- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

پدیده ای بنام سفره های سه ضلعی ( اینستاگرام ، واتس اپ ، وی چت )

پلیس-فتا1 [1]

 

“سرویس فناوری/میرملاس”

در چند سال اخیر سر و کله شبکه های اجتماعی و نرم افزارها و اپلیکشن های ارتباطی پیدا شده است که برای کاربران خود امکان ارتباط بیشتر و آسان تر را فراهم و دایره دوستان و آشنایانشان را یزرگتر کرده است ، آیا با پیامدهای استفاده از آن آشنا هستید؟
اینستاگرام چیست؟
اینستاگرام شبکه اجتماعی اشتراک گذاری عکس و فیلم است که در اکتبر ۲۰۱۰ راه اندازی شد . فیسبوک در آوریل ۲۰۱۲ ، اینستاگرام را به مبلغ ۱ میلیارد دلار خریداری کرد . اینستاگرام یک اپلیکیشن ( برنامه ) و سرویس آنلاین است. این برنامه بسیار ساده است و یاگیری آن به دانش بسیار کمی احتیاج دارد ، قابلیت اشتراک گذاری روی آن به راحتی انجام می پذیرد و نکته مهم اینکه این برنامه رایگان است . کوین سیستروم ، که از بنیانگذاران اینستاگرام است می گوید : در حال حاضر تعداد کاربران اینستاگرام از مرز ۲۰۰ میلیون نفر می گذرد .
پیامدهای منفی استفاده از اینستاگرام :
بعضی از افراد به دلیل عدم اعتماد به نفس در دنیای واقعی نمی توانند روابط اجتماعی خوب و مناسبی داشته باشند به همین دلیل خیلی زود جذب این نوع شبکه ها و ارتباطات می گردند و آن قدر برای ورود به این اجتماع مجازی مشتاق می باشند که در همان بدو ورود و عضویت ، تمامی اطلاعات محرمانه و شخصی خود و حتی اطلاعات دوستان و همکارانشان را هم در اختیار کاربران قرار می دهند . کمترین خطر این کار دسترسی تبهکاران و افراد سودجو به این گونه اطلاعات می باشد . نتیجه نهایی اینگونه بی فکری ها ، خسارت های مادی معنوی جبران ناپذیری است که ممکن است به فرد وارد آید .
نرم افزار واتس آپ چیست؟
واتس آپ یکی از اپلیکیشن های پیام رسانی متنی و تصویری در جهان است که ماهیانه بیش از ۳۵۰ میلیون کاربر فعال دارد. کاربرانی که روزانه دست کم ۴۰۰ میلیون عکس رد و بدل می کنند . نزدیک ترین رقیب به واتس اپ وی چت است که حالا چیزی در حدود ۲۴۰ میلیون کاربر فعال در جهان دارد . هر روز حدود ۱ میلیون کاربر جدید به واتس اپ می پیوندد . دست اندرکاران واتس اپ پیش بینی می کنند تعداد کاربران این اپلیکیشن در سال ۲۰۱۵ به ۱ میلیارد نفر برسد .
واتس اپ مشکل امنیتی دارد :
امنیت واتس اپ و کدگذاری در این اپلیکیشن ایده آل نیست. این نرم افزارها، محتوای مجرمانه بسیاری را رد و بدل می کنند و اکثر سرویس های موبایل همچون تانگو ، وایبر و وی چت این قابلیت را دارند که اطلاعات کشور ما را که در بین کاربران رد و بدل می شود ، جمع آوری و تحلیل کنند و در اختیار بیگانگان قرار دهند . معمولا هیچ کشوری اجازه نمی دهد که ارتباط بین شهروندانش در بستر امکانات خارجی انجام شود ، تولید نرم افزارهای بومی علاوه بر تامین امنیت باعث خودکفایی و مانع استفاده مصرف کننده از پهنای باند اینترنت کشورهای خارجی می شود.
آیا می دانید مالک واتس اپ کیست؟
مالک و ایده پرداز اولیه واتس اپ ، جان کوم یهودی اکراینی تبار است که پس از مدتی همکاری با شرکت یاهو و تلاش نافرجام به همراه دوستش بریان به فکر راه اندازی سرویس واتس اپ می افتد. جان کوم , یهودی اکراینی تبار است که پس از مهاجرت و خروج از محیط ضد صهیونیستی اکراین ، به امریکا رفت و عضو موسس بنیاد همکاری های فعالان یهودی تکنولوژی های برتر شد. دو شبکه اجتماعی وایبر و واتس اپ وسیله جاسوسی صهیونیست ها شناخته شده اند . چنان که ارتش مصر اجازه استفاده از این دو شبکه اجتماعی را به سربازان خود نمی دهد . با توجه به ماهیت و تفکری که در پشت پرده این شبکه ها وجود دارد کاربران ایرانی باید در عضویت و استفاده از چنین شبکه هایی دقت لازم را داشته باشند تا حریم خصوصیشان تهدید نشود .
وی چت چیست؟
وی چت Wechat یک ابزار پیام رسان با تمام ویژگی ها و امکانات مختلف است که کاربران با آن می توانند با دوستانشان ارتباط رایگان برقرار نمایند . در اصل وی چت یک شبکه اجتماعی کاملا خصوصی است که به توجه به سرویس هایی که در آن گنجانده شده است می توان به راحتی و از طرق مختلف با دوستان و اقوام تان در ارتباط باشید آن هم بصورت رایگان ( بر روی بستر اینترنت). سرویس های پیام رسان مختلفی همچون واتس اپ ، وکسر، آی ام او و یا لاین وجود دارند که هر یک از آنها به خاطر یک ویژگی مطرح و مورد استفاده قرار می گیرند اما وی چت ابزاری است که با آن می توانید همه سرویس های مبتنی بر چت را داشته باشید آن هم در یک شبکه اجتماعی .
صاحب وی چت کیست؟
ما هاتینگ ۴۲ ساله دومین ثروتمند چین و صاحب وی چت می باشد وی چت Wechat سرویس پیام رسان (چت) برای تلفن های همراه است که به دست تنسنت در چین ساخته شده است . در سال ۲۰۱۲ وی چت ۲۰۰ میلیون کاربر فعال داشت. درآمد سالانه شرکت تنسنت بیش از ۱/۵ میلیارد می باشد.
پیامدهای استفاده از وی چت ؟
۱-با نصب نرم افزار وی چت Wechat روی گوشی ، شما اجازه می دهید که شرکت میزبان به تمام شماره های مخاطبین خود دسترسی داشته باشد، موقعیت جغرافیایی شما را بدست آورد. متاسفانه به خاطر امنیت ضعیف این اپراتورها به مشخصات ثبت نام حقیقی شما نیز نزد اپراتور دسترسی پیدا می کند و مشخصاتی همچون کد ملی ، شغل ، آدرس و . . . را بدست می آورد . این آسیب فقط متوجه نرم افزار وی چت نیست و شامل تمامی پیام رسان ها مثل تانگو ، واتس اپ و . . . می شود ، اگر کمی به ابعاد گسترده این پدیده بنگرید متوجه خواهید شد که بیش از منافع شخصی کاربران ، منافع شرکت ها در میان است.
۲-طرح و بازگو کردن موضوعات کاملا خصوصی ، جنسی ، تن نمایی ، توهین به اعتقادات دیگران از مواردی است که در چت روم ها شاهد آن بوده ایم و اخیرا با رویه عادی سازی این موضوع در وی چت روبه رو هستیم که در نهایت به اباحه گری جنسی و بی بندوباری خواهد انجامید.
۳-شبکه اجتماعی جدید وی چت اصالت خانواده را متزلزل می کند در حال حاضر میانگین صحبت اعضای خانواده های ایرانی با یکدیگر در شبانه روز به ۱۵ دقیقه رسیده است باید آگاه باشیم که دشمن به دنبال فروپاشی خانواده های ایرانی می باشد .

از شهروندان عزیز استدعا می گردد ضمن مد نظر قرار دادن موارد فوق هر گونه مورد مشکوکی را در این خصوص و یا جرائم حوزه فضای مجازی به قسمت گزارش های مردمی سایت پلیس فتا به آدرس http://www.cyberpolice.ir [2] و یا بصورت حضوری به پلیس فتا فرماندهی انتظامی شهرستان کوهدشت واقع در میدان توحید اعلام و گزارش نمایند.
فرماندهی انتظامی شهرستان کوهدشت – پلیس فتا