تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
5

نفس مادر پل‎های ایران به شماره افتاده است

  • کد خبر : 62877
  • 06 دی 1393 - 9:02

    پل کشکان در شهرستان چگنی و بر روی رودخانه‌ای با همین نام یعنی رود کشکان ساخته شده است. کاربرد این پل اتصال راه باستانی شهر شاپورخواست به مناطق غرب استان لرستان و سپس کرمانشاه بوده است در متون تاریخی به این پل اشاره شده و از آن با نام کژکی یاد شده است. […]

36806t

 

 

پل کشکان در شهرستان چگنی و بر روی رودخانه‌ای با همین نام یعنی رود کشکان ساخته شده است. کاربرد این پل اتصال راه باستانی شهر شاپورخواست به مناطق غرب استان لرستان و سپس کرمانشاه بوده است در متون تاریخی به این پل اشاره شده و از آن با نام کژکی یاد شده است.

به گزارش میرملاس به نقل از ایسنا، متأسفانه حال این پل این روزها خوش نیست و دنده‎های آن به بیرون زده شده‎اند؛ سال‎ها قبل از این منطقه صدای خروش و جوشش آب به گوش می‎رسید اما حال غرش تراکتورها آرامش هزار ساله‎اش را برهم زده‎اند و مادر پل‎های ایران نفسش به شماره افتاده است. سه دهنه از این طاق پل‌ها تخریب شده اما با این حال مابقی طاق پل‌ها همچنان پابرجا هستند.

در کنار این پل بقایای سه پل دیگر از دوره‌های گذشته به جای مانده است که مشخصات پل‌های ساسانی را دارند و احتمالاً متعلق به همان دوره هستند و به قول مدیر پایگاه پل‎های تاریخی استان، این منطقه را می‎توان موزه پل‎های ایران نامید چرا که پل‎هایی از زمان هخامنشی تا دوره معاصر را در بر گرفته و می‎تواند یک منطقه معین برای مطالعه پل‎های ایران باشد.

این منطقه می‎طلبد که مورد حمایت بیش‎تری قرار گیرد.

مدیر پایگاه پل‎های تاریخی لرستان در این باره گفت: در کل کشور سه پل وجود دارد که دارای کتیبه هستند که یک مورد در استان فارس و دو مرود دیگر در لرستان است.

عطا حسن‎پور اضافه کرد: این دو پل شامل کشکان و معمولان است که کتیبه معمولان در دل کوه و به صورت غیرمنقول بوده و کتیبه پل کشکان نیز یک قرن پیش از محل اصلی خود سقوط کرده و در حال حاضر در موزه فلک‎الافلاک نگهداری می‎شوند.

وی ادامه داد: در روی کتیبه تاریخ و سال دقیق ساخت و نام سازنده پل نگاشته شده است و مفهوم کتیبه با خط کوفی برگ‎دار که نوعی خط تزئینی است کنده‎کاری شده است.

حسن‎پور با اشاره به جزئیات ساخت پل کشکان اظهار کرد: همان‎طور که بر روی کتیبه حک شده پل به دستور ابونجم البدر بن حسنویه ساخته شده و عملیات ساخت آن از سال ۳۸۹ شروع و در سال ۳۹۹ به اتمام رسید.

مدیر پایگاه پل‎های تاریخی لرستان تصریح کرد: از گذشته‎های دور کشکان را به مادر پل‎های ایران لقب داده‎اند و مطالعات زیادی از سوی باستان‎شناسان داخلی و خارجی بر روی آن صورت گرفته اما مهم‎ترین بررسی مربوط به احمد پرویزی بوده که در پایان‎نامه خود با نام پل‎های لرستان آنها را مورد بررسی قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: تا قبل از پژوهش آقای پرویزی گمان می‎کردند که تمام پل‎ها مربوط به دوره ساسانیان است اما طبق بررسی وی معلوم شد که ساخت بعضی از پل‎ها مربوط به بدر حسنویه است.

حسن‎پور بادآور شد: پل کشکان عظیم‎ترین پل استان بوده که ۳۲۵ تا ۳۳۰ متر طول دارد و ارتفاع آن ۱۵ متر است که بیشتر سنگ‎های آن در فاصله ۱۵ کیلومتری از تپه مپل انتقال داده شده‎اند.

مدیر پایگاه پل‎های تاریخی لرستان با اشاره به کتیبه کشکان گفت: از روی نسخه اصلی آن کپی‎برداری شده و بر روی بدنه اصلی بعد از صد سال نصب می‎شود. محل نصب در جای واقعی کتیبه و روی پایه ششم در ارتفاع ۱۰ متری است و طوری نصب می‎شود که به بافت اصلی اسیب وارد نکند.

وی با اشاره به ابونجم بدر بن حسنویه حاکم لرستان اظهار کرد: این فرد در قرن چهارم بر استان حکومت می‎کرده و یکی از ثروتمندترین و قدرتمندترین حاکمان وقت بوده که همزمان با حکومت آل بویه فرمانروایی می‎کرده و از کردهای برزیکانی عراق بوده است.

حسن‎پور افزود: منشأ بسیاری از آبادانی‎های استان از جمله پل کشکان، پل‎دختر، مقبره امامزاده زید بن علی، آسیاب‎ها و آبدان‎ها و… بوده است. این فرد پل کشکان را برای رفاه حال کاروانیانی که در مسیر عتبات عالیات می‎آمدند ساخته است.

کارشناس ناظر پل تاریخی کشکان گفت: کار مرمت این پل از سال ۸۸ شروع شده و از پایه‎ها و آبشکن‎ها این کار در دست پیگیری است و بعد از آن دیواره‎ها شروع تا به طاق‎ها برسیم.

زهرا بهاروند افزود: برای مرمت آبشکن‎ها از سنگ پاکتراش استفاده می‎شود و تا حد امکان سعی شده از خود مصالحی که در پل به کار گرفته شد استفاده شود تا به اصل پل نزدیک باشد.

وی با بیان اینکه چند نوع مرمت داریم اما هدف کلی احیای پل است، اضافه کرد: متأسفانه هزینه مرمت پل خیلی زیاد بوده و شاید بودجه مرمت چند استان هم برای آن کافی نباشد. همچنین سالیانه هزینه‎ها بالاتر رفته و بودجه بیشتری را می‎طلبد.

بهاروند ادامه داد: بقیه پل‎ها نیز اعتبار بیاید کار مرمت آنها شروع می‎شود اما در حال حاضر تنها کار مرمت کشکان را داریم و در صورت تأمین اعتبار تا دو سه سال آینه تمام می‎شود.

کارشناس ناظر پل تاریخی کشکان افزود: بعد از تمام مرمت طرح جامع آن تعریف می‎شود و با تملک فضای اطراف این پل یک سایت گردشگری ایجاد می‎شود که مورد بازدید عموم قرار گیرد.

به گفته وی تا به حال ۱۰۰ میلیون تومان برای مرمت آثار تاریخی استان تعیین شده که جوابگو نبوده و نیاز به بودجه بیشتری برای مرمت است.

گزارش: سمیرا عزیزی

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=62877

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. از این آثار اگه به مرحله تکمیل برسند میشه میلیاردی پول بدست آورد

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.