- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

شکارچیان آنلاین

“سرویس فناوری”

یکی از مهمترین ویژگی‌های اینترنت گمنامی است. بسیاری از سودجویان از جمله شکارچیان آنلاین از همین ویژگی برای رسیدن به اهداف شوم خود استفاده می‌نمایند. بیشترین هدف شکارچیان آنلاین کودکان و نوجوانانی هستند که از لحاظ عاطفی مشکلات عمده‌ای را در خانواده خود دارند. در واقع این دسته از شکارچیان با ابزار همدردی با کودکان طرح دوستی با آنها می‌ریزند در حالی‌که این دوستی یک دوستی کاذب می‌باشد.

شکارچیان آنلاین به راحتی با مشاهده پروفایل کودکان و نوجوانان در شبکه‌های اجتماعی و چت روم ها و بررسی اطلاعات آنها نظیر مشخصات مدرسه، باشگاه ورزشی و حتی یک عکس ساده که یک شخص با ماشین شخصی و یا خانوادگی خود در جلوی منزلش گرفته و برای دوستان به اشتراک گذاشته اهداف خود را مشخص می نمایند. معمولا شکارچیان آنلاین از روش های متفاوتی جهت جلب اعتماد و مخفی نگه داشتن ارتباط فرزندان از والدین خود استفاده می کنند که مهمترین آنها عبارتند از: ارسال شارژ رایگان برای تلفن‌های همراه که این عمل به منظور مخفی نگه داشتن هزینه تلفن از والدین صورت می‌گیرد. از جمله موارد دیگری که جهت جذب استفاده می شود، ارسال عکس‌های شهوت انگیز برای نوجوانان است که متأسفانه بسیاری از قربانیان به این روش مورد حمله قرار گرفته اند.
 
نشانه های مهم در معرض خطر قرار گرفتن کودکان:
گرچه زیر نظر داشتن کودکان به طور کامل امری دشوار به نظر می‌رسد اما والدین با رعایت چند نکته که در زیر اشاره خواهد شد می‌توانند رفتار فرزندان خود را به منظور محافظت آنها در برابر شکارچیان اینترنتی کنترل نمایند.
نشانه های خطر:
۱) فرزندان زمان زیادی را به صورت آنلاین سپری می‌کنند.
۲) یافتن تصاویر و فیلم‌های غیرمجاز بر روی سیستم کامپیوتر فرزندان.
۳) دریافت تماس‌های تلفنی، ای‌میل و هدیه از طرف کسانی که شما آنها را نمی شناسید.
۴) خارج شدن فعالیت فرزندان از حالت طبیعی.
۵) سوییچ کردن صفحه در حال مشاهده کودکان زمانی که شما بر روی سیستم حضور پیدا می‌کنید.
۶) استفاده از حساب های کاربری متعدد (ای‌میل های جانبی) توسط فرزندان شما.
 
رایج ترین ابزارهایی که توسط شکارچیان آنلاین جهت اغفال کودکان بر روی اینترنت استفاده می‌شوند شامل اتاق های گفتگو، پیام‌های فوری و ایمیل می‌باشند. در واقع ۸۹ درصد سوءاستفاده جنسی آنلاین از طریق اتاق های چت و یا پیام از طریق مسنجر صورت یافته است.
بخشی از آمارهای تکان دهنده از سازمان های معتبر:
۱) یک نفر از پنج نوجوان ایالت متحده تجربه درخواست جنسی ناخواسته از طریق وب را داشته است. (مرکز تحقیقات جنایت علیه کودکان)
۲) ۲۵ درصد از کودکان به طور ناخواسته و آنلاین مورد تهاجم پورنوگرافی قرار گرفته اند. (مرکز تحقیقات جنایت علیه کودکان)
۳) فقط یک سوم خانواده ها از ابزار فیلترینگ برای فرزندان خود استفاده می نمایند.(مرکز کودکان گمشده)
۴) ۷۵ درصد کودکان تمایل در به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی در مورد خود و خانواده در ازای دریافت خدمات آنلاین را دارند. (emarketer)
۵) تنها حدود ۲۵ درصد از فرزندان که از نظر جنسی به صورت آنلاین تهدید می‌شوند موضوع را با والدین خود در میان می‌گذارند. (مرکز تحقیقات جنایت علیه کودکان)
۶) ۷۷ درصد از اهداف شکارچیان آنلاین از سنین ۱۴ سال به بالا و ۲۲ درصد کاربران سنین ۱۰ تا ۱۳ سال بوده اند. (مرکز تحقیقات جنایت علیه کودکان)
ترجمه شده از:
www.familysafecomputers.com
مرکز ملی کودکان گمشده و استثمار شده آمریکا NCMEC
www.protectkids.com
www.missingkids.com ارسال: مبین صباغی رستمی  
منبع: 

پلیس فتا