- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

گشایش موزه‌ی گرافیک ایران به روایت تصاویر

FULLSIZE_7e1791b416b83f5e49077d8440d91bbe [1]

بالاخره موزه‌ی گرافیک صاحب خانه شد. امروز بیست و هشتم دی‌ماه ۹۳، برای اهالی گرافیک روزی بود که مدت‌ها انتظارش را کشیده بودند. روزی که هیچ‌وقت از یاد نخواهند برد. موزه‌ی گرافیک که تا پیش از امروز جایی نداشت، امروز صاحب خانه‌ای شد. عمارت ارباب‌هرمز در تهران‌پارس، از امروز نام موزه‌ی گرافیک را بر خود دارد.
مراسم افتتاحیه‌ی موزه‌ی گرافیک امروز در باغ اناری در تهران‌پارس برگزار شد. در این مراسم که در فضای آزاد این باغ و در زیر بارش شدید برف برگزار شد، تعداد زیادی از طراحان جوان و بزرگان گرافیک حضور داشتند. همچنین برگزارکنندگان، میزبان چهره‌های سرشناس فرهنگی و هنری کشور از جمله احمد مسجدجامعی، علی مرادخانی و دکتر سید محمد بهشتی بودند. هرچند که جای تعدادی از بزرگان طراحی گرافیک در این مراسم خالی بود؛ افرادی که آثارشان در موزه به نمایش درآمده بود اما خودشان در مراسم حضور نداشتند.

04-moo-rangmagazine [2]

04-ax-go-rangmagazine [3]

14-ax-go-rangmagazine [4]

11-ax-go-rangmagazine [5]

01-ax-go-rangmagazine [6]

03-moo-rangmagazine [7]

مراسم افتتاحیه، شامل سخنرانی‌های کوتاه دست‌اندرکاران موزه و مدعوین مراسم، و بعد افتتاح موزه بود.
مراسم ساعت ۱۵:۱۵ با قرائت قرآن آغاز شد. سپس محمدرضا شهیدی‌فر مجری مراسم پشت تریبون قرار گرفت و با خوشامدگویی به حضار، برنامه را آغاز کرد. شهیدی‌فر گفت: «امروز در این مراسم دو اتفاق بزرگ خواهد افتاد: گشایش عمارت ارباب‌هرمز بعد از دو سال بازسازی و افتتاح موزه‌ی گرافیک.» او سپس از علی رشیدی، رئیس انجمن صنفی طراحان گرافیک دعوت کرد تا توضیحاتی در مورد موزه‌ی گرافیک به حضار ارائه کند.
رشیدی که به گفته‌ی خودش از این اتفاق بزرگ هیجان‌زده بود، بعد از تشکر کردن از مسئولان آماده‌سازی بنا و موزه‌ی گرافیک گفت: «ده هزار اثر برای موزه‌ی گرافیک توسط آقای بلوچ جمع‌آوری شده که تعدادی از آنها امروز در موزه به نمایش درآمده است.» او همچنین گفت: «گرافیک هنر گالری‌ها و موزه‌ها نیست؛ هنری است که هرروز با آن در ارتباط هستیم و با زندگی ما عجین شده است.»
سخنران بعدی،‌ دکتر کامیاب رئیس سازمان زیبا‌سازی شهرداری تهران بود. او ضمن اشاره به اینکه بارش برف، مراسم امروز را به یاد ماندنی‌تر خواهد کرد، گفت: «از تمام کسانی که در مرمت و بازسازی این بنا زحمت کشیدند تشکر می‌کنم. مرمت عمارت ارباب‌هرمز بیش از دو سال طول کشید و این عزیزان تلاش کردند تمام اصول و استانداردها را در روند بازسازی رعایت کنند. من خوشحالم که سال‌ها زحمات عزیزان در انجمن طراحان گرافیک به بار نشست و گشایش عمارت ارباب‌هرمز به مناسبت افتتاح موزه‌ی گرافیک اتفاق می‌افتد.» او همچنین گفت: «بعد از تلاش مستمر مسئولان انجمن طراحی گرافیک، شایسته بود محل مناسبی برای موزه‌ی گرافیک انتخاب شود که این اتفاق افتاد.»
بعد از سخنرانی این دو نفر، کلیپ کوتاهی پخش شد که ابتدا، دربار‌ه‌ی عمارت تاریخی ارباب‌هرمز و پیشینه‌ی آن توضیح ‌داد و سپس صحنه‌هایی از روند بازسازی این عمارت را نمایش داد. 
سپس نوبت به علی مرادخانی، معاون امور هنری وزیر ارشاد رسید. او بعد از تبریک گشایش موزه‌ گرافیک، در مورد اهمیت کار گردآوری آثار گذشته‌ی گرافیک کشور  صحبت کرد و گفت: «آثار جمع‌آوری شده توسط بزرگان گرافیک ایران که حجمشان هم کم نیست، آثار ارزشمندی هستند که پیشینه‌ی طراحی گرافیک را در کشور نشان می‌دهند. ضمن بازدید از آثار به نمایش درآمده از موزه، پوستر اولین جشنواره‌ی فیلم فجر را دیدم که من را به سال ۱۳۶۰ برد؛ دوره‌ای که تنها با هشت یا نه فیلم، جشنواره‌ی فیلم فجر را برگزار کردیم.»
سخنران بعدی، دکتر بهشتی رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی بود. دکتر بهشتی در سخنرانی کوتاهی گشایش موزه‌ی گرافیک را تبریک گفت و این اتفاق را رویداد مبارکی در عرصه‌ی هنر در کشور دانست.ا

حمد مسجدجامعی سخنران بعدی مراسم بود. دکتر مسجدجامعی در این مراسم گفت: «سال‌ها زحمت کشیده شد تا گرافیک به‌عنوان یکی از شاخه‌های هنرهای تجسمی، در کشور ما صاحب موزه شد. این اتفاق بسیار باعث خوشحالی و خوش‌وقتی است. اما جا برای کار هنوز هست. هنوز هنرهایی مثل تئاتر، نقاشی و… خانه‌ای مثل موزه‌ی گرافیک ندارند و لازم است این اتفاق برای این رشته‌های هنری نیز بیفتد.»
بعد از پایان سخنرانی‌ها، از دست‌اندرکاران آماده‌سازی موزه‌ی گرافیک و عمارت ارباب‌هرمز تقدیر شد و جوایزی به آن‌ها اهدا شد. سپس با حضور اعضای هیئت مدیره‌ی انجمن صنفی طراحان گرافیک، کتاب موزه‌ی گرافیک رونمایی شد.
بخش آخر برنامه نیز افتتاح موزه بود که به دست کامبیز درم‌بخش اتفاق افتاد. در پایان مراسم، اعضای انجمن صنفی طراحان گرافیک در ضلع شمالی عمارت جمع شده و عکس یادگاری گرفتند.

06-ax-go-rangmagazine [8]

09-ax-go-rangmagazine [9]

10929967_10203057497549199_8131235414986000473_n [10]

axcmozeh1 [11]

10410188_10205638277095845_939050489642642380_n [12]