تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
4

کمپ‎های معتاد!

  • کد خبر : 61945
  • 15 آذر 1393 - 16:06

   از چند سال پیش شغل جدیدی پیدا شده که با استفاده از مواد مخدر جدید، این شغل خیلی به‎صرفه شده و روز به روز شاغلین فعال در این حوزه بیشتر می‎شوند. به گزارش میرملاس ، وعده و وعید برای ترک تضمینی اعتیاد سبب شده که گاه خانواده‎ها و برخی از بیمارهای آغشته به اعتیاد […]

35867t

 

 از چند سال پیش شغل جدیدی پیدا شده که با استفاده از مواد مخدر جدید، این شغل خیلی به‎صرفه شده و روز به روز شاغلین فعال در این حوزه بیشتر می‎شوند.

به گزارش میرملاس ، وعده و وعید برای ترک تضمینی اعتیاد سبب شده که گاه خانواده‎ها و برخی از بیمارهای آغشته به اعتیاد از این کمپ‎ها استفاده کنند اما سوال اینجاست که خروجی این کمپ‎های به اصطلاح “بهبودی” چیست و چند نفر از کسانی که به آنها وارد می‎شوند، ‌سالم بیرون می‎آیند؟!

متأسفانه رواج اعتیاد بین سنین پایین جامعه و آگاهی نداشتن از مواد مخدر صنعتی جدید، علتی شده که برخی کمپ ترک اعتیاد یا بهبودی ایجاد و به‎نوعی کاسبی می‎کنند.

در این بین کمپ‎هایی که بدون مجوز فعالیت می‎کنند،‌ کم نیستند و طبق گفته دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر لرستان سال گذشته ۱۰۰ کمپ غیرمجاز در استان شناسایی شد.

حجت‎الله فراشی دراین باره تصریح کرد: «به این کمپ‎ها فرصت داده شد تا مجوزهای لازم را اخذ کنند و در حال حاضر ۱۰۲ کلینیک دارویی ترک اعتیاد در استان وجود دارد.»

وی ادامه داد: «۲۸ کمپ و مرکز اقامتی مجوزدار ترک مواد در لرستان وجود دارد که ۱۷ کلینیک از این تعداد تحت نظر سازمان بهزیستی و مابقی زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی استان فعالیت می‎کنند.» 

با این حال کسانی هستند که فقط و فقط دنبال کسب درآمد به راه‎های مختلف از این‎گونه کمپ‎ها هستند. شخصی بدون اینکه خودش تقصیری داشته باشد،‌ قیافه غلط‎ اندازی دارد، او تعریف می‎کرد که چند نفر در خیابان به وی اتهام اعتیاد زده و بلافاصله با همکاری دو مأمور نیروی انتظامی به کمپی منتقل می‎شود و هرچه اصرار می‎کند که معتاد نیست و حاضر است تست اعتیاد بدهد،‌ فایده‎ای ندارد. او می‎گفت بعد از چند روز متوجه شدم که مدیران کمپ همان کسانی هستند که در خیابان من را به آن دو مأمور معرفی کردند.

از نوشتن بقیه ماجرا معذور هستیم و همین قدر بدانید که خانواده آن شخص مجبور شدند پول زیادی بدهند تا فرزندشان به‎نوعی از کمپ رهایی یابد.

نمونه دیگری هم وجود دارد؛ در برخی از این کمپ‎ها، بیشتر افرادی که برای ترک اعتیاد وارد می‎شوند، بدهی زیادی بالا می‎آورند و علت این دیون معلوم نیست مال کجاست.

وجود کمپ‎های زیاد ترک اعتیاد صدای اعتراض فرماندار خرم‎آباد را نیز درآورده است. حبیب‎الله خجسته‎پور دراین باره گفت: «دردی که الان بسیاری از جوان‎های ما به آن دچارند، درد اعتیاد است و اگر اقدامات جدی برای امر ورزش داشته باشیم جوان‎های کمتری به سمت اعتیاد حرکت می‎کنند و بازهم به شعار پیشگیری بهتر از درمان است می‎رسیم و باید در این راستا به‎صورت جدی فعالیت کنیم.»

وی با بیان اینکه ای کاش به‎جای این همه کمپ ترک اعتیاد باشگاه و فضای ورزشی می‎داشتیم، اذعان کرد: «شاید اگر آمار گرفته شود سرانه کمپ‎های ترک اعتیاد با سرانه فضای ورزشی در استان برابری کند که این آمار نگران‎کننده است.»

همچنین یک جامعه‎شناس با اشاره به فعالیت کمپ‎های غیرمجاز و بدون مجوز اظهار کرد: «این نوع کمپ‎ها باید تعطیل و در صورت تأیید صلاحیت و اخذ مجوزهای لازم و رعایت استانداردهای لازم فعالیت کنند.»

فرهاد طهماسبی ادامه داد: «کمپ‎های غیرمجاز تنها با برگزاری یک دوره‌ی ترک اعتیاد فقط به دنبال ترک موقت و پول خود هستند.»

به هر حال چیزی که مبرهن است، کمپ‎های ترک اعتیادی در استان وجود دارد که به هیچ وجه به فکر “بهبودی” بیماران نیستند و در آنها خبری از بهبود مراجعه‎کنندگان نیست اما اصل حال مدیران این کمپ‎ها خوب است و به کاسبی خود ادامه می‎دهند.

 تهیه گزارش : مهران مریدی / میرملاس نیوز

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=61945

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. به نظر من کوهدشت به شدت به کمپ های ترک مشروبات الکلی هم نیازمنده

  2. وقتی صاحب کمپ خودش معتاده وای ب حال معتاد بدبخت ک میخاد ترک کنه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.