- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

فرماندار کوهدشت : کارخانه صادرات انار در کوهدشت راه‌اندازی می‌شود

 

 

فرماندار کوهدشت گفت: جهت صادرات انار و ایجاد بازار برای این محصول خوب استان لرستان به استان‌های دیگر یا بازارهای جهانی با برند کوهدشت، کارخانه‌ای از طریق سازمان جهاد کشاورزی در کوهدشت ایجاد می‌شود.

IMG_3602

 

 

محمد کرم محمدی در گفت‌وگو با تسنیم  در رابطه با میزان اراضی انار در شهرستان کوهدشت اظهار داشت: در سطح شهرستان کوهدشت بیش از دو هزار و ۳۰۰ هکتار باغ انار، زیتون و انجیر وجود دارد که نزدیک به هزار و ۸۰۰ هکتار باغات انار است و انارستان سیاب یکی از بزرگ‌ترین انارستان‌های کشور است.

‌وی با انتقاد از ایجاد نشدن برند برای حمایت از انار کوهدشت افزود: متأسفانه در رابطه با ایجاد برندی خارجی به‌نام شهرستان و تأمین حقوق تولیدکننده زحمت‌کش کار جدی انجام‌نشده است و کارخانه‌ای در منطقه زیر «تنگ سیاب» در جهت فراوری بر روی محصول ایجادشده که بتواند انارهای درجه سوم را تغلیظ و تبدیل به کنسانتره کند که متأسفانه آن هم به دلیل عدم سرمایه در گردش و توان مالی تعطیل است.

محمدی با اشاره به از بین رفتن مقدار زیادی از انار در کوهدشت به دلیل فصل سرما بیان کرد: با فرارسیدن ایام بارندگی بخش عظیمی از انار کشاورزان در جهت استفاده مفید از دسترس خارج می‌شوند و باقیمت بسیار نازلی که حتی تأمین مزد کارگر را هم ندارد به استان‌های هم‌جوار غربی نظیر آذربایجان غربی و شرقی صادر می‌شود.

‌فرماندار کوهدشت ایجاد کارخانه برای صادرات انار کوهدشت را ضروری دانست و عنوان کرد: بخش محدودی از این انارها که انار پیش رس و یا زودرس هستند با برند ساوه از کشور خارج می‌شود لذا پیگیری‌هایی انجام‌شده تا ضمن فعال شدن این کارخانه، کارخانه‌های دیگری نیز از طریق سازمان جهاد کشاورزی در جهت صادرات انار و ایجاد بازار برای محصول خوب استان به استان‌های دیگر یا بازارهای جهانی با برند این شهرستان ایجاد شود.