- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

استاندار : افتتاح پتروشیمی لرستان به خرداد۹۴موکول شد/ اولویتهای سال آینده دستگاهها

0 1

 

 

 استاندار لرستان گفت: پتروشیمی لرستان در دهه فجر افتتاح نشده و در خرداد ماه ۹۴ افتتاح می شود.

به گزارش میرملاس به نقل مهر، هوشنگ بازوند ظهر یکشنبه در جلسه شورای اداری استان با اشاره به فرا رسیدن ایام پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: علی رغم همه جو سازی های دشمنان، انقلاب اسلامی ایران همواره به آراء مردم ارج نهاده است.

وی با بیان اینکه علی رغم اینکه انقلاب اسلامی پیروز شده بود و همه مردم نیز با انقلاب موافق بودند اما امام (ره) دستور برگزاری رفراندوم را دادند، تصریح کرد: امروز هر ساله شاهد برگزاری حداقل یک انتخابات در سال در کشور هستیم تا مردم سرنوشت خود را تعیین کنند.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب توجه به محرومان و محرومیت زدایی بود، گفت: امام راحل پس از پیروزی انقلاب اسلامی فوری دستور تشکیل کمیته امداد را صادر کردند و پس از آن نیز دستور تشکیل جهاد سازندگی را برای محرومیت زدایی در کشور دادند.

بازوند با بیان اینکه شکوفایی صنعت نفت و گاز پس از انقلاب اسلامی یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب بود، تصریح کرد: صنعت نفت و گاز ایران قبل از انقلاب در دست مستشاران خارجی بود.

وی با تاکید بر اینکه امروز کارهای بزرگی در صنعت نفت و گاز در کشور صورت گرفته است، افزود: امروز خوشبختانه کشور مشکلی در حوزه گاز ندارد.

رشد ۷۴۶ درصدی اشتغال پروژه های دهه فجر امسال

استاندار لرستان با اشاره به اینکه در دهه فجر امسال ۹۲۰ پروژه به بهره برداری می رسد، اظهار داشت: تعداد پروژه های افتتاح شده در دهه فجر سال گذشته ۴۱۳ پروژه بوده که امسال این رقم ۱۲۰ درصد رشد داشته است.

بازوند با بیان اینکه ارزش ریالی پروژه های افتتاح شده در بهمن ماه امسال دو هزار میلیارد و ۹۲ میلیون تومان است، تصریح کرد: ارزش ریالی پروژه های افتتاح شده در سال گذشته ۲۴۵ میلیارد تومان بوده است که این رقم در سالجاری ۷۲۰ درصد رشد پیدا کرده است.

وی ادامه داد: میزان اشتغال زایی پروژه های افتتاح شده در دهه فجر سال گذشته ۴۷۱ نفر بود که این میزان در پروژه های امسال به چهار هزار و ۷۳ پروژه رسیده و رشد ۷۶۴ درصدی داشته است.

استاندار لرستان از افتتاح دو سد ایوشان و مروک در دهه فجر امسال خبر داد و اظهار داشت: ساخت هر کدام از این پروژه ها ۱۱ تا ۱۲ سال طول کشیده است و دولت برای تکمیل پروژه هایی که بالای ۸۰ درصد پیشرفت داشتند تامین اعتبار کامل کرد و امروز شاهد بهره برداری از آنها هستیم.

بازوند با بیان اینکه ۵۶ درصد اعتبارات سد ایوشان از محل اعتبارات سالهای ۹۲ و ۹۳ و تعهد ۹۴ تامین شده است، تصریح کرد: همچنین ۴۷ درصد اعتبارات سد مروک از محل اعتبارات سالهای ۹۲ و ۹۳ و تعهد ۹۴ تامین شده است.

وی با اشاره به اینکه سد ایوشان چهار هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی دیم را آبی می کند، یادآور شد: سد مروک نیز ۳ هزار هکتار از اراضی دیم را آبی می کند.

لغو برنامه افتتاح پتروشیمی لرستان طی دهه فجر

استاندار لرستان با بیان اینکه در رابطه با پروژه پتروشیمی لرستان نیز معاون اول رئیس جمهور تمایل داشتند حداقل سه ماه از تولید آزمایشی آن بگذرد و بعد افتتاح شود، تصریح کرد: بنابراین پتروشیمی لرستان در دهه فجر افتتاح نشده و در خرداد ماه ۹۴ افتتاح می شود.

بازوند با تاکید بر اینکه در سال ۹۴ استان با دو تهدید جدی مواجه خواهد بود، افزود: احتمال اینکه در سال ۹۴ شاهد خشکسالی در استان باشیم وجود دارد چراکه میزان بارندگی ها نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد و نسبت به دراز مدت نیز ۱۹ درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه باید دستگاههای مربوطه به خصوص جهاد سازندگی، شرکت آب منطقه ای و شرکت آب و فاضلاب برنامه ریزی لازم را برای سال آینده داشته باشند، گفت: همچنین با توجه به کاهش قیمت نفت امکان کاهش تخصیص اعتبارت وجود خواهد داشت.

استاندار لرستان با بیان اینکه در سال ۹۳ تخصیص اعتبارات بسیار خوب بود و همه پروژه های ملی و استانی تخصیص ۱۰۰ درصد داشتند، تصریح کرد: بودجه سال ۹۴ لرستان ۴۲۶ میلیارد تومان است که نسبت به میانگین کشوری رشد ۲۳ درصدی داشته است.

رتبه نخست لرستان در رشد اعتبارات هزینه ای

بازوند با تاکید بر اینکه در خصوص بودجه سال ۹۴ استان رتبه ۹ کشور را دارد، افزود: همچنین ۱۵۸ میلیارد تومان اعتبارات هزینه ای در سال ۹۴ به استان تخصیص یافته است که این میزان رشد ۲۷ درصدی داشته و در این خصوص لرستان رتبه اول کشور را دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت برنامه ریزی مدیران دستگاه ها برای سال آینده اظهار داشت: همه مدیران و دستگاه ها باید به نحوی در سال آینده حرکت کنند که شاهد رشد ۲۵ درصدی برنامه ها نسبت به سال ۹۳ باشیم.

استاندار لرستان با بیان اینکه برای رسیدن به میانگین بیکاری در کشور باید سالانه چهار هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان صورت گیرد، تصریح کرد: برای محقق شدن این میزان اعتبار باید از بخش خصوصی، شهرداری ها و دولت استفاده کرد.

بازوند با تاکید بر اینکه استان در حوزه گردشگری ظرفیت های بزرگی دارد، افزود: اگر بنا است که از این ظرفیت ها استفاده شود باید لرستان از حالت معبر بودن خارج شده و تبدیل به مقصد گردشگری شود.

مناطق نمونه گردشگری استان به سرمایه گذاران واگذار شود

وی با اشاره به اینکه سازمان میراث فرهنگی باید برنامه های خود را در این خصوص ارائه دهد، گفت: مناطق نمونه گردشگری استان باید به سرمایه گذاران واگذار شود.

استاندار لرستان با بیان اینکه در حوزه کشاورزی نیز باید سالانه ۸تا۹ هزار هکتار از اراضی دیم استان آبی شوند، تصریح کرد: همچنین باید سالانه ۱۲ هزار هکتار از اراضی که آبیاری غرقابی می شوند مکانیزه شوند.

بازوند با اشاره به اینکه همچنین ظرفیت های نیمه کاره حوزه صنعت و معدن نیز باید احیاء شوند، اظهار داشت: این ظرفیت های نیمه کاره تبدیل به مطالبه عمومی شده اند و باید برنامه ریزی های لازم برای احیاء آنها در سال ۹۴ صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در بخش گاز نیز علی رغم فعالیت های خوب انجام شده در سال ۹۳ باید در سالانه ۲۰۰ روستای استان گاز رسانی شود، تصریح کرد: ساخت پنجره واحد برای صدور یک روزه موافقت اصولی پروژه ها از دیگر برنامه های سال ۹۴ خواهد بود.

استاندار لرستان یادآور شد: برنامه های در نظر گرفته شده برای سال آینده در قالب تفاهم نامه ای با مدیران دستگاهها امضاء می شود.