تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
4

انتقاد استاندار در پی اظهارات معاون بانک ملی استان /پای مارادونا و غضنفر هم به جلسه اشتغال کشید

  • کد خبر : 62270
  • 23 آذر 1393 - 9:43

      لرستان به عنوان قهرمان بیکاری ایران با ۱۷ سال قرارگیری در صدر جدول همچنان برای دریافت تسهیلات اشتغالزا از منابع مختلف از جمله صندوق توسعه ملی پشت در بانکها معطل نگه داشته شده است. به گزارش میرملاس نیوز به نقل از مهر، جلسات کارگروه اشتغال استان لرستان هر ماه یکبار برگزار می […]

IMG02285327

 

 

 

لرستان به عنوان قهرمان بیکاری ایران با ۱۷ سال قرارگیری در صدر جدول همچنان برای دریافت تسهیلات اشتغالزا از منابع مختلف از جمله صندوق توسعه ملی پشت در بانکها معطل نگه داشته شده است.

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از مهر، جلسات کارگروه اشتغال استان لرستان هر ماه یکبار برگزار می شود و در هر بار برگزاری نیز بیش از آنکه متن داشته باشد با حواشی متفاوتی مواجه می شود، حواشی که حکایت از کمکاری برخی دستگاههای عضو این کارگروه دارد.

 جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری لرستان به موضوع کمکاری بانکها و برخی دستگاهها برای معرفی طرح های متقاضی دریافت تسهیلات به صندوق توسعه ملی اختصاص  پیدا کرد تا بخش عمده جلسه به این موضوع اختصاص یابد.

ادعایی که انتقادات استاندار را کلید زد

این بحث از آنجا شروع شد که معاون بانک ملی استان لرستان در پاسخ استاندار لرستان در مورد چرایی عدم ارجاع طرح های متقاضی دریافت تسهیلات به صندوق توسعه ملی مدعی شد که هنوز هیچ طرحی از سوی هیچ استانی توسط این بانک به صندوق ارسال نشده است.

این اظهارات باعث شد تا استاندار لرستان که تاکنون بارها در جلسات مختلف بر لزوم استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی تاکید و خواستار پیگیری بانکها و دستگاهها شده بود از عملکرد بانکها به شدت انتقاد کرده و بگوید که بسیاری از استانها تاکنون از این ظرفیت استفاده کرده اند ولی همچنان بخش صنعت، خدمات و گردشگری لرستان برای استفاده از این تسهیلات درجا می زند.

پس از اظهارات استاندار لرستان، قدرت اله ولدی گزارشی از وضعیت طرح های صنعتی متقاضی تسهیلات صندوق توسعه ملی ارائه کرد تا بگوید تاکنون ۷۰ طرح برای دریافت سرمایه ثابت و ۸۶ طرح برای دریافت تسهیلات سرمایه درگردش به بانکها ارائه شده است و به جز بانک ملی که هنوز اقدامی انجام نداده بقیه بانکها کار را ۴۰ درصد پیش برده اند.

وی همچنین مدعی شد که تاکنون سه طرح صنعتی استان لرستان از صندوق توسعه ملی مسدودی گرفته و اعلام وصول شده اند.

ولدی یادآور شد که از تعداد طرح های یاد شده ۱۳ واحد صنعتی از طریق بانک مرکزی به صندوق توسعه ملی اعلام شده، ۸۶ طرح از سوی وزارتخانه ارجاع شده و ۵۰ طرح نیز در بانکهای استان در دست بررسی است.

مصوبه ای که با کمکاری مسئولان مغفول ماند

این اظهارات رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با واکنش استاندار مواجه شد تا بازوند بگوید که هیچ طرح صنعتی از لرستان تاکنون موفق به دریافت تسهیلات صندوق توسعه ملی نشده است.

بازوند با بیان اینکه در سفر هیئت دولت به لرستان مصوبه خوبی برای دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی گرفتیم عنوان کرد: صندوق توسعه ملی برای لرستان سقف پرداخت تسهیلات را برداشته و نسبت به سایر استانها نیز نرخ سود خود را چهار درصد کاهش داده است.

وی با اشاره به اختصاص تسهیلات این صندوق با نرخ ۱۵ درصدی به بخش صنعت، ۱۲ درصدی به بخش گردشگری و ۱۱ درصدی به بخش کشاورزی به طرح های لرستان گفت: این مصوبه به همین راحتی گرفته نشده و پیگیری های زیادی در این زمینه صورت گرفته است.

استاندار لرستان یا یادآوری اینکه صندوق توسعه ملی برای پرداخت تسهیلات خود سقفی در اختیار دارد ادامه داد: اگر فرصت سوزی مدیران دستگاهها و بانکها استمرار داشته باشد سقف تسهیلات صندوق پر می شود.

پاسخ این فرصت سوزی را چه کسی خواهد داد

بازوند با طرح این سوال که پاسخ این فرصت سوزی را چه کسی خواهد داد یادآور شد: از سقف شش هزار میلیارد تومانی تسهیلات صندوق توسعه ملی تاکنون نزدیک به چهار هزار میلیارد تومان با بانکها قرارداد منعقد شده است و استمرار این روند موجب تمام شدن تسهیلات صندوق و خالی ماندن دست لرستان خواهد شد.

وی عنوان کرد: من با مسئولان صندوق توسعه ملی صحبت کرده ام و به محض وصول یک طرح از لرستان از طریق سیستم پیامک اطلاع رسانی می شود ولی تاکنون بیش از ۹۰ درصد طرح های وارد شده از لرستان به صندوق توسعه ملی در بخش کشاورزی بوده و صنعت، گردشگری و خدمات سهم چندانی نداشته اند.

بازوند با بیان اینکه بارها مسئولان صندوق توسعه ملی اعلام کرده اند که ورودی طرح های صنعتی لرستان بسیار ضعیف است بیان داشت: خواهش من از مدیران عامل بانکها، معاون برنامه ریزی استانداری لرستان، مدیران میراث فرهنگی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و کشاورزی این است که نگذارند فرصت استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی از دست برود.

استاندار لرستان با بیان اینکه با استمرار این روند به جز در بخش کشاورزی در سایر بخشها داریم فرصت را از دست می دهیم افزود: ما باید گزارش اجرای این مصوبه را به مردم بدهیم و به طور قطع اگر اقدامی صورت نگیرد اعلام خواهیم کرد که چه دستگاه و بانکی در این زمینه ضعیف عمل کرده اند.

مدیران کمکار درخواست جابجایی و تغییر بدهند

بازوند با یادآوری اینکه تاکنون به اندازه کافی در لرستان فرصت سوزی صورت گرفته است یادآور شد: این حق مردم لرستان است که از این فرصت استفاده کنند.

وی که به شدت از وضعیت موجود در این زمینه ناراضی بود خطاب به مدیران عامل بانکهای استان گفت: در درجه اول مدیران بانکهای استان هر کدام که نمی توانند سهم لرستان را از تسهیلات صندوق توسعه ملی بگیرند به بانک مرکزی خود مراجعه کنند و درخواست بدهند که به دلیل عدم توانایی آنها را تغییر دهند.

استاندار لرستان خطاب به مدیران عامل بانکهای استان گفت که اگر نمی توانید بگذارید یک نفر دیگر بیاید و حق و حقوق مردم لرستان را زنده کند.

بازوند با یادآوری اینکه لرستان طی سالهای گذشته یک ریال از صندوق توسعه ملی و صندوق ذخیره ارزی استفاده نکرده است افزود: مصوبه اختصاص تسهیلات با شرایط خوبی که دولت برای لرستان در نظر گرفته متعلق به مردم است و برای گرفتن این مصوبه ۶۰ ساعت وقت کارشناسی گذاشته شده است.

مدیران عامل بانکهای بیکارترین استان کشور نباید اینقدر سختگیری کنند

وی با بیان اینکه تسهیلات دریافت شده تاکنون از این صندوق تنها در بخش کشاورزی بوده است افزود: این در حالیست که رقم تسهیلات طرح های کشاورزی رقم ناچیزی است در حالیکه بخش صنعت، خدمات و گردشگری بیشتر می تواند از این تسهیلات استفاده کند.

استاندار لرستان با بیان اینکه این فرصت شرایط بسیار خوبی برای جذب سرمایه گذاران به لرستان است گفت: کاهش چهار درصدی سود تسهیلات صندوق توسعه ملی در لرستان موجب اقبال سرمایه گذاران به حضور در لرستان می شود.

بازوند خواستار پیگیری معاون برنامه ریزی استانداری لرستان برای تشکیل جلسه ویژه به منظور بررسی وضعیت کنونی دریافت تسهیلات صندوق توسعه ملی در استان شد و بیان داشت: بانکهای لرستان با نرخ بیکاری ۲۰ درصدی نباید اینقدر سخت گیری کنند که نتوانیم از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده کنیم.

وی خطاب به مدیران دستگاههای یاد شده و مدیران عامل بانکهای استان گفت: اگر نمی توانید از صندوق توسعه ملی سهم لرستان را محقق کنید اعلام کنید تا چاره دیگری بیاندیشیم و این فرصت از دست نرود.

۱۶۳ میلیارد تومان طرح برای دریافت تسهیلات صندوق توسعه ملی معرفی شد

علی هادی چگنی معاون برنامه ریزی استانداری لرستان نیز پس از اظهارات هوشنگ بازوند در سخنانی با اشاره به تشکیل جلسات هفتگی برای جذب تسهیلات صندوق توسعه ملی اظهار داشت: تاکنون ۱۶۳ میلیارد تومان طرح متقاضی دریافت این تسهیلات به بانکهای متبوع در تهران ارسال شده است.

وی افزود: از این رقم ۱۵۲ میلیارد تومان مربوط به بخش صنعت است.

چگنی با بیان اینکه اگر برای دریافت تسهیلات این طرح ها پیگیری نشود استانهای دیگر پیش دستی کرده و سقف پرداخت تسهیلات صندوق پر می شود ادامه داد: این موضوع می طلبد که مدیران بانکهای استان برای تسریع در روند کار به شعب مرکزی خود در تهران و مدیران دستگاههای اجرایی به صندوق توسعه ملی مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۴۷ میلیارد تومان طرح متقاضی تسهیلات صندق توسعه ملی در بانکهای استان وجود دارد افزود: ۸۰ میلیارد تومان از این طرح ها مربوط به حوزه صنعت است که انتظار می رود بانکها هرچه سریعتر این طرح ها را بررسی و به بانکهای متبوع خود در تهران ارسال کنند.

معاون برنامه ریزی استانداری لرستان با بیان اینکه ۳۷ میلیارد تومان طرح مربوط به لرستان در صندوق توسعه ملی در دست بررسی است عنوان کرد: از این رقم ۳۰ میلیارد تومان مربوط به حوزه صنعت است.

چگنی با بیان اینکه بانکها باید پیگیر طرح های ارسالی به بانکهای متبوع خود در مرکز باشند تا هرچه سریعتر راهی صندوق توسعه ملی شوند تصریح کرد: مدیران دستگاههای میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی و صنعت و معدن نیز باید بعد از ارجاع طرح ها به صندوق توسعه ملی پیگیر دریافت تسهیلات شوند.

استاندار: استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی خط قرمز من است

بنابر این گزارش این اظهارات در حالی از سوی مسئولان مطرح شد که لیست واحدهای صنعتی استانهای مختلف کشور که برای دریافت تسهیلات از سوی صندوق توسعه ملی اعلام وصول شده بود از سوی استاندار لرستان در جلسه قرائت شد تا استانهایی مانند مازندران، سمنان، قزوین و … هر کدام چندین طرح در لیست داشته باشند در حالیکه لرستان تنها یک طرح در این لیست داشت.

استاندار لرستان سپس با یادآوری اینکه استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی خط قرمز وی است بیان داشت: دستگاههای اجرایی و بانکها بررسی کنند اگر به هر دلیلی نمی توانند سهم لرستان را محقق کند جابجا شوند.

بازوند با بیان اینکه نمی توانیم منافع استان را قربانی کنیم یادآور شد: چرا در استانهای دیگر بانکها اینقدر سخت گیری نمی کنند.

مشکل ما “مارادونا” نیست بلکه “غضنفر” است

عبدالرضا مهاجری نژاد مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان نیز در این جلسه در پاسخ به انتقادات استاندار لرستان گفت: میراث فرهنگی تاکنون ۴۹ طرح متقاضی دریافت تسهیلات صندوق توسعه ملی را به بانکهای استان معرفی کرده است.

وی با بیان اینکه مشکل ما “مارادونا” نیست بلکه “غضنفر” است یادآور شد: بانکهای استان از مجموع ۴۹ طرح ارسال شده تنها پنج طرح را به بانکهای متبوع خود در تهران ارسال کرده اند.

مهاجری نژاد تصریح کرد: این در حالیست که ما بارها اعلام کرده ایم که این طرح ها و صلاحیت متقاضیان را بررسی کرده ایم و حتی حاضریم آنها را برای دریافت تسهیلات ضمانت کنیم.

وی گفت: وضعیت به گونه ای شده که مجبور شدیم طرح ها را از طریق تهران و در جریان جلسه معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی با مدیران عامل بانکها پیگیری کنیم.

بنابر این گزارش در پایان این جلسه مقرر شد در جلسه ای طی یکشنبه هفته آینده آخرین وضعیت پیگیری دریافت تسهیلات صندوق توسعه ملی توسط دستگاههای مرتبط با حضور معاون برنامه ریزی استانداری لرستان بررسی شود.

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=62270

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳
  1. بیا و بگردیم دنبال سن پرتقال فروش. همین بوده ، هست و خواهد بود

  2. با تشکر ار استاندر محترم مماشات با افراد و مسئولین کم کار خطای نابخشودنی است امید است به جد با مسئولینی که ضرورت رفع معضل بیکاری رادرک نکرده اند به عنوان نماینده دولت تدبیر و امید برخورد قاطع نمایند

  3. ب سلام خدمت استاندار پیگیر و زحمت کش
    اگر این گونه مسائل پیگریی شود مطمنادر زمانی که شما استاندار این استان هستید پیشرفت قابل ملاحظه ای خواهد داشت بطور مثال بنده از سال ۸۹ تا الان یک طرح در خصوص گردشگری ارائه داده ام و با اینکه کلیه مراحل را انجام داده ام و فقط همکاری بانکها مورد نیاز بود اما سنگهایی که بر سر راه نهادند آنقدر بزرگ بودند که
    الان بجای یک طرح گردشگری خوب در استانمان هنوز هم زمینی خالی برجاست …در حالیکه آن طرح میتوانست فضایی شایسته استانمانمان باشد امیدوارییم پیگیریتان مستمر و ادامه دار تا رسیدن به نتیجه مطلوب باشد.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.