- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

پادشاه عربستان درگذشت / «ملک عبدالله» به خاک سپرده شد

27859_125

 

به گزارش میرملاس ؛  ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان پس از چندین روز بستری شدن در بیمارستان به دلیل بیماری التهاب ریه(ذات‌الریه) در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

ملک عبدالله دهمین فرزند عبدالعزیز آل سعود-بنیانگذار عربستان- و ششمین پادشاه عربستان سعودی بود. او از سال ۱۹۸۲ میلادی به مدت ۲۳ سال ولیعهد عربستان شد. از سال ۱۹۹۵ پس از زمین‌گیر شدن برادرش «ملک فهد» عملاً تمامی اختیارات یک پادشاه را در دست گرفت و سرانجام سال ۲۰۰۵ پس از مرگ برادرش «فهد بن عبدالعزیز» به جای او بر کرسی پادشاهی عربستان نشست که به ‌مدت ۹ سال پادشاه عربستان بود. 
 
مراسم خاکسپاری ملک عبدالله عصر امروز(جمعه) با حضور جمعی از رهبران کشورهای اسلامی در ریاض برگزار شد. پیش از خاکسپاری پادشاه فقید عربستان، در مسجد جامع امام ترکی ریاض بر پیکر وی نماز خوانده شد.
جمعی از رهبران کشوراهای عربی و اسلامی برای شرکت در این مراسم به ریاض رفته‌اند. پس از نماز، پیکر ملک عبدالله بر دستان پسران و اعضای خانواده‌اش تشییع شد و در قبرستان “العود” در ریاض به خاک سپرده شد.

صباح الأحمد الجابر الصباح، امیر کویت اولین رهبر در میان رهبران کشورهای عربی بود که به همراه هیاتی بلند پایه وارد ریاض شد تا به خاندان سعود تسلیت بگوید و در مراسم خاکسپاری شرکت کند.

هیات قطری به ریاست تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر دومین گروهی بود که وارد ریاض شد تا در این مراسم شرکت کند. روابط قطر و عربستان به دلیل حمایت‌های دوحه از اخوان المسلمین تیره شده است و تاکنون تلاش‌های بسیاری برای بهبود روابط این دو کشور انجام پذیرفته است.

پس از قطر نیز حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین به همراه هیاتی رسمی وارد ریاض شد. خلیفه بن زاید آل نهیان، حاکم امارات، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، نواز شریف، نخست وزیر پاکستان و عمر البشیر، رئیس جمهور سودان از دیگر کسانی بودند که برای شرکت در مراسم خاکسپاری ملک عبدالله به ریاض رفتند.