- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

ممنوعیت کشت ذرت و چغندرقند سال آینده در شهرستان کوهدشت!!!

38418t [1]

 

مدیر جهاد کشاورزی کوهدشت از ممنوع بودن کشت چغندرقند و ذرت در این شهرستان خبر داد.

فریدونی با اشاره به افت شدید سطح آب‎های زیرزمینی در کوهدشت تصریح کرد: در اثر کاهش بارندگی‎ها و اجرا نشدن طرح‎های آبخیزداری و آبخوان‎داری به شدت با مشکل کمبود آب مواجه هستیم.

وی ادامه داد: نبود مدیریت آبخیزداری سبب شده ذرت که خیلی آب دوست است برای کاشت ما را با مشکل مواجه کند. چون ذرت درآمد خوبی دارد کشاورزان نیز به این محصول رغبت بیشتری دارند.

فریدونی تأکید کرد: به سبب بحران آب، کشت‎های ذرت و چغندرقند را در سال ۹۴ ممنوع اعلام کرده‎ایم و اگر قرار است کشت شوند باید الگوی آن‎ها تغییر کند.

مدیر جهاد کشاورزی کوهدشت تصریح کرد: به عنوان مثال چغندر باید در پاییز کشت شود تا با استفاده از باران دیگر نیازی به آبیاری نداشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه باید کشت‎های جایگزین محصولات آب دوست نیز اجرا شود، خاطرنشان کرد: امسال کلزا که آب دوست نیست در سطح ۶۱۸ هکتار کشت شده و این در حالیست که سال گذشته فقط ۱۶ هکتار از اراضی شهرستان به این کشت اختصاص یافته بود. کلزار محصولی استراتژیک است و ۴۰ تا ۴۸ درصد روغن دارد و از تفاله آن نیز در صنعت دام استفاده می‎شود.

فریدونی در پاسخ به پرسش که اگر کشاورزان قبول نکنند کشت ذرت نکارند، چه باید کرد؟ گفت: قبول نکردن مثل این است که شخصی بگوید در کشتی زیر پای خودش را سوراخ می‎کند و این خوب نیست و همه باید کمک کنند. دولت نیز در این زمینه باید کمک و طرح‎های حمایتی برای کشاورزان داشته باشد./ایسنا