- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

۶۰ درصد بی‌سوادان دلفان، روستایی هستند

گیلان-با-سواد-ترین-استان-کشور

 

رئیس نهضت سواد آموزی دلفان گفت: بی‌سوادان به خاطر مشکل اقتصادی، بالا بودن دامنه سنی و مشغله های خانوادگی مانند کشاورزی و دامداری از دوره‌ها استفاده نمی‌کنند به طوری که حدود ۶۰ درصد بی‌سوادان روستایی و ۴۰ درصد شهری هستند.

حسین جلالوند اظهار داشت: سال ۹۱ آمار ثبت نام شدگان نهضت سواد آموزی شهرستان دلفان پنج هزار و ۵۰۰ نفر بود که این آمار در سال ۹۲ به شش هزار نفر رسید.

وی افزود: سال ۹۱ حدود سه هزار نفر از سواد آموزان دلفانی مدرک قبولی از نهضت سواد آموزی گرفته اند اما به دلیل مشکل سیستمی و مشکلات برگزاری آزمون در سامانه بی تکلیف هستند و از طرف وزارت آموزش و پرورش قبولی آنها باطل و بی‌سواد محسوب شدند.

رئیس نهضت سواد آموزی دلفان عنوان کرد: سواد آموزانی که با مشکل  ثبت  مواجه شدند اکنون هم  امکان ثبت مجدد ندارند و بدون تکلیف هستند.

وی بیان کرد: امسال حجم عملکرد نهضت سواد آموزی هزار و ۵۰۰ نفر بوده است که ۸۸۷ نفر بی سواد ثبت نام کرده‌اند.

جلالوند با اشاره به اینکه سال ۹۳ ، هزار نفراز دوره انتقال به پایه ششم ثبت نام کرده اند گفت:  امسال  ۶۰ نفر برای ثبت یادگیری و جلوگیری از برگشت به بی سوادی در دوره تحکیم حضور پیدا کردند.

وی اظها‌ر داشت: به دلیل بی انگیزی سواد آموزان و پایین بودن حق الزحمه آموزش دهندگان دوره تحکیم با مشکل مواجه است.

رئیس نهضت سواد آموزی دلفان مهم‌ترین علت بی‌انگیزگی آموزش دهندگان را نداشتن تضمین شغلی دانست و بیان کرد: بی‌سوادان نیز به خاطر مشکل اقتصادی، بالا بودن دامنه  سنی و مشغله های خانوادگی مانند کشاورزی و دامداری از دوره‌ها استفاده نمی‌کنند به طوری که حدود ۶۰ درصد بی سوادان روستایی و ۴۰ درصد شهری هستند.

وی تصریح کرد: از مجموع  ۸۸۷ بی سواد سال  ۹۳، ۹۰ درصد زن و ۱۰ درصد مرد بوده اما در دوره انتقال ۹۵ درصد زن و پنج درصد مرد شرکت داشته است و دوره تحکیم ۱۰۰ درصد خانم حضور داشته است.

جلالوند خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نهضت سواد آموزی با آموزش و پرورش ادغام شده است بنا شده تا پایان برنامه پنجم بی سوادی به صفر برسد و از طرفی نهضت سواد آموزی با تمام سازمان‌ها تفاهم نامه دارد تا هر کدام در حوزه کاری خود به از بین بردن بی سوادی کمک کنند.