تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
9

هر قرص ترامادول، یک قرص تریاک است

  • کد خبر : 63527
  • 10 بهمن 1393 - 12:32

  پژوهشگر حوزه اعتیاد با بیان اینکه هر قرص ترامادول برابر با یک قرص تریاک است، گفت: این دارو به علت عوارض شدید و مراجعه بیماران دچار تشنج به بیمارستان‌ها، باید از فارماکوپه داروی ایران حذف شود. دکتر هومان نارنجی‌ها در زمینه  افزود: متاسفانه آمار ۴.۱ درصدی وابستگی به ترامادول در دانشجویان گواه بر شیوع […]

15-1-30-85331img15011338

 

پژوهشگر حوزه اعتیاد با بیان اینکه هر قرص ترامادول برابر با یک قرص تریاک است، گفت: این دارو به علت عوارض شدید و مراجعه بیماران دچار تشنج به بیمارستان‌ها، باید از فارماکوپه داروی ایران حذف شود.

دکتر هومان نارنجی‌ها در زمینه  افزود: متاسفانه آمار ۴.۱ درصدی وابستگی به ترامادول در دانشجویان گواه بر شیوع بیشتر این ماده خطرناک در سایر گروه‌های اجتماعی و تحصیلی است.

وی با اشاره به اینکه ترامادول یک قرص بسیار اعتیادآور و تشنج زا است، اظهار داشت: طی سال‌های اخیر تجویز این دارو به عنوان مسکن توسط متخصصان کاهش یافته اما در عین حال مصرف آن بدون تجویز افزایش یافته است. در حالیکه ترامادول صرفا برای سوء مصرف و مصارف معتادان و بهبود انزال زودرس استفاده می‌شود.

این پژوهشگر حوزه اعتیاد، ترامادول را از خانواده تریاک دانست که این ماده مخدر اعتیاد سخت و پیچیده دارد.

نارنجی‌ها با اشاره به اینکه بسیاری از بیماران وابسته به مصرف ترامادول برای درمان و ترک بستری می‌شوند، گفت: درمان سرپایی این بیماران با عوارض سخت، بسیار دشوار و غیر ممکن است.

وی افزود: در حال حاضر بیشترین مصرف ترامادول در بین قشر نوجوان، جوان، سربازان و دانشجویان است و متاسفانه این قرص به سهولت در عطاری‌ها، سوپر مارکت‌ها و… به قیمت ۱۵ هزار ریال حاوی ۱۰ عدد قرص عرضه می‌شود.

نارنجی تاکید کرد: براساس نتایج بررسی‌هایی که با مراجعه متخصصان به چند داروخانه در سطح شهر تهران انجام شده است، تجویز پزشکی چندانی برای مصرف ترامادول صورت نمی‌گیرد و عمده مصرف ویژه از سوی دانشجویان است.

وی با اشاره به اینکه ترامادول جزو اقلام پر تولید کشور است، تاکید کرد: سازمان غذا و دارو بطور رسمی دارویی را با نرخ ارز مرجع تامین می‌کند که همه آن صرف ایجاد اعتیاد در قشر جوان می‌شود. آیا اولویت دیگری برای تامین این ارز در داروها وجود ندارد.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=63527

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.