تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
5

پهپاد سلیمان و کوچکترین رباط پرنده دنیا در لرستان رونمایی شدند

  • کد خبر : 61988
  • 16 آذر 1393 - 13:24

  نمایشگاه پژوهش و فناوری لرستان روز یکشنبه با حضور مسوولان استانی و استقبال چشمگیر دانشجویان در دانشگاه لرستان گشایش یافت و دو محصول جدید این مایشگاه برای بازدید کنندگان رونمایی شد. به گزارش میرملاس به نقل از ایرنا، سالها عادت کرده بودیم که ‘ ترین ‘ های علم و نوآوری دنیا را جایی خارج […]

81416792-6126029

 

نمایشگاه پژوهش و فناوری لرستان روز یکشنبه با حضور مسوولان استانی و استقبال چشمگیر دانشجویان در دانشگاه لرستان گشایش یافت و دو محصول جدید این مایشگاه برای بازدید کنندگان رونمایی شد.

به گزارش میرملاس به نقل از ایرنا، سالها عادت کرده بودیم که ‘ ترین ‘ های علم و نوآوری دنیا را جایی خارج از ایران اسلامی ببینیم، اما امروزه دنیا به این اخبار عادت کرده که ‘ ترین ‘ های علم فناوری را در مسیر ایرانی ها دنبال کند.

پهباد سلیمان امروز برای نخستین بار در این نمایشگاه رونمایی شد و مورد توجه بازدید کنندگان قرار گرفت.

مدیر طرح این پروژه در این خصوص گفت: این پهباد ناوپایه به صورت نقطه ای نشست و برخاست می کند وبا توجه به نبود ناوچه در کشور، وجود این پهباد کمک شایانی به عملیات های مختلف دریایی می کند.

مرضیه احترامی افزود: این پهباد کاملا میهنی شش متر مربع برای نشست و برخاست نیاز دارد و با توجه به نوع پیکر بندی، توانایی حمل یک سوم وزن خود را دارد.

وی تصریح کرد: یک تیم محقق و پژوهشگر ۱۰ نفره متشکل از کارشناسان ارشد و دانشجویان دکترای رشته هوافضا، حدود یک سال و نیم برای برنامه ریزی و ساخت این پهباد همکاری کرده اند.

وی هزینه ساخت نمونه اولیه پهباد ارائه شده در نمایشگاه را ۴۰۰ میلیون ریال عنوان کرد و اظهار داشت: ساخت نمونه اصلی با ظرفیت حمل ۳۳ کیلوگرم بار ، دو میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد .

همچنین در این نمایشگاه کوچکترین رباط پرنده دنیا ساخته شده توسط محقق لرستانی نیز به نمایش درآمد.

حسین یاری فر مخترع این رباط گفت: پیش از این کوچکترین رباط پرنده دنیا با ابعاد ۹ در ۹ سانتی متر در آمریکا ساخته شده است.

وی افزود: رباط پرنده کنونی با ابعاد شش در شش سانتی متر ساخته شده و برای اهداف مختلفی از جمله فیلم برداری، مستندسازی و مسائل نظامی و امنیتی کاربرد دارد.

وی شعاع پروازی این رباط در جهات مختلف را ۱۰۰ متر عنوان کرد و با اشاره به قابلیت ایستایی این رباط در هوا گفت: برنامه نویسی این رباط یکسال به طول انجامیده و در مجموع برای ساخت آن هشت میلیون ریال هزینه شده است.

وی ادامه داد: این رابط تاییدیه پارک علم و فناوری را داشته و طرح برگزیده کشور در مسابقات اختراع در مهرماه امسال بوده است.

یاری فر افزود: وزن این رباط پرنده ۱۹ گرم است که با نصب دوربین بر روی آن به ۴۰ گرم می رسد و البته این افزایش وزن تاثیری در شعاع پروازی ندارد.

به نظر می رسد محققان و پژوهشگریان جوان استان گامهای مطلوبی برداشته اند و مسوولان باید با حمایت از آنها و تلاش برای جذب حامی مالی و تولید انبوه این محصولات دانش بنیان اقدام کنند.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=61988

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. درود بر همتتان

  2. آفرین بر شما

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.