- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

رکورد شکنی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد

[1]

 به گزارش میرملاس نیوز به نقل از فارس، محمد جعفر محمدزاده در جمع خبرنگاران گیلان کار مطبوعاتی را عنصر فرهنگی در تمام اجزای فعالیت‌های جامعه دانست و اظهار کرد: توسعه فرهنگی به منزله ارتقا و رشد روح یک جامعه است.
 
وی با بیان اینکه توسعه فرهنگی لازمه متوازن بودن رشد تمام بدنه اجتماع است، اظهار کرد: روزنامه‌نگار در قالب کار فرهنگی باید بتواند دل‌های سنگ را نرم کند و حرف حق را بگوید و برای تعالی و ارتقای روح بشری و سوق دادن او به طرف ارزش‌های الهی گام بردارد.

 معاون وزیر ارشاد هرگونه رکود حرکت فرهنگی در جامعه را موجب عدم پیشرفت دیگر ابعاد جامعه خواند و خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که در راستای تحقق دو شعار توسعه کیفی خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها و تهذیب رسانه‌ها گام برداریم.
 
وی مطبوعات گیلان را از تاثیرگذارترین مطبوعات کشور دانست و بر ضرورت راه‌اندازی کتابخانه تخصصی روزنامه‌نگاری و علوم ارتباطات و آرشیو مجازی مطبوعات در گیلان تاکید کرد.
 
محمدزاده با اشاره به اینکه کمیت نشریات در گیلان باید به حد معقول رسانده شود تا کیفیت در بستر آن ارتقا یابد، اذعان کرد: به‌ زودی مجوز بالغ بر یک‌هزار داوطلب نشریه در سراسر ایران از بین سه هزار پرونده درخواستی اعطا می‌شود.

 
وی با بیان اینکه این صف طولانی انتظار درخواست صدور مجوز نشریه از سال ۷۶ تاکنون به طول انجامیده است، اظهار کرد: درخواست دو هزار پرونده در این راستا رد شده است.

 
معاون وزیر ارشاد از برگزاری چهارمین دوره تربیت مدرس در هفته آینده در استان لرستان خبر داد و گفت: روزنامه‌نگاران نشریاتی که به تازگی مجوز دریافت کرده‌اند یا در حال اخذ مجوز هستند نیز باید آموزش ببینند.

 
وی به چاپ و انتشار ۳۰ عنوان کتاب در حوزه روزنامه‌نگاری در مدت ۱۸ ماه گذشته اشاره کرد و یادآور شد: برگزاری نمایشگاه و جشنواره‌های فصلی و استانی موجب آشنایی و تعامل بیشتر مردم با مطبوعات به ویژه نشریاتی که دارای تیترهای مفید هستند، می‌شود.

 محمدزاده بر برگزاری جشنواره‌های فصلی ویژه مطبوعات در گیلان تاکید کرد و افزود: جایزه‌ای که در جشنواره‌ها به خبرنگار ممتاز داده می‌شود باید در حدی باشد که بتواند گره‌ای از مشکلات زندگی او را در راستای خرید مسکن، خودرو و یا ازدواج و … برطرف کند.
 
وی با تاکید بر رعایت تهذیب در رسانه‌ها، ابراز کرد: خبرنگار مسلمان و پایبند به اصول اخلاقی طبق آیات قرآن و مبانی اسلامی باید از درج اخبار دروغ و بدون منبع، غیبت و تهمت بپرهیزد و از سرک کشیدن و تجسس در حریم شخصی افراد به طور جدی خودداری کند.

 
معاون وزیر ارشاد با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره انتشار غیبت و تهمت در رسانه‌ها متذکر شد: احکام غیبت و تهمت در روزنامه‌ها نیز جاری است و روزنامه‌نگار باید از بسیاری حدس‌ها و گمان‌های نادرست و بیهوده خود بپرهیزد که گناه محسوب می‌شود.
 
وی درباره سرای مطبوعات در ایران، تصریح کرد: سرای روزنامه‌نگاران انجمن و تشکل نیست و وظیفه‌اش سرویس‌دهی و خدمات‌رسانی است.
 
محمدزاده با بیان اینکه سرای روزنامه نگاران از این پس با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان بکوشد تا از یادداشت‌های هر روزنامه‌نگاری تا پایان سال جاری حداقل یک کتاب منتشر کند، تصریح کرد: اگر هر روزنامه‌نگاری بداند که از امروز هر یادداشتی که می‌نویسد مخصوص یک روز نیست و قرار است برگی از کتاب ماندگار با اسم او با باشد در نوشتن مطالب خود کمال دقت و ظرافت و حساسیت را به‌کار می‌گیرد.

 به گزارش فارس، مهدی سماکچی مدیر سرای روزنامه‌نگاران گیلان انتخاب شد و دیگر اعضا نیز به‌زودی معرفی می‌شوند