تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
7

ناصر حبیبیان : مواجهه ۲ جهان با هم در «هزار شلاق»/ تئاتر به مثابه ماشین لباسشویی است

  • کد خبر : 63485
  • 08 بهمن 1393 - 22:18

    ناصر حبیبیان نویسنده کوهدشتی نمایش «هزار شلاق» که از شهر خرم آباد در جشنواره تئاتر فجر حضور دارد این اثر نمایشی را بیانگر جدال سنت و مدرنیته و به چالش کشیدن وضعیت تقلید در ایران دانست. به گزارش میرملاس ؛  ناصر حبیبیان نویسنده نمایش «هزار شلاق» که قرار است جمعه ۱۰ بهمن ماه […]

770137

 

 

ناصر حبیبیان نویسنده کوهدشتی نمایش «هزار شلاق» که از شهر خرم آباد در جشنواره تئاتر فجر حضور دارد این اثر نمایشی را بیانگر جدال سنت و مدرنیته و به چالش کشیدن وضعیت تقلید در ایران دانست.

به گزارش میرملاس ؛  ناصر حبیبیان نویسنده نمایش «هزار شلاق» که قرار است جمعه ۱۰ بهمن ماه در بخش مرور تئاتر ایران جشنواره تئاتر فجر اجرا شود در این باره گفت: روایت نمایش «هزار شلاق» مبنی بر جدال سنت و مدرنیته است و مسأله اصلی من در نگارش این نمایشنامه به چالش کشاندن وضعیت تقلید است چه این تقلید از غرب آمده باشد و چه از سنت.

حبیبیان «هزار شلاق» را به گونه‌‌ای ادامه مبحث انتقادی حسن مقدم در نمایشنامه «جعفرخان از فرنگ آمده» دانست و گفت: نمایشنامه به هیچ وجه ساختارشکن و یا به اصطلاح متفاوت نیست اما در این دوره گویا ادعای ساختارشکنی و یا متفاوت بودن خودش تبدیل به یک سنت شده و ظاهرا برای آوانگارد بودن راهی جز متفاوت نبودن نمانده است. مسئله من در نمایشنامه «هزار شلاق» مواجه جهان ما با دیگری است. ما حوض نقره‌ای و خان پنج‌دری مادربزرگ‌مان را چسبیده‌ایم و در عین حال برای اینکه از غافله هم عقب نیفتیم اسباب‌ های انبوه و لوکسی را از غرب وارد کرده‌ایم. یعنی یک برخورد تقلیدی در همه چیز از جمله فلسفه، علم، هنر، سیاست و حتی روشنفکری ما وارد شده که در جامعه شاهدش هستیم. این نمایش قرار است به همین امر اشاره داشته باشد.

حبیبیان یادآور شد: ما در تئاتر هم وضعیت‌ تقلیدی داشته ایم. تئاتر مثل ماشین لباسشویی ناگهان از غرب وارد خانه های ما شد بی آنکه جایی در خانه برایش مهیا شده باشد. در تئاتر نیز از سیستم استانیسلاوسکی تا میخائیل چخوف از اصول مدرن تا پست مدرن و از سیاق اکسپرسیونیستی تا پهنای دو بانده پساساختارشکنانه با ولع و به طرز سیری ناپذیری استفاده می کنیم در عین اینکه از کریم شیره‌ای خودمان هم دل نمی‌کنیم.

این نویسنده درباره داستان نمایشنامه گفت: برای من ایده اصلی در «هزار شلاق» پیگیری این پرسش است که این تفاوت بین ما و دیگری کجا اتفاق افتاده؟ این عدم درک چگونه بوجود آمده؟

وی در پایان صحبت هایش درباره اجرای این اثر در جشنواره فجر گفت: خوشبختانه از سوی دبیرخانه سالن مناسبی برای اجرای این اختصاص یافته است. احسان ملکی کارگردان اثر نیز در خرم آباد این نمایش را به اجرای عموم گذاشته اند و برای حضور در جشنواره روزی شش هفت ساعت در پلاتو خصوصی تمرین کرده اند.

نمایش «هزار شلاق» نوشته ناصر حبیبیان و کارگردانی احسان ملکی با بازی مسعود شاه کرمی، حمید عرب، مریم طاهری، سعید زارع، داوود معینی کیا در بخش مرور سی و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر شرکت دارد. همچنین طراح صحنه این نمایش روح اله امامی است.

این اثر نمایشی که  از شهر خرم آباد در جشنواره حضور دارد جمعه دهم بهمن ماه در دو نوبت ۱۷ و ۱۹:۳۰ در سالن ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر به صحنه خواهد رفت.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=63485

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳
  1. با سلام

    این کار خیلی محشره واقعا کار بسیار عالی و زیبایی است پیشنهاد میکنم حتما ببینید

  2. کریم شیره‌ای رو خوب اومدی ناصر. بهت تبریک می گم رفیق. موفق باشی

  3. استادن گرانقدر عزیزم خدا قوت احسان جان و ناصر عزیزم خسته نباشید

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.