تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
3

مدیر کل میراث فرهنگی : برای رفع مشکل قلعه فلک الافلاک ۱۵ میلیارد تومان نیاز است

  • کد خبر : 63962
  • 18 بهمن 1393 - 14:24

  مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان گفت: قسمت‎های جنوبی قلعه فلک‎الافلاک تا یک میلی‎متر ترک برداشته است. مهندس عبدالرضا مهاجری‌نژاد در گفت‎وگو با خبرنگاران، با اشاره به وضعیت فعلی قلعه تاریخی فلک‎الافلاک خرم‎آباد اظهار کرد: بحث استحکام بخشی این اثر مهم تاریخی توسط مسئولان وقت آغاز شده بود که متاسفانه اجرای آن […]

0 (5)

 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان گفت: قسمت‎های جنوبی قلعه فلک‎الافلاک تا یک میلی‎متر ترک برداشته است.

مهندس عبدالرضا مهاجری‌نژاد در گفت‎وگو با خبرنگاران، با اشاره به وضعیت فعلی قلعه تاریخی فلک‎الافلاک خرم‎آباد اظهار کرد: بحث استحکام بخشی این اثر مهم تاریخی توسط مسئولان وقت آغاز شده بود که متاسفانه اجرای آن به صورت کامل بر اساس شرح خدمات خوبی انجام نشد.

وی با بیان اینکه بر اساس محاسبه معمار باید این استحکام بخشی انجام می‎شد، ادامه داد: باید در داخل و خارج این قلعه دوخت و دوز انجام می‎گرفت و در کنار آن نیز رینگ لحاظ می‎شد.

مهاجری‌نژاد تصریح کرد: متاسفانه به دلیل انجام ناصحیح طرح سنگینی مضاعفی به قلعه و خاک زیرین آن وارد شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه قرار بود ۳۰ رینگ در دورتا دور قلعه نصب شود که تنها هشت مورد آن انجام گرفته، تصریح کرد: فلک‎الافلاک را از بالا و پایین سنگین سازی کردند و ترک برداشته و در صورت عدم اجرای اقدامی عاجل، وضعیت آن بدتر می‎شود.

وی یادآور شد: تمامی آب‎های داخل قلعه بسته شده و حتی تا جایی پیش رفته‎ایم که مجبور شدیم سرویس‎های بهداشتی، باغچه‎ها و کافی‎شاپ را نیز تعطیل کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با بیان اینکه وزن قلعه حدودا ۱۰۰ هزار تن بوده، گفت: قسمتی از وزن این اثر روی خاک باستانی بوده که سنگینی ایجاد کرده و رینگ‎ها نیز به این سنگینی کمک می‎کنند.

مهاجری نژاد تاکید کرد: وزن قلعه فلک‎الافلاک باید تقسیم شود و روی بستر بصورت یکسان قرار گیرد و باید در این راستا سبک‎سازی انجام شود تا وزن کاهش یابد.

وی در ادامه صحبت‎هایش با بیان اینکه از زیر این قلعه حدود ۵۰۰ اینچ آب بیرون می‎آید، افزود: این آب به مرور زمان حرکات تکنیکی انجام می‎دهد و شن و ماسه را با خود جابجا می‎کند، آب به صخره‎ای که قلعه روی آن قرار گرفته نفوذ کرده و باعث خوردگی این صخره می‎شود و این عارضه طبیعی را نیز شاهد هستیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه طرح استحکام بخشی اشتباه بوده، گفت: بافت‎های متراکم خاک را باز کرده‎ایم و تمامی رسوبات، آب و … وارد آن می‎شود و حالت کششی ایجاد کرده و در کنار آن نیز رینگ‎ها به درستی اجرا نشدند.

وی با بیان اینکه با احداث این رینگ‎ها تعادل در وزن ایجاد خواهد شد، افزود: بعد از عید نوروز سقف قلعه را سبک‎سازی خواهیم کرد ولی بطور کلی برای رفع مشکل به ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.

مهاجری‎نژاد با بیان اینکه با شرایط فعلی و ترک‎های افقی و عمودی ایجاد شده، حتی زلزله سه ریشتری برای این قلعه خطرناک خواهد بود، اظهار کرد: قلعه فلک‎الافلاک نماد و متعلق به همه ایران است و در فهرست ثبت موقت جهانی نیز قرار دارد، شرایط فعلی آن حیثیتی است و از رسانه‌ها و دیگر مسئولان انتظار کمک داریم.

وی گفت: هر کس تخلفی در وضعیت بوجود آمده قلعه فلک‎الافلاک مرتکب شده باید جوابگو باشد و ما با تمامی تلاش پیگیر رفع مشکل هستیم.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=63962

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. این اعداد وارقام غیر واقعی هستند
    ایشان دارند کارهای قبلی را بد جلوه داده تا در مقابل مخالفان حرفی برای گفتن داشته باشن
    اگر راست می گویند برای قلعه و بخش استحکام بخشی آن اعتبار بیاورند این گوی و این میدان
    در غیر اینصورت بهتر است کارهای قبلی را نقد نکنند

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.