- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

وقتی مردم تغییر را احساس می‌کنند

DSC013091-240x137

 

آتوسا رحمتی / میرملاس : 

با روی کارآمدن دولت یازدهم و سخنان جدی دولتمردان به ویژه ریاست محترم جمهوری در خصوص تقویت انجمن‌های مردم نهاد و تفویض برخی امور به آنان، نسیم مدنیت ومشارکت مردم در سرنوشت خودشان آرام‌آرام وزیدن گرفت. دست کم فضای گفتمان‌های سیاسی تغییر کرد و حتی در سخنرانی اخیر ریاست جمهوری امیدهای تازه ای پیش روی فعالیت‌های اجتماعی، تشکلی و دانشجویی گشوده شده و اطمینان خاطری که تا سال آینده اوضاع به مراتب بهبود خواهد یافت و زنگ فرهنگ کرامت انسانی و شهروندی در تمام نقاط ایران به گوش خواهد رسید. نه اینکه بخواهیم بگوییم در قیاس با قوانین موجود موضوع خارق‌العاده ای اتفاق افتاده است، بلکه باید گفت روح قانون‌گرایی دولت یازدهم و توجه و پافشاری به موازین قانون اساسی شایان توجه است. چه اینکه برخی قوانین گاه سهل‌انگارانه خاک خورده اند و چه اینکه مشارکت مردم در تصمیم‌سازی یعنی ترویج روحیه امید و نشاط معنوی. همان مفهومی که رهبری معظم نیز بدان اشاره ویژه دارند و از سوی مسئولان ذیربط نیز باید بدان تمسک جسته شود.

از فضای کلان گفتمان‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی پایتخت که دور می‌شویم و اطراف مان را به دقت نگاه می کنیم، یقینا استانداری لرستان از جمله نهادهای دولتی ایران است که در عمل و با بهره‌مندی از نظرات کارشناسی و انتخاب افراد مناسب برای کارهای مهم تا حد زیادی در برقراری روحیه اعتدال، پاسخگویی و امید توفیق داشته است که نمود اقدامات در سال دوم خدمت به بار نشسته است.

شاهد امر اگر پیگیر اخبار و گزارشات بوده باشیم، در برگزاری نسبتا مستمر نشست‌های هم اندیشی و اتاق‌های فکر و شورای مشورتی فرهنگی اجتماعی است که به تایید شما خوانندگان، پیش از این مسبوق به سابقه نبوده است. از ورود عادی و ارباب رجوعی به استانداری گرفته که این روزها با تشریفات کمتر و تکریم بیشتر صورت می‌پذیرد تا حضور پررنگ در جلسات مردمی مدیران و معاونان و به‌ویژه نماینده عالی دولت در استان.

اما به‌نظر می‌رسد از جامعه رسانه‌ای و خبری‌مان هم انتظار می رود، ضمن بیان مطالبات به‌جا، درخور و دلسوزانه و یپگیری موارد تا حل و رفع، نسبت به تحولات پیش آمده نیز سکوت نکنند تا آنجاکه از سطحی‌نگری و یک طرفه به قاضی رفتن بپرهیزیم و در بیان عملکردها و تلاش‌ها و کاستی‌ها حتی جانب انصاف نگهداریم.

البته و صد البته برآن نیستیم که بر تمام کارهای انجام‌شده مهر تایید بزنیم یا حتی میزان اقدامات انجام‌شده را برای جلب رضایت مردم کافی بدانیم که یقینا تا روزی که نیروی بیکار و معطل کار و ازدواج و آینده در استان هست نباید خواب راحت به چشم مسئولی بیاید و به اعتراف خود ایشان نیز رضایت شغلی و عملکردی همان لحظاتی است که بار بیکاری از جامعه فرهیخته لرستان رخت بربندد. با این وصف و با اذعان به دلایل و شواهد موجود از دردی سخن می‌گویم که همگان به آن دچاریم. فرهنگ برخوردهای انکاری و چشم‌پوشیدن بر کل به خاطر برخی جزییات را باید به فرهنگ ترغیب و امید و اصلاح بدل کنیم. چه آنکه در شرایط فعلی با اقتصاد قدرت نیافته لرستان بر طبل محرومیت و واماندگی زدن راهی نمی‌گشاید و دردی مداوا نمی کند. چراکه درد آنقدر جدی و بزررگ است که جز با همافزایی و همراهی امید بهبود نمی رود. اینها را که مرور می کنیم درمی یابیم که چرا دولت یازدهم دست در دست مردم گذارده است و از همه بیشتر همراهی مردم را مطالبه می کند و مایل است خودشان را پای کارهای خودشان بیاورد و بسیاری امور به ویژه امور اقتصادی و فرهنگی را تفویض کند.

رویکرد مردمی استانداری لرستان باید در میان دستگاه‌ها و ادارات نیز تسری پیدا کند و مردم ضمن مراجعاتشان بهبود و تکریم را احساس کنند و از طرفی با فرایندهای دست و پاگیر اداری و امروز و فرداکردن ها امیدشان را از دست ندهند. مدیران ما باید به مفهوم تکریم و تفاوت در برخورد ها ایمان داشته باشند و همانگونه که استاندار محترم و معاونان ایشان در جلسات متعدد با نهادهای غیردولتی و فعالان فرهنگی و نخبگان اجتماعی مشورت می‌کنند و طرح و ایده‌های مناسب را برای توسعه استان می شنوند و به‌کار می گیرند، شاخه‌های این درخت نیز باید بارور و ممتد شود و مردم از مراجعه به کوچکترین نهاد دولتی تغییر و بهبود را احساس کنند . به این نقطه از بحث که می رسیم درمی‌یابیم که آری دقیقا این خود ما هستیم که مانند حلقه‌های زنجیر می‌توانیم توان خوبی ها را در جامعه بالا ببریم . فرقی نمی‌کند چه نقشی داریم و کجا هستیم؛ بالاترین مساله باور ماست. باور به اینکه مردم ولی نعمتانند. باور سازنده به اینکه هرگرهی از کار خلق باز شود گشایش و توفیقی در حق خود خدمتگزار است. باور…واژه ای که باید از برش کنیم.