تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
7

بی آبی در کمین کوهدشت انبار غله لرستان/ برای تامین آب شرب چاره اندیشی شود

  • کد خبر : 64391
  • 26 بهمن 1393 - 9:43

  شهرستان کوهدشت که روزگاری عنوان انبار غله لرستان را یدک می کشید با بحرانی شدن تنش آبی نه تنها در بخش کشاورزی که با چالش تامین آب شرب مورد نیاز مردم مواجه است. به گزارش میرملاس به نقل مهر، افت شدید منابع آبی در شهرستان کوهدشت که طی سالهای اخیر نمود خود را در […]

2 (14)

 

شهرستان کوهدشت که روزگاری عنوان انبار غله لرستان را یدک می کشید با بحرانی شدن تنش آبی نه تنها در بخش کشاورزی که با چالش تامین آب شرب مورد نیاز مردم مواجه است.

به گزارش میرملاس به نقل مهر، افت شدید منابع آبی در شهرستان کوهدشت که طی سالهای اخیر نمود خود را در خودسوزی دشت های این بخش و فرونشست زمین نیز نشان داده از هم اکنون نگرانی ها برای تامین آب فصل تابستان را دوچندان کرده است.

این در حالیست که مشکل آب شرب و کشاورزی در کوهدشت به عنوان سومین شهرستان پرجمعیت لرستان تنها به روستاها محدود نشده تا شهر کوهدشت و چغابل نیز بی آبی را انتظار بکشند.

 

http://media.mehrnews.com/old/Original/1393/05/04/IMG22101065.jpg

 

با این تفاسیر عدم چاره اندیشی جدی تابستانی سخت را برای شهرستان کوهدشت پیش بینی می کند به طوریکه مسئولان امر نیز به این موضوع واقف بوده و از هم اکنون به فکر اتخاذ تدابیری برای رفع بخشی از مشکل آب شرب این شهرها افتاده اند.

تنش آبی جدی در جنوب و غرب لرستان

حمید کرموند مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان لرستان با اشاره به وقوع خشکسالی طی سالهای اخیر در استان لرستان اظهار داشت: متاسفانه این امر به مرور ما را با تهدیدات جدی مواجه می کند.

وی با اشاره به تبعات خشکسالی در مناطق مختلف استان لرستان عنوان کرد: در حال حاضر چالش خشکسالی در قسمتهای غربی و همچنین جنوبی استان لرستان از سایر مناطق استان بیشتر است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان لرستان با بیان اینکه در مناطق غربی استان لرستان چالش خشکسالی بسیار بدتر است ادامه داد: به عنوان مثال شهر چغابل در شهرستان کوهدشت با کمبود آب و خشکسالی جدی مواجه است.

چغابل در معرض بی آبی؛ کوهدشت در وضعیت اضطراری

کرموند با بیان اینکه نباید گفت که این شهر با مشکل کمبود آب بلکه باید گفت که با مشکل بی آبی مواجه است عنوان کرد: همچنین وضعیت بی آبی در مرکز شهرستان کوهدشت در شرایط اضطراری قرار دارد.

 

http://media.mehrnews.com/old/Original/1393/05/04/IMG22100285.jpg

 

وی با بیان اینکه ما در حال حاضر آب مورد نیاز مرکز کوهدشت را به سختی تامین و توزیع می کنیم تصریح کرد: هم اکنون مرکز شهرستان کوهدشت در میان مناطق غربی استان دارای بیشترین جمعیت بوده و دو منبع تامین آب آبرفتی و آهکی دارد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان لرستان با بیان اینکه برای تامین آب کوهدشت به صورت بلند مدت منطقه “تنگ پریان” طی سالهای ۸۱ و همچنین ۸۷ مورد مطالعات ژئوفیزیک قرار گرفت ادامه داد: در این منطقه ۷۰ چاه نیز تجهیز و خط انتقال آن به مخازن شهر کوهدشت نیز اجرا شد.

کرموند افزود: با افزایش روند خشکسالی نه تنها دوچاه در این منطقه خشک شد بلکه دبی چاههای دیگر هم به شدت پایین آمده و این امر در چاههای آبرفتی شدیدتر شده است.

حفر ۵ حلقه چاه دیگر در شهر کوهدشت

وی با بیان اینکه موضوع کم آبی در فصل تابستان در شهر کوهدشت بیشتر می شود چرا که مصرف در این فصل نیز افزایش می یابد گفت: کمبود آب در فصل تابستان در کوهدشت دو برابر گذشته می شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان لرستان با بیان اینکه در این راستا بخش بهره برداری شرکت را طی چند روز گذشته مامور کرده ایم که موضوع استفاده کم و بهینه از منابع آبی را درشهرهای بحران دار استان در دستور کار قرار دهد گفت: این امر حداقل در هدررفت  مقدار محدود منابع آبی جلوگیری می کند.

کرموند همچنین از حفر پنج حلقه چاه دیگر در شهر کوهدشت خبر داد و گفت: در حال حاضر کار مناقصه خط انتقال این چاهها در حال برگزاری است و هفته آینده کار به پیمانکار واگذار می شود.

 

http://media.mehrnews.com/old/Original/1393/05/04/IMG22100010.jpg

 

وی ابراز امیدواری کرد که شبکه آب این تعداد چاه به شهر کوهدشت تا پایان امسال اجرایی و آب مورد نیاز به شهر کوهدشت تزریق شود.

ضرورت اصلاح شبکه های توزیع آب داخل شهر کوهدشت

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان لرستان همچنین از اجرای سیستم های آبیاری مدرن در شهر کوهدشت به صورت پایلوت خبر داد و گفت: باید با اقدامات اساسی و لازم تا پایان سال ظرفیت برداشت آب را برای جلوگیری از بی آبی در شهر کوهدشت افزایش دهیم.

کرموند همچنین از اجرای برنامه های کوتاه مدت برای جلوگیری از مشکل کم آبی در شهر کوهدشت خبر داد و گفت: در حومه کوهدشت در مناطق پریان، عزیزخانی و همچنین مادیان رود امکان برداشت آب از چاههای آهکی وجود دارد که دارای منبع آبی غنی نیز هستند که امیدواریم تا اواسط و یا آخر تابستان به صورت کوتاه مدت بتوانیم از این منابع برای آبرسانی به شهر کوهدشت استفاده کنیم.

وی همچنین بر ضرورت اصلاح شبکه های توزیع آب داخل شهر کوهدشت تاکید کرد و گفت: متاسفانه شبکه های توزیع آب شهری کوهدشت وضعیت بسیار نامطلوبی دارند به طوریکه منجر به تلفات آبی زیادی در سطح شهر می شود که برای رفع این مشکل نیاز مند اعتبارات لازم هستیم.

 

http://media.mehrnews.com/old/Original/1393/05/04/IMG22095757.jpg

 

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان لرستان همچنین به راهکارهای اندیشیده شده برای رفع مشکل آب شهر چغابل شهرستان کوهدشت اشاره کرد و گفت: این شهر هم اکنون با بی آبی مواجه بوده که ما با حفر یک حلقه چاه که تا شهر چغابل ۱۲ کیلومتر فاصله دارد امیدواریم بتوانیم مشکل آن را حل کنیم.

کاهش شدید بارشها در لرستان

رضا آریایی مدیر کل مدیریت بحران استان لرستان نیز با اشاره به وقوع خشکسالی در این استان اظهار داشت: متاسفانه طی چند سال اخیر میزان بارشها در سطح استان بسیار کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه این امر طی امسال شدید تر بوده به طوریکه در فاصله ۳۰ تا ۴۰ روز یک بار بارندگی داشته ایم و آن هم به صورت جزئی، خفیف و پراکنده بود است عنوان کرد: این در حالیست که ما سال گذشته هر ۱۰ روز یک بار به طور متوسط بارندگی داشته ایم.

مدیر کل مدیریت بحران استان لرستان با بیان اینکه امسال بارش برف به نحو مطلوبی نداشته ایم افزود: در این راستا از مدیران عامل شرکتهای آب منطقه ای، آب و فاضلاب شهری و همچنین روستایی استان خواسته شده که برنامه های خود را برای جلوگیری از بی آبی در سطح شهرها و روستاهای برای سال ۹۴ ارائه دهند.

 

http://media.mehrnews.com/old/Original/1393/05/04/IMG22100692.jpg

 

آریایی با تاکید بر اینکه مشکل کم آبی در شهرها و روستاها مختص به استان لرستان نیست بلکه این امر در کل کشور مشاهده می شود ادامه داد: با این وجود ما باید با اقدامات لازم مشکلات موجود در این زمینه را به حداقل برسانیم.

وجود ۱۷۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در لرستان

وی بر ضرورت جذب اعتبارات خشکسالی و بحران استان از سوی مدیران دستگاههای اجرای مرتبط با حوزه آب استان در وزارتخانه ها تاکید کرد و گفت: در این راستا ۱۳۵ میلیارد تومان از سوی دستگاههای اجرایی مرتبط پیش بینی شده که باید از سوی آنها زمینه جذب این میزان اعتبار فراهم شود.

مدیر کل مدیریت بحران استان لرستان با بیان اینکه متاسفانه با کاهش بارندگی ها میزان تولیدات کشاورزی لرستان کاهش فراوانی داشته است افزود: همچنین وجود هزار و ۷۰۰ حلقه چاه آب غیر مجاز و برداشت های بی رویه از آنها موجب ایجاد مشکلات فراوانی در حوزه تامین آب استان شده که شرکت آب منطقه ای باید اقدامات لازم برای پلمپ این چاهها را در دستور کار خود قرار دهد.

آریایی با بیان اینکه ۲۳ درصد کل چاههای آب استان به صورت غیر مجاز فعالیت می کنند گفت: این امر موجب لطمات بسیار زیاد به سفره های زیرزمینی آب استان شده است.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=64391

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۴
  1. با سلام چرا قم میتواند اب الیگودرز رو برا شهر خودش انتقال دهد ولی کوهدشت نمیتواند اب شیرز و تنگه گرمه که به سیمره میریزند و هدر میروند را انتقال دهد

  2. استاندار ونمایندگان ومسولیین استان خوزستان هماهنگ وهمراه مردم فریاد سر میزنند که حق مردم را به آنها بدهید .حق که چه عرض کنم ناحق آنها راهم بدهید .یعنی سیمره وکشکان را هم حق خود میدانند .در
    شعارهایشان در اهواز نوشته بودند .(کارون حیاتنا .کارون مماتنا )یعنی مرگ وزندگی ما به کارون بستگی دارد .وریاست محترم جمهور هم قول دادند که مردم بالادست کارون یعنی سرچشمه های سیمره وکشکان
    ومردم آن حوالی فقط از آب شرب استفاده خواهند کرد وبقیه آب مال شما جهت آبیاری سرزمینهای شما وکشاورزی شما خواهد بود .بعد از این صحبتها بود که بودجه سد گاشمار (معشوره مجعول )قطع وبا اندکی
    جنبش مردم وحرکت بعضی ارگانها قول دادند که ابیاری ۳۵ هزار هکتار که قبلا مصوب شده بود به ۱۵ هزار هکتار تقلیل یابد وبقیه در اختیار خلق محترم عرب قرارگیرد .از الیگودرز وازنا هم بگذریم که قم رود را
    ابیاری کردند وبه اراک اب رساندند وخود آواره کوه وبیابان شدند .
    حال نمایندگان محترم استان دکتر عبدی وکاییدی هم جهت همدردی با نمایندگان خوزستان با ماسک در مجلس ظاهر شدند .ریز گردها جهت از بین بردنشان نیاز به آب دارند تا اولا تالابهای خوزستان خشک نشوند
    ثانیا دشتهای خشک هم آبیاری گردند .پس باید از خیر آن ۱۵ هزار هکتار وآب شرب مردم هم چشم پوشید.

  3. بسىارى از مردم لرستان هنوز در خواب هستند.

  4. دکتر توکلی خواهشا برای اب شرب کوهدشت کاری بکن

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.