- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

وزیر نیرو: سد معشوره با تاکید رییس جمهور در لرستان در حال اجرا است

81489372-6246310 [1]

 

وزیر نیرو گفت : ایران از لحاظ منابع آبی در شرایط سختی قرار دارد چراکه منابع آبی در حال حاضر در کشور بسیار محدود است.
 
به گزارش میرملاس به نقل از ایرنا ،’حمید چیت چیان ‘  در مراسم افتتاح سد ایوشان افزود: هر چند در حال حاضر ایران از لحاظ منابع نفت ،گاز و انرژی غنی است ولی از لحاظ منابع آبی دچار محدودیت های شدید است.

وی با تاکید بر اینکه در این ارتباط باید راهکارهای اساسی و کارشناسی ارایه شود ،اظهار کرد: نباید حتی یک قطره آب هدر رود و اصول درست مصرف شدن آب رعایت شود .

وی تصریح کرد: در حال حاضر میزان بارندگی در سطح کشور ۲۴ درصد کاهش داشته که درصورتیکه همین مقدار نیز درست استفاده شود ،مشکلی ایجاد نخواهد شد.

وزیر نیرو در ادامه با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۱۹ سد در سطح کشور در حال اجرا است ،گفت : در صورتیکه اصول صحیح کشاورزی از جمله کشت های گلخانه ای انجام شود نه تنها مشکل کم آبی مهار می شود بلکه تولید ۱۰ برابری نیز به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد : همچنین در صورت انجام سستم های تحت فشار آبیاری میزان برداشت محصولات کشاورزی سه برابر افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در برخی مناطق کشور منابع آب زیر زمینی در حال اتمام است ،افزود :در ۶۰۹ دشت و محدود مطالعاتی کشور میزان آب سطحی و زیر زمینی مشخص شده تا استفاده از این آبها بر مبنای اصول مشخص شود .

وزیر نیرو اظهار کرد :سازمان مدیریت برنامه ریزی با توجه به دستور رییس جمهور اعتبارات استانی لرستان را در این حوزه ۱۰۰ درصد تخصیص داده است .

چیت چیان گفت : با افتتاح دو سد مروک و ایوشان در لرستان پنج سد بهره برداری شده در استان فعال است .

وی با اشاره به اینکه سد رودبار در لرستان پروژه ای عظیم است ،افزود:این سد ۴۵۰ مگا وات برق تولید می کند و هم اکنون در مراحل اواخر دوره اجرا است.

وی اظهار کرد : همچنین سد معشوره با تاکید رییس جمهور در لرستان در حال اجرا است.

وی تصریح کرد : بازنگری این سد به علت نگرانیهای در بخش هایی از روستای محل طرح می باشد.

همچنین وزیر نیرو افزود :در حال حاضر به جزء سد رودبار و بختیاری امسال یک هزار میلیارد ریال به سده های استان اعتبار اختصاص یافته است که در سال آینده این اعتبار به یک هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال افزایش خواهد یافت .

وی اظهار کرد : در این راستا دو هزار میلیارد ریال نیز به پیمانکارن این طرح ها بدهکار هستیم.

جهانگیری  برای افتتاح چند طرح و پروژه عمرانی به استان لرستان سفر کرده است.

در این سفر حمید چیت چیان وزیر نیرو و محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون اول رییس جمهوری را همراهی می کنند.