- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

۱۷ میلیارد ریال زکات در لرستان جمع‌آوری‌ شد

 

139201100000673 [1]

 

دبیر ستاد احیای زکات استان لرستان گفت: در هشت ماه نخست امسال حدود ۱۷ میلیارد ریال زکات در روستاهای پرداخت‌کننده زکات جمع‌آوری‌شده است.

به گزارش میرملاس به نقل از تسنیم، [2] حجت‌الاسلام مهدی ورمزیار ظهر امروز در همایش نماز و زکات ویژه ائمه جماعات مساجد شهرستان خرم‌آباد که در سازمان تبلیغات اسلامی استان برگزار شد، با اشاره به حکمت ۴۲۲ نهج‌البلاغه اظهار داشت: امام علی (ع) در این حکمت می‌فرماید به کار خیر بپردازید و چیزی از کار خیر را کم نشمارید، چراکه کوچک آن بزرگ و اندکش بسیار است.

وی، افزود: امام علی (ع) این‌چنین ادامه می‌دهد که به کسی نگویید در انجام کار خیر سزاوارتر است، به خدا قسم چنین خواهد شد، نیکو و بد طرفدارانی دارند که هرکس آن را رها کند انجامش می‌دهند.

ورمزیار با اشاره به این‌که شهرستان خرم‌آباد از لحاظ پرداخت زکات در بین یازده شهرستان استان رتبه یازدهم را داراست گفت: خرم‌آباد ۴۰۸ روستا دارد که تنها ۲۰۰ روستا از این تعداد زکات پرداخت می‌کنند، این در حالی است که در سال ۹۳ تنها ۴ روحانی مبلغ زکات در این شهرستان کار کردند.

دبیر ستاد احیای زکات استان لرستان، بابیان اینکه ما از روحانیون انتظار همکاری با این ستاد را داریم، عنوان کرد: هر روحانی می‌تواند اعلام کند که در کدام روستا بهتر می‌تواند خدمت کند و مسئول تبلیغ زکات در آن روستا را نیز بر عهده بگیرد.

وی، ادامه داد: ما می‌توانیم روستاها را تقسیم کرده و هر روحانی به تعدادی که می‌داند می‌تواند تبلیغ کند، عهده‌دار روستاها شود، هر روحانی که اعلام آمادگی کند توسط ستاد زکات، اوقاف و امور خیریه و همچنین تبلیغات اسلامی لرستان حمایت می‌شود.

ورمزیار با اشاره به اینکه به تعداد روستاها روحانی در خرم‌آباد وجود ندارد، تصریح کرد: وظیفه هر روحانی تبلیغ شعائر و فرایض دین است که در این راستا زکات نیز باید تبلیغ شود و این نکته را نیز باید در نظر گرفت که معادل پنج درصد از زکات جمع‌آوری‌شده به روحانی که آن را جمع کرده، پرداخت می‌شود.

دبیر ستاد احیای زکات استان لرستان، با اشاره به این‌که یکی از مشکلات زکات این است که سیستم اداری شده است، خاطرنشان کرد: تمام‌کارها و امور مربوط به زکات زیر نظر مقام معظم رهبری انجام می‌شود که یک سیستم اداری پیداکرده است که در یک‌طرف آن مردم و پرداخت‌کنندگان زکات هستند و طرف دیگر دولت نیست اما یک سیستم دولتی حضور دارد.

وی با اشاره به این‌که کمیته امداد امام خمینی (ره) به‌عنوان دبیر شورای زکات انجام‌وظیفه می‌کند، بیان کرد: نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان، رئیس شورای زکات استان و امام‌جمعه هر شهرستان رئیس شورای زکات همان شهرستان است که همه زیر نظر حجت‌الاسلام میرعمادی فعالیت می‌کنند و ارگان‌های دولتی مانند آموزش و پرورش، صدا و سیما، جهاد کشاورزی، بهزیستی و ارگان‌های دیگر عضو شورای زکات هستند.

ورمزیار، افزود: شورای زکات هر فصل یک جلسه برگزار می‌کند که موادی که در این جلسات تصویب می‌شود به شوراهای شهرستان جهت اجرا ابلاغ می‌شود.

وی با اشاره به میزان جمع‌آوری‌شده در لرستان خاطرنشان کرد: در هشت ماه نخست امسال حدود ۱۷ میلیارد ریال زکات در روستاهای پرداخت‌کننده زکات در لرستان جمع‌آوری‌شده است.

‌دبیر ستاد احیای زکات استان لرستان، با اشاره به این‌که در شهرستان ازنا از روحانیون در امر تبلیغ زکات نهایت استفاده‌شده است، عنوان کرد: در این شهرستان هر روحانی علاوه بر کارهای فرهنگی و دینی که بر عهده دارد در هر روستایی که حاضر می‌شود له تبلیغ زکات نیز می‌پردازد، این در حالی است که کلاً یازده روحانی به‌عنوان مبلغ زکات در استان لرستان فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که ۱۰ هزار یتیم ۶ ماهه تا ۱۸ سال در استان لرستان وجود دارد که ۲۰ هزار نفر در استان و کشور از آن‌ها حمایت می‌کنند که هرماه ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان به‌حساب ایتام واریز می‌کنند، اظهار داشت: یکی از طرح‌هایی که ما در نظر داریم حامی یابی است که بر عهده مبلغین است که خیرین و نیکوکاران را به این سمت تشویق و ترغیب کنند که حمایت مالی از این ایتام را به عهده بگیرند.

ورمزیار با اشاره به اجرای طرح کوثر جهت تأمین جهیزیه دختران یتیم و هزینه ازدواج پسران تحت پوشش، ادامه داد: طرح وام خیرین راداریم که برای افرادی کاربرد دارد که نیت کمک به ایتام را دارند اما تمکن مالی آن‌چنانی ندارند که یکجا پول بدهند، کمیته امداد به این افراد وام داده و دفترچه قسط آن‌ها را به شخص کمک‌کننده می‌دهد که قسط‌های آن را پرداخت کند، این نکته را باید در نظر داشته باشیم که این وام بدون بهره است.

دبیر ستاد احیای زکات استان لرستان، بابیان این‌که طرح‌های دیگری مانند همیاری ادارات، رفع گرفتاری زندانیان و احسان حسینی را نیز داریم، اظهار کرد: کمیته امداد می‌تواند به کسانی که به این ارگان کمک می‌کنند، معرفی‌نامه داده تا با ارائه آن به وزارت اقتصاد و دارایی از معافیت مالی برخوردار شود به‌طوری‌که به‌اندازه‌ای که کمک مالی کند به همان اندازه از مالیات او بخشیده می‌شود.