تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
5

پیشنهادی به استاندار و نماینده / کوهدشت منطقه ویژه اقتصادی شود

  • کد خبر : 65128
  • 08 اسفند 1393 - 1:31

  مصطفی شکری / میرملاس ؛  توصیه ای به استاندار و نماینده کوهدشتکوهدشت منطقه ویژه اقتصادی شود استان لرستان رتبه اول بیکاری کشور را دارد. در این بین نیز شهر کوهدشت مرکز بیکاری لرستان است. قطعاً بیکاری طبعات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسیاری را در پی دارد. متأسفانه در حال حاضر جذب سرمایه گذاری در استان […]

unnamed

 

مصطفی شکری / میرملاس ؛ 

توصیه ای به استاندار و نماینده کوهدشت
کوهدشت منطقه ویژه اقتصادی شود

استان لرستان رتبه اول بیکاری کشور را دارد. در این بین نیز شهر کوهدشت مرکز بیکاری لرستان است. قطعاً بیکاری طبعات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسیاری را در پی دارد. متأسفانه در حال حاضر جذب سرمایه گذاری در استان لرستان در پایین ترین سطح ممکن قرار دارد. یکی از راهکارهای جذب سرمایه‌ گذاری در استان و شهر کوهدشت این است که “منطقه ویژه اقتصادی” ایجاد شود. که به تبع آن، تکنولوژی جدید، اشتغال جدید و توان صادرات و ارز از آن حاصل خواهد شد، که توسعه ی صنعتی شهر کوهدشت و شهرهای همجوار را در پی خواهد داشت.

ایجاد یک منطقه آزاد، در مناطق مرزی یک کشور در صورت موفقیت، می ‌تواند امتیازاتی را برای
اقتصادهای بسته و ناکارا داشته باشد. برخی از این امتیازات عبارتند از:
جذب سرمایه خارجی به ویژه در بخش‌های مولد.
جذب و انتقال تکنولوژی به درون اقتصاد کشور.
ایجاد فرصت ‌های اشتغال در داخل کشور.
افزایش تولید و ارزش افزوده ی بخش‌ های اقتصادی به ویژه بخش صنعت.
کمک به کشور برای ورود به بازارهای جهانی و آشنایی با تجارت خارجی و گسترش و متنوع ساختن
صادرات.
افزایش کارایی اقتصادی و تربیت نیروی انسانی ماهر.
افزایش درآمد کشور ناشی از فعالیت‌های خدماتی.
کمک به ورود کالاهای واسطه ‌ای و سرمایه ‌ای با شرایط و قیمت مناسب تر.

اما کوهدشت به دلیل اینکه در مناطق مرزی کشور قرار ندارد، نمی تواند منطقه آزاد
باشد. ولی میتواند منطقه “ویژه اقتصادی” باشد.

منطقه ویژه اقتصادی عبارت است از محدوده جغرافیائی مشخص در مبادی ورودی یا در داخل کشور که به‌منظور پشتیبانی از تولید و هم‌چنین تأمین کالا برای مصارف داخلی کشور و بدون رعایت مقررات صادرات و واردات و مراحل ثبت سفارش و یا محدودیت زمانی برای نگهداری در انبار و مقررات ارزی تحت شرایطی مطمئن و آسان توسط فروشندگان و تولیدکنندگان خارجی و یا شرکای آنها به این مناطق وارد می‌شوند.
در صورت تشکیل منطقه ویژه اقتصادی می توان در بازار رقابت، گوی سبقت را از سایر رقبای خود ربود و بعنوان بالاترین کیفیت و ارزانترین قیمت محصول، شهرت جهانی پیدا کرد. زیرا که می توان از مزایای منطقه اقتصادی از جمله برخورداری از معافیت های بخش تولید استفاده کرد.

واردکنندگان کالا به این مناطق می‌توانند تمام یا قسمتی از کالای خود را در مقابل قبض انبارتفکیکی
قابل معامله که توسط مدیریت منطقه صادر می‌شود به دیگران واگذار نماید. در این‌صورت دارنده قبض انبار تفکیکی صاحب کالا محسوب می‌شود.
مدیریت منطقه مجاز است به درخواست خریداران نسبت به صدور گواهی مبداء باری کالای خریداری شده از منطقه با تائید گمرک ایران اقدام نماید. بانک‌های کشور مکلف به پذیرش گواهی مبداء صادره می‌باشند. ورود کالا از منطقه ویژه به داخل کشور مستلزم رعایت مقررات صادرات و واردات و انجام مراحل ثبت سفارش در وزارت بازرگانی و بانک و ترخیص از گمرک می‌باشد. واردات کالا به میزان نسبتی از ارزش افزوده و قطعات داخلی به کار رفته در کالاهای تولیدی در یک منطقه ویژه اقتصادی به داخل بدون رعایت مقررات مذکور و انجام مراحل ثبت سفارش و گشایش اعتبار بلامانع است.

 مصطفی شکری

دانشجوی دکترای اقتصاد بین الملل

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=65128

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 23در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲۳
  1. مبارکه آقا مصطفی

  2. با سلام؛ این کار ایده ی خوبی است. البته نیازمند مطالعه کارشناسی بیشتری است.

  3. سپاس از آقای شکری و میرملاس عزیز؛ اگر این خواسته را به عنوان یک مطالبه عمومی مطرح کنیم در پیشبرد این هدف موفق تر خواهیم بود. در این بین وظیفه رسانه های محلی سنگین تر است. میرملاس جان جلودار دار باش و زمینه گفتگو و بحث را در این زمینه ایجاد کن.
    کسانی که با مزیت های منطقه ویژه اقتصادی آشنا هستند میدانند که ارزش این امتیاز از سد گاوشمار کمتر نخواهد بود.

  4. ﺍﺣﺴﺖ ﺩﺍﺭﻩ ﻣﺎ ﻧﺨﺒﻪ ﻫﺎﻱ ﺩﺍﺭﻳﻢ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺟﻬﺎﻥ ﺍﻳﺩﻩ ﺩﺍﺭﻥ ﻭﻟﻲ ﻭﻗﺘﻲ ﺍﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺕ ﻣﻴﺸﻪ ﻫﻤﻪ ﺭﺍﻱ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺣﺮﺍﻡ ﻣﻴﻜﻨﺪ.ﻭﻣﻂﻤﻦ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﺍﻣﺪﻥ ﻳﻚ ﺯﻧﺪﺍﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﻮﻫﺪﺷﺖ ﻣﻨﻂﻘﻪ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﻧﻴﺴﺖ ﺍﻛر ﻓﺮﻣﺎﻳﺸﺎﺕ ﺍﻗﺎﻱ ﺷﻜﺮ ﻋﻤﻠﻲ ﺑﺸﻪ ﺑﺠﺎﻱ ﺯﻧﺪﺍﻥ ﺩﻳﻜﺮ ﻧﻴﺎﺯﻱ ﺑﻪ ﺯﻧﺪﺍﻥ نیست

  5. احسنت جناب اقای شکری عزیز

  6. چه عجب!!! یک درخواست عمومی ازیک کوهدشتی مبارکه انشاالله

  7. لرستان سالهاست خام­ فروشی می­کند زیرا صنایع تبدیلی و فرآوری ندارد و مواد خامی چون سنگ­های لرستان با برند دیگر استان­ها به خارج از کشور صادر میشود.
    این منطقه از آنجا که در مسیر اصلی جاده­ ی ترانزیتی شمال غرب به جنوب غرب است (کرمانشاه به اهواز) و هیچکدام از شهرستانهای همجوار هم منطقه ویزه نشده است موقعیت مناسبی دارد. ولی از طرفی هنوز زیرساخت­های اقتصادی لازم را ندارد بعید است که بتواند مانند دیگر مناطق اقتصادی ویژه­ ی کشور موفق شود.
    ولی قطعاً می تواند چهره کوهدشت را متحول کند. زیرا سرمایه دار را ترغیب به سرمایه گذاری در این منطقه می کند.

  8. با سلام و عرض احترام به خدمت دوستان “اهل نظر” و سپاس از مدیریت محترم سایت
    از اینکه این موضوع مورد توجه دوستان عزیز قرار گرفته است بسیار خوشنودم. انشاءالله که بتوانیم قدم های خوبی در این زمینه برداریم.
    مهمترین مزیت یک منطقه ویژه اقتصادی در “آزادی از قوانین گمرکی و عواضی پرداختی و معافیت های بخش تولید” است. همین مزیت باعث می شود افراد سرمایه دار از این تسهیلات برای ایجاد و توسعه فعالیت اقتصادی خود استفاده کنند.
    همین که کوهدشت به عنوان منطقه ویژه اقتصادی مطرح شود؛ دولت را ملزم خواهد کرد که راه ترانزیت این منطقه را به نزدیکترین گمرک (مثلا مرز مهران یا قصر شیرین) در سریع ترین زمان ممکن ایجاد کند. اتفاقا این کار می تواند تسریع کننده ایده مدیران اجرایی باشد که پیگیر خط راه آهن خرم آباد؛ کوهدشت؛ ایلام ؛ مهران هستند.
    دوستان عزیز؛ گذشته از مزیتهای اقتصادی که شامل حال منطقه ما می شود؛ فقط اسم “منطقه ویژه” باعث می شود که املاک و زمین های کشاورزی کوهدشت رونق اقتصادی بسیار بالایی بگیرد.
    البته عنوان “منطقه ویژه اقتصادی” هم به همین راحتی به منطقه ای اختصاص داده نمی شود.
    این اقدام، همت مجمع نمایندگان استان و پشتیبانی مدیران ارشد استان را می طلبد. یکی از نکات مثبت “کوهدشت” این است که تا بحال هیچکدام از شهرستانهای اطراف عنوان “منطقه ویژه” را دریافت نکرده اند.
    ایام بکام باد…

    • ارئه کردن این پیشنهاد جدای از عملی شدن یا نشدن آن، اقدام پسندیده ای است. ولی به نظر بنده صرف اینکه منطقه ما هم ویژه اقتصادی شود؛ مشکل جندانی را حل نخواهد کرد. چون زیرساخت لازم را نداریم.

  9. منطقه ویژه اقتصادی موضوع خوبی است. اگر مسئولین محترمم ما بهوش نباشند احتمال دارد که یکی از سایر شهرهای همجوار سبقت بگیرد و این لقب منطقه ویژه را بگیرد که در آن صورت سایر شهرهای همجوار نمی توانند منطقه ویژه شوند. میرملاس کاش این مطلب را هم بزنی قسمت یاداشت ها تا سایر همشهریان هم نظر بدهند.

  10. باوو ه”مصطفی “خووه مووشی:گوش بشنوو”هاکو”

  11. احسن برشما دوست عزیز عالی بود / اگر گوش شنوا وکمی همت ازجانب مدیران استانی باشد

  12. نماینده محترم اگر زیرک باشند می توانند موفقیت در انتخابات مجلس آینده را با تصویب منطقه ویژه اقتصادی کوهدشت نسبتا قطعی کنند.

  13. باسلام.اول سپاس بخاطردغدغه ی شما در مورد شهرستان کوهدشت و اما نقدی بر متن شما که بیشتر جنبه کتابی و تئوری و ذهنی و غیر عملی و غیر مطالعه شده ودور از واقعیت ها وظرفیت خای این مرز وبوم می باشد شما در این متن به اراعه ی شاخص های رشد اقتصادی یک جامعه ی آرمانی پرداخته اید که بی شک در شهر ما قابل اجرا نمی باشد. برای رشد اقتصادی در یک منطقه ای که هنوز ساختار های اولیه ان همچون حمل ونقل وامنیت وجود ندارد شما با کدام بنیه می خوا هید منطقه ازاد به راه می اندازید؟ ایا منطقه ی ازاد فقط با یک واژه ایجاد می شود یا نیاز به پتانسیل هایی همچون همجوار بودن با یک کشور خارجی یا وصل شدن به یک دریا در مسیر عبور ومرور کشتی های تجاری قرار بگیرد یا بر شاه راهی از جاده های داخلی همچون ابریشم قرار گیرد تا منطقه ازاد شکل گیرد.
    برادر عزیز لفطفا در ارائه ی راه کار های خویش ظرفیت هایی مانند کشاورزی و مناطق توریستی و گردشگری همچون شیرز و میر ملاس مورد توجه قرلر بدهید تا راه کارمان مورد تمسخر و ریشخند اهل علم نگردد.

    • با سلام و عرض احترام
      از اینکه مطلب بنده را نقد کرده اید سپاسگزارم. در هر کشوری سه نوع منطقه می تواند وجود داشته باشد منطقه عادی؛ منطقه ویژه اقتصادی و مناطق آزاد.
      مناطق آزاد باید حتما در مرز کشور باشند و ترجیحا بندر هم داشته باشد مانند منطقه آزاد چابهار.
      ولی منطقه ویژه اقتصادی لزوما نیازی ندارد که مرز باشد یا راه به دریا داشته باشد مانند منطقه ویژه سیرجان استان کرمان که در دل کویر قرار دارد.
      با نظر شما موافقم که کوهدشت زیرساخت لازم را ندارد. ولی به نظرم می توان از این ایده برای تهیه و فراهم ساختن “حداقل ها” استفاده کرد؛ زیرا وقتی که منطقه ای “منطقه ویژه اقتصادی” می شود دولت ملزم می کند که راه حمل و نقل مناسبی را برای آن منطقه ایجاد کند.
      در ضمن وظیفه بنده مطرح کردن “عنوان” این موضوع بود. امیدوارم که نواقص این موضوع با نقدهای دوستان و همشهریان گرامی رفع شود.

  14. هاوار ای هاوار!
    کوهدشت از دست نداری و بیکاری و سیاست بازی خسته است.
    هاوار ای هاوار!
    کوهدشت آب دارد؛ سد ندارد! آب رودهای سیمره و کشکان را دارد ولی کشاورزی درستی ندارد!
    کوهدشت بیکاری دارد؛ کوهدشت نداری دارد؛ کوهدشت خودسوزی دارد.
    کوهدشت ظرفیتهای خوبی دارد اما سیاست بازی اجازه نمی دهد چیزی داشته باشد…

  15. سلام مصطفی جان پیشنهاد شما خوب ،سخت اما شدنی است .این را به گفته های شما اضافه نمایم کوهدشت در بین شهرهای استان کمترین فاصله را با مرز بین المللی مهران دارد و از این جهت به شهرهای دیگر در تحقق این امر ارجحیت دارد.و از امتیاز دسترسی راحت به استانهای مرزی کرمانشاه ایلام و خوزستان بر خوردار است.

    • بنده هم به گفته های شما این را اضافه کنم که هیچ شهری شاید وجود نداشته باشد که به تنهایی در بین ۳+۱ استان محصور شده باشد با عنایت به اینکه کوهدشت غربی ترین شهرستان استان است لذا استان چهارم خود لرستان است از طرفی منطقه زانوگه خود بر روی یک شاهراه ارتباطی قرار دارد ……..

  16. به نماینده محترم کوهدشت عرض می کنم که همت بلند دار که مردان روزگار از همت بلند است که به جایی رسیده اند…از ایده ها بخوبی استفاده کن.

  17. از تلاشهای مستمر نماینده محترم جهت ساخت زندان در کوهدشت تشکر و قدردانی می کنم.

  18. کاسیت جدید چاپ شده امین؟

  19. با سلام و عرض احترام خدمت آقا مصطفی دوست عزیز، از این که به فکر کوهدشت و مردم کوهدشت هستی و ایده ی جدیدی را مطرح نمودی از شما سپاس گذارم و برای شما آرزوی موفقیت و سربلندی دارم

  20. سلام آقای شکری؛ از اینکه می بینم به فکر توسعه و ترقی شهرت هستی خوشنودم. قطعا اگر سایر دوستان هم یه کم تحرک نشان بدن میشه همه فکرها را روی هم گذاشت و راه حل های برای توسعه شهر و استانمان ارائه داد. قطعا مسئولین فردای استان خود امثال شما هستید؛ پی هر چه امروز تلاش کنید فردا دست پرتری برای توسعه و ترقی استانمان دارید.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.