تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
6

خرم‎رود بی‎رود

  • کد خبر : 63304
  • 05 بهمن 1393 - 8:29

  رودخانه خرم‎آباد، خرم‎رودی زلال و مهربان بود که با جوشش زیبایش زندگی را به همه هدیه می‌کرد؛ هنگام عبور از دامنه‌های سفیدی و کمر سیاهی کوه، نشان اززنده بودن داشت و به دیگران زندگی می‌بخشید سبزه‌های کنار رود چشم‎ها را نوازش می‌داد و این‌ها همه به خاطر سخاوت و مهربانی خرم رودی بود که […]

37659

 

رودخانه خرم‎آباد، خرم‎رودی زلال و مهربان بود که با جوشش زیبایش زندگی را به همه هدیه می‌کرد؛ هنگام عبور از دامنه‌های سفیدی و کمر سیاهی کوه، نشان اززنده بودن داشت و به دیگران زندگی می‌بخشید سبزه‌های کنار رود چشم‎ها را نوازش می‌داد و این‌ها همه به خاطر سخاوت و مهربانی خرم رودی بود که امروز صدای موسیقی از آن گرفته شده است؛ حال این رودخانه خروشان به دلیل نامهربانی ما مردم تبدیل به زباله‌دان، محلی برای خروج فاضلاب و قبرستان خودرو‌ها شده و زندگی و طراوت از این رود زیبا به تاراج رفته است.

به گزارش میرملاس به نقل از ایسنا، رودخانه درون شهری خرم‌آباد به نام خرم‌رود با ۱۱۰ کیلومتر طول است که از ارتفاعات شمالی شهر و از دامنه‎های سفیدکوه و کوه کمر سیاه سرچشمه گرفته و ‌خرم‎آباد را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می‌‎کند یک رود از سمت شرق و رود دیگر از سمت شمال به شهر وارد می‌شود و در نزدیکی پل صفوی در مرکز خرم‌آباد به هم می‌پیوندند و خرم‌رود را تشکیل می‌دهند؛ نام قدیمی رودخانه خرم‎آباد گلال بوده و در زبان لری به معنی رودخانه است.

در این خصوص یک شهروند خرم‎آبادی به خبرنگار ایسنا افزود: رود و رودخانه در هر جایی نشان از زندگی دارد اما خرم‎رود در مرکز لرستان متاسفانه به دلیل بی‌مسئولیتی برخی از مسئولین به محل تجمع زباله‌ها تبدیل شده به گونه‌ای که در فصل گرما بوی نامتبوع آن اهالی را آزار می‌دهد.

مریم بابایی ادامه داد: با بتن ریزی در بستر رودخانه نه تنها این رودخانه ساماندهی نشده بلکه به تهدیدی در فصل بارش و سرما تبدیل شده چرا که با بارش و بروز سیل در مرکز استان امکان طغیان این رودخانه وجود دارد.

یکی دیگر از شهروندان خرم‎آبادی با بیان اینکه در بسیاری از کلان شهر‌ها نظیر اصفهان از رودخانه به عنوان یک ظرفیت گردشگری استفاده می‌شود، اظهارکرد: متاسفانه درمرکز استان خرم‎رود به محل عبور فاضلاب و مامنی برای جوندگان تبدیل شده است.

احمد محمدی اضافه کرد: از شهرداری و متولیان امر انتظار می‌رود که ساماندهی رودخانه را در اولویت کار‌ها قرار دهند و به صورت کار‌شناسی اقدام به ساماندهی آن کنند.

وی گفت: متاسفانه چند سالی است که مسئولین به مردم وعده ساماندهی این مهم داده‌اند اما هنوز کاری از پیش نبرده‌اند و مردم همچنان چشم انتظار ساماندهی خرم‎رود هستند.

رودخانه خرم‎آباد بدون مطالعات کار‌شناسی به پارکینگ تبدیل شده است

 در این باره یک مدرس دانشگاه با اشاره به امکانات طبیعی شهر خرم‎آباد افزود: مرکز استان لرستان (خرم آباد) دارای امکانات طبیعی قشنگ و دلنوازی است که نیازمند یک جراحی و یا پیرایش است.

ضرغام غلامرضایی ادامه داد: در شهر خرم‎آباد رودی به نام خرم‎رود داریم که متاسفانه تبدیل به پارکینگ ماشین‌ها شده در حالیکه زاینده رود اصفهان علیرغم اینکه خشک شده بود تبدیل به پارکینگ نشد؛ متاسفانه به دلیل کج سلیقه‌ای برخی افراد این رودخانه نه تنها ساماندهی نشد بلکه بستر آن بتن‎ریزی و تبدیل به محلی برای پارک خودرو‌ها شده است.

این دکترای برنامه‎ریزی و مدیریت شهری اضافه کرد: متاسفانه خاطره‌ای بد از پارکینگ شدن بستر رودخانه در استان قم را در ذهن‌ها داریم که سیلاب منجر به فوت چندتن از هموطنان شد و بسیاری از خودرو‌ها در سیلاب غرق شدند اما با این حال به جای ساماندهی رودخانه خرم‎آباد بدون مطالعات کار‌شناسی و با علم به اینکه لرستان استانی سیل خیز است مبادرت به ایجاد پارکینک در بستر رودخانه شده است.

وی گفت: با ساماندهی کار‌شناسانه رودخانه خرم‎آباد (خرم‎رود) می‌توانیم سرزندگی و نشاط را به شهر برگردانیم.

کارشناسانی که تصمیم به بتنی کردن بستر رودخانه گرفتند باید پاسخگو باشند

یکی از اعضای شورای شهر خرم‎آباد به ایسنا گفت: در قبل از دوره چهارم شورای شهر تصمیم گرفته شد که بستر رودخانه خرم‎آباد به پارکینگی برای خودرو‌ها تبدیل شود و کارشناسانی که تصمیم به این امر گرفتند باید پاسخگوی این عمل غیرکار‌شناسانه باشند.

جافر وفایی با اشاره به اینکه بستر رودخانه نباید بتنی می‌شد اظهار کرد: طی نشست‌هایی که برای ساماندهی رودخانه خرم آباد داشتیم تصمیم گرفته شد که از بتن کردن رودخانه جلوگیری به عمل آید و از ظرفیت رودخانه خرم‎آباد به منظور توسعه گردشگری و تفریحات سالم و ورزش‎های آبی استفاده شود.

وی ادامه داد: با هماهنگی استاندار لرستان هم اکنون لایروبی بستر رودخانه در دستور کار قرار گرفته و قرار است در سه نقطه از شهر اقداماتی اصولی درجهت استفاده از ظرفیت رودخانه انجام گیرد که در صورت نهایی شدن رسانه‌ای خواهد شد.

تبدیل بستر رودخانه به پارکینگ کار اشتباهی است

در این باره مدیر کل مدیریت بحران استانداری لرستان به ایسنا گفت: از اینکه بستر رودخانه به پارکینگ تبدیل شده سابقه خوبی در کشور نداریم؛ در چند سال اخیر اتفاقی که در روبروی حرم حضرت معصومه (س) رخ داد منجر به خسارت مالی و جانی هموطنان شد.

رضا آریایی بابیان اینکه هنگامی که اتفاقی درجایی رخ می‌دهد باید از آن درس و عبرت بگیریم، اظهارکرد: به علت محدودیت‎هایی که در شهر خرم‎آباد به لحاظ بافت قدیمی شهر و عدم تعریض بستر خیابان‎‌ها می‌توان تمهیداتی را برای ساماندهی رودخانه خرم‎آباد اندیشید.

وی ادامه داد: در فصول بارندگی که امکان طغیان رودخانه وجود دارد نباید بستر رودخانه خرم‎آباد به عنوان پارکینگ استفاده شود و در فصل تابستان می‌توان از آن به عنوان پارکینگ استفاده شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان بیان کرد: تبدیل شدن بستر رودخانه شهر خرم‎آباد به پارکینگ خودرو‌ها کار اشتباه و غیر کار‌شناسی بوده اما محدودیت‌ها سبب شده که این مهم رخ دهد و چنانچه به صورت مقطعی و فصلی ازبستر رودخانه به عنوان پارکینگ استفاده شود بی‌خطر‌تر خواهدبود.

کار مطالعاتی رودخانه خرم‎آباد به طول ۱۰ کیلومتر آغاز خواهد شد

 در این باره معاون امور عمرانی استانداری لرستان به ایسناگفت: رودخانه در هر شهر نمادی از شادابی، شعف و طراوت است اما رودخانه خرم‎آباد به علت بهره‎برداری غیر اصولی از شرایط و امکاناتی که در آنجاست کمتر نقش رودخانه را داشته و برخلاف بسیاری از شهر‌های کشور تبدیل به مسیل شده است در حالیکه تفاوت زیادی بین رودخانه و مسیل وجود دارد.

مهندس محمد اصلانی ادامه داد: متاسفانه رودخانه خرم‎آباد به محلی برای تجمع زباله، پارکینگ خودرو، آبهای سطحی و عبور فاضلاب تبدیل شده است که برای رفع این مشکل و اینکه رودخانه ماهیت خود را داشته باشد در سفر هیات دولت به استان تصمیم گرفته شد که وزارت راه و شهرسازی کار مطالعه آن را انجام و کارکرد اصولی و اساسی برای خرم‎رود تعریف کنند.

وی با بیان اینکه چندین جلسه با معاون وزیر راه و شهرسازی و استاندار لرستان داشتیم و قرار بر این شد که کار مطالعاتی این رودخانه به طول ۱۰ کیلومتر آغاز شود و راه و شهرسازی، شرکت عمران و بهسازی شهری، استانداری و شهرداری کار مطالعاتی آن را انجام دهند و پروژه‌هایی که در این قالب تعریف می‌شوند اجرایی و قسمتی توسط وزارت متبوع و قسمتی دیگر نیز توسط دستگاه‎های اجرایی استانی تقبل شود، تصریح کرد: پس از انجام مطالعات و طراحی این پروژه، روی این طرح یکی از کارهای عمده و اساسی انجام می‌شود بگونه‌ای که رودخانه خرم‎آباد از وضعیت فعلی به رودخانه‌ای باطراوت و شکیل که موجبات شادابی شهر را فراهم کند تبدیل خواهد شد.

امید می‌رود با تلاش مسئولین امر و ساماندهی خرم‎رود شاهد رودخانه‌ای زیبا در مرکز استان باشیم.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=63304

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳
  1. اینکه بگیم همیشه مسولین باید دست بکار شن چندان درست نیست.بد نیست مردم یه همتی بکنن فرهنگشونو ببرن بالا… 😐

  2. آقایون، بکاربردن واژه خرمرود برازنده نیست لطفاً از اسامی اصیل لری که قبلاً ونیز اکنون توسط عامه مردم بکارمیرود استفاده شود یعنی( گلال) خرم آباد. چرا؟؟؟؟

  3. گلال زیباتره

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.