انواع کودهای شیمیایی و آفت‌کش‌ها آلودگی های آب های زیر زمینی را بدنبال دارد، از طرفی مقدار زیادی از درختان برای سوخت در عمل آوردن توتون از بین می‌روند.

    • بنده خودم از سال۸۰ تا ۸۸ شدیدا قلیان و سیگار میکشیدم،سال ۸۸ تصمیم گرفتم ترک کنم و بزارم کنار چه قلیان و چه سیگار.یکم سخت بود اما از ۸۸ تا الان لب نزدم اما متاسفانه هنوز که هنوزه عوارضش رو توی بدنم احساس میکنم،کوه که میرم نفسم کم میادو…
      اما خداییش نسبت به اون موقع خیلی سر حال تر شدم.
      ۱ تشکر هم باید از کلیه کسانی که تلاش میکنند دود در جامعه نباشه بکنم.و از نیروی زحمت کش انتظامی شهرستان هم صمیمانه تشکر میکنم

      • احسنت دوست عزیز/ بخدا یکی از مهمترین وسرنوشت سازترین تصمیم در طول زندگی خودت رو گرفتی،اگر چند سال دیگر به مصرف قلیان و سیگار ادامه میدادی چه بسا و خدایی ناکرده عوارضش گریبان حضرتعالی رو هم میگرفت!حیف نیست هوای پاک دلمون رو با دود ناپاک کنیم!!!!!!

  5. در تمامی کشورهای صنعتی محل کشیدن سیگار و یا پیپ و غیره از محل کار و زندگی مردم جدا شده است و انسان‌های سیگاری مکلف هستند، با احساس شرمندگی از محل اصلی خود دور شده و در محل کوچک و به طور معمول غیرمناسبی سیگار بکشند و یا در هتل اگر تقاضای اتاقی بکنند که استعمال دخانیات در آن آزاد باشد باید پول بیشتری بپردازند و این پول بیشتر باید برای سلامت مردم هزینه شود.
    ولی در کشور ما….!!!!!

    • دوست بزرگوار اطلاعاتان اشتباه است.

      • خب شما اطلاعات صحیح رو بدین تا ما هم بدونیم دوست عزیزم!!!

        • خودتان تحقیق کنید ببینید آیا حرفهایتان درست است؟
          “با احساس شرمندگی از محل اصلی خود دور شده و در محل کوچک و به طور معمول غیرمناسبی سیگار بکشند و یا در هتل اگر تقاضای اتاقی بکنند که استعمال دخانیات در آن آزاد باشد باید پول بیشتری بپردازند و این پول بیشتر باید برای سلامت مردم هزینه شود.”

  6. مصرف قلیان آشکارا نشان داده است که تاثیرات مضری بر دو عضو حیاتی بدن به نام ریه‌ها و قلب دارد. سرطان ریه، سرطان مری، بیماری انسدادی ریوی مزمن، آمفیزم، پایین بودن وزن هنگام تولد نوزاد، افزایش حملات آسم و ذات‌الریه برخی از خطرات مربوط به کشیدن قلیان هستند.

    میزان و عمق دَم در حرکت دادن آب قلیان بسیار مهم است و قلیان با وجود اینکه کمتر مصرف می ‌شود، اما حجم دودی که از طریق آن وارد بدن می‌ شود، ۱۰ تا ۲۰ برابر دود ناشی از مصرف سیگار است.

    سایر خطراتی که در کشیدن سیگار مشاهده نمی شود، ولی در کشیدن قلیان وجود دارد، بیماری‌های عفونی مثل هپاتیت ب (در اثر استفاده مشترک از شیلنگ قلیان) و افزودن الکل یا داروهای روان‌گردان به تنباکوی قلیان است.

    تحقیقات همچنین نشان داده است که پس از ۴۵ دقیقه استفاده از دود قلیان، مونوکسید کربن، نیکوتین پلاسما و ضربان قلب به شدت بالا می‌رود.

    استفاده از قلیان در کنار سرطان ریه با افزایش احتمال ابتلا به سرطان دهان و مثانه نیز همراه است.
    ……………………………………
    کاش کشیدن قلیان از طرف مراجع حرام اعلام بشه/بخدا داره جوانان رو از درون سیاه و پوسیده میکنه.

  7. آیا استعمال دخانیات در اماکن عمومى که گاه موجب آزار و یا ضرر رساندن به دیگران مى‏شود، جایز است؟
    آیت الله بهجت:
    ج. در موردى که موجب آزار یا ضرر باشد، جایز نیست.

    • سلام/احکام مربوط به قلیان زیاد هستند،شما که اقدام به ذکر حکم آیت الله بهجت(ره) در مورد قلیان کرده اید لطفا احکام سایر مراجع رو هم ذکر کنید دوست عزیز،ممنونم/

      • اکثریت مراجع عظام تقلید فرموده اند که اگر استعمال قلیان و سیگار موجب ضرر قابل توجهی باشد جایز نیست!

  8. قبل از هر کاری باید جلوی قاچاق گرفته شود

  9. باسلام، خسته نباشید هم به مسئولین سایت و هم به سجاد فتحی!
    سوال بنده:
    با توجه به اینکه واقعاً متن ضعیف است و رسالت این نوشته تاحدودی مجهول است، و همینطور با توجه به اینکه اینجانب شناخت کافی رو نسبت به دوستم آقای فتحی دارم(کارشناسی مهندسی کشاورزی از پیام نور کوهدشت)، این سوال پیش می آید که این مبحث در ردیف وظایف و تخصص های شما نیست پس چرا . . . ؟
    اگر جوابتان احساس دغدغه شما بوده است، عرض کنم که میتوانستید با یکی از مسئولین زیربط یا بایکی از مسئولین خانه های ترک اعتیاد صحبت کنید و ایشان برای شما بنویسند و شما نقش واسطی را در این بین داشته باشید….
    نوشته شما حاکی از آن است که شما اطلاعات کافی در مورد موضوع ندارید.
    امیدوارم نه مسئولین سایت از نظر بنده ناراحت شده باشند که کامنت را درج نکنن و نه دوست خوبم سجاد فتحی!
    در پناه حق

    • سجاد عزیز همیشه در جوامع امروزی هستند تخریب گرانی که به دنبال مانع تراشی و سنگ اندازی در راه افرادی مثل شما هستند که خداییش راهتان راه مقدسی است ،من به عنوان عضو کوچکی از جامعه دانشگاهی استان لرستان در طول سه سال گذشته شاهد فعالیت ها و پیگیری ها و فعالیت های جهادگونه شما و دوستان پرتلاشتان در دانشگاه های استان بوده ام…اجرتان با امام حسین(ع).
      به این حرف ها توجه نکند{هر چند می دانم از این حرف ها زیاد شنیده اید و هیچ وقت مانع توقف شما از مسیرتان نشده است}فقط از این کاربر گرامی ۱ سوال دارم،می تونی مشکلات نوشته برادر فتحی رو برای ما ذکر کنید؟به فرض هم سرتاسر این نوشته نقص و عیب باشد؟آیا مبازه با اعتیاد هم کارشکنی دارد؟خداییش بعضی افراد از وجدان بویی نبردن!!!!
      ولی از امین آزادبخت عزیز خیلی سپاسگذارم که پرتوان پشت امثال حاج سجاد ایستاده و رسالت خبرنگاری خودش رو با صلابت انجام میده/خداقوت امین جان و عاقبت بخیر و پیروز باشی برادر.

      • دوست عزیز با احترام به نظر شما؛بنده نه قصد تخریب کسی را دارم و نه به آن فکر میکنم.من نه ایشان را میشناسم و نه با ایشان دشمنی دارم.امثال شما باعت سنگ اندازی و تفرقه میشوند.انتقاد جزء لاینفک هر بحث است و بدانید که رعایت ادب نسبت به دیگران واجب است جناب خسروی……..
        خداییش بعضی از ما آدما بایکوت افکار منفی میشیم.
        خداوند به همه ما فرهنگ استفاده صحیح از واژه ها رو بده.

        • از محبت دوستان عزیز”آزادبخت و خسروی”کمال تشکر رو دارم/شیرینی وتاثیر مباحث این سایت به همین گفتگو ها ست،ولی حرمت همدیگر رو داشته باشیم بهتر است/موفق باشین

      • با سلام در مورد گفته شما چندین نکته را به عرض برسانم :
        ۱) تعریف شما از “دوست” چیه؟ دوست همیشه از دوستش تعریف و تمجید نمیکنه، دوست حقیقی کسی است که عیب های دوستش رو بهش بگه. ببخشید ما شبیه شما نیستیم
        ۲) یکی از حقوق بنده اینکه در مورد شهرم نظر بدم، آقای فتحی متنی رو نوشتن و شما فکر کنید بنابر اینکه کوهدشت هم شهر بنده است(جدا از رفاقت) و این حق بنده است که نظر بدم.
        ۳) تهمت شما(“خداییش بعضی افراد از وجدان بویی نبردن!!!!”) رو به پای انتقاد مینویسم، انتقاد افرادی که هنوز با فرهنگی که اسم میبرند فاصله دارند.
        ۴) بنده نمیگم کجای این مطلب عیب داره، فقط تنها از شما میخوام که همین بحث را بصورت یک مصاحبه با یک فرد کاردان (دکتر روانپزشک، دکترهای ترک اعتیاد و …) انجام بدید و سپس متن ها را با هم مقایسه کنید، خودتان متوجه خواهید شد.
        ۵) بنده هم از آقای آزادبخت کمال تشکر رو دارم. 🙂
        ۶) پیشنهاد بنده این است که آقای فتحی با توجه به رشته کارشناسی ارشدشان که “علوم سیاسی” است نوشته هایی در این رابطه بنویسند که هم تمرینی باشد برایشان هم به تخصصشان بخورد و هم ان شاء الله به درد آینده شان بخورد، دانشجویی پویا است که ابتداً در رشته خودش پویا باشد نه در کارهای متفرقه، بنده هیچگاه آقای فتحی رو در بحث های سیاسی ندیدم و این اصلا خوب نیست برای یک کارشناس ارشد علوم سیاسی.
        من الله توفیق

        • سلام خدمت دوست کاردان،استاد ،منتقد و…
          درمورد اینکه دکتر روانپزشک و…بهتر از ما حرف میزنن و استاد تر هستند شکی نیست،ولی این دوستان دکتر جنابعالی کجا هستند که وضع دخانیات به اینجا کشیده شده؟اگر به میدان بیان که آدم بی سوادی مثل من سمت پیگیری مشکل دخانیات نمیاد!!!!!!
          اما کاردان عزیز این حرف من در مورد دخانیات هم یک بحثی بود مثل امر به معروف وهزار بحث ناگفته دیگر که در جامعه من{کوهدشت}رها شده،پس وظیفه شرعی ماست که تذکر بدهیم ولو با علم ناچیزمون…آدم بی تفاوت با مرده فرقی ندارد….
          در ضمن ما چند سال است کار سیاسی میکنیم،البته حق داری خبر نداشته باشی چون کار ما سیاسی کاری نبوده بلکه کار سیاسی بوده/ممنونم بابت نظرتون/یاحق

  10. دوری از خانواده ، بیکاری ، محرکهای روانی ، اصرار دوستان و خویشان و حتی علاقه شخصی ، کسب لذت و تقلید و خودنمایی ، از عوامل موثر در روی آوری به سیگار وقلیان است . استعمال سیگار وقلیان در نوجوانان ، بیشتر جنبه خود نمایی دارد و آرام آرام برای کسب لذت صورت می گیرد. همچنین برخی از نوجوانان برای مخالفت با خانواده و رفع حقارتها به این کار دست می زنند و می خواهند از این طریق اعتماد به نفس بیشتری کسب کنند. همچنین اضطراب ، تنش ، محرکهای شدید روانی و ناراحتی های خانوادگی عوامل عمده زمینه ساز برای روی آوردن به سیگار هستند . مسأله تاسف بار این است که نوجوان و جوان سیگاری که ازطریق سیگار به دنبال آرامش کاذب است با پنهان کردن مشکل خود از خانواده هر روز بیش از پیش به دوستان هم دردش روی می آورد و بهترین طعمه عاملان پخش مواد مخدر نیز خواهدشد.

  11. *پس از نخستین پک، تنها ۱۰ ثانیه طول میکشد که نیکوتین به مغز برسد.
    *یک نخ سیگار حاوی حدود ۰.۴ تا ۱.۳ درصد نیکوتین است.
    *مقدار نیکوتین موجود در ۳ نخ سیگار میتواند برای انسان مهلک باشد، اما تنها مقادیر اندکی از نیکوتین بصورت دود آزاد میشود.

    * نیکوتین یک آلکالوئید سمی است که خاصیت اعتیاد آوری تنباکو و سیگار مربوط به آن میباشد.

    * نیکوتین بی رنگ و دارای بوی تندی می باشد. چنانچه در معرض هوا و نور قرار گیرد رنگش تیره شده و تبدیل به صمغ میگردد.

    * مقادیر تغلیظ شده نیکوتین موجود در تنباکو به عنوان حشره کش مورد استفاده قرار میگیرد.

    * نیکوتین به اندازه هروئین قدرت اعتیادآوری دارد.

    * نیکوتین گاهی اوقات یک محرک و برخی اوقات اثرات آرام بخشی دارد.
    * مصرف نیکوتین در فرد سیگاری ایجاد تحمل و وابستگی میکند. علایم محرومیت از نیکوتین شامل: تحریک پذیری-خشونت طلبی-اضطراب-عصبی شدن-کاهش تمرکز-سر گیجه-سبک شدن سر-اختلال در خواب-یبوست-خشکی دهان-گلو درد-درد دست ها و پاها-تعرق-افسردگی-زخم های دهانی-خستگی-گرسنگی-سرفه-احساس فقدان وهوس کشیدن سیگار میباشند. این علایم ممکن است ماه ها باقی بماند.

    **متاسفانه این همه عوارض و بدبختی دارد این بلای جان انسان،اما باز هم خیلی ها سراغش می روند…

  12. تنباکوهای قلیان ۴ هزار ماده سمی از جمله قطران و فلزات سنگین را در ریه رسوب می‌دهند و برجک های تنفسی را فلج می‌کنند. تنباکوهای میوه ای نیز توتون‌های کپک زده‌ای هستند که ۱۶ ماده شیمیایی به آنها اضافه می‌شود.
    استعمال قلیان در میان دختران و پسران جوان افزایش یافته است. این افزایش سرسام آور دیگر مختص قهوه خانه‌ها نیست و در جمع‌های خانوادگی و فامیلی نیز شاهد این امر هستیم چرا که به اشتباه تصور می‌شود که چون دود قلیان از آب می‌گذرد ضرر ندارد و میزان سموم مواد بیماری زای آن کم می‌شود که تصور کاملاً غلطی است.

  13. جالب بوددست مریزاد برادرفتحی

  14. سلام.ممنون از توجه تون
    خوبه هنوز کسایی هستن دغدغه داشته باشن/ دورود بر شما

    • سلام وعرض ادب خدمت کلیه مخاطبین سایت پربار میرملاس که انصافا و به حق برترین و با کیفیت ترین رسانه مجازی استان لرستان می باشد/مطلبی که این دوست عزیز نوشتن واقعا زیبا و به جا نوشته شده،ولی کافی نیست چرا که باید هزاران هزار مطلب این چنینی نوشته شود و تذکرها داده شود و در عمل در سطح شهر پیاده شود{ چرا که اگر این حرف ها کاربردی نشود و به مرحله عمل وارد نشود به سرانجام و هدفش نخواهد رسید}.

  15. سلام دوستان عزیز/واقعا کامنت ها رو که خوندم تاسف خوردم/تمامی شما سر مسئله رو پاک کردین و رفتین سراغ حاشیه و از رسالت اصلی متن دور شدین!
    آخه به جای دادن چند راه کار درست و اساسی برای درمان کوهدشت دارین نظرات شخصی خودتون رو قالب میکنین!
    این آقا ۱ متن نوشته راجب دخانیات و تذکری دادن/به من ربطی نداره که متن درست یا غلط؟پرمحتوا هستش یا خالی و …!به هر حال ما باید با دادن نظرات کار ساز و راه کارهای عملی بریم به سمت درمان جراحات دخانیات در کوهدشت حالا شما لطف کنید به جای این نظرات و تذکرات شخصی چند پیشنهاد بدین واسه مسئولین شهرستان،استان و حتی کشور،چرا که سایت میرملاس از تمامی نقاط کشور بازدید کننده دارد و تمامی آنها آدم های فرهیخته و صاحب نظر هستند!
    خبر ۱ انتصاب که زدن رو سایت میرملاس هزار نفر رفتن تبریک گفتن،کامنت گذاشتن و …۱ شعر گفتن وگذاشتنش روسایت هزارنفر رفتن به به و چه چه گفتن… و….ولی هرچی من نگاه میکنم هر مطلبی که راجب مشکلات شهر روسایت زده میشه ۱ نفر نمیاد ۱ راه کار اساسی بده، همشون یا به شخص نویسنده متن تبریک میگن یا میرن سراغ ادبی و غیر ادبی بودن متن…
    تذکردادن و نقد کردن خیلی خوب اما نه نظر ، نقد و تذکر تخریب کننده/امیدورام زمانی برسد که درک بعضی افراد مطابق نیاز جامعه عزیزم کوهدشت بالا برود!!!!!!!!

    • رفیق عزیز!من قصد داشتم نظرمو راجب مطلب آقای فتحی بنویسم ، اما نظر قشنگ جنابعالی جای سخنی برای من نگذاشت/مرحبا

  16. به نظرم تا جلو بحث قاچاق مواد مخدر در کوهدشت و نورآباد گرفته نشود هیچ کاری درست نمیشه/جوانان ما از بیکاری رفتن سراغ مواد مخدر،خب واسشون اشتغال ایجاد کنید و اوقات فراغتشون رو پر کنید تا نرن سراغ مواد مخدر!
    قاچاق چی هارو دستگیر کنید و جامعه رو پاک کنید!
    شهر من نورآباد و همچنین کوهدشت مملو از قاچاق مواد مخدر،کسی هست این را به گوش مسئولین برساند!؟!
    امیدورام نظر منو درج کنید عزیزان.با تشکر

  17. درود بر حاج سجادعزیز/احسنت برادر- زیبا نوشتی اما نمیدونم چرا محافظه کارانه نوشتی و رک و پوس کنده نرفتی سراغ ۱ سری اتفاقات که در مورد قاچاق داره اتفاق می افته؟کاش میگفتی که قاچاق داره شهرم کوهدشت رو نابود میکنه!!؟ کاش میگفتی که نیروی انتظامی به تنهایی نمی تواند جلوی این همه قاچاق رو بگیره و مردم هم باید به کمکش بشتابند؟!!
    این مدت نیروی غیور انتظامی خیلی زحمت کشیده و به مبارزه با اتفاق شوم قاچاق پرداخته است اما این کافی نیست و قاچاق باید ریشه کن شود…
    به امید مشاهده روزی پاک و عاری از هرگونه قاچاق مواد مخدر در کوهدشت

  18. واقعا زیبا وبه جا نوشته شده دست درد نکنه آقا سجاد.ولی ای کاش مدیران به فکر باشند

  19. برادر فتحی لطف کن در زمنه هایی که میدونی تخصص داری اظهار نظر کن بعد به حرف گفتن و اینها که نیست .

    • سلام بر استاد آشنای عزیز،دلسوزی برای شهرم کوهدشت تخصص نمی خواهد ،مطالبه گری از مسئولین و دغدغه می خواهد،دغدغه همراه با دلسوزی برای کوهدشت!!!

  20. سلا م بر وره زردی عزیز اگرهرکدام ازماها نصف سجاد به فکر این مشکل بودیم خانواده ها توی این حال وروز نمی افتادند اما متاسفانه بعضی از عزیزان بجای تشویق سرکوفت زدندجای تاسف دارد

    • سلام بر استاد زمانی عزیز/ممنونم از محبت حضرتعالی _ متاسفانه هر روز شاهد مرگ چند نفر درگوشه و کنار استان عزیزمان لرستان هستیم(بر اثر مواد مخدر چه مستقیم و چه غیرمستقیم) و این امر به یک موضوع عادی برایمان تبدیل شده و بی تفاوت از کنارش رد می شویم!!!!

  21. سلام،واقعا جا دارد که از برادر سجاد فتحی تشکر کنم بابت نوشتن این مطلب زیبا و مناسب/اما سجاد عزیز چرا ننوشتی یکی بیاد این کاچاق لعنتی رو در سراسر کوهدشت جمع و جور کنه؟تا کی باید شاهد پرپر شدن جوانان کوهدشتی و رومشگانی باشیم؟بخدا من از نزدیک جوانانی رو میبینم که لحظه به لحظه به ته چاه بدبختی و مرگ نزدیک تر می شوند!مرگ حق است اما مرگ با عزت نه مرگ با مواد مخدر….

    • سلام، ممنون ازنظر حضرتعالی/خب این حرف ها که در محافل مختلف(رسانه ملی ،سایت ها،وبگاه ها،نشریات و…)زده میشه واسه تذکر دادن و مطالبه گری از مسئولین دوست عزیز/تذکر شماهم بجاست همشهری عزیز…

  22. بسیار عالی مطبی مفید و هشدار دهنده بود سجاد جان

  23. سلام مهندس جان،مرسی بابت حضور و نظرت

  24. سلام با تشکر از زحماتتون.اقدام شما شایسته تقدیر است برای اگاه کردن مردم ازمضرات سیگار .درواقع تا سیگار است سیگاری نیز وجود دارد پس همیشه سیگار ی وجود دارد وافراد باید در کاهش گرایش به ان کوشا باشند. .در این راه مگر یک قانون بسیار قاطع ومحکم دراین زمینه وجود داشته باشد تا مردم رااز ان منع گند(که البته به گمان این کار عملی نیست) اما در بعد فردی و اجتماعی اشخاص می توانند خود و افراد نزدیک به خود ودوستان واشنایان را از این کار منع کنند تا در این دام گرفتار نشوند. (علت گرایش جوانان وافراد به سیگار تابع عوامل متعددی است : شامل علل فردی و محیطی و… مثل ضعف اعتماد به نفس ،الگو پذیری غلط، عدم تحمل پذیری در برابر فشار ،شرایط سنی که معمولا بعد از سن بلوغ (دوران فشار )افراد به سوی سیگار گررایش پیدا می کنند وغیره.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.