تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
4

تحولات اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی

  • کد خبر : 63082
  • 28 آذر 1393 - 19:02

  کرم محمدی / میرملاس نیوز :‌ تحولات به نسبت سریع اجتماعی و فرهنگی بعنوان یکی از عوامل اساسی شکاف بین نسل ها در نظر گرفته شده است . تحولات اجتماعی سریع موجب تغییر نگرش ها ، ادبیات و نوع تفاسیر و قرائت های مختلف از پدیده های اجتماعی شده است و هر نسل پدیده […]

IMG_3602

 

کرم محمدی / میرملاس نیوز :‌

تحولات به نسبت سریع اجتماعی و فرهنگی بعنوان یکی از عوامل اساسی شکاف بین نسل ها در نظر گرفته شده است . تحولات اجتماعی سریع موجب تغییر نگرش ها ، ادبیات و نوع تفاسیر و قرائت های مختلف از پدیده های اجتماعی شده است و هر نسل پدیده را از منظر خود می نگرد .
شکاف میان گفتمان سنتی و مدرن نیز می تواند یکی دیگر از عوامل فراق و شقاق نسل ها باشد با اندک تاملی در این مقوله می توان دریافت که شکاف نسل در جوامع سنتی که از همبستگی و یک دستی فرهنگی ناشی از پیروی فرزندان ازپیران می باشد. مانع پیدایش شکاف در نگرش نسل ها است . بر عکس در جوامعی که دستخوش تحولات اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی گسترده شده اند چنین شکافی محسوس تر است . این نوع شکاف باعث بیگانگی گفتمان و دلزدگی و نوعی گم گشتگی و سرگشتگی هویتی می شود .
شکل گیری فاصله طبقاتی جدید که زمینه ساز موفقیت یا شکست نسلی شود ، تغییر ساختار طبقاتی که توام با فاصله طبقاتی است . با ورود جامعه از دوره پیشرفت به رکود پیش می آیند نیز عامل دیگر در شکل گیری نسل ها است .
نگرش های ارزشی بعنوان یکی از مولفه هایی که در بیان تفاوتهای اجتماعی و نسلی مورد توجه قرار گرفته اند زیرا انسانها در حیات اجتماعی خود همیشه کمال مطلوبهایی را در نظر دارند که تشکیل دستگاهی از باورها و ارزش و هنجارها را تحت عنوان نظام ارزشی می دهد .
تصمیم گیری ها نیازمند نهاد و چارچوب نهادی است منظور این است که در فرآیند مزبور باید بر ارزشها ، هنجارها ،قواعد کردارها و خلاصه فرهنگ ها تاکید شود نه بر یک نهاد یا دو نهاد خاص ،زیرا تصمیم گیری بازتاب محیط های موثر بر سازمان و منعکس کننده ارزش های حاکم در یک جامعه است که در نهاد و چار چوب نهادی تجلی می یابد .
تصمیم گیری فرآیندی عقلانی و منطقی است و راه رسیدن به تصمیمی مطلوب پیمودن مراحلی است که به طور عقلانی بهترین نتیجه را می دهد . و از آنجا که افراد تصمیم گیر به عنوان بازیگرانی خردمند ضمن اینکه تصمیم گیری قبل از اینکه عقلانی و یا منطقی باشد حاصل قدرت ناشی از یک اقدام سیاسی است که مبتنی بر ارتباط نهاد گرای گفتمانی است (داخلی و خارجی )فشار درونی و بیرونی اتئلاف ها و سازش ها ، اثر گذاریها و اثر پذیری ها و عوامل بسیاری دیگری است که بهترین امر برای سازگار کردن آنها چار چوب نهادی است . زیرا چارچوب فوق تلطیف کننده روابط و روان شناسی قدرت است و اگر تصمیم گیری سیاسی حاصل عملکرد نهادی حوزه عمومی در جامعه باشد از اعتبار و ضمانت اجرایی بالاتری برخوردار است .

در واقع در رویکرد نهاد گرایانه طریقه تصمیم گیری سیاسی تا حدود زیادی مبتنی بر الگوی وابسته به مسیر طی شده است . در گفتمان نهاد گرایانه قصد دارد تا ابتدا و پیش از همه بر افراد و گروههای سیاسی در مرکز فرآیند تصمیم گیری سیاسی تاکید کند . که ایده های شکل دهنده به کنش ها و هویت را تولید نماید . در دومی بر استفاده از از ایده ها در فرآیند عمومی ترغیب تصمیم گیری در حوزه سیاسی تاکید می شود . بعضی بر سیاستهای انتخاباتی و افکار عمومی تاکید دارند بویژه زمانی که سیاستمداران ایده های تولید شده توسط نخبگان سیاسی را به خط مشی های سیاسی تبدیل می کنند و از طریق رای گیری و انتخاب در معرض آزمون قرار می گیرند و بعضی دیگر بر کنش های ارتباطی تاکید دارند که تصمیم های سیاسی – ملی را چارچوب بندی می کند .

اصولاً این کنش ها به عنوان ساختی فرهنگی تعریف می شود که چهار چوب معنایی هادی کنش های انسانی را ارائه می کند و بر رفتار انسانی تاثیر می گذارد . بنابراین بسیاری از نهاد گرایان بر ماهیت تعاملی و سازنده میان نهاد و کنش های فردی تاکید دارند که اوج آن در مرحله تصمیم گیری سیاسی است . در واقع دو رویکرد نهاد گرایانه سازمانها ،افراد و گروهها می آیند و میروند . اما اشکال نهادی تصمیم گیری در شرف تکوین با اشکال نهادی موجود همسان و کم آواز باقی می ماند .

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=63082

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 6در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۶
  1. سلام،

    آوردن نمونه هایی خوب است.

  2. سلام برفرماندارارزشی وتوانمند کوهدشت .ازمطلبتان استفاده کردم ممنون عالی بود

  3. با سلام. درود بر فرماندار مدبر و با تجربه ی شهرمان که به درستی اشاره فرمودند.بهترین راه چاره این است که به مردم اعتماد کنیم و به نظر ورای ایشان احترام بگذاریم .افزایش فاصله طبقاتی و شکاف های اجتماعی باعث رکود می شود که عقبگرد از این موضع هم کار آسانی نیست

  4. با سلام. درود بر فرماندار مدبر و با تجربه ی شهرمان که به درستی اشاره فرمودند.بهترین راه چاره این است که به مردم اعتماد کنیم و به نظر ورای ایشان احترام بگذاریم .افزایش فاصله طبقاتی و شکاف های اجتماعی باعث رکود می شود که عقبگرد از این موضع هم کار آسانی نیست

  5. با تشکر متوجه منظور نشدم
    ایا امروز گسست نسلها اتفاق اافتاده
    ایا انقلاب به نهاد تبدیل شده منظور از ارزشها که مقبول جامعه باشد مربوط به کدام نسل است؟؟
    کدام ارزشها ارزشهای جهانی یا ارزشهای مقبول جامعه هدف یا ارزشهای تعریف شده نظامها

  6. برای فرماندار فاضل, فهیم, کاردان و توانمند شهرستان آرزوی موفقیت می کنم. و از خداوند متعال برای ایشان و دیگر مسئولین صادق نظام آرزوی موفقیت می کنم.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.