تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
4

مقدمه‌ای بر اهمیت ویژه برنامه ششم توسعه کشور

  • کد خبر : 62620
  • 29 آذر 1393 - 18:17

  کرم رضا پیریایی / میرملاس  :  به رغم اهمیت ویژه برنامه ششم توسعه کشور، ستاد تدوین لایحه مذکور در مقطع و بازه زمانی حاضر تاکنون نتوانسته جریانی متناسب با اهمیت برنامه پنج ساله کشور در بستر گفتمان نخبگانی جامعه ایجاد نماید. این در حالی است که‌ در این خصوص باید سهم و نقش نخبگان‌ […]

2014042012202700-150x150

 

کرم رضا پیریایی / میرملاس  :

 به رغم اهمیت ویژه برنامه ششم توسعه کشور، ستاد تدوین لایحه مذکور در مقطع و بازه زمانی حاضر تاکنون نتوانسته جریانی متناسب با اهمیت برنامه پنج ساله کشور در بستر گفتمان نخبگانی جامعه ایجاد نماید.

این در حالی است که‌ در این خصوص باید سهم و نقش نخبگان‌ در تصمیم‌سازی شایسته و ایفای نقش در مسیر موازی «مدیران و نخبگان» فراهم باشد تا شاید در این پارالل سازی منطقی، یکی از سبک‌های ساختاری تفاهم و هم افزایی اجتماعی را فعال و مؤثر سازد.

البته ممکن است گفته شود ‌در ساختار ستاد تدوین لایحه برنامه ششم و تهیه اسناد برنامه به تعداد لازم شورا و کمیسیون و کمیته فعال است و در این مجموعه جلسات، نماینده نخبگان و اشخاصی از خانه‌ها و اتاق‌های صنعت و معدن، بازرگانی و کشاورزی حضور دارند و خروجی این نشست‌ها به عنوان لایحه پیشنهادی دولت، تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود و در آن بستر کمیسیون‌ها و صحن علنی مجلس و طبعاً همه نمایندگان ملت هم فعال، لکن جواب نویسنده این است که برنامه پنج ساله کشور آن قدر اهمیت دارد که این موضوع جایگزین حواشی رایج در کشور شود؛ حواشی مضری که نه تنها اثری در پیشبرد امور ندارد، بلکه عامل اختلاف و سوءتفاهم و مایه کاهش هم‌افزایی اجتماعی و از جمله هدر دادن توان و استعداد و انرژی و فعالان کشور می‌شود.

اکنون پیشنهاد این است که: چه در قالب‌های کشوری و چه استانی، با محوریت ستاد تدوین لایحه برنامه ششم توسعه کشور و نیز ستادهای استانی آن ـ که لابد در هر استان زیر نظر شورای برنامه ریزی و توسعه استان تشکیل می‌شود ـ کمیته‌های نخبگان از قشرهای مختلف را برای انطباق با نوع مباحث مرتبط به ویژه وضعیت موجود و گنجایش‌های آن به کار گیرد.

نکته پایانی اینکه: تمرکز ستاد تدوین برنامه ششم در تهران و کم اطلاعی استان‌ها از فرایند تصویب برنامه در تناقض آشکار با روح قانون‌های مربوطه به ویژه قانون اساسی است و از سویی مشارکت ندادن دستگاه‌های استانی دولت و نخبگان استان‌ها اشکال آشکاری است که آثار آن را در مقام موقعیت اجرا شاهد بوده و هستیم. متأسفانه این روال مختص به دوره‌ای خاص نیست، بلکه در همه ادوار، تصویب برنامه‌های پنج ساله توسعه، ‌گستره مطلوب و فراوانی مناسب شرکت کنندگان را نداشته و ‌این سهم ارزشمند که نوعی از فرهنگ سازی مؤثر و گام عمده‌ای به سوی فرهیختگی اجتماعی است، معمولا مورد غفلت و تغافل قرار می‌گیرد.

برای اثبات این نکته مهم، کافی است مخطبان محترم به اطلاعات خودشان در این مورد توجه نمایند. مستند‌تر از این‌ها،‌ پرسش از میزان اطلاعات فرمانداران کشور (۴۲۸ فرماندار) به عنوان مدیران ارشد شهرستان‌ها درباره موضوعات برنامه‌های پنج ساله توسعه است که حتما از نواقص جدی ما در این خصوص است.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=62620

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 15در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۵
  1. شیر یا غزال؟
    …………………..

    حکایت های مدیریتی
    متن حکایت

    هر روز صبح در گوشه‌ای از صحرای آفریقا غزالی از خواب بیدار می‌شود. غزال می‌داند که در آن روز باید چالاکتر از همه درندگان تیزرو باشد و گرنه مرگ، او را خواهد بلعید.

    در گوشه‌ای دیگر از این صحرا هر روز شیری از خواب بیدار می‌شود که می‌داند باید یکی از آهوان تیزپا را به چنگ آورد وگرنه باید منتظر مرگ باشد!

    ……………………………………………………………………………………………………………………………..
    شرح حکایت

    مهم نیست ما شیر هستیم یا غزال. مهم این است که بدانیم باید هر روز چابکتر از روز قبل باشیم.

    کلیدواژه‌ها : تغییر؛ چابکی؛ انعطاف پذیری

  2. با سلام استاد ارجمند و فرزانه دست مریزاد و بیاد قدیم امیدوارم شمارا بیشتر در صحنه ببینیم واما ای کاش بیشتر به در دل مردم رج کشیده شهر و استانمان گوش دهید و صدای این مردم رج کشیده را به گوش مسئولین نظام برسانید به امید آنکه شاهد باشیم

  3. با سلام خدمت استاد فرزانه جناب دکتر پیریایی.متاسفانه کشور ما اینقدر در گیر کارهای مقطعی است که نمیتواند برنامه دراز مدتی را دنبال کند.دوما به دلیل تغییرات مدیریتی در کشور و ورود نیروهای غیر متخصص به امور اجرایی نباید به فکر توسعه باشیم فقط باید در فکر حفظ وضعیت موجود باشیم.هنوز بعد از گذشت دوسال از دولت استانداران هنوز نتوانسته اند حتی سیستم استان خود را ببندند چگونهدر فکر برنامه های توسعه خود باشند ..سوما بودجه تایید ه دولت دارای سیاستی انقباظی است پس عملا توسعه امسال نخواهیم داشت.

  4. با سلام خدمت دکتر فرزانه جناب اقای پیریایی.
    ۱-کشور ما اینقدر درگیر مسایل مقطعی است که به فکر برنامه های طولانی مدت برای پیشرفت کشور نیست .
    هنوز برای میوه شب عید هیت دولت تصمیم میگیرند .
    ۲-به علت ورود نیروهای غیر متخصص به دستگاه های اجرایی نباید توقع پیشرفت و توسعه را داشت .استانداران دولت حتی بعد از گذشت دوسال هنوز سیستم مدیریتی استان خود را نتوانسته اند ببندند
    ۳-اگر نگاهی به بودجه دولت داشته باشیم متوجه می شویم که این بودجه دارای سیاستی انقباظی دارد و عملا نباید در فکر پیشرفت و توسعه باشیم .
    ممنون از حسن نیت جنابعالی.

  5. سلام وصلوات خدا بر برادر فرهیخته ومجاهد حاج پیریایی عزیز
    مطلبی زیبا و در عین حال کاربردی.
    موفق ومنصور باشید

  6. متاسفانه در دولت گذشته که جناب آقای پیر یایی با ان همسو می باشند کلا کار کاشناسی تعطیل و برنامه پنجم توسعه به صورت کاملا تعمدی کنار گذاشته شد کاش ایشان که در این زمینه صاحب نظر هستند از مضرات این کار دولت دست به نگارش ببرند و ضمینه انتقاد را از خود شروع کرده شاید شروعی باشد برای دیگر گروهی سیاسی که نقد از دورن را کلید بزنند با تشکر

  7. اولین برنامه توسعه کشور در سال ۱۳۱۷ خورشیدی تدوین شد

  8. سلام براستاد پیریایی دستمریزادعالی بود

  9. سلام با رسمی شدنتان آن صمیمیت قدیمی کم شد و هم چهره به چهرتان بخصوص در نسل جوان . یادش به خیر آن سالها

  10. با مردم زندگی کردن و از جنس مردم شدن لذت دیگری دارد

  11. با سلام خدمت نویسنده محترم!

    در خصوص متن منتشر شده ذکر چند نکته ضروری به نظر می رسد؛
    ۱. در خصوص عدم استفاده دولت از نخبگان باید به عرض حضرتعالی برسانم که مهم ترین اقدام دولت فعلی در جهت استفاده از نخبگان، احیای سازمان برنامه و بودجه ای است که متشکل از نخبگان و کارشناسان امر برنامه ریزی است که متاسفانه در دولت قبلی منحل گردید و ضربه بزرگی بر پیکره نظام برنامه ریزی و توسعه و پیشرفت کشور وارد نمود به طوری که به باور بسیاری از کارشناسان حداقل یکی از دلایل عمده وضعیت اسفناک اقتصادی به وجود آمده و اختلاس ها و …. همین مسأله بود.
    ۲. با توجه به نظام متمرکز و از بالا به پایین برنامه ریزی در کشور ایران احتمال عدم هماهنگی و کم اطلاعی برنامه ریزان از وضعیت سایر استانها بسیار بالاست چه بسا در همه ی ادوار گذشته این عدم هماهنگی به چشم میخورد و خاص دولت فعلی نیست
    ۳. کم اطلاعی و عدم هماهنگی فرمانداران و استانداران جدید در امر برنامه ریزی تا این لحضه از عمر دولت جدید از آن جایی طبیعی به نظر می رسد که مسئولان فعلی می بایست بسیاری از نظم و نظام هایی را در برنامه ریزی و روند توسعه کشور احیا کنند که در دولت قبلی از هم پاشیده شده است. بنابراین بازگشت و قرار گرفتن کشور در مسیر توسعه (شبیه حالتی که در ۹ سال قبل اتفاق افتاده بود) نیاز به زمان دارد
    ۴. متن بالا از آنجایی نمی تواند یک نقد مثبت و دلسوزانه به نظام برنامه ریزی و توسعه کشور باشد که مساله مورد نظر را در یک مقطع حدود یک ساله به چالش کشیده است در حال که بهتر بود عملکرد چندین دهه از موضوع مهم و اساسی برنامه ریزی و برنامه های پنجساله کشور مورد بحث قرار می گرفت

  12. سلام جناب آقای پیریایی استفاده کردیم

  13. کاش آقای پیریایی که خود رکنی از ارکان مهم دولت سابق رابعنوان استاندار بر عهده داشت نیم نگاهی به وضعیت
    ان دولت نیز میداشت یا بقولی (حاسبوا قبل ان تحاسبوا)

    ۹

  14. کاش شما و آن یار ساکت امروزی و …… دیروزیتان اندکی به این افاضات عمل می کردید ( به رغم اهمیت ویژه برنامه ششم توسعه کشور، ستاد تدوین لایحه مذکور در مقطع و بازه زمانی حاضر تاکنون نتوانسته جریانی متناسب با اهمیت برنامه پنج ساله کشور در بستر گفتمان نخبگانی جامعه ایجاد نماید.

    این در حالی است که‌ در این خصوص باید سهم و نقش نخبگان‌ در تصمیم‌سازی شایسته و ایفای نقش در مسیر موازی «مدیران و نخبگان» فراهم باشد تا شاید در این پارالل سازی منطقی، یکی از سبک‌های ساختاری تفاهم و هم افزایی اجتماعی را فعال و مؤثر سازد). خدا وکیلی دنبال چی هستی !

  15. باسلام به جمله اساتیدفن وفن آوری…سالهاست مدیران ماونه فقط یک مدیربه امورمدیریتی مشغول وهرازگاهی چندنقادمدیران شده وازکاستیهای مدیریتی سخن میگویند..اماآنچه زمینه نگرانی رافراهم میکندعدم نقدمدیریت خودیاخودی وعدم توجه به سوئ مدیریتهادرادوارگذشته است .گویی آش همان آش وکاسه همان کاسه است…هرگاه مدیرنبودی نقادباش وهرگاه مدیر……..روی سخن باشخص ایشان نیست ….همه…..

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.