تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4

ایران و گروه ۱+۵ در آستانه دستیابی به «توافق سیاسی» هستند

  • کد خبر : 61036
  • 02 آذر 1393 - 18:56

آنها متعهد خواهند شد که اختلافات باقی مانده را که اغلب در دو موضوع غنی‌سازی و جدول زمانی تحریم‌هاست، از طریق مذاکره حل کنند. پیش بینی شده است که زمان ازسرگیری این مذاکرات، هفته نخست دسامبر و زمانی باشد که جان کری، وزیر خارجه آمریکا طبق برنامه از قبل تعیین شده برای شرکت در اجلاس ناتو به بروکسل و برای شرکت در یک کنفرانس بین المللی به لندن خواهد رفت.

697002

 

در حالی که طی روزهای اخیر چنین بیان می‌شد ‌با توجه به زمان اندک باقی مانده برای ادامه مذاکرات هسته‌ای، محتمل‌ترین گزینه مطرح در حال حاضر، تمدید دوره زمانی مذاکرات است، اکنون خبر می‌رسد که طرفین بر سر یک «توافق سیاسی» به اشتراک نظر رسیده و قصد دارند ادامه مسیر را بر اساس آن طی کنند.
 

به گزارش میرملاس به نقل «تابناک»، منابع آگاه نزدیک به مذاکرات هسته‌ای ایران در وین می‌گویند، در حال حاضر، امکان حصول توافق جامع هسته‌ای تا زمان ضرب‌الاجل از پیش نعیین شده (۲۴ نوامبر؛ فردا) وجود ندارد و طرفین در حال حاضر بر سر کلیات یک «توافق سیاسی» به اشتراک نظر رسیده‌اند. گفته می‌شود، قرار است فردا مفاد این توافق سیاسی در صورت نهایی شدن اعلام شود. 

به گفته این منابع آگاه، به دلیل گستردگی مباحث موجود و زمان اندک باقی مانده، در عمل زمانی بر بررسی جزئیات مربوط به همه موضوعات و رسیدن به توافق بر سر آن‌ها وجود نداشته ‌و به همین دلیل است که با در نظر داشتن ضرب‌الاجل ۲۴ نوامبر، طرفین در حال حاضر یک توافق سیاسی را مدنظر قرار داده‌اند. 

این منابع می‌افزایند، ایران به طور جدی تلاش داشته تا در مدت زمان مشخص شده از قبل، توافق جامع و نهایی حاصل شود، اما طرف غربی در عمل از این روند خودداری کرده و دیگر زمانی نیز برای این کار وجود ندارد. 

هرچند هنوز هیچ گونه جزئیاتی درباره محتوای این توافق سیاسی منتشر نشده، ‌به طور کلی چنین گفته می‌شود که این مرحله، در سطحی بالا‌تر از تمدید مذاکرات و پایین‌تر از تفاهم بر سر چهارچوب توافق نهایی یا خود توافق نهایی است. بر این اساس و به ترتیب اولویت، از توافق نهایی و جامع، توافق بر سر چهارچوب‌ها، توافق سیاسی، تمدید و در پایین‌ترین سطح، شکست مذاکرات یاد می‌شود. 

در همین حال، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نیز اعلام کرده در صورت رسیدن طرفین به یک توافق سیاسی کلی، آن‌ها متعهد خواهند شد که اختلافات باقی مانده را که اغلب در دو موضوع غنی‌سازی و جدول زمانی تحریم‌هاست، از طریق مذاکره حل کنند. پیش بینی شده ‌که زمان ازسرگیری این مذاکرات، هفته نخست دسامبر و زمانی باشد که جان کری، وزیر خارجه آمریکا طبق برنامه از قبل تعیین شده برای شرکت در اجلاس ناتو به بروکسل و برای شرکت در یک کنفرانس بین‌المللی به لندن خواهد رفت. 

گفتنی است، مجلس شورای اسلامی نیز امروز جلسه‌ای غیرعلنی با موضوع بررسی مذاکرات هسته‌ای ایران در وین داشت که هنوز هیچ گونه جزئیاتی از مباحث مطرح در این جلسه منتشر و اعلام نشده است.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=61036

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.