- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

شبکه های اجتماعی مجازی در کمین خانواده ایرانی

 

2611009_668

 

“سرویس فناوری “

گسترش فناوری های نوین در عرصه الکترونیک و رایانه در چند دهه گذشته، موجب پدیدار شدن انواع و اقسام لوازم و برنامه های الکترونیکی و رایانه ای از جمله اینترنت، تلفن همراه، ماهواره و بازی های رایانه ای در جهان شده است. انکارناپذیر است که این تحولات و پیشرفت ها زندگی بشر را چندین برابر آسان تر کرده است، اما در آن سوی سکه نمی توان از آسیب های ناشی از این فناوری های نوین غافل ماند.
هجوم نرم افزارهای موبایل به حریم خانواده و افزایش روابط غیراخلاقی با توجه به اینکه استفاده غیر معمول و بیش از حد از اینترنت منجر به اعتیاد اینترنتی می شود امروزه شاهد رشد اعتیاد مجازی در نوجوانان و جوانان هستیم، حال با توجه به اینکه شبکه های اجتماعی ترویج روابط نامشروع و غیراخلاقی دختر و پسر را به دنبال دارد،کاربران به خصوص نوجوانان و جوانان از حضور در برخی فضا های مجازی دچار آسیب جدی خواهند شد.
این گروه در فضای مجازی به دلیل نداشتن قوه تجزیه و تحلیل کافی در مواجه با مفاهیم و اطلاعات انحرافی، پایین بودن سطح دانش علمی و برخورداری از حداقل آگاهی های دینی تحت تأثیر باور های دروغین و هجمه های فرهنگی قرار می گیرند.
در فضای مجازی به خصوص در چت روم ها شاهد عکس ها و اطلاعات شخصی هستیم که از سوی کابران برای همه به اشتراک گذاشته می شود که این امر خود بی بند و باری را به دنبال دارد و حتی می توان گفت نوجوانان و جوانان با استفاده از فضای مجازی دچار نوعی انزوا و گوشه گیری می شوند و از خانواده فاصله می گیرند.
اما در این میان چیزی که بیشتر از همه می تواند باعث نگرانی والدین شود، خطراتی است که ممکن است به واسطه استفاده از این پدیده گریبانگیر فرزندان شود. نکته اساسی در این مبحث این است که باید از اینکه فرزند ما در اینترنت چه می بیند یا می شنود ، با چه کسانی آشنا می شود، و چرا آنها با هم ارتباط بر قرار کرده اند، آگاهی داشته باشیم.
همانند هر مسأله امنیتی دیگر، کاملاً عاقلانه است که با فرزندانمان صحبت کنیم. دلیل نگرانی های خود را بیان کنیم، مزایای حفاظت از منابع اینترنتی را برایشان آشکار کنیم و با چشمانی باز فعالیت هایشان را زیر نظر بگیریم.
توصیه هایی برای والدین:
۱- به کامپیوتر و فناوری های جدید تا حد نیاز مسلط باشید و بیاموزید چگونه برخی کاربرد ها را مسدود کنید.
۲-کامپیوتر را در فضای تردد افراد قرار دهید، نه در اتاق شخصی، تا بتوانید زمان استفاده فرزندتان را مشاهده کنید.
۳-با فرزندتان یک ایمیل را مشترکاً استفاده کنید تا بتوانید پیام هایش را مشاهده کنید.
۴-سایت های مورد علاقه فرزندتان را نشانه کنید تا دسترسی به آنها (Book Mark) گذاری برایش ساده باشد.
۵- زمانی را صرف آموزش رفتار صحیح در فضای مجازی برای فرزندانتان کنید.
۶- فرزندانتان را از رفتن به اتاق های گفت و گوی خصوص منع کنید، از نرم افزارهای فیلترینگ یا تنظیمات امنیتی مرورگر یا سرویس دهنده اینترنت خود برای مسدود کردن مورد فوق استفاده کنید.
۷- بدانید که ارسال پیام در یک اتاق گفت و گو آدرس الکترونیکی شما را به سایرین نمایش می دهد.
۸-نسبت به افرادی که با کودک و نوجوان شما ارتباط تلفنی دارند حساس باشید و اجازه ندهید هر فردی با او تماس تلفنی برقرار کند یا با استفاده از فناوری های نوین گوشی های هوشمند با او در ارتباط باشد.
۹- از محتویات گوشی فرزند کم سن و سال خود آگاهی داشته باشید و اجازه ندهید که هر محتوای صوتی و تصویری که دوست داشت در اختیار داشته باشد.
۱۰-به کودکان و نوجوان باید آموخت که ارتباط از طریق فناوری هایی مثل (وی چت،تانگو،وایبر،لاین و…) هیچ فرقی با گفت و گوی حضوری با یک فرد غریبه و ناشناس در خیابان ندارد.
۱۱- باید به فرزندان آموخت که اطلاعات شخصی و خانوادگی را از طریق گوشی های هوشمند در اختیار عموم قرار ندهند.
۱۲- باید به فرزندان در حال بلوغ آموخت که ادب، نزاکت و اخلاق محیط واقعی را در محیط های مجازی مثل گوشی های هوشمند رعایت کنند.
در صورت مشاهده هرگونه جرمی در فضای مجازی مراتب را سریعا به پلیس فتا شهرستان کوهدشت واقع در میدان توحید – کلانتری سابق جنب ساختمان یگان امداد یا به سایت پلیس فتا به آدرس http://www.cyberpolice.ir [1] گزارش نمایید.