- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

کشاورزان مانع اجرای یک سد

36693t [1]

 

به مناسبت دهه فجر سال ۹۱ کلنگ سد شهید محمد بروجردی بر زمین زده شد که قرار براین بود به فاصله پنج کیلومتری در شمال بروجرد و بر روی رودخانه گندل‎گیلان احداث شود.

اعتبار اولیه احداث این سد ۲.۳ میلیارد تومان بود که ظرف مدت ۳۶ ماه انجام شود، نوع سد خاکی با هسته رسی قائم، طول تاج این سد ۵۸۲ متر، عرض تاج ۱۰ متر و ارتفاع سد ۶۳ متر است.

این سد با هدف ذخیره‎سازی و تنظیم آب برای شرب و صنعت ساخته خواهد شد ولی تا زمان مقرر شده برای بهره‎برداری آن چیزی باقی نمانده است، پیشرفت فیزیکی چشمگیری ندارد.

به گزارش میرملاس به نقل از ایسنا، مدیر امور آب بروجرد در این باره، گفت: سد شهید محمد بروجردی یکی از مطالبات قدیم بروجرد و کاربردش در صنعت و تامین آب شرب شهرستان است.

غلامرضا بنادری افزود: هدف از اجرای سد شهید بروجردی ایجاد عاملی جهت جلوگیری از سیلاب سیلاخور بوده است و یکی از سدهای در حال عملیاتی شدن است.

وی اظهار کرد: در دولت قبل ایستگاه پمپاژ آن را که همزمان بود با یارانه‎ها قبول نکردند اما آبراه‎های که به این سد ختم می‎شوند از سطح بالای برخوردار نیستند.

مدیر امور آب بروجرد تصریح کرد: طرح انتقال آب از گلرود به سد شهید بروجردی در فصول غیر زراعی دیده شده است ولی به محض نقشه‎برداری لوله، کشاورزان بومی جلوگیری کرده و عامل بازدارنده شدند.

بنادری اضافه کرد: حرف کشاورزان روستاهای فیال و کپرگه این است که چون در سنوات گذشته مسئولین به وعده‎های خود عمل نکرده‎اند اطمینان به حرف ما ندارند.

وی گفت: برای تکمیل سد شهید محمد بروجردی ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

معاون استاندار لرستان نیز گفت: موضوع لوله‎گذاری از گلرود به سد شهید بروجردی باید مدیریت شود و این بسیار بد است که به انفعال برسیم.

مسلم پورقاسمیان با بیان این‎که لوله‎گذاری باید مدیریت و آب به کشاورزان داده شود، افزود: برای کشاورزان قوانین و مقررات تعیین و هزینه آب از آنها گرفته شود.

وی اظهار کرد: باید با تدبیر و رعایت حق و حقوق مردم روستا کار اجرا شود اما نمی‎پذیریم کسی جلوی کار عمرانی پروژه‎های دولتی را بگیرد و باشدت با آن برخورد می‎کنم.