- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

دژ شاپورخواست در آستانه ی تخریب!

311462_194596180623869_1734732381_n

 

جمعی از کنشگران لرستانی با ارساله نامه‌ای به رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور از امکان ریزش قلعه‌ی فلک‌الافلاک خرم‌آباد ابراز نگرانی کردند.

 به گزارش میرملاس ؛ در نامه‌ی سرگشاده‌ی کنشگران فرهنگی، هنری و… لرستان به رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی کشور آمده است:

 به نام خداوند جان و خرد

جناب آقای سلطانی‌فر ریاست سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران

 با عرض سلام و احترام و آرزوی موفقیت روزافزون!

 همان‌گونه که جناب‌عالی و کارشناسان ارشد آن سازمان آگاهی تمام دارید، لرستان، بی‌گزاف، مرکز قدیمی‌ترین سنگ نگاره‌ها، غارهای میرملاس و هومیان و کهن‌ترین دست ساخت‌های مفرغ جهان و بالقوه پایتخت پل‌های تاریخی ایران است.

قلعه‌ی سپهر سپهران، فلک‌الافلاک لرستان، نیز یکی از زیباترین و چشم‌گیرترین بناهای تاریخی لرستان و ایران است که به شماره ۸۸۳ در فهرست آثارملی ایران، به ثبت رسیده ‌است.

این یادگار دیرین در درازای تاریخ، به نام‌های قلعه‌ی خرم‌آباد، کاخ اتابکان، دوازده بُرجی و دژ شاپورخواست، یادگار شهر شاپورخواست دوره‌ی ساسانی، همواره مورد توجه عام و خاص بوده است.

نگاهی به قصه‌ها و داستان‌ها و فراز و نشیب حیات تاریخی این دژ ماندگار، برای نسل‌های آینده‌ی این اقلیم، می‌تواند میراث ماندگاری از عبرت و اندرز و حکمت به شمار آید.

 

جناب آقای سلطانی‌فر

 در دنیای مدرن که صنعت گردشگری بعد از منابع و ذخایر سوخت‌های فسیلی، مهم‌ترین سرچشمه‌ی ثروت محسوب می‌شود، به باور ما، مجموعه‌ی میراث فرهنگی لرستان از جمله پل های تاریخی، سنگ نگاره‌ها، مفرغ‌ها و بر بام همه، قلعه‌ی فلک‌افلاک، اگر درست مدیریت و بهره‌برداری شوند، به سادگی “سفره‌ی مردم لرستان” می‌شوند.

 ما درپی اعلام نگرانی کارشناسان ارشد این اداره‌ی کل، مبنی بر تَرَک برداشتن دیوارهای دژ و ریزش قریب‌الوقوع برج‌های قلعه یکی پس از دیگری، از عمق وجود ابراز نگرانی و اعلام خطر می‌کنیم!

 

جناب آقای سلطانی‌فر

 اگر چه ما از کم توجهی دولت، به دیگر آثار تاریخی لرستان نگرانیم و به شدت دغدغه داریم اما به اتفاق، قلعه‌ی فلک‌الافلاک را دروازه‌ی مفرغ و بلوط و شناسنامه‌ی تاریخی این اقلیم و پرچم دیرینگی لرستان می‌دانیم و به همین روی از جناب‌عالی می‌خواهیم دستور فرمایید، پیش از آن که دیرشود در کوتاه‎ترین زمان ممکن، از فاجعه‌ی جبران‌ناپذیر، ریزش و نابودی قلعه‌ی فلک‌الافلاک ایران پیشگیری به عمل آید!

 با سپاس و احترام

 

جمعی از کنشگران فرهنگی، هنری، علمی، سیاسی و اجتماعی استان لرستان